Pallosalamat

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Jarkallas
Neuvoja-Jack
Viestit: 510
Liittynyt: La Elo 29, 2020 1:34 pm
Paikkakunta: Annalan Heilan persesilmä

Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja Jarkallas »

Mua on kiinnostanut tää ilmiö lapsesta asti. Tintti sarjakuvalehdessä oli pallosalama ja isä vainaa väitti nähneensäkkin pallosalaman, sen jutut vaan tuppas oleen välillä niin vekkuleita ettei kaikkea voinut uskoo. Onko minfolaiset nähnyt pallosalamaa? Mikäs ihme tämä pallosalama teidän mielestä on? Itse en oo nähnyt, ei oo tullut ilmiö puheeksi koskaan kenenkään kans joka olis nähnyt(paitsi isä). En tiedä edes uskonko koko ilmiöön vai onko samanlaista huuhaata kuin ufo havainnot.

Tekniikan Maailmassa juttua pallosalamoista:

"Hurja teoria: Pallosalamat ovat niin outoja, että ne saattavat olla peräisin toisesta ulottuvuudesta ja tulla Maahan madonreikien kautta"
https://tekniikanmaailma.fi/hurja-teori ... 85808c-500


Kertokaa omia havaintoja pallosalamoinnista jos ootte sattunut näkeen sellasen. Jos ette ole nähnyt niin kaikki spekulaatio ja tieto tästä mielenkiintosesta ilmiöstä on myös tervetullutta.
-jarkko, white nigger


immigrants are like sperm
millions get in only one works

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Valitettavasti ei ilmiöön ole itse päässyt tutustumaan mutta on näistä aika laajalti raportoitu ja pystytty simuloimaan ilmiö laboratorio olosuhteissa käsittääkseni.

Eipä ole kyllä kovin diipisti tullut paneuduttua asiaan. Ehkä pitää vielä :lol:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

Avatar
Lassie
Jessica Fletcher
Viestit: 3045
Liittynyt: Ma Syys 14, 2015 10:10 pm

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Ohhoh. Jotenkin kun asiaan vielä liittyy avaruus, niin mennään tutkimattomiin Sfääreihin. Olen luullut pallasalama-ilmiötä myytiksi. Ukkosilmoja olen nähnyt mutta en koskaan pallosalamaa, enkä ole kuullut että kukaan olisi nähnyt ilmiötä. Mahdollista? Varmaan.
☀︎☾✧☄︎☙○➣❊
Y-boksista: Vain 100% ystävät. Old school heart on. Ei paskaa, fake ass toimintaa, tietojenkalastamisia, piirien pyörintää, testaamisia, huvipuistokokemuksen hakemista tai vääriä motiiveja.

sivuhahmo
Scooby-Doo
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2020 11:58 am

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja sivuhahmo »

Itse olen parin vanhemman ihmisen kertomana kuullut pallosalamoista. Olikohan tullut pistorasiasta ja kulkenut huoneessa tms. en muista ihan tarkkaan tarinaa. :D

Olen ollut myös lukevinani joskus, että vanhoissa taloissa nämä voisi olla mahdollisia. Tiedä häntä, ite en oo nähny. :D

Avatar
paccasucco
Axel Foley
Viestit: 2108
Liittynyt: Ti Syys 02, 2014 9:28 pm

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja paccasucco »

^Vanha tarina, joka totena kerrottiin: Kotikylässä asui tuohon aikaan lähes satavuotias mummo, kylän vanhin asukas. Hän oli nuoruudessaan toiminut mm. kupparina, ennustajana, parantajana jne.

Jossain elämänsä vaiheessa, ilmeisesti keski-iän kynnyksellä, hän oli nähnyt "liikkuvan valopallon" ja sen jälkeen sairastunut psyykkisesti. Mitään dokumentteja asiasta ei ole olemassa. Ainoastaan suullinen perimätieto.

Se minulle on muiden taholta myöhemmin kerrottu, että pelkäsin lapsena kyseistä mummoa.Omia muistikuvia ei ole.
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty

Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Wikipedia osaa kertoa jotain ilmiöstä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pallosalama
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti

Jaguaari
Vic Mackey
Viestit: 1942
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 7:19 pm

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja Jaguaari »

Sukulaisnaisen kotiin iski moinen. Oli huikean näköistä kun kotona pyöri. Jäi ikuinen pelko ja kunnioitus salamoiden voimaan.

