Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Spekulointia kadonneista henkilöistä.
Crishelle
Neuvoja-Jack
Viestit: 571
Liittynyt: Su Tammi 10, 2010 7:29 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Crishelle »

Ei ainakaan Viking Xprs-paatilla Tallinnan reissulla kukaan kysynyt keltään meistä henkkareita, liputkin lunastettiin automaatista.

Mutta siis kaiken kaikkiaan ketään ei laivoilla näytä juurikaan kiinnostavan, keitä siellä ihan oikeasti on. Olen kummastellut tätä jo kauan.
"You say stick to the highway. I say we should take my shortcut.
Why don't we just flip a coin?"

Maura Isles
Frank Drebin
Viestit: 390
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:01 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Maura Isles »

Crishelle kirjoitti:Ei ainakaan Viking Xprs-paatilla Tallinnan reissulla kukaan kysynyt keltään meistä henkkareita, liputkin lunastettiin automaatista.

Mutta siis kaiken kaikkiaan ketään ei laivoilla näytä juurikaan kiinnostavan, keitä siellä ihan oikeasti on. Olen kummastellut tätä jo kauan.
Lunastitte nimellänne tilatut liput automaatista ja menitte portin läpi syöttämällä lipun (hyttikortin) lukijalaitteen läpi. Kaikki tarvittava tieto saatu.

Henkkareita ei tarkisteta, ellei ole päällä minkäänlaista poikkeustilannetta. Siksi ei kannata varata hyttiä Jaakon nimellä, koska jos sattuisikin juuri sinä päivänä tulemaan jonkinlainen tilanne, jolloin kaikilta matkustajilta tarkistetaan henkkarit, ei Pekka pääse laivaan, koska lipussa lukee Jaakko.

ISPS ja turvatasot:

Turvataso 1 tarkoittaa tasoa, jolla ylläpidetään jatkuvasti asianmukaisia suojaavia vähimmäisturvatoimenpiteitä. (henk.koht. lipulla laivaan)
Turvataso 2 tarkoittaa tasoa, jolla ylläpidetään tietyn aikaa asianmukaisia suojaavia lisäturvatoimenpiteitä turvavälikohtauksen kohonneen riskin vuoksi. (lipulla ja henkkareilla laivaan)
Turvataso 3 tarkoittaa tasoa, jolla ylläpidetään rajoitetun ajan suojaavia erityistoimenpiteitä, kun turvavälikohtaus on todennäköinen. (lipulla ja henkkareilla laivaan, henkkarit tarkistetaan lippua lunastettaessa sekä laivaan noustessa, myös matkatavaroita tarkkaillaan ja tehdään pistokokeita).

Näistä voi lukea lisää googlettamalla trafi ISPS turvatasot satamaturvallisuus jne.

Tässä nyt mennään todennäköisyyksillä, kuinka monta terrori-iskua on kohdistunut risteilyaluksiin (Itämerellä :D) ? Entä reittilentoihin?

Jokienvalloittaja
Agentti Scully
Viestit: 664
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2016 4:33 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Jokienvalloittaja »

ISPS on terroriuhkaan ymv perustuva ja uskaltaisin väittää että jos turvatasoa nostetaan ei laivaan tule sisälle kukaan joka ei ole henkilökuntaan sidoksissa vaikka henkkarit olisivatkin kunnossa. Tai no itseasiassa edes koko satama alueelle. Tasolla 2 pidetään kaikki ovet lukittuina, vahdit päällä yms. Kolmas taso on jo sellainen että oikein partioidaan ja etsitään jäniksiä, terroristeja tai vaikkapa pommeja.

