Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
SYLWAR
Adrian Monk
Viestit: 2852
Liittynyt: La Elo 20, 2011 1:24 am
Paikkakunta: Västernorrland SWE

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja SYLWAR »

En usko koko onnettomuustutkintaan, sillä homma haisee todella monelta osin pahasti.
Oudoin juttu, joka minulla eniten hiertää radioharrastajana, on onnettomuuden aikainen radioliikenne.
Hätäkutsusta muistaakseni noin seitsemän minuuttia Helsinkiradio vasta kuulee radioliikenteen, tieto sinne on soitettu NMT puhelimella Siljalta tai Vikingiltä .
Joku taho oli "sopivasti" pitänyt kantoaaltoa päällä kanavalla 16 tuohon asti. En tiedä onko kantoaallon lähde vieläkään tutkittu mistä se tarkemmin tuli, mutta jostain Helsinkiradion lähistöltä, melkovarmasti jostain laivasta, koska kantoaallon pitää olla todella vahva, sillä laivojen merivhf radiot ja antennit ei ole toiminnallisesti mitään heikkotehoisia leluja.
Parsan imeskely on portti kohti kovempien huumeiden käyttöä.
Parsakaalia kannabiksena myyneelle kaksikolle ja sitä ostaneelle miehelle tuomiot huumausainerikoksesta Jyväskylässä
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10720
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

SYLWAR kirjoitti: Su Joulu 17, 2023 3:06 am En usko koko onnettomuustutkintaan, sillä homma haisee todella monelta osin pahasti.
Oudoin juttu, joka minulla eniten hiertää radioharrastajana, on onnettomuuden aikainen radioliikenne.
Hätäkutsusta muistaakseni noin seitsemän minuuttia Helsinkiradio vasta kuulee radioliikenteen, tieto sinne on soitettu NMT puhelimella Siljalta tai Vikingiltä .
Joku taho oli "sopivasti" pitänyt kantoaaltoa päällä kanavalla 16 tuohon asti. En tiedä onko kantoaallon lähde vieläkään tutkittu mistä se tarkemmin tuli, mutta jostain Helsinkiradion lähistöltä, melkovarmasti jostain laivasta, koska kantoaallon pitää olla todella vahva, sillä laivojen merivhf radiot ja antennit ei ole toiminnallisesti mitään heikkotehoisia leluja.
Helsinki Radiolla oli kai ollut joskus aiemmin ongelmia tuon päälle jäävän kantoaallon kanssa kun ilmeisesti useampi radioasema oli ketjutettu niin että jos yhdellä jäi kantoaalto päälle niin se vaikutti kaikkiin ketjun asemiin, tai jotain tuollaista muistelen lukeneeni.

Mutta Estonian onnettomuuden radioliikenteessä ei ilmeisesti ollut niinkään kyse siitä että päälle jäänyt kantoaalto olisi estänyt radioliikenteen, vaan lähinnä siitä että yksin yövuorossa ollut Helsinki Radion päivystäjä oli joko torkkunut tai puuhaillut jotain omiaan, eli ei jostain syystä kuullut tuota hätäkutsua ennen kuin häneen oli saatu yhteys NMT-puhelimella.
Päivystäjä töpeksi muutenkin hätäkutsun edelleen lähetyksen kanssa eikä lähettänyt siitä riittävällä prioriteetilla.
Estonian ensimmäinen hätäviesti lähti kovin myöhään, kello 1.22. Toinen viesti, varsinainen Mayday-sanoma, lähti 1.24., kun alus oli jo kallellaan yli 30 asteen verran, selvittää pelastustoimia komission suomalaisjäsen Heimo Iivonen.

Helsinki Radio ei kuullut Estonian hätäviestiä, vaikka sen kuuli 14 muuta alusta ja maa-asemaa, mm. Turun meripelastuskeskus.

Helsinki Radion päivystäjä oli yksin työpaikallaan, ja komissio ymmärtää kyllä, ettei hän voinut olla koko ajan radionsa ääressä. Kun päivystäjä oli noin kymmenen minuutin jälkeen taas paikallaan, häneen saatiin yhteys NMT-puhelimella.

Voimassa olevien meripelastusohjeiden mukaisesti Helsinki Radion olisi pitänyt välittää Maydayn jatkoviesti eteenpäin, koska hädässä oleva alus ei sitä ehkä pysty tekemään. Mikään muu yksikkö ei ollut lähettänyt tätä jatkoviestiä.