Avatar
acp
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1492
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 9:48 pm

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja acp »

Isäni kertoi, että 50-60 luvun lopulla oli erittäin kovia ukonilmoja. Kertoi nähneensä pallosalamoja kulkevan kovaa vauhtia paimen- ja sähkölinjoja pitkin. Linjojen loputtua pallosalama räjähti päästäen erittäin kovan pamauksen. Sanoi vielä että paimenlangat olivat hehkuneet tuolloin punaisina :shock:. Kuin suoraan jostain kauhuelokuvasta.

Itse haluaisin joskus nähdä. Vai haluaisinko :)?

https://www.youtube.com/watch?v=s1iT8ITGZ0E

https://www.youtube.com/watch?v=cIB3NPTdwmc

https://www.youtube.com/watch?v=pn1spmoZyOI

Jotkin noista voi olla jopa aitoja?

PoliisimestariSisu
Rico Tubbs
Viestit: 1226
Liittynyt: To Elo 14, 2014 6:41 pm

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja PoliisimestariSisu »

sivuhahmo kirjoitti:
Su Marras 01, 2020 12:19 am
Itse olen parin vanhemman ihmisen kertomana kuullut pallosalamoista. Olikohan tullut pistorasiasta ja kulkenut huoneessa tms. en muista ihan tarkkaan tarinaa. :D

Olen ollut myös lukevinani joskus, että vanhoissa taloissa nämä voisi olla mahdollisia. Tiedä häntä, ite en oo nähny. :D
Samaa kerrottiin mulle mummolassa aikanaan, ei saanut olla ukkosella pistorasioiden lähellä jne

kid

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja kid »

Pohjanmaalta olen kuullut kaksi tarinaa, toisen näki isoisä kauan sitten, toinen sattui serkulleni 2000-luvun alussa. Pallosalama kävi tosiaan talon joka pistorasian läpi ja laittoi kodinkoneet uuteen uskoon.

Kaverin isä taas oli lapsena nähnyt pallosalaman vierivän mäkeä alas ja lopulta se oli molskahtanut lampeen. Meteli oli kuulemma aikamoinen. Tämä tapahtui Ruovedellä.

Harvinaisiahan nuo ovat, mutteivat mitään ufoja.

kuollutkäsi
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Marras 06, 2020 8:19 pm

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja kuollutkäsi »

sikakoira kirjoitti:
Ma Loka 26, 2020 11:47 am
Valitettavasti ei ilmiöön ole itse päässyt tutustumaan mutta on näistä aika laajalti raportoitu ja pystytty simuloimaan ilmiö laboratorio olosuhteissa käsittääkseni.

Eipä ole kyllä kovin diipisti tullut paneuduttua asiaan. Ehkä pitää vielä :lol:

Laboratorioissa on eri tavoin tuotettu ilmiöitä jotka näyttävät pallosalamalta, mutta ei tiedetä, vastaako mikään luonnossa nähtyä pallosalamaa. Ilmiö on niin harvinainen ja kestää niin vähän aikaa että valokuvia ja videoitakaan ei ole kuin kourallinen ja yleensä ne on huonolaatuisia.

Omasta suvustani löytyy myös yksi tarina pallosalamasta.

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Pallosalamat olivat hyvinkin yleisiä mm. 70-luvulla. Muistan, miten katselimme niiden kulkua sähkölangoilla. Isäni sanoi, että katsokaa, miten pallosalamat tanssivat. Ne liikkuivat hypähdellen eteenpäin ja tosiaan siellä langan loputtua ne sitten poksahtivat "maahan".
Lapsuudenkoti oli rakennettu kallioiselle maaperälle ja lähellä oli vieläpä iso sähkömuuntaja (korkeahko, valkoinen betonirakennelma). Kerran sieltä kuului valtava pamaus ja niin oli "lääni" pimeänä. Juuri ennen tätä olimme taas nähneet pallosalamia.
Tuolloin ei juuri ukkosenjohdattimia näkynyt. :D
Vanhemmat käskivät meidät tenavat aina ukonilmalla alakertaan, koska yläkerrasta olisi ollut vaikea palon sattuessa pelastautua. Ei sen puoleen, en uskaltanut siellä muutenkaan ukonilmalla paljon olla, kun tuntui, että koko talo hyppi ilmaan.