Jos turvatasoa joudutaan yllättäen nostamaan kun matkustaja-alus on jo täynnä matkustajia täytyy siihen olla jokin suora syy ja se onkin sitten vähän erikoisempi murheenkryyni, mutta uhan luonteesta riippuen saattaisi johtaa suoraan evakuointitoimenpiteisiin tai sitten kaikki toiminta olisi ns. hiljaista ettei lietsottaisi paniikkia kun ihmisiä on paljon. Tarkoitan vain että se on vähän siinä ja siinä onko sillä niin suoranaista tekemistä Viking Linejen matkustajaluettelointien kanssa kuitenkaan.. Jossain ulkomailla tämä Taso 2 voi olla ihan normaali tasokin ja kriisialueilla. Arvio perustuu kuitenkin uhkaan ja jos on uhka niin ei ole mitään pakkoa kuljetella huvimatkustajia itämerellä ylipäätään.

Näitä ruotsinlaivoja voi ajatella vähän kuin ne olisivat vain linja-autoja. Ei sillä bussikuskilla ole mitään tietoja kuka matkustaja on vaikkapa rikollinen. Sitä varten on ne tullit kummassakin päässä.

Helmie
Adrian Monk
Viestit: 2879
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:55 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Helmie »

Tästä laivakatoamisesta en löytänyt täältä keskustelua. Kadonnut Viron risteilyllä vuonna 2003:

KOTIMAA 16.12.2003 12:27 | PÄIVITETTY 16.12.2003 12:28

Kainuulainen mies katosi pik­ku­jou­lu­ris­tei­lyl­lä

Helsingin rikospoliisi kaipaa yleisöhavaintoja espoolaisesta miehestä, joka katosi Tallinnan-risteilyllä viikonvaihteessa. 34-vuotias Juha Kemppainen lähti Silja Operan risteilylle lauantaina Helsingistä työpaikkansa seurueessa. Sunnuntaina työkaverit huomasivat Kemppaisen kadonneen.
Kemppainen nähtiin viimeksi hytissä sunnuntaiaamuna kello neljän aikaan.

Silja Opera oli Viron aluevesillä aamuneljästä yhdeksään saakka, jonka jälkeen se lähti takaisin Helsinkiin.

Juha Kemppainen on noin 170-175-senttinen ja ruumiinrakenteeltaan roteva. Hänellä on vaaleat, lyhyet hiukset. Yllään hänellä oli mustat farkut ja tumma paita.

Kemppainen on kotoisin Pohjois-Suomesta, ja hän puhuu Kainuun murretta.

Havainnoista voi ilmoittaa Helsingin rikospoliisin numeroihin 09-189 5319 tai 09-189 4240.


Virallisen lehden mukaan Juha on mitä todennäköisemmin julistettu kuolleeksi 5.1.2017.
Oli syntynyt 15.12.1969.
En löytänyt tästä tapauksesta enempää tietoa.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ka ... la/551979/

Foxie
Sofia Karppi
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 07, 2010 8:32 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Foxie »

Wanhoja viestejä, mutta pitänee hieman korjailla asiavirheitä.
Maura Isles kirjoitti:ISPS ja turvatasot:

Turvataso 1 tarkoittaa tasoa, jolla ylläpidetään jatkuvasti asianmukaisia suojaavia vähimmäisturvatoimenpiteitä. (henk.koht. lipulla laivaan)
Turvataso 2 tarkoittaa tasoa, jolla ylläpidetään tietyn aikaa asianmukaisia suojaavia lisäturvatoimenpiteitä turvavälikohtauksen kohonneen riskin vuoksi. (lipulla ja henkkareilla laivaan)
Turvataso 3 tarkoittaa tasoa, jolla ylläpidetään rajoitetun ajan suojaavia erityistoimenpiteitä, kun turvavälikohtaus on todennäköinen. (lipulla ja henkkareilla laivaan, henkkarit tarkistetaan lippua lunastettaessa sekä laivaan noustessa, myös matkatavaroita tarkkaillaan ja tehdään pistokokeita).

Näistä voi lukea lisää googlettamalla trafi ISPS turvatasot satamaturvallisuus jne.
Hetkinen!

