Re: Estonia
Lähetetty: Pe Loka 22, 2021 4:47 pm
Esko Karinen on nyt hieman hakoteillä kirjoituksineen.
Tuo kyseinen pätkä on siitä kun sukeltajat menee komentosillalle, repii ensin jonkin verkon pois ja sitten nyppäsee puolikkaan torson matkaa. Tuo torso on käsittääkseni se raportoimatta jäänyt puna tai puna/ruskea Takkinen heppu.ammattiamatööri kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 3:14 pmIhan melkein ohi aiheen mutta tuossa kun puhuttiin ahneudesta niin Mäkelä on ainakin antanut ymmärtää että Estonia oli alkujaan suunniteltu paperille siten että komentosilta olisi ollut edempänä laivaa. Mutta ilmeisesti tilaaja oli jonkun syyn takia (estetiikka?) halunnut siirtää sitä pari metriä taakse päin. En sitten tiedä oltiinko tuossa vaiheessa ymmärretty, että näköyhteys keulavisiiriin kadotetaan mutta itse suunnitteluvaiheessa tämän suhteen tehtiin kardinaaliluokan virhe nyt kun jälkiviisaana on hyvä todeta. Tietysti turhaa jossittelua se mitä olisi tapahtunut jos komentosilta olisi nähnyt visiirin irtoamisen ja olisiko kenties ainakin enemmän porukkaa pelastettu kun oltaisiin kääntöliikkeiden kanssa toimittu toisella tavalla. Jätetään ne spekulaatiot nyt väliin.MissMallard kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 1:34 pm Eräs puheenvuoro Estoniasta. Tuo vaan vähän uusia tai vaiettuja näkökulmia onnettomuuteen. Oheinen artikkeli vain tuon kirjoittajan näkemys enkä ota kantaa suuntaan tai toiseen.
Erikoista koska Dplay-dokkarissa se yksi Rockwaterin sukeltaja kertoo kuinka ruumiit olivat kuin eilen kuolleita ja osalla oli huulipunatkin paikallaan. Sai käsityksen tämän kaverin puheista että ruumiit olivat hyväkuntoisia noin muuten.
Kyllä osa laivoista kieltäytyi osallistumasta auttamaan. Lukee muistaakseni loppuraportissakin. Syitä oli virallisesti etteivät halunneet vaarantaa omaa miehistöä, mutta en ihmettele jos osalla varustamoista raha puhui ja ajateltiin et kyllä ne muut hoitaa ja mennään me.damfin kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 2:06 pm ^
Muuten ihan asiaakin, mutta hieman överiksi meni tuo muiden paikalle tulleiden laivojen syyllistely, muun muassa siitä että ei mukamas haluttu toimia ripeämmin ja avuliaammin koska oltiin kateellisia virolaisille, mitä vittua tuo tuollainen väite on?? siellä teki aikoinaan paikalle päässeet laivat sen minkä kykeni ja kyseenalaistamatta sitä mennäänkö apuun vai jatketaanko omaa risteilyä.
Ei ne pelastustoimet vaan tuollaisessa säässä ja merenkäynnissä ole mitään helppoa hommaa eikä se todellakaan käy niin että sinne vaan vedetään täysikokoisella risteilyaluksella täyttä höyryä päätä pahkaa keskelle tapahtumapaikkaa meressä sinnittelevien ihmisten keskellä, kun tarkoitus on kai kuitenkin yrittää saada ne ihmiset sieltä merestä pois yhtenä kappaleena ja hengissä eikä tehdä niistä lihamureketta silpomalla ne potkureihin tai aallokossa laivan kylkeä vasten hakkautumalla.
Ja että oikein kuumaa sokerijuomaa ja huopia mob-veneisiin ja veneet molskista vaan aaltojen keskelle, kylläpä kuulostaa helpolta, Esko on varmaan itse harjoitellut kuinka näppärästi tuollainen pilkkopimeässä myrskyssä onnistuu,Esko olisi varmaan itsekin sukeltanut sukkana laivan kannelta mereen etsimään estoniaa meren pohjasta ja aukomaan ikkunoita pelastaakseen loukkuun jääneitä ihmisiä.
