"Nyt krapula on armoton." ...Suljetun uskonlahkon ex-jäsenet:
Rangaistukseksi edes vauvoja ei saanut imettää
Eristäytyneeseen uskonlahkoon syntyneet kertovat pelon sävyttämästä lapsuudestaan.
Tutkimuskeskus: Lasarus-veljet poikkeuksellisen jyrkkä liike
Ex-jäsenet: Suljettu lahko kuritti lapsia rajusti
Uskonlahkon johtaja: Olen maksanut korvauksia kiristäjille
Vaatimattomaan elämään pyrkivä suljettu lahko on levittänyt vuosien saatossa julkaisujaan ympäri maata. Lahkojohtajana on toiminut alusta asti insinööri Eero Israel Heikkilä, 72. Jäseniä oli enimmillään satakunta, joista suurin osa lapsia. Nyt lahkolaisia on viitisenkymmentä.
STT tapasi kolme entistä lahkolaista kevään aikana. Kaksi heistä oli syntynyt yhteisöön ja yksi liittynyt siihen vapaaehtoisesti. He kertoivat Lasarus-veljien muistuttavan monin tavoin Tapani Koivuniemen lahkoa, josta käytiin vilkasta julkista keskustelua viime vuoden lopussa.
Nykyisiä jäseniä haastateltiin puhelimessa ja lahkojohtoa Säkylässä.
Ex-jäsen: Vauvatkin paastolle
- Kerran selviteltiin pyyhkeillä leikkimistä. Lapset joutuivat yksi kerrallaan lahkojohdon kuulusteltaviksi. Muut määrättiin paastoon, kunnes syyllinen tunnustaisi. Edes vauvoja ei saanut imettää. (lahkossa kasvanut)
- Vain aikuiset paastosivat. (lahkojohtaja)
- Kun syylliseksi selvisi 7-vuotias tyttö, hänen isänsä määrättiin antamaan selkäsauna koko seurakunnan edessä. (lahkossa kasvanut)
- Kuulin, kun yksi äiti kehui toiselle antaneensa pojalleen niin paljon risua, että peppu oli sinipunainen. (lahkossa kasvanut)
- Ainut hyvä puoli lapsuudessa oli muut lapset. Ja oppihan siinä paljon luonnosta. (lahkossa kasvanut)
- Lahkossa harrastettiin älyttömän julmaa väkivaltaa joitakin lapsia kohtaan. Ongelma on siinä, että olen ollut itse siinä joskus mukana. (lahkoon kuulunut isä)
- Eräs lapsistani sanoi myöhemmin, että kärsi katsella, kuinka meitä aikuisia manipuloitiin. (lahkoon kuulunut isä)
Vanhempi: "Uskoimme, että teemme oikein"
Lasarus-veljissä moni maailmallinen asia, kuten televisio, kaunokirjallisuus ja barbinuket, oli aikoinaan hyvin tiukasti kielletty. Lähes kaikki lapset kävivät kotikoulua.
Yhteisössä kasvaneet kertovat, ettei aikuisista ollut heille turvaa. Heidän omat vanhempansa noudattivat lahkojohdon kasvatusohjeita, eikä muihin ollut yhteyksiä.
Pitkäaikainen mutta nykyinen ex-lahkolainen mies myöntää, että väkivalta oli turhan kovaa ja pieniä poikia kohdeltiin myös henkisesti kuin aikuisia miehiä.
- Me aikuiset olimme kuuliaisia lampaita, uskoimme, että teemme oikein. Nyt krapula on armoton.
Miehen mukaan moni lahkon lapsista on kärsinyt myöhemmin muun muassa mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvistä ongelmista. Hän korostaa, että osa lapsista ei kokenut juuri mitään kaltoinkohtelua.
- Kipeimpiä ovat ne, joista me yritimme tehdä väkisin uskovaisia.
Kesätyörahat lahkon tilille
Toinen STT:n haastattelema lahkolapsi lähti lahkosta kymmenisen vuotta sitten yksin. Vanhemmat ja iso osa sisaruksista jäivät sisälle. Mies sanoo, ettei ole kertonut taustoistaan uusille tuttavilleen, kuten työkavereille.
Käytäntö oli, ettei eronneisiin saa pitää yhteyttä eikä asiasta edes puhua. Ex-lahkolaiset kertovat, ettei missään perheessä ole tiettävästi noudatettu määräystä.