Mä olen noin 15v toiminut enemmän tai vähemmän tiiviissä yhteistyössä myös kummankin Itämeren laivayhtiön (Silja Line, Viking Line) kanssa. Itse asiassa taidan olla jopa noin neljä vuorokautta ollut ihan laivayhtiöiden palkkalistoilla, kun pari kertaa olen jäänyt tuuraamaan jotain "yllättävää" sairaslomaa tms.

Taskustani löytyy mm. kansainvälinen Certificate of Proficiency (valid until 17.01.2019)
- survival craft and rescue boats VI/2.1
- security awareness training VI/6.1
- crowd management VI/2.1

Ne tietää, kenen tarvitsee - muiden on vain uskottava sanojani tai sanottava suoraan kusettavani.

Turvallisuuspuolen osalta voin kyseisellä kortilla halutessani/tarvittaessa työskennellä Suomen ja Ruotsin välisillä autolautoilla, Karibian risteilijöillä, Norjan pohjoisimmilla öljynporauslautoilla tai vaikka käytännössä millä tahansa merellä kulkevalla vehkeellä noiden väliltä. Itse uskoisin pystyväni tarvittaessa laukaisemaan minkä tahansa Itämerellä kulkevan aluksen pelastuslautan tai -veneen. Niiden valmistajia ei kuitenkaan niin hirvittävästi ole maailmassa. Turvallinen väkijoukon saattaminen kyseisiin aluksiin - etenkin myrskysäässä - onkin täysin toinen juttu. Tässä suhteessa luotan enemmän laivojen henkilökuntaan. "Vedä turpaan vain jos eivät muuten usko" ja "Älä ikinä saata itseäsi hengenvaaraan" ovat lauseet, joihin uskon merellä ollessani kuin Raamattuun.

ISPS (International Ship and Port Facility Security) käytännössä ruotsinlautoilla:

ISPS1: normaali suojataso - terminaalin henkilökuntaa tai laivan vahteja ei käytännössä vittujakaan kiinnosta, ketä laivaan astuu. Pääasia on, että kaikilta löytyy voimassaoleva matkalippu + tietävät KENEN NIMELLÄ matka on varattu. Käytännössä edes EU-passia tai voimassaolevaa EU-henkilöllisyystodistusta - "kohta: vaadittavat matkadokumentit" - ei tarkasteta.

ISPS2: korotettu suojataso - teoriassa terminaalin henkilökunta kysyy henkkareita ja tarkastaa matkatavarat jokaiselta matkustajalta, käytännössä mohammedeilta ja ahmadeilta tai muilta potentiaalisilta terroristeilta. Laivan vahteja (sekä henkilökuntaa?) pyydetään pitämään silmänsä auki "normaalia enemmän" mm. jälkeenjätettyjen laukkujen yms. johdosta. Suojatason korottaminen on aina tullut maista! Tällöin on todellakin syytä, että matkatavaroista löytyy vaadittavat matkadokumentit (voimassaoleva EU-passi tai EU-henkilöllisyystodistus).

ISPS3: laivat pysyvät merellä tai satamissa! Kyseessä on todellinen poikkeustilanne, jolloin yksikään laiva ei piipahda missään satamassa tai lähde satamasta - maista tullut päätös koskee tuolloin koko Itämerta. Toisin sanoen ketään ei pääse yhdestäkään laivasta ulos eikä yhteenkään laivaan sisään. Satamissa ISPS-alueet ovat joka tapauksessa, kaikilla ISPS-tasoilla sellaisia, joihin tavallinen pulliainen ei pääse (sekä Katajanokalla, Olympiaterminaalissa sekä Turun satamassa porteilla/aidoilla rajatut alueet).