Sekä oma mummini että anoppini olivat kokeneet täysin samanlaisen kokemuksen pallosalaman kanssa. Pallo oli tullut ikkunasta talon sisälle kesällä ukonilman aikaan. Ovi ulos oli onneksi molemmissa tapauksissa ollut auki. Kumpikin nainen kertoi, miten he olivat huiskuttaneet keittiöpyyhkeellä salaman ulos ovesta eli lisänneet näin ilmanvirtausta. (Nämä naiset eivät tulleet tuntemaan toisiaan eli kumpikin kertoi ihan oman tarinansa)
Ennen tosiaan kiellettiin olemasta pistorasian lähellä ukonilmalla, kuten joku oli kirjoittanutkin edellä.
Meillä oli pienehkö koira, joka sattui olemaan juuri peräpää pistorasiaa kohti, kun rasiasta leiskahti ihan silminnähtävä tuli. Koira hyppäsi säikähtäneenä eteenpäin. Onneksi sille ei sen pahemmin käynyt. En muista paloivatko takaliston karvat.

RL11/6
Axel Foley
Viestit: 2083
Liittynyt: Pe Elo 07, 2020 9:53 am

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja RL11/6 »

Itse en ole koskaan pallosalamoita, henkiolentoja, virvatulia ja maavaloja nähnyt, vaikka olen metsämökissä asunnut ja paljon korpimetsissä kulkenut. Kansantarinoita sitten olen kuullut ja lukenut. Niille yhtenäinen piirre on harakoiksi muuttuvat naiset, jotka liftasivat hollikyyteihin ja muut vastaavat tapahtumat. Olenkin tullut siihen tulokseen, että pallosalamoita voi nähdä, mutta se riippuu väkiviinan määrästä.

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Ei pallosalamoiden näkemiseen väkiviinaa tarvita. En toki lapsena itsekään sellaisia vahvisteita käyttänyt, jos en aikuisenakaan.
Enemmän minua ihmetyttää, että sitä pidetään jotenkin harvinaisena ilmiönä, kun itse tosiaan niitä lapsena näki. Ei niitä silloinkaan mitenkään kummallisina pidetty, kerrottiin vain että se on eräänlainen sähköpurkaus ukonilmalla.

Onpa vielä viime vuosinakin sattunut ja tapahtunut pallosalaman toimesta:
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2014060518371917

skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja skoone »

Ailar kirjoitti:
Ti Joulu 01, 2020 11:43 am
Ei pallosalamoiden näkemiseen väkiviinaa tarvita. En toki lapsena itsekään sellaisia vahvisteita käyttänyt, jos en aikuisenakaan.
Enemmän minua ihmetyttää, että sitä pidetään jotenkin harvinaisena ilmiönä, kun itse tosiaan niitä lapsena näki. Ei niitä silloinkaan mitenkään kummallisina pidetty, kerrottiin vain että se on eräänlainen sähköpurkaus ukonilmalla.

Onpa vielä viime vuosinakin sattunut ja tapahtunut pallosalaman toimesta:
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2014060518371917
Kun olin lapsi, kauan, kauan sitten, niin maaseudulla ei palloslamat olleet mitään tarua tai ihmeellistä. Uskoisin asian johtuvan siitä, että sähkölaitteet esim. eivät olleet maadutettuja silloin, ja muutenkin ko laitteet oli harvassa.
Pieni pallosalama saattoi tulla sisään ja leijua ilmassa ja sitten mennä uuninhormin kautta ulos. Joskus pistorasiat mustuivat jne.

Ei ne pienet pallosalamat olleet pelottavia, paljon pahempia on vahvat salamat, jotka iskee terävästi kohteeseensa.

Eli en minä eikä tietääkseni Ailarkaan ole näitä muistoja sepitellyt, vaan ihan on itse koettu ja nähty tällaisia ilmiöitä...
Muista lähdekritiikki!

Vastaa Viestiin