Lapset muistelevat karvaasti myös hyvin nuorena tekemiään pitkiä työpäiviä lahkon kasvimailla. Jotkut kävivät lahkon ulkopuolella kesätöissä. Tulot menivät suoraan lahkon yhteiskassaan. Edes jäätelörahaa ei saanut korvaukseksi.
Lapset ja ex-jäsenet haluavat esiintyä jutussa nimettöminä. He perustelevat toivettaan muun muassa sillä, etteivät halua itsensä tai lastensa leimautuvan.
Tuolta kautta löytyy lisääkin uutisia aiheesta.
Kuulin tästä vasta nyt. Mitä tuumauksia herättää kanssaminfoilijoissa?
Suoli24:ssä on ihmisiä, joilla näyttää olevan sisäpiirin tietoa aiheesta. Joku on heivannut tuonne 'vaarallisen lahkon' arviointikriteerit ja niihin on joku muu vastannut näin:
1. Sisäinen kontrolli: miten paljon lahko määrää jäseniensä henkilökohtaisista asioista, jäsenen velvollisuus raportoida tekemisistään ylemmässä asemassa oleville.
1. Talon ihmisten keskinäisestä meiningistä en tiedä. Kaiken merkittävän tekemiseen on ilmeisesti elämäntapaan kuuluva "oikea tapa." Talossa ei ole musiikkia, ei televisiota, ei Internetiä. Tietokoneita on joihinkin tarkoituksiin. Soittimia ei ole, eikä niiden soittamista takuulla saisi harjoitella jos olisikin.
Kantelemiseen ei erikseen rohkaista missään, ei sanallisesti eikä saarnoissa. On kuitenkin psykologinen tosiasia, että ihminen ei halua kantaa taakkaa kaverin "rikoksesta" ja kokea osasyyllisyyttä. Silloin asian siirtäminen saarnaajalle tuo toivotun vapautuksen. Väistämättä ihmisten on valittava uskollisuus toverille tai saarnaajalle. Lasarus-veljillä se vaikutti kauttaaltaan olevan jälkimmäinen.
Jäsenet puhuvat toisilleen miten luotettava ja ymmärtävä ja kaikesta kaunasta ja oman edun tavoittelusta vapaa Eero on, kun on omistanut koko elämänsä seuraajiensa auttamiselle. Uskon, että he tekevät tämän spontaanisti, ilman että Eero erikseen kehoittaa siihen. Uskon myös, että he tekevät näin siksi, että eivät näe muuta tietä eteenpäin itselleen eivätkä sille, ketä neuvovat.
2. Johtaja(i)n autoritaarisuus: kuinka erehtymättöminä johdon määräyksiä on pidettävä, suljetaanko niiden arvostelija ulkopuolelle. Velvollisuus totella johtajan/johtajien käskyjä.
2. Eero sanoo kaikkia neuvojaan "hyväksi havaituksi" ja "suosituksiksi." Joidenkin kanssa on kuitenkin niin, että sinun pitää ymmärtää noudattaa niitä, tai tie nousee erittäin nopeasti pystyyn. Jossain vaiheessa sellaista alkaa aavistelemaan jokaisen "neuvon" ja "suosituksen" kohdalla.
3. Opillinen dogmaattisuus: todellisuuskäsityksen ja oppien jäykkyys. Suvaitsemattomuus erilaista ajattelua kohtaan. Kuinka pitkälle oppi ajattelee jäsenen puolesta tarjoten valmiit mielipiteet.
3. Lasarus-veljien oppi on valmis, hyvin pitkälle ajateltu elämäntapa. Asenne on vähän että miksi siitä tarvitsisi joustaa, jos se on Jumalan seuraajilleen ilmoittama, ja seuraajien "pian 30 vuoden kokemuksella" hyväksi havaitsema? Ja jos ei joku tahtomalla tahdo sitä noudattaa, niin "hänhän on ilmikapinassa Jumalan tahtoa vastaan, ja tässä pitää aivan kysyä että onko kyseinen ihminen Jumalan oma ollenkaan."
4. Syyllistäminen: onko jäsenen etsittävä vikaa aina itsestään, jos ei sopeudu yhteisöön.
4. On.
5. Vainoharhaisuus: kuinka paljon jäseniä pelotellaan todellisilla tai kuvitelluilla vihollisilla, joita voivat olla erilaiset viranomaiset, virallinen (lääke)tiede, ja ennen kaikkea lahkosta lähteneet ja siihen kriittisesti suhtautuvat entiset jäsenet.