Vallitseva ISPS-taso on nähtävissä jokaisessa kiulussa jokaiselle henkilökunnan jäsenelle + muille työntekijöille mm. messissä! ISPS-tasoa EI nostettu yhdessäkään aluksessa Itämerellä mm. Pariisin (13.11.2015) terroristi-iskujen jälkeen.
Jokienvalloittaja kirjoitti:ISPS on terroriuhkaan ymv perustuva ja uskaltaisin väittää että jos turvatasoa nostetaan ei laivaan tule sisälle kukaan joka ei ole henkilökuntaan sidoksissa vaikka henkkarit olisivatkin kunnossa. Tai no itseasiassa edes koko satama alueelle. Tasolla 2 pidetään kaikki ovet lukittuina, vahdit päällä yms. Kolmas taso on jo sellainen että oikein partioidaan ja etsitään jäniksiä, terroristeja tai vaikkapa pommeja.
Onko tämä vain omaan pers'kutinaasi perustuvaa mutua vai onko väitteillesi tasojen eroista jotain todellista näyttöäkin? Kuulisin mielelläni lisää, jos sulla on jotain oikeaa tietoakin.

Helmie
Adrian Monk
Viestit: 2879
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:55 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Helmie »

Tällainen vuonna 2002 tapahtunut katoaminen Tukholman laivalta tuli netissä vastaan Virallisen Lehden eli Creditan kautta (julkaisu 50/4.5.2009), sillä kadonnut Lasse Antero Siltala (synt. 29.10.1979) on julistettu kuolleeksi 15.8.2009 Helsingin käräjäoikeudessa.

Tässä juttua Lassen katoamisesta:
Mies­mat­kus­ta­ja katosi laivalta
KOTIMAA 8.10.2002 15:26

Helsingin poliisin väkivaltarikosyksikkö tutkii Viking Linen Gabriella-laivalla viikonvaihteessa tapahtunutta miesmatkustajan katoamista.
Helsinkiläinen kokki Lasse Antero Siltala nähtiin viimeksi Tukholmaan matkalla olleen laivan kuudennella kannella aamuyöllä noin puoli kahden aikaan.

Poliisi pyytää kaikkia, joilla on havaintoja Siltalasta katoamisyöltä tai tietävät hänestä, soittamaan virka-aikana numeroon 09-189 5338 ja muulloin 09-189 4240.

Kadonnut on 22-vuotias ja ruumiinrakenteeltaan normaali. Hän on 176 senttiä pitkä, ja tummat hiukset ulottuvat poninhännällä selkään.

Lauantai-iltana hänellä oli yllään musta, puolihihainen t-paita, jonka rintamuksessa on valkoiset viikinkisiivet ja hihoissa valkoiset kuviot sekä mustat farmarihousut ja jalassa mustat maihinnousukengät. Oikean lonkan päällä roikkui metallinen avainketju.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/mi ... ta/482653/

stalkkeri
Hetty Wainthropp
Viestit: 470
Liittynyt: Ma Syys 21, 2015 5:36 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja stalkkeri »

Kuitenkin terminaaleissa ja autokaistoilla on tallentavat "nauhurit" niin eikö niiden perusteella nähdä ainakin se että onko kadonnut koskaan astunut/mennyt laivaan ?

Helmie
Adrian Monk
Viestit: 2879
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 5:55 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Helmie »

Tällainen laivakatoaminen vuodelta 1998:
Nuori mies katosi perjantaina Silja Europalta

Pihlaja Jaakko
Julkaistu: 9.12.1998 2:00¨

TURKU-Turkulainen nuori mies katosi laivaristeilyllä Silja Europalla viime perjantaina Turun ja Tukholman välillä. Viimeksi hänet on nähty aamuyöllä laivan kahdeksannella kannella.

Kadonnut on 19-vuotias Raine Roivanen . Hän oli yöllä yhden aikoihin laivan diskossa osallisena tappelussa, joka johtui tanssitettavasta syntyneestä riidasta. Turun poliisi pyytää tapauksesta tietäviä ottamaan yhteyttä.

Roivanen on 189 senttiä pitkä ja normaalivartaloinen. Hänellä on lyhyt taaksepäin kammattu ruskea tukka. Yllään hänellä oli vaalea paita, jonka hihansuissa ja kauluksessa oli mustat raidat ja jalassaan siniset farkut. (HS)

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003764191.html


Raine Antero Roivanen (synt. 31.1.1979) on mitä ilmeisemmin julistettu kuolleeksi Turun käräjäoikeudessa 12.9.2008.
Lähde: Virallinen Lehti Credita, julkaisu 64/2.6.2008.

