Déjà vu

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Lydia07
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Tre

Déjà vu

Viesti Kirjoittaja Lydia07 »

Déjà vu
Oletko koskaan kokenut ilmiötä, jossa tunnet olleesi uudessa paikassa tai tilanteessa aiemminkin?
Tilanne tulee silmänräpäyksessä ja jos tilanteeseen liittyy henkilöitä, tiedät etukäteen lauseen, jonka hän sanoo.


Paikan suhteen selitys voisi olla seuraava että on nähnyt es. postikortin rakennuksesta vuosia aiemmin ja silloin ei ole kiinnittänyt kuvaan mitään huomiota, mutta tilanteessa tunnistaa paikan, eikä muista kuvaa, jonka alitajunta poimii mielen sopukoista.

Henkilöiden suhteen en löydä selitystä. Lapsena koin näitä keskustelutilanteita useinkin ja kaikkein yliluonnollisimmalta tuntuivat tilanteet, jossa näin tilanteen äitini näkökulmasta.
Siis keittiössä oli keskustelua ja meitä oli kolme henkilöä + minulle täysin vieras koira, joka oli meillä kylässä. Minulle tuli tunne, että olin kokenut tämän tilanteen aiemminkin ja tiesin mitä pöydän ääressä oleva henkilö sanoo vilkaisin ylös äitiäni ja hän seisoi juuri siinä kohtaa, näkökulmassa, josta olin nähnyt tilanteen ikään kuin unessa ja pöydän ääressä oleva henkilö sanoi ne sanat.
Kun etsii toisen parasta, löytää omansa.
- Platon -
Irvikissa
Remington Steele
Viestit: 241
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 9:42 pm

Re: Déjà vu

Viesti Kirjoittaja Irvikissa »

Olen kokenut monestikin. Ymmärtääkseni tuota selitetään aivopuoliskojen eriaikaisella toiminnalla. Siis toinen aivopuolisko rekisteröi tilanteen ja toinen seuraa aavistuksen perässä ja tästä syntyy tunne että hetki on koettu aikaisemminkin eli déjà vu -ilmiö. Vaikeahan tuota on varmaan testata.
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Muutaman kerran olen näitä ilmiöitä kokenut. Tuo selitys on aika lailla yleisesti hyväksytty ja harva siitä protestoi. Jos nyt kuitenkin saisi kyseenalaistaa, niin mielestäni on kahdenlaisia ao. ilmiöitä. Toisissa ollaan jostain syystä väsyneessä tilassa ja tuo tunne tulee tavallaan jälkeenpäin. Toisessa ollaan kristallinkirkkaassa mielessä ja tietää etukäteen mitä tuleman pitää. Tässä jälkimmäisessä on jopa mahdollista keskeyttää toinen ja kertoa hänen lauseensa, ennen kuin hän sen sanoo.
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Onhan nuita sattunut aina silloin tällöin 8)
I am an African!
Mother_North
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 1:13 pm

Viesti Kirjoittaja Mother_North »

Monestikkin...
Tramontana Veggente
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 9:02 am

Viesti Kirjoittaja Tramontana Veggente »

Kyllä noita sen verran aina silloin tällöin sattuu, että en jaksa enää niitä sen kummemmin ajatella...

Monesti olen sanonut lauseen yhtäaikaa jonkun toisen kanssa tai vienyt hältä "sanat suusta".

Monesti olen tuntenut, että se mitä juuri teen sillä hetkellä on tapahtunut aiemminkin...

Onko ajassa vääristymiä? Koska näemme joskus jonkun jossain paikassa, vaikka hän väittää olleensa kotona tai ihan jossain muualla ja hänen kaverinsa vielä vakuuttaa asian niin olevan.

Joskus aika tuntuu kuluvan tosi hitaasti ja joskus hyvä että perässä pysyy.
8)
chamilla
Susikoski
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 12:35 pm

Viesti Kirjoittaja chamilla »

on mullekin monesti käynyt sillee että esim..puhun kaverin kaa jostain ja sitten on tullut sellainen olo että näin on käynyt joskus aikasemmin tai että tää tilanne on sellainen että muistan sen jostain syystä....
chamilla
Susikoski
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 12:35 pm

Viesti Kirjoittaja chamilla »

tietty varmaan niin monelle muulle ihmiselle kans... :lol: :)
Bomba
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: To Touko 10, 2007 1:25 pm

Re: Déjà vu

Viesti Kirjoittaja Bomba »

Irvikissa kirjoitti:Olen kokenut monestikin. Ymmärtääkseni tuota selitetään aivopuoliskojen eriaikaisella toiminnalla. Siis toinen aivopuolisko rekisteröi tilanteen ja toinen seuraa aavistuksen perässä ja tästä syntyy tunne että hetki on koettu aikaisemminkin eli déjà vu -ilmiö. Vaikeahan tuota on varmaan testata.
Déjà vu, sekä Jamais vu ovat uskomukseni mukaan yksi ja sama ilmiö, vaikka ne erotellaankin. Jamais vu tarkoittaa tilannetta, jossa et muista esim. jonkun henkilön nimeä vaikka tiedät sen tietäväsi, eli nimi on ns.kielen päällä. Tämä johtuu siitä, että aivoissa on tallennettuna tämä tieto, mutta aivot eivät saa aktivoitua sitä. Uskoakseni déjà vu ilmiö johtuu samasta asiasta. Aivoissa on tallennettuna muistikuva, joka liittyy jollain (kaukaisellakin) tavalla kyseiseen tilanteeseen, mutta jättävät aktivoimatta sen muistikuvan, jolloin tulee tunne, että olen kokenut tämän aikaisemminkin.
Vaikka asiahan ei varsinaisesti minulle kuulu.
Q