Pahoittelut että tuo kirjoitus sai tunteet pintaan, pistää vaan vihaksi tuo että lähes suurin syy onnettomuuden vakavuudesta yritetään kaataa paikalle saapuneiden auttajien niskaan ja kyseenalaistetaan heidän ammattitaitonsa ja halukkuutensa toimia tuollaisessa tilanteessa, siinä nimittäin käsittääkseni kapteenilta (kuin myös miehistöltä) vaaditaan jo melkoista ammattitaitoa ja kylmähermoisuutta pitää iso matkustajalautta paikoillaan tuollaisessa myrskyssä, mahdollisimman pienellä potkureiden käytöllä ettei aiheutettaisi ylimääräisiä uhreja keskellä meressä kamppailevia ihmisiä.
Kolme vielä lännempänä ollutta alusta jatkoi matkaansa lounaaseen. Kaksi niistä ilmoittautui OSC:lle ja sai vapautuksen velvollisuudesta antaa apua. Kolmannen aluksen päällikkö katsoi, että hänen aluksensa oli näissä olosuhteissa kykenemätön antamaan apua ja hän merkitsi tämän syyn radiopäiväkirjaan. Komission käsityksen mukaan oli perusteltu syy antaa näiden kolmen aluksen jatkaa matkaa
Voiko tuota nyt sitten sanoa että "kieltäytyi antamasta apua" vai oliko kyseessä ihan järkevä toiminta, jos on liian kaukana tai ei muuten pysty auttamaan millään lailla, niin on ihan loogista ja järkevää pysyä poissa.ammattiamatööri kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 6:59 pm Raportissahan tuo tosiaan lukee sivu 204:Kolme vielä lännempänä ollutta alusta jatkoi matkaansa lounaaseen. Kaksi niistä ilmoittautui OSC:lle ja sai vapautuksen velvollisuudesta antaa apua. Kolmannen aluksen päällikkö katsoi, että hänen aluksensa oli näissä olosuhteissa kykenemätön antamaan apua ja hän merkitsi tämän syyn radiopäiväkirjaan. Komission käsityksen mukaan oli perusteltu syy antaa näiden kolmen aluksen jatkaa matkaa
Niin. Toisaalta mayday hätäkutsu sellainen ettei ihan helpolla pitäisi jättää vastaamatta. Mutta en lähde kotisohvalta arvostelemaan toimintaa, mutta kyllä sitä miettiä voi yksinään. Jos et mene paikalle, miten voit tietää että et olisi ollut avuksi..damfin kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 7:07 pmVoiko tuota nyt sitten sanoa että "kieltäytyi antamasta apua" vai oliko kyseessä ihan järkevä toiminta, jos on liian kaukana tai ei muuten pysty auttamaan millään lailla, niin on ihan loogista ja järkevää pysyä poissa.ammattiamatööri kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 6:59 pm Raportissahan tuo tosiaan lukee sivu 204:Kolme vielä lännempänä ollutta alusta jatkoi matkaansa lounaaseen. Kaksi niistä ilmoittautui OSC:lle ja sai vapautuksen velvollisuudesta antaa apua. Kolmannen aluksen päällikkö katsoi, että hänen aluksensa oli näissä olosuhteissa kykenemätön antamaan apua ja hän merkitsi tämän syyn radiopäiväkirjaan. Komission käsityksen mukaan oli perusteltu syy antaa näiden kolmen aluksen jatkaa matkaa