Maura Isles
Frank Drebin
Viestit: 390
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:01 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Maura Isles »

Foxie kirjoitti:Wanhoja viestejä, mutta pitänee hieman korjailla asiavirheitä.
Ja se varsinainen asiavirhe oli?

sossikran
Harjunpää
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Loka 01, 2018 10:50 pm

Re:

Viesti Kirjoittaja sossikran »

Patricia C. Itämaa kirjoitti:
Pe Elo 03, 2007 4:42 pm
On aivan pakko kertoa eräs tarina,mikä sai vilunväreet nousemaan pystyyn. Oli jotain 80-luvun loppu abiristeily. Eräs järjestyksenvalvoja käyttäytyi koko laivamatkan erittäin agressiivisesti meitä nuoria kohtaan,jopa pukkasi kerran meitä tyttöjä kun olimme hissiin menossa. Sellainen vaalea pitkätukkainen mies, lihaksikaskin. Laiva oli muistaakseni Cinderella. Sitten tapahtui valitettava juttu,eräs luokkatoverimme särki vahingossa ikkunan,tämä mies oli alkanut aivan hurjana etsiä tätä poikaa,poika oli kätketty erääseen toiseen hyttiin koska oli aika kännissä :roll:
Tämä mies mesosi kuin "hullu" etsien poikaa,agressiivisuus vain lisääntyi tästä. Itse ajattelin tuolloin,että en ikinä uskaltaisi olla tuon ihmisen kanssa samassa tilassa. Hänhän olisi vienyt tämän pojan laivan putkaan.Luulen,että pojalle olis käynyt ohrasesti. Onkohan sama väkivaltainen henkilö vielä töissä laivalla.
Pelottaa vieläkin kun ajattelen. :oops:

Sen vain sanon,että jos sen henkilön nyrkin väliin joutuu,henki lähtee varmasti,todella joka aistilla pelottava henkilö,muistan ulkonäön vieläkin.
Harvoin ketään muuten pelkään :twisted:

Kovin muuten kuulostaa esim. tuo Arken tapaus samanlaiselta,ensin häikkää henkilökunnan kanssa...huh
Kuulostaa ihan eräältä sarjahukuttajalta jolla on mainittu olleen nuorena pitkät vaaleat hiukset.

MikaK
Jane Marple
Viestit: 1096
Liittynyt: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Nyt Europalta löytyi kaksi nuorta kuolleina, eri hyteistä ja eri seurueista. Mikähän tällaisen todennäköisyys on että nuorukaiset toisistaan riippumatta saivat jonkun sydänkohtauksen? Vai oliko niin että tällä kertaa tyrmäystippojen annostelu meni yli, heitä ei voitu enää kiinnijäämättä taluttaa autokannelle takakonttiin tai elimet eivät enää kuolleina olisi kelvanneet jälkimarkkinoille?

https://www.is.fi/kotimaa/art-200000627 ... x2TP76VnEI

Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17026
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Runsaan vuoden vanha uutinen päiviteltynä:
Merten mysteerit

Vuosien varrella useita nuoria miehiä on kadonnut jäljettömiin risteilyaluksilla. Omaiset eivät saa ikuisen arvoituksen äärellä rauhaa.

Taija Virtanen muistaa yhä elävästi, miltä tuntui saapua kotiin ”ilman poikaa”.
– Mukanamme olivat vain Markuksen vähäiset tavarat, kengät ja ostamansa tuliaiset.

Markus Leväniemi oli Toni ja Taija Virtasen 18-vuotias serkkupoika, jolle pariskunta oli ostanut Tukholman-risteilyn joululahjaksi. Mukaan lähti myös Virtasten perheen silloinen au pair. Seurue nousi Viking Isabellaan Turussa loppiaisena 2007.
– Me lähdimme mukaan valvojiksi, sillä Markuskin oli vasta 18-vuotias, Taija Virtanen muistelee.