Vaikka meripelastuskeskus pyysikin Helsinki Radiota lähettämään Maydayn jatkoviestin, niin hämmentynyt Helsinki Radio lähetti silti kuitenkin kello 01.50 vain lievemmän jatkoviestin eli ns. pan pan -pikasanoman.

Pan pan -pikasanomaan ei sisälly Maydayn jatkoviestin tapaan automaattisesti käynnistyvää ja vastaanottopäässä kovalla melulla kuuluvaa hälytysääntä. Tämän vuoksi sanoma ei antanut tarpeeksi tietoa Estonian hädästä, eikä tieto levinnyt kylliksi pelastuskeskuksiin Virossa, Suomessa ja Ruotsissa.
http://w3.verkkouutiset.fi/arkisto/Arki ... TONIA1.HTM

Radioliikenteen tallenteita kuunnelleet ovat sitä mieltä että varsinaisessa radioliikenteessä ei esiintynyt häiriöitä, toki siellä taustalla kuuluu kutsuja joihin ei kaikkiin vastattu siinä vaiheessa kun tilanne oli päällä ja piti priorisoida mihin vastataan ja mitkä ovat toisarvoisia pelastustoimien kannalta.
Ilmeisesti kuitenkin suurin ongelma radioliikenteessä oli se että hätäviesti lähetettiin turhan myöhään, ja asiaa vielä pahensi tuo Helsinki Radion aiheuttama viive hätäviestiin reagoimisessa.

Suomen puolelta pelastuskeskus oli kyllä Silja Europan toiminnan ansiosta melko ajoissa liikkeellä, Estonialta saatiin Silja Europan kyselyihin aluksen sijainnista vastaus lopulta 1.29 jonka jälkeen lähialueella olleet laivat kääntyivät kohti Estoniaa, ja Turussa päivystävä helikopteri sai hälytyksen klo 1.35 mutta tuon Helsinki Radion viivyttelyn johdosta Ruotsi ja Viro sai hälytyksen tietoonsa ilmeisesti vasta 1.50 jälkeen.
Avatar
SYLWAR
Adrian Monk
Viestit: 2852
Liittynyt: La Elo 20, 2011 1:24 am
Paikkakunta: Västernorrland SWE

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja SYLWAR »

Laivojen liikenne sujui tosiaan mallikelpoisesti, samoin meripelastuskeskuksen toiminta, ainoastaan se kantoaalto kummastuttaa.
Mitä tuohon muihin rannikkoradionasemien osalta siihen kuuluvuuteen tulee, niin eihän se paikallinen kantoaalto peitä vaikka juuri Turkuun asti muuta liikennettä, mutta jos tyyppi on koisaillut töissä tai istunut vaikka yökakalla, niin eihän se viesti silloin juu korvaan tartu.
Silti tuo kantoaalto vaivaa, paikka ja aika on osunut ikävästi, noh sattuma ja vahinkokin voi olla, voihan kyseessä olla vain jumittunut tangetti, ei olisi ihan ensi kerta kun radioliikenteessä on jollain lähete päällä, hurjemmat on jopa lähettäneet liki tunnin kostean illan aikaista perheriitaansakin livena "parhaaseen katseluaikaan" ja sen vielä erään kaikkien radioharrastajien tunteman matalan taajuuden ollessa kyseessä oikein upealla kantomatkalla. :mrgreen:
Parsan imeskely on portti kohti kovempien huumeiden käyttöä.
Parsakaalia kannabiksena myyneelle kaksikolle ja sitä ostaneelle miehelle tuomiot huumausainerikoksesta Jyväskylässä
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Oliko nää joo täällä?
Jos oli ni kerta kiellon päälle, mut kuukausi sitten ainakin estonia1994.ee lisätty artikkeli kesän sukelluksista.

Jutun sisältönä löytyi yli 5h videomatskua autokannelta. Tiedä sitten, että onko näillä mitään lisäarvoa mihinkään mutta tuosta nyt voi kattella kuka haluaa.

Estonia car deck port side
https://vimeo.com/872825377
Estonia car deck starboard
https://vimeo.com/872588192
Estonia examination starboard forward damage
https://vimeo.com/872832997
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2469
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Kiitos linkeistä @ammattiamatööri ^! Se antoi pienen kimmokkeen hieman lyhemmän materiaalin tsekkaukseen.
Laitetaan tämä video nyt tänne koskien noita Estonian autokannen ovia. Kurmin ROV-tutkimushan totesi ovien olevan kiinni ja tällä hieman "kyseenalaisti" virallisen JAIC-tutkimuksen päätelmää autokannen ovista.
Vaan mitähän Kurm suljetuilla ovilla tahtoi sanoa tai tarkoittaa sitten loppujen lopuksi?

