Pallosalamat

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
acp
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1492
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 9:48 pm

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja acp »

skoone kirjoitti:
Ti Joulu 01, 2020 6:28 pm
Eli en minä eikä tietääkseni Ailarkaan ole näitä muistoja sepitellyt, vaan ihan on itse koettu ja nähty tällaisia ilmiöitä...
Joo ei kukaan muu epäilekään, kuin tuo trollaaman tullut "sota rikollinen"

Sarina
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 90
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2016 11:43 pm

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja Sarina »

Ennen tuota iltalehden juttua en edes ajatellut että pallosalamassa voisi olla jotain outoa. Meillä se selitettiin vain jotenkin,että normaalia kovalla ukkosella eikä sitä hämmästelty sen enempää. Itse olen nähnyt sellaisen kerran,lapsena. Tapahtumapaikka Pohjanmaa,talon takapiha. Ukkonen oli todella kova,pelkäsin ja istuin isäni sylissä. Useampi ihminen (aikuisia kaikki paitsi minä) istui kasvot samaan suuntaan katsoen ikkunasta ulos. Kuin yhdestä suusta kuului "pallosalama" ja minäki kerkesin todistaa kun hiukan jalkapalloa pienempi valokerä pyöri kovaa vauhtia männyn runkoa pitkin ylhäältä alas ja maahan. En nähnyt mihin jatkoi matkaa enkä muista että kukaan olisi sanonut. Kaikki olivat iloisia siitä ettei sisälle tullut,sitäkin kun kuulemma entisaikaan sattui.
Meilläkään ei saanut olla ukkosella pistorasioiden eikä avoimen ikkunan äärellä.

Avatar
SYLWAR
Adrian Monk
Viestit: 2784
Liittynyt: La Elo 20, 2011 1:24 am
Paikkakunta: Västernorrland SWE

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja SYLWAR »

Jonkunlaisia valokaaren tapaisiahan ne varmaankin on, kuitenkin niin ettei niillä ole sitä kahta eri kohtaa, mihin se valokaari muodostuu ja olettaisin, että siitä johtuen sitten vaeltavat menemään, kun maihin sitä tekee salaman mieli saada kontaktia. Ennen vanhaan ei tosiaan ollut fyysistä maadoitusta, vaan se maatoitus hoidettiin usein ns. nollamaadoituksena ja olisiko tämä tosiaankin syynä siihen että pallosalamat on nykyisin harvinaisempia.
Parsan imeskely on portti kohti kovempien huumeiden käyttöä.
Parsakaalia kannabiksena myyneelle kaksikolle ja sitä ostaneelle miehelle tuomiot huumausainerikoksesta Jyväskylässä

Tessu
Christopher Lorenzo
Viestit: 1529
Liittynyt: La Tammi 05, 2013 2:51 am

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Luulisin juu että salaman sisälle tuleminen johtuu juurikin maadoituksien paranemisesta ja siitä erityisesti että alkaa olla aika harvinaisia nk.avolinjat eli ilmassa ei mene enää pelkkäää kuparilankaa talojen seiniin,nykyinen riippukierrekaapeli jossa johdot kierretty toisiinsa ja muovit välissä riippuvat sitten maakaapelinvarassa joka maitetaan taloon/lähtöön.
Kun oli ne kuparilangat tuli aikamoisia kenttiä kun salama jonnekkin löi suuri virtamäärä kertyi lankoihin ja homma oli selvä jonnekkin se purkaantui.
Tuo että pistorasia löi lieskaa oli entisaikaan aivan totta,veljeni ollessa kapaloikänen oli salama lyönyt aivan läheltä häntä pistorasiasta,vielä minuakin varoiteltiin mutta nykyaikana on toisin koska johdotukset muuttuneet.
Pallosalama on täten salaman yksi muoto joka näkyy,näin olen lukenut/kuullut.
Siltikään ei kannata salamaa nykyäänkään aliarvioida parempi siis ajatella viisaasti jos salamoi ja pysytellä pois paikoista jossa se voi olla vaaraksi,pelätä ei tarvi mutta kunnioittaa kyllä itte sanoisin,senverran täkyä siinä on että itte kerran ollu lähistöllä kun löi ja toivottavasti en koskaan sen lähemmäksi joudu...

Avatar
DearPrudence
Scooby-Doo
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2021 1:45 pm
Paikkakunta: Hell

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja DearPrudence »

Pallosalama on minusta luonnon ilmiä niinkuin muutkin, eikä sitä tulisi epäillä
I m Killer women

Sorun
Harjunpää
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Touko 03, 2021 10:26 pm

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja Sorun »

Joo ainakin Ilmatieteen laitoksella otetaan vastaan pallosalamaraportteja.
Itse näin kun pallosalama tuli puhelimesta ulos ja seurasi yhtä lasta useita kierroksia kunnes lapsi juoksi läheltä sähköjohtoa. Silloin salama kiipesi johtoa pitkin katonrajaan ja jätti jälkeensä ruskean jäljen. Kyseinen talo oli rakennettu rautapitoiselle kalliolle ja käytössä oli vielä ilmajohdot. Pian ovesta tuli sisään palokuntakuntalainen tarkistamaan tilanteen koska salama oli osunut naapuritaloon ja sytyttänyt sen palamaan.

Carrie Mathison
Remington Steele
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Heinä 20, 2021 11:22 am

Re: Pallosalamat

Viesti Kirjoittaja Carrie Mathison »

Olen nähnyt pallosalaman kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran lapsena ja seuraavan kerran n. 18-19- vuotiaana. Jälkimmäisellä kerralla kesti hiukan pidempään tämän pallosalaman poukkoilut. Seurasin rappuusilla kun liikkui. Se oli aika pieni, ehkä vaan tennispallon kokoinen.
Äitini on myös kertonut nähneensä useamman pallosalaman.

Olen pitänyt pallosalamoita ihan luonnollisina ukkoseen liittyvinä ilmiöinä.
Tyhjät tynnyrit kolisee eniten

Vastaa Viestiin