Virtanen kuvailee avuliasta ja ystävällistä Markusta heille hyvin läheiseksi. Markuksen äidin menehdyttyä poika asui Tonin vanhempien luona, ja vuosien varrella hänestä tuli Tonille ennemmin veli kuin serkku.
- Olimme samaa perhettä ja tiiviisti tekemisissä. Reissussa Markus puhui tulevaisuudestaan ja kyseli myös Tonilta mielipiteitä esimerkiksi armeijan suhteen. Hän olisi valmistunut seuraavana keväänä ylioppilaaksi sekä LVI-asentajaksi.

Joukkion matka lähti käyntiin hyvissä tunnelmissa, mutta nopeasti siihen alkoi hiipiä epämiellyttäviä sävyjä.

Tyrmäystippoja?
Taija Virtanen muistaa olleensa laivan yökerhon tanssilattialla, kun filmi meni poikki.
- En ollut juonut kovinkaan paljoa, joten jälkikäteen ajateltuna tilanne oli hyvin omituinen. En muista tapahtumasta mitään.

Asiaa ei tuoreeltaan sen enempää murehdittu, vaan Taija saatettiin hyttiin lepäämään aviomiehen jäädessä nuorten seuraan.
- Jossain vaiheessa Tonikin oli sitten tullut hyttiin Markuksen ja au pairin jäädessä vielä juhlimaan.

Pikkutunneilla pariskunta havahtui hyttiin kömpivään Markukseen.
- Tuossa vaiheessa olin jo itsekin toennut. Markus ei vaikuttanut mitenkään erityisen päihtyneeltä, mutta selitti joutuneensa ”painimaan” laivan turvamiehen kanssa. Se kuulosti meistä omituiselta. Kehotimme häntä painamaan päätä tyynyyn.

Pian Markus päätti kuitenkin vielä poistua hytistä. Mukaansa tämä otti ainoastaan puhelimensa. Jopa kengät jäivät hyttiin.

"Känniset nuoret”
Kun Virtaset tammikuun 8. päivän aamuna heräsivät hytistä kahdestaan, he eivät vielä osanneet olla kovinkaan huolissaan.
- Kävimme aamupalalla ja nukuimme vielä hetken. Olimme edeltävänä iltana laivalla törmänneet muihin raumalaisnuoriin, jotka olivat Markuksen kavereita. Oletimme tietenkin, että nuoret ovat jääneet heidän hyttiinsä.

Muutaman tunnin kuluttua he törmäsivät tuttuihin nuoriin vain saadakseen kuulla, ettei Markus ollut viettänyt yötä näiden kanssa. Huoli alkoi nousta.
- Nuoret kertoivat, että Markus olisi joutunut ongelmiin jonkun porukan kanssa.

Päivän aikana Markusta kuulutettiin Virtasten pyynnöstä useaan otteeseen – tuloksetta. Taija Virtasen mielestä henkilökunnan asenne heidän huoltaan kohtaan oli hyvin vähättelevää, jopa törkeää.
- Nauroivat päin naamaa ja totesivat, että känniset nuoret, kyllä siivoja sen viimeistään löytää. Me kuitenkin tiesimme, että jokin oli vinossa, tuollainen ei ollut Markuksen tapaista.

Takaisin laivalle
Lopulta alus lipui takaisin Turun satamaan, eikä Markusta edelleenkään näkynyt. Virtaset ja heidän mukanaan ollut au pair ohjattiin ulos laivasta kuin kenet tahansa matkustajat.
- Henkilökunnan edustaja kertoi tutkineensa nauhoja ja sanoi, ettei Markus ollut noussut pois Tukholman päässä. Meille ilmoitettiin, että halutessamme voisimme mennä tekemään katoamisilmoituksen Turun poliisiasemalle. Sen jälkeen laiva lipui takaisin merelle.

Järkyttynyt pari suuntasi poliisiasemalle, jonka jälkeen heidän oli matkattava kotiin ilman Markusta.
- Tuolloin olimme ihan shokissa.