Videolla on kuvattu kuusi ovea joista kaksi on paikallaan eli ovet 2 ja 5. Ovet 1,3,4 ja 6 puuttuvat.


"Estonia - The car deck of MV Estonia"

"This video shows the missing och closed doors in the center casing, starboard side, of MV Estonia.

The footages is from the summer of 2023. In total there are three videos fronm the car deck. One from the port side, one from the starboard side and one that shows the starboard side damage."

https://www.youtube.com/watch?v=6dbJkzYjdZc
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Sitä olen on ihmetellyt siitä asti kun Kurm nuo "JAIC:n virhepäätelmät" on esiin nostanut, että mikä on se JAIC:n päätelmä.
Tuossa kävin pikaiseen läpi onnettomuusraportin parilla hakusanalla ja siellä ei kyllä puhuta autokannen ovista juuri yhtään mitään.

Pieni maininta autokannen vesitiiviistä "aukoista" joista yksi ainakin oli totuttu pitämään auki, mutta ei kai tuo ole sama asia kuin vesitiiviit ovet.
Lisäksi se on jopa vähän erikoista, että miksi nämä autokannen ovet nyt ovat saaneet niin paljon huomiota. Autokannen oikealla puolella kulki neljä hissikuilua, vasemmalla puolella yksi hissikuilu ja jokainen näistä myös pysähtyi autokannelle. Kuusi ovea oikealla, viisi ovea vasemmalla, nämä ilmeisesti perus portaikon kautta saavutettavissa.

Eli mikä se funktio ylipäänsä on autokannen vesitiiviillä ovilla (auki vai kiinni juupas eipäs) kun se vesi on voinut sieltä liikkua myös hissikuilujen kautta aina alimpiin kerroksiin asti. Ja miksi juuri Kurm on näistä ollut niin kiinnostunut. Yrittää selkeästi osoittaa jonkun JAIC:n päätelmän vääräksi uskoisin, mutta en ainakaan itse ole saanut nyt siitä Kurmin punaisesta langasta oikein kiinni.
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2469
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

^Hyvää pohdintaa! Ottamatta kantaa Kurmiin sen tarkemmin niin olisiko hänellä itsellään joku vakaa usko toisenlaisiin tapahtumaketjuihin kuin virallisessa JAIC-raportissa. En sano salaliittoteoreetikoksi mutta ehkä ei usko vaan viralliseen onnettomuustutkintaan. Hänhän väitti myös että Estonia törmäsi sukellusveneen kanssa ja olivat tässä vielä taannoin omien ROV-sukellusten jälkeen tutkineet sitä teoriaa mahdollisena tämän virallisen uppoamissyyn ohessa.

Toinen syy haastaa JAIC-raportti voi olla että myydään oma mahdollinen johtopäätös lehdille ja se saattaa tuoda lisää rahaa esim. omalle tutkinnalle ja jollei rahaa niin ainakin julkisuutta. Jotakin tällaista tulee mieleen. Mutta tämä täysin "mutuilua" eli pohdintaa vain tuntematta henkilöä sen paremmin.

Kurmille kuitenkin rispektit että on myös ROV-kuvannut ja tutkinut Estoniaa. Eihän tutkimusta kai koskaan uponneelle alukselle haastavissa olosuhteissa voi tehdä liikaa.

edit. on tietysti mahdollista että joku ovi on ollut paikoillaan jossakin kuvauksessa mutta seuraavaan sitten tipahtanut pois paikoiltaan. Näinhän rampillekin kävi että oli sitten tutkimusten välillä tipahtanut. Toki mekaniikka erilainen mutta kyllä aluksessa varmaan tapahtuu rapistumista ja korroosiota siellä ja täällä.
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Eipä kyllä Kurminkaan tutkimuksista ole paljoa mitään kuulunut pitkiin aikoihin.
Muistelisin, että myös maaperätutkimuksista oli jotain pientä erimielisyyttä, mitenköhän tuo nyt sitten meni.