5. Lasarukset eivät pidä entisiin jäseniin yhteyttä. Eivätkä jäsenet pidä entisiin ystäviinsä yhteyttä. Heitä pidetään jotenkin saastuttavina. Lasarus-veljet eivät muistaakseni opettaneet erikseen mitään itsetyydytyksestä, mutta tämä yhteydenpitokysymys vaikuttaa olevan heillä ikään kuin sen tilalla.
6. Maailmankielteisyys: näkeekö lahko "maallisen" elämän lahkon ulkopuolella täysin arvottomana. Väittääkö se lahkoon kuulumattomien ihmisten joutuvan kuoleman jälkeen helvettiin tai syntyvän uudestaan huonoihin oloihin. Onko sillä apokalyptinen visio, jossa maailmanloppu on lähellä ja vain lahkon sitoutuneet jäsenet pelastuvat.
6. Kristinusko opettaa, että kristinuskon ulkopuolelle jäävät joutuvat helvettiin. Tästä on nähdäkseni koko synnissä ja lankeemuksessa kysymys. Kirkko ei ehkä opeta näin, mutta Jeesus mielestäni opetti. Lasarus-veljet eivät opeta että vain he olisivat pelastumassa. He sen sijaan opettavat, että maailmanlopun mullistuksia ja kärsimyksiä pääsevät pakoon vain tottelevaiset - mikä tarkoittaa melkein mutta ei ihan samaa kuin heidän oppiinsa aktiivisesti ja ahkerasti sitoutuneet.
7. Sensuuri: missä määrin johto rajoittaa jäsenten mahdollisuutta tutustua ulkopuolisiin näkemyksiin lahkosta. Suoran kiellon lisäksi sensuuri toimii usein epäsuorana ryhmäpaineena: kunnon jäsenen ei odoteta haaskaavan aikaansa "maallisiin" tai "demonisiin” tiedonlähteisiin.
7. Eero kertoo, että Lasaruksista liikkuu paljon pahoja puheita ja perättömiä huhuja. Joitain täysin älyttömiä kuulinkin yhteen aikaan. Mutta alkumetreillä kuulemani varoitukset siitä, että Lasarus-veljet täyttävät joitain kulttien piirteitä tajusin vasta myöhemmin paikkansa pitäviksi.
Eero vastustaa ja inhoaa Internetiä kokonaisuutena. Perusteena tälle on se rajaton määrä aikaa, minkä Internet voi ihmiseltä viedä, ja toimia samalla tavallisen elämän korvaajana. Ja se rajaton määrä tietoa, mistä kukaan ei ole vastuussa ja mistä on mahdotonta tietää, mikä siinä on totta ja mikä väärää. Niin mahdotonta ainakin ettei siihen yhden ihmisen elämä riitä.
Tästä on sellainen erikoistapaus, että Eero pitää arvottomana roskana kaikkea muuta kristillistä julistusta kuin omaansa. Hänen "suosituksensa" sellaisen lukematta jättämisestä kannattaa ottaa todesta jos ei halua kuulla kunniaansa viimeistään toisella tai kolmannella kerralla.
8. Ihmissuhteiden rajoittaminen: onko painetta hylätä eri tavalla ajattelevien ystävien ja omaisten seura, "entinen elämä" harrastuksineen ja ilonaiheineen.
8. Entisestä elämästä ja ystävistä on Eeron mukaan haittaa uuteen oppiin ja uuteen asennoitumiseen syventymisessä. Heidän tapaansa kuuluu sanoa avoimesti, että kyse on todella siitä, että ihminen "aivopesee" itsensä näkemään asiat tietyllä tavalla. Ja että maailmassa ihmisiä kaiken aikaa aivopestään, ts. heihin vaikutetaan heidän tietämättään, jotta he näkisivät asiat jollain toisella tavalla. "Valitse tänään, kenen sinä annat aivopestä itsesi."
On psykologinen tosiasia, että ongelmien tai epävarmuuden tai levottomuuden tullessa ihminen pyrkii ratkaisemaan ne vanhalla, totutulla tavalla. On itsestäänselvää, että vanhasta tavasta on aktiivisesti pidättäydyttävä jos tarkoitus on oppia tilalle uusi tapa. On sitten eri asia, onko se uusi tapa toimiva tai realistinen tai ihan sellainen kuin väitetään.