Kun laiva seuraavana päivänä palasi takaisin satamaan, Virtaset olivat muiden omaisten kanssa satamassa odottamassa.
- Kävimme henkilökunnan johdolla laivaa läpi.

Poliisi ei Virtasten mukaan koskaan astunut kyseiseen laivaan Markuksen katoamiseen liittyen. Poliisi pitää tiukasti kiinni siitä, ettei mikään tapauksessa viittaa rikoksen mahdollisuuteen.

Taija Virtanen koki asenteen hyvin loukkaavaksi.
- Myöskään meidän hankkimaamme etsijäkoiraa ei saanut viedä laivalle, koska poliisi ei suostunut hankkimaan virka-apupyyntöä.

Valvontakameranauhat
Poikkeuksen asiaan teki Virtasen mukaan eräs tutkija, joka kuulusteli heitä hyvin pian tapahtuman jälkeen. Tuolloin he olivat saaneet jo nähdä laivan turvakameratallenteet. Taija Virtasen mukaan niissä näkyi epäilyttäviä yksityiskohtia.
- Ensinnäkin kamerassa näkyi, miten Markus työntää ulkomaalaistaustaista miestä pois hyttimme ovelta. Mies antaa Markukselle tölkin ja poistuu. Pian Markus nojailee hyttikäytävän seinään, päästään kiinni pidellen, Virtanen väittää.

Toisessa pätkässä Markus näkyi hänen mukaansa juoksemassa hätääntyneen oloisena. Näytti siltä, että nuorukainen yritti soittaa jollekin.
- Siellä ei kuitenkaan ollut kenttää.

Taija Virtasen mukaan omaisten annettiin katsoa ainoastaan kohdat, joissa Markus itse näkyi – ei esimerkiksi sitä, kuka astui hyttikäytävän ovesta hänen jälkeensä.
- Oudolta tuntuu myös se, että niin Markuksen tapauksessa kuin muidenkin nuorten miesten katoamisissa, hyvin monet valvontakamerat sattuivat olevan huollossa, hän huomauttaa

Markusta ei koskaan löydetty kuolleena saati elävänä. Tapaus on omaisille täysi arvoitus vielä lähes 12 vuoden jälkeenkin. Virtasten oma intuitio on yhä se, että jotain hämärää tapaukseen liittyy.
- Laivalta autokannen kautta poistuvia ei edes tarkistettu millään tavalla, sitä kautta on mahdollista kuljettaa kuka tahansa ulos. Uskomme, että näin kävi myös Markukselle.

Heitäkään ei koskaan löydetty

Niku Patronen: Paimiossa asunut 19-vuotias Niku Patronen nousi Viking Isabellaan 16. kesäkuuta vuonna 2006. Patronen lähti matkaan lyhyellä varoitusajalla ystäväporukkansa kanssa, kun yksi joukkiosta perui matkan viime hetkillä. Aluksen yökerhossa Patronen vietti aikaa kahden nuoren aasialaistaustaisen naisen kanssa. Laivan valvontakamera tallensi Patrosen kyseisten naisten seurassa laivan hyttikäytävällä 17. kesäkuuta klo 03.45. Patrosen jäljet päättyvät tähän. Poliisin tutkinnassa Patrosen seurassa olleita aasialaisnaisia ei löytynyt laivan matkustajaluettelosta.