Todella sekavaksi muuttui nämä uudet tutkimukset jossain kohti. Yhtäkkiä ei tuntunut enää kukaan pysyvän perässä, että kuka tutkii ja mitä tutkii, mitä varten tutkitaan jne. Nyt ilmeisesti siellä on taas käyty merenpohjaa tutkimassa viime syksynä virallisten tahojen toimesta jos olen oikein ymmärtänyt. Kuinka monta kertaa siellä nyt sitten onkaan käyty jos lasketaan molemmat tutkimukset yhteen? Ei oo mulla ainakaan harmainta hajua. :D

Atlanttilukon pulttiakin oltiin jossain kohti haeskelemassa, mutta se jos olisi löytynyt niin ihan varmasti olisi asiasta tiedotettu.

Eihän siitä tietysti meille kotitutkijoille ole mitään haittaa vaikka siellä ramppaisi useampikin tutkintaryhmä. Kaikki uusi data on kuitenkin aina tervetullutta. Mutta olis varmaan Kurmin poppoonkin hyvä tulla jossain vaiheessa julkisuuteen omien väliraporttiensa - tai ainakin välipäätelmiensä kanssa. Muuten alkaa hiljalleen syntyä mielikuvaa, että siellä on vedetty pillit pussiin ja tulokset jääneet erittäin laihoiksi.
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2469
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

No tuollaisen löysin keväältä -23 koskien noita ovia. Tämä artikkeli on julkaistu ennen valtioiden kesäistä -23 tutkimusta siis. Ehkä näitäkin on sitten tulkittu jotenkin kuka mitenkin sitten...

Nythän siis kesän -23 ROV-tutkimus vahvisti että kuudesta ovesta kaksi on kiinni ja muut ovat poissa.

"So far, the private investigation led by Margus Kurm has reached the farthest point on the car deck. During the investigation, it was discovered that two of the doors of the car deck, intended for passengers, were closed, but according to the report of the Joint Accident Investigation Commission (JAIC), in addition to the ventilation openings, water escaped from the deck namely through the doors.

However, this has not yet been fully confirmed, because no one has seen all the doors to say whether they are broken or not. It has also not been possible to check the situation in the course of the underwater research carried out by the Estonian Safety Investigation Bureau (OJK) so far, because going to the car deck full of wreckage with the equipment they were using would most likely have meant that the highly expensive equipment would have remained there.

Käännös:

"toistaiseksi Margus Kurmin johtama yksityinen tutkinta on saavuttanut autokannen kaukaisimman kohdan. Tutkinnan aikana selvisi, että kaksi matkustajille tarkoitettua autokannen ovea olivat kiinni, mutta Joint Accident Investigation Commissionin (JAIC) selvityksen mukaan tuuletusaukkojen lisäksi autosta pääsi vettä ulos. kannelle nimittäin ovien kautta.

Tätä ei kuitenkaan ole vielä täysin vahvistettu, koska kukaan ei ole nähnyt kaikkia ovia sanoakseen, ovatko ne rikki vai eivät. Myöskään Viron turvallisuustutkintaviraston (OJK) vedenalaisen tutkimuksen aikana ei ole toistaiseksi ollut mahdollista tarkistaa tilannetta, koska hylkyä täynnä olevalle autokannelle meneminen heidän käyttämiensä laitteineen olisi todennäköisesti saanut merkitsi sitä, että erittäin kalliit laitteet olisivat jääneet sinne."

"Swedish civil defense minister: MS Estonia ferry investigation should be continued"
2023-04-21 BNS/TBT Staff

https://www.baltictimes.com/swedish_civ ... continued/
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2469
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

^Lisäys tuohon kirjoitukseeni vielä että onhan se vähän outoa että miten Kurm löysi kaksi suljettua ovea mutta ei avoimia ovia. Ihmeellistä se on siksi ettei ole kahta suljettua ovea ns. peräkanaa vaan siinä on puuttuva ovi välissä. Tosin yksi ovi on ilmeisesti hissin ovi. Eli Kurm löysi suljettuja ovia mutta ei puuttuvia ovia.

Mutta se huomattakoon että onhan toki mahdollista että joku ovi on pudonnut pois paikoiltaan ROV-tutkimusten välissä.
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2469
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Sitten vielä asiasta viidenteenkymmeneen. Mitäpä ajatuksia tämä onnettomuus nyt herättää kun siitä on ensi vuonna kulunut 30 vuotta.

Hienoa että hylkyä tutkitaan ja muuta onnettomuuteen liittyvää. Pohdittuani ja tutkailtuani muita historiankin asioita juolahti mieleen että jos tässä itse miettisi jonkun salaliittoteorian virallisen uppoamissyyn rinnalle niin tässä voisi valehdella monia tahoja paitsi ei Suomi; jollei nyt komppaa jotakin jonkun lojaalisuuden vuoksi.