Pelastustehtävältä voi jättäytyä pois, jos tilanne ei pelastuksen johdon mukaan vaadi paikalle jäämään. Keliolosuhteet, miehistö ja alus vaikuttaa aika paljon, että jäädäänkö tehtävälle vai ei. Toisin sanoen mepe Turku voi vapauttaa tehtävästä, jos siitä ei ole haittaa pelastustyölle tai se ei edesauta pelastustehtävää.damfin kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 7:07 pmVoiko tuota nyt sitten sanoa että "kieltäytyi antamasta apua" vai oliko kyseessä ihan järkevä toiminta, jos on liian kaukana tai ei muuten pysty auttamaan millään lailla, niin on ihan loogista ja järkevää pysyä poissa.ammattiamatööri kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 6:59 pm Raportissahan tuo tosiaan lukee sivu 204:Kolme vielä lännempänä ollutta alusta jatkoi matkaansa lounaaseen. Kaksi niistä ilmoittautui OSC:lle ja sai vapautuksen velvollisuudesta antaa apua. Kolmannen aluksen päällikkö katsoi, että hänen aluksensa oli näissä olosuhteissa kykenemätön antamaan apua ja hän merkitsi tämän syyn radiopäiväkirjaan. Komission käsityksen mukaan oli perusteltu syy antaa näiden kolmen aluksen jatkaa matkaa
Juu torso se on, jonka kasvot hakkaavat vasten verkkoa ja sukeltaja nykäisee hiuksista pihalle. Karmiva pätkä. Muistaakseni tuosta nimenomaisesta tapauksesta on raportoitu, että kalat olisivat möyhentäneet ruumista.jasg- kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 5:16 pmTuo kyseinen pätkä on siitä kun sukeltajat menee komentosillalle, repii ensin jonkin verkon pois ja sitten nyppäsee puolikkaan torson matkaa. Tuo torso on käsittääkseni se raportoimatta jäänyt puna tai puna/ruskea Takkinen heppu.ammattiamatööri kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 3:14 pmIhan melkein ohi aiheen mutta tuossa kun puhuttiin ahneudesta niin Mäkelä on ainakin antanut ymmärtää että Estonia oli alkujaan suunniteltu paperille siten että komentosilta olisi ollut edempänä laivaa. Mutta ilmeisesti tilaaja oli jonkun syyn takia (estetiikka?) halunnut siirtää sitä pari metriä taakse päin. En sitten tiedä oltiinko tuossa vaiheessa ymmärretty, että näköyhteys keulavisiiriin kadotetaan mutta itse suunnitteluvaiheessa tämän suhteen tehtiin kardinaaliluokan virhe nyt kun jälkiviisaana on hyvä todeta. Tietysti turhaa jossittelua se mitä olisi tapahtunut jos komentosilta olisi nähnyt visiirin irtoamisen ja olisiko kenties ainakin enemmän porukkaa pelastettu kun oltaisiin kääntöliikkeiden kanssa toimittu toisella tavalla. Jätetään ne spekulaatiot nyt väliin.MissMallard kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 1:34 pm Eräs puheenvuoro Estoniasta. Tuo vaan vähän uusia tai vaiettuja näkökulmia onnettomuuteen. Oheinen artikkeli vain tuon kirjoittajan näkemys enkä ota kantaa suuntaan tai toiseen.
Erikoista koska Dplay-dokkarissa se yksi Rockwaterin sukeltaja kertoo kuinka ruumiit olivat kuin eilen kuolleita ja osalla oli huulipunatkin paikallaan. Sai käsityksen tämän kaverin puheista että ruumiit olivat hyväkuntoisia noin muuten.
Siitähän on ollut puhe, että sillan porukka olisi pahemmin maatunut kuin muualla laivassa olevat.
No no tuolla pervolla sukeltajalla ollut lottovoitto tämä sukellus. Tai hetken helpotus ainakin.Erikoista koska Dplay-dokkarissa se yksi Rockwaterin sukeltaja kertoo kuinka ruumiit olivat kuin eilen kuolleita ja osalla oli huulipunatkin paikallaan.
(s.176)Komentosillalla oli vahdinvaihto kello yksi, kun toinen perämies A ja neljäs perämies vapauttivat toisen perämiehen B ja kolmannen perämiehen