Viesti Kirjoittaja Q »

--- Déjà vu
Oletko koskaan kokenut ilmiötä, jossa tunnet olleesi uudessa paikassa tai tilanteessa aiemminkin? ----


_ Olen monesti kokenut tuon kumman tunteen...lähes aina minulle käy noin pyörö-ovissa ja sitten kiertoliittymissä. Sama paika toistuu ja toistuu.
Käykö teille niin koskaan?
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Pyöröovia nyt ei ole tainnut olla enää miesmuistiin (tai naismuistiin), mutta liikenneympyröissä tulee joskus kiroiltua ja pyörittyä samaa rataa useammankin kerran...
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

:D
I am an African!
Aariel
Vic Mackey
Viestit: 1955
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 12:02 pm

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Useinkin kokee noita.

Ja sen verran kun kaikkeen tällaiseen hämärään uskon, niin jäävät monesti vaivaamaan ja kiinnostamaan paljon..
Primavera
Jane Marple
Viestit: 1020
Liittynyt: To Touko 10, 2007 1:28 pm

Viesti Kirjoittaja Primavera »

Olen kokenut. Muutenkin uskoisin ilmiön olevan yleisin "paranormaali" ilmiö. Psykologit selittävät sen aivojen toimintahäiriöksi, kuten aiemmin mainittiinkin. Aistimme tekevät havaintoja ja aivot käsittelevät ne ja aikaansaavat aistimuksen, jonka tiedostamme. Kun tähän prosessiin tulee häiriö, eli havaitsemme, mutta aistimuksen vastaanottamisen ja tiedostamisen välillä onkin liian suuri viive, tuntuu kuin olisimme kokeneet tilanteen jo aiemmin.
Spider
Olivia Benson
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:31 pm

Viesti Kirjoittaja Spider »

Juurikin luin kirjan Muistin seitsemän syntiä (kirjoittaja Harvardin Yliopiston johtava muistitutkija Daniel Schacter), jossa selitettiin Dejá vu -ilmiön olevan esimerkki eräänlaisesta aivojen huonosta arviointikyvystä. Sillä siis ei olisi mitään tekemistä muistin tai muistamisen kanssa, vaan kyse olisi tämänhetkisten aistimusten väärinkohdistamisesta (tässä tapauksessa menneisyyteen). Kaikillahan meillä näitä, useimmiten lähinnä kiusallisia, väärinkohdistamisia tapahtuu. Saatamme esimerkiksi erehtyä muistamaan, että vuosia sitten ystävän suusta kuultu tapahtuma olisikin tapahtunut meille itsellemme. (Minä ainakin muistan kertoneeni tällaista juttua eteenpäin. nolo :oops:)

Mutta Dejá vu -ilmiöön palatakseni, tässä kyseisessä kirjassa kerrottiin erään kanadalaisen kognitiivisen psykologin (Bruce Whittlesea) tekemästä mielenkiintoisesta kokeesta. Siinä koehenkilöt tutkivat aluksi erilaisia sanoja sisältävää luetteloa. Tämän jälkeen heille esitettiin lauseita, joissa oli isoilla kirjaimilla kirjoitettuja sanoja. Sanoista toiset olivat tuttuja (listassa nähtyjä) ja toiset uusia. Tehtäväksi annettiin muistaa, olivatko isoilla kirjaimilla kirjoitetut sanat aiemmin näytetyssä listassa. Tarkkailun alla olivat erityisesti kahdenlaiset lauseet: toisissa sana oli helppo ennustaa edeltävistä sanoista ("aallot keinuttivat VENETTÄ") ja toisissa vaikeampi ("Isä osti kaupasta LAMPUN"). Kokeen tuloksissa huomattiin mielenkiintoinen asia: helposti ennustettavat sanat tulkittiin hyvin usein virheellisesti aiemmassa listassa nähdyiksi, tutuiksi sanoiksi. Vaikeasti ennustettavien sanojen kohdalla virheitä tapahtui huomatavasti vähemmän. Siis ennustettavuus tulkittiin virheellisesti tuttuudeksi. Mielenkiintoista, eikö vain. :P

----

Muistin toiminnasta kiinnostuneille voin suositella kyseistä kirjaa. Siinä on erittäin mielenkiintoista juttua (esimerkkeineen ja koejärjestelyineen) mm. silminnäkijöiden johdateltavuudesta todistustilanteissa. :o Mutta sehän ei tämän otsikon alle kuulu...
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)
Vastaa Viestiin