Olen miettinyt että se joka onnettomuudessa valehteli oli tietysti aluksen kuntoa pimittäneet. Mutta mahdollinen päävalehtelija olisi Ruotsi.
Ruotsi kiisti aluksi Estonialla kuljetetun mitään sotilastarvikemateriaalia. Ruotsi oli kippaamassa Estonian päälle soraa. Ruotsi hävitti Estonialla kuvattuja nauhoitteita. Ruotsi epäili matkan varrella että pystyykö Suomi valvomaan Estonian hylkyä. Epäilivät sitä siksi että kävivät siellä itse. Lisäksi väittivät Suomen tietävän jotakin Estoniasta. No herättivät julkisuuteen kysymyksen että kertoisiko Suomi julkisesti että ruotsalaiset kävivät Estonialla joskus. Suomi sanoi ettei tiedä mitään. Estoniasta puuttui yhtäkkiä ajoramppi ja aika monta oveakin sieltä puuttuu. Ihan kuin joku siellä olisi käynyt sukeltelemassa laajemmin. Kun valtioiden ROV-sukellus alkoi virolaiset olivat närkästyneitä että ruotsalaiset olivat jo paikalla ja ilmeisesti jo tehneet jotakin sukellustoimintaa. Virosta käsin on Ruotsia syytelty yhdestä sun toisesta asiasta. Suomi on ollut linjassaan neutraali.

Tosin Ruotsissa olisi vaatinut aikamoisen joukkopimityksen koko onnettomuus jos Ruotsilla olisi näppinsä pelissä tai se tietäisi jotakin mitä muut eivät tiedä. Yleensä joukkoon mahtuu aina heikko lenkki joten salaisuus olisi pysynyt turhan hyvin ison joukon tietona. Miksi Ruotsi valehtelisi? No siksi että niillä tuntuu olevan se tapana. Tosin en tiedä syytä että miksi kokonaisuutena valehtelisivat Estonian onnettomuudesta.
Avatar
Rasvamaha
Neuvoja-Jack
Viestit: 561
Liittynyt: Ti Loka 13, 2020 2:05 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rasvamaha »

Ja se myös unohtui että ajorampista oli poltoleikattu kaiteet irti... Tähän einkait koskaan vastausta saatu ?
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

MissMallard kirjoitti: To Joulu 28, 2023 5:21 pm Tosin Ruotsissa olisi vaatinut aikamoisen joukkopimityksen koko onnettomuus jos Ruotsilla olisi näppinsä pelissä tai se tietäisi jotakin mitä muut eivät tiedä. Yleensä joukkoon mahtuu aina heikko lenkki joten salaisuus olisi pysynyt turhan hyvin ison joukon tietona. Miksi Ruotsi valehtelisi? No siksi että niillä tuntuu olevan se tapana. Tosin en tiedä syytä että miksi kokonaisuutena valehtelisivat Estonian onnettomuudesta.
Voisin itse lähtee purkamaan sillä ajatuksella, että Ruotsin mahdolliselle salailulle on kaksi juurisyytä.
Ensimmäinen on intressit. Tietenkään yksikään valtio ei halua, että syyttävä sormi turmasta osoittaa sitä kohti. Eli Ruotsi pyrki jo turmatutkinnassa siinä missä laivatelakkakin pääsemään vastuusta irti, eihän yksikään osapuoli halunnut syyllisen viittaa ottaa, ja tämä oli myös Estonia-suursarjan parasta antia. Tuo pläjäys onnistui hahmottamaan katsojalleen pirun hyvin ne ongelmat joita oli olemassa ennen kuin mitään syytä turmaan oli edes löydetty. Tiettyjen faktojen sijaan haluttiin löytää kompromisseja.