Niko Arkke: Turkulainen yrittäjä ja rakennusalan opiskelija Niko Arkke katosi Silja Europalla 18. lokakuuta vuonna 2003. Ystäviensä kanssa matkalla ollut Arkke nähtiin viimeisen kerran aluksen discossa hieman yhden jälkeen yöllä. Arkken seurassa oli kyseisellä hetkellä useita vieraita naisia. Tämän jälkeen mies katosi jäljettömiin, jättäen jälkeensä myös puhelimensa. Poliisin tutkinnassa Arkken seurassa olleita naisia ei ole onnistuttu tavoittamaan.
Lasse Siltalan katoamisesta on kulunut jo lähes 17 vuotta. POLIISI
Lasse Siltalan katoamisesta on kulunut jo lähes 17 vuotta. POLIISI
Siltalan_Lasse.jpg (23.32 KiB) Katsottu 7602 kertaa
Lasse Siltala: Helsinkiläinen 22-vuotias kokki Lasse Siltala katosi Viking Gabriella -alukselta 6. lokakuuta vuonna 2002. Siltalasta tehtiin viimeinen näköhavainto laivan kuudennessa kerroksessa aamuyöllä noin klo 01.30.

Raine Roivanen: Turkulainen 19-vuotias Raine Roivanen katosi laivaristeilyllä joulukuussa 1998. Roivanen nähtiin viimeisen kerran aamuyöllä 5. joulukuuta, laivan kahdeksannessa kerroksessa.

Toni Nordborg: Helsinkiläinen 24-vuotias Toni Nordborg katosi Viking Cinderellalla 28. tammikuuta vuonna 1998. Viimeinen havainto vaimonsa ja 1-vuotiaan lapsensa kanssa matkustaneesta Nordborgista on tehty yöllä laivan käytävällä. Poliisin tutkimuksissa ei todettu, että vuonna 1973 syntynyt Nordberg olisi poistunut laivasta sen palattua satamaan.

Kimmo Reinelä: Helsinkiläinen, YK-komennukselta palannut 27-vuotias Kimmo Reinelä katosi Silja Symphony -alukselta 22. joulukuuta vuonna 1993. Viimeinen näköhavainto Reinelästä tehtiin aamuyöllä klo 04.30.

Petri Koivusalo: Helsinkiläinen 19-vuotias Petri Tapani Koivusalo katosi Sally Albatross -risteilyalukselta 12. joulukuuta vuonna 1992. Koivusalo katosi kello 02.00–09.00 välisenä aikana, jolloin alus oli Tallinnan edustalla.

Juttuun on korjattu 24.8.2019 kello 12.55 tieto Nordborgista tehdystä viimeisestä näköhavainnosta.

Juttu on julkaistu alun perin elokuussa 2018.
Iltalehti
24.08.2019 klo 11:11 (muokattu tänään 27.12.2019 klo 15:11)
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!

Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5172
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Edelleen pohdin, että miten ne itsemurhaajat onnistuvat niin ettei kukaan näe eikä kamerat kuvaa.
Ja koska näköjään pystyvät niin miksi ei sitten poliisin mielestä minkäänlainen surmaaminen voi olla yhtä mahdollista?

Edelleen ei näköjään kunnollisia kameroitakaan ole saatu hankittua.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!

Kurosagi
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Loka 09, 2013 10:56 pm

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Kurosagi »

Tampereen Tyttö kirjoitti:
Pe Joulu 27, 2019 10:41 pm
Edelleen pohdin, että miten ne itsemurhaajat onnistuvat niin ettei kukaan näe eikä kamerat kuvaa.
Ja koska näköjään pystyvät niin miksi ei sitten poliisin mielestä minkäänlainen surmaaminen voi olla yhtä mahdollista?

Edelleen ei näköjään kunnollisia kameroitakaan ole saatu hankittua.
Kameroista en osaa sanoa, mutta en ihmettele ettei kukaan nää jos joku hyppää tai tulee heitetyksi mereen, kun niin monet kerrat käynyt tupakalla näkemättä ristin sielua.

Avatar
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher
Viestit: 3484
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Ruotsinlaivalla kadonneet - sarjamurhaajako?

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Varsinkin kun nämä usein tapahtuvat pimeän aikaan, niin mitäpä muuta kuin tupakointia varten sinne kannelle joku menisi? Siellä puhaltaa kova vinkka, kun laiva kulkee +40 km/h ja jos ei edes näe merelle, niin se on melko epäviihdyttävä paikka oleskella - etenkin jos on muu vuodenaika kuin kesä.

Vastaa Viestiin