9. Uusien jäsenien värväys: kuinka paljon painoa annetaan uusien jäsenien hankkimiselle ja lähetystyölle.
9. Lasarukset jakavat, postittavat ja antavat jaettavaksi Kristus-Sanomia. Kaverin kutsuminen tai käännyttäminen, tai ihmissuhteiden käyttö lisäjäsenten hankintaan ei ollut missään vaiheessa esillä. Lasaruksiin liittyvät ihmiset pitävät hommaa suurena löytönä yleensä aivan itse, ilman Eeron vaikutusta asiaan, ja omasta aloitteestaan lähettävät tai antavat entisille ystäville ja puolitutuille Kristus-Sanomia.
10. Peiteryhmät: kuinka suuri määrä lahkolla on sen määräysvaltaan kuuluvia ryhmiä, joilla on toinen nimi kuin lahkolla, esim. peiteyhtiöt ja "hyväntekeväisyysjärjestöt", joiden tosiasiallinen tarkoitus on tuoda lisää kannattajia ja rahaa.
10. En tiedä Lasaruksilla olevan mitään peiteryhmiä. Tästä ei ole tietääkseni liikkunut edes väitteitä tai spekulaatioita.
11. Varakkuus: kuinka paljon rahaa ja/tai omaisuutta lahkolla on käytössään tai se pyrkii haalimaan; miten paljon jäseniä painostetaan lahjoittamaan omaisuuttaan lahkolle (esim. kymmenykset tuloista, "erikoiskolehdit", lahkolle testamentatut perinnöt).
11. Lasarukset elävät yhteisössään verraten niukasti. Talo on 70-luvulla rakennettu, huonekalut ovat yksinkertaisia, viihde-elektroniikkaa ei ole, uutiset kuunnellaan matkaradiosta. Autot ovat vanhoja, ja talon asukkaat korjaavat niitä itse. On todennäköistä, että kaikki elämisestä yli jäävä varallisuus laitetaan julistustoimintaan.
Puheissa, saarnoissa, lehdissä tai opetusmateriaalissa ei pyydetä, kerjätä eikä vaadita rahaa.
12. Poliittinen vaikutusvalta: kuinka paljon poliittista vaikutusvalta lahko haluaa tai on pystynyt hankkimaan esim. sijoittamalla jäseniään vaikutusvaltaisiin asemiin yhteiskunnassa.
12. Lasarus-veljet ovat maaseudun ihmisiä. Tämä vaikuttaa ehkä eniten heidän poliittisiin asenteisiinsa, joista päällimmäinen on EU-kielteisyys. Heidän pääasiallinen vaikutuskanavansa on heidän julkaisutoimintansa.
13. Seksuaalinen manipulaatio: kuinka tarkkaan johtajat määräävät alaistensa seksielämästä.
13. Lasarus-veljien opissa seksi kuuluu ainoastaan miehen ja naisen väliseen avioliittoon. Miten rikkomuksiin suhtaudutaan, en tiedä. Opetus ja julistus eivät olleet missään vaiheessa merkittävästi seksipainotteisia tai seksikielteisiä.
14. Eroa harkitsevien painostus: kuinka voimakkaasti jäseniä pyritään estämään lähtemästä liikkeestä tai kuinka paljon entisiä jäseniä painostetaan liittymään takaisin lahkoon, esim. yöllisten puhelinsoittojen avulla.
14. Ihmisen täytyy haluta olla mukana. Lasarusten kanssa tuntuu enemmän siltä, että jos et pysy ruodussa ja noudata suosituksia ja ole riittävän samaa mieltä niin kaikki jäsenet saavat mennä. Eeron lampaat valvovat. Joka nukahtaa tai eksyy, niin se oli valelammas tai sisältä susi.
15. Väkivallan hyväksyminen kun johto harjoittaa sitä tai on kyse liikkeen edusta.
15. En tiedä enkä ole kuullut väitteitä että Lasarukset olisivat väkivalloin yrittäneet vaikuttaa jäsentensä toimintaan tai asenteisiin.
16. Totisuus: kyvyttömyys sietää ryhmään, sen johtajiin tai oppeihin kohdistuvaa leikinlaskua.
16. Lasarus-veljien opista tai Eerosta ei varsinaisesti voi keksiä osuvaa huumoria tai leikinlaskua. Ainoastaan niistä älyttömistä ristiriidoista ja pohdinnoista, mitä yksilöllä syntyy siitä, kun ei kykene elämään tai ajattelemaan heidän oppinsa mukaisesti.
En koskaan kuullut kerrottavan, että Eero olisi vastaanottanut kritiikkiä tai kuullut leikinlaskua itsestään tai opetuksensa sisällöstä.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2493098