Toinen on asekuljetukset. Sitä voi miettiä, että mitä jos Ruotsi olisi tunnustanut asekuljetukset kyseisellä lähdöllä. Koko maailman katse olisi kääntynyt Ruotsiin ja valtiosta olisi maalattu suoraan ainakin osasyyllinen tapahtumiin, vaikka mahdollisella aselastilla ei olisikaan ollut mitään tekemistä uppoamisen kanssa. Eli entäs jos siellä sitä lastia sitten olikin. Ja tätä kautta hommaan voi halutessaan kytkeä betonointiyritykset, kadonneet dokumentit, kadonnut sitä sun tätä, kassakaapit, hylyn intohimoinen vartiointi, JAIC:n ehdottomuus tietyissä seikoissa jne. Miksei vaikka polttoleikatut kaiteet. Olen edelleen siitä vakuuttunut, että aluksessa on käyty onnettomuuden jälkeen huomattavasti nopeammin mitä on annettu ymmärtää. Miksi käyty, miksi salattu. Miksi on annettu ymmärtää jopa virolaisten suusta, että Ruotsi pimitti näiltä erinäisiä tietoja. Voisiko yksi mahdollisuus olla Ruotsin halu peitellä jälkiään mahdollisen asekuljetuskeissin suhteen, ettei syyttävä sormi rupea osoittamaan siihen suuntaan.

Tuo nyt tuollaista omaa päätelmää asioista. Olen koittanut etsiä viime vuosina enemmän loogisuutta mahdollisiin tapahtumaketjuihin varsinkin ennen turmaa ja turman jälkeen. Ja myös Ruotsin jemmailuun kyllä löytää halutessaan loogisia selityksiä. Pitääkö ne päässä keksityt selitykset sitten paikkansa onkin toinen juttu. Mutta aika moni asia tämän keissin ympärillä lopulta tulee jäämään oman mielikuvituksen varaan kuka mitenkin haluaa asiat ajatella.
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2469
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Hyviä pontteja teillä tuossa ylempänä! Itselläni tämä Ruotsi alkoi mietityttämään siinä kohdin kun luin että Ruotsi salaa kehitteli ydinasetta taannoisina vuosikymmeninä. Väittivät sitten siitä kehittelystä luopuneensa mutta salaa kehittelivät sitä kuitenkin, vaikka julkisuuteen muuta väittivät. Suomessa asiasta ei ilmeisesti tiedetty mitään. Tosin ehkä täällä kiinnosti enemmän itärajan tuonpuoliset asiat.

Miten tuo liittyy Estoniaan on se että Ruotsissa on ollut salailunkulttuuri tai sille löytyy jonkinlaisia "perinteitä" ja siellä osataan julkisesti valehdella ilmeisesti isommalla porukalla. Ydinaseen rinnalla joku matkustaja-alus tuntuu aika "mitättömältä" asialta salailla. Vaikka inhimillinen kärsimys on Estonian kohdalla tietysti mittaamaton.
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 903
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Ja mitä tulee Suomen osuuteen niin itsellä jääny semmoinen kuva ihan kuin Estonia olisi vain pakollinen paha meidän talousvesillä. Jotenkin fiilis, että kyllä täälläkin ehkä tiedettiin asioita joita ei julkiseksi ole koskaan tuotu. Mutta Estonian turmatutkintaan ei haluttu sotkeentua yhtään sen enempää mitä oli pakko, suurimmat tappelut käytiin välillä Ruotsi vs. Viro, ja laivanvalmistaja siinä kyljessä sitten omine väitteineen koittamassa vapautua kaikesta vastuusta. Eihän sitä tietysti tavan kansalainen voi koskaan saada tietoonsa, että mitä turvaluokiteltua tietoa tuolla on aikoinaan Estoniasta liikkunut vaikkapa diplomaattisia reittejä pitkin. Oliko Suomella esimerkiksi tieto, että Ruotsi käyttää meidän talousvesiä omiin sotilasmateriaalikuljetuksiinsa. Vai oliko Ruotsi jemmannut nämä jopa Suomelta.

No asialla nyt ei isossa kuvassa ole suurta merkitystä ja Suomen rooli muutenkin jäänyt aina sellaiseksi kolmanneksi pyöräksi, jolla ei ollut halukkuutta lähteä mukaan edes näihin uusiin tutkimuksiin.

Mutta tuossa sarjassa ainakin väitettiin, että Meyer olisi hakenut jopa Suomesta syyllistä syyttäen meitä alukseen tehdyistä "vääristä" ja "turmaan johtaneista" muutoksista ennen aluskauppaa. En kyllä muista näistä kovin paljoa lukeneeni. Kyllähän täällä jotain muutostöitä alukseen tehtiin aikanaan, mutta tuosta et laivavalmistaja olisi syytöksiä Suomea kohtaan esittänyt en muista lukeneeni. No eihän tässä kokonaisuudessa toki ihan kaikkea voi aina muistaakkaan. :D
Vastaa Viestiin