Unihalvaus

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

kid

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja kid »

Hengitysvaikeudet vois liittyä uniapneaan, raajojen raskaus taas normaaliin uni...velttouteen? Mikä se sana on?

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Ailar »

SidoMinut kirjoitti:Tämä ei taida ihan suoraan mennä unihalvaus -kategoriaan, mutta mutta...

Pari viikkoa sitten tein kovasti töitä ja sain sitten myöskin pöpön ja antibioottikuurin.
Pari viikkoa sitten tätä tapahtui joka ilta, monta kertaa. Nyt viimeisen viikon aikana ei muistaakseni ole tullut tällaista "kohtausta".

Menen normaalisti nukkumaan. Minulla on hyvä ja lämmin olla. Olen täysin rauhoittunut. Ajattelen ja mietin asioita...tajunnanvirtaa ym. Sitten yhtäkkiä "rauhotun" todella paljon. Kädet ja jalat painavat tonnin. Ne tuntuvat todella raskailta enkä halua niitä edes liikuttaa. Pystyisin kyllä, mutta se vaatii suunnattomia voimia. Sitten hengitystaajuus laskee, hengitys kevenee huomattavasti. Tuntuu, kuin tukehtuisin. Tässä vaiheessa olen juuri saamassa unenpäästä kiinni. Minun on pakko herättää itseni ja vetää kunnolla henkeä. Herään siis kunnolla ja taas kestää hetken aikaa, ennenkuin nukahdan. Ja taas saatan havahtua siihen, etten saa henkeä.
Siis tapahtuiko nämä jutut heti kun aloitit antibioottikuurin? Et kai sinä pirulauta ole allerginen niille? Onko sinulla aiemmin ollut samoja antibiootteja ja onko silloin tapahtunut tällaista? Onko sinulla ollut antibioottien rinnalla jotain muita lääkkeitä, jos ne eivät ole sopineet yhteen? Tuollainenhan on pelottavaa, että henki tuntuu loppuvan.

Toinen, mikä tulee mieleen on, että jos olet ollut niin totaalisen sairas, että olet "rauhottunut" vähän liikaa, kuten itsekin totesit.
Tuo kidin mainitsema uniapnea on myös pirullinen vaiva, mutta tuleeko se noin yhtäkkisesti, en tiedä.
---
Tuossa edellä mainitsemassani kirjassa oli, että ihmisen aivoissa oleva käpylisäke erittää kemikaalia nimeltään DMT. On todettu että DMT liittyy unennäkemiseen. Sen on epäilty liittyvän myös rajatilakokemuksiin (ruumiista irtaantumiseen, enkelinäkyihin jne). Mm. nämä tapaukset, joissa ihminen on kertonut ns. palanneensa kuolleista tai käyneensä kuoleman rajalla liittyvät tähän kemikaalin eritykseen. Muistan kuitenkin aiemmin lukeneeni jostain, että myös lisämunuaiset erittävät jotain tällaista "kemikaalia", mikä voi myös aiheuttaa edellä mainittuja ilmiöitä.
Jotkut alkuasukkaat (? vai keitä ne nyt oli?) ovat etsineet kasveista tämän DMT:n ja käyttäneet sitä saadakseen tajunnan räjäyttäviä kokemuksia. :mrgreen:

SidoMinut
Nikke Knakkertton
Viestit: 193
Liittynyt: La Touko 08, 2010 2:15 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja SidoMinut »

Näitä antibiootteja ei kyllä ole ollut mulla aikaisemmin käytössä. Ja töitäkin pystyin tekemään normaalisti, kunhan tuon kuurin sain, eli päällepäin ei näkynyt että olisin ollut kipeä.

Musta tuntui siltä, että kroppa on vaipumassa uneen, mutta aivot eivät. Eli tällainen lihasjännitys (?) katoaa, hengitys kevenee ja tässä vaiheessa olisi pääkopankin pitänyt olla jo unten mailla, -vaan ei ollut. Sitten havahtui aina siihen, että hengittää liian kevyesti ja liian rauhallisesti...
Tämän taivaan alla tuuli puhaltaa.

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Siksi olen niin kiinnostunut tapauksestasi, SidoMinut, koska puolisollani on ollut aivan samanlaisia kokemuksia. Hän sanoi, että hengitys alkaa jotenkin "laiskistumaan" ja tulee tunne, ettei enää jaksa/viitsi hengittää. Nämä ovat tulleet hänelle myös sairauden yhteydessä.

Nooruska
Michael Knight
Viestit: 4108
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 2:57 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Ailar kirjoitti:Siksi olen niin kiinnostunut tapauksestasi, SidoMinut, koska puolisollani on ollut aivan samanlaisia kokemuksia. Hän sanoi, että hengitys alkaa jotenkin "laiskistumaan" ja tulee tunne, ettei enää jaksa/viitsi hengittää. Nämä ovat tulleet hänelle myös sairauden yhteydessä.
Itsellenikin on tullut tätä! :shock: Sitten yhtäkkiä havahdut peläten, että olet kuolemassa. Havahtuessa syke nousee heti rajusti. Joskus oli pitkäkin kausi tätä, itselläni se tosin hävisi kokonaan, kun pidin pitkän liikuntatauon.
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!

Redwolf
Scooby-Doo
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2009 7:03 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Redwolf »

Kuulostavat pelottavilta pelkästään lukemalla toisten. :?
Omia kokemuksia on monia, kolme "pahinta" muistan liianki hyvin..
Ensimmäinen minkä koin oli lapsena, heräsin tai jtn siihe liittyvää, ja huomasin käteni olevan pääni luona suorana ja kylmänä ja en pystyny liikuttaa sitä vaikka kuinka yritin. En tie kauan meni, mutta taisin sammahtaa ja heräsin oikeasti, ja laitoin kylmän käteni peiton alle. Ei sinänsä pelottava mutta naperona hämmentävä ku ei tieny mikä oli.

Toinen tapahtu mulle viime kesänä. En osaa sanoa mitä tapahtu. On lämmin kesä yö, puoliso nukkuu vieres. Ite havahdun siihe, että oon aivan jääkylmä. Ja tunnen kuinka kroppa "nousee" tai vastaavaa. Näin ku loittonin itsestäni. En pystyny liikkuu ja panikoin, sydän lyön lujaa. Siinä jotenki sitte saan itteni tosiaan hereille, mutta huomaan olevani kylmä ja paniikissa. Ottaen huomioon, että kissa joka nukkui miehen jaloissa, oli aivan rauhallinen ja nukku. Joten mitä minä koin? Kaverini sanoi tuota rumiista irtautumiseksi tai ,että jokin koitti valloittaa minut?. Mutta en tiedä. Kaamea tunne oli..

Kolmas pelottavin tapahtu mulle viime viikolla. Olin aamulla havahtunu, kun herätyskello oli soinu. Sitte sammahtanu, ja havainnut ,että oon unessa ja katson osittain itteäni unessa(kai?) mutta näen että oon huoneessa missä nukun, kaikki tavarat ja huonekalut samal tavalla ku ne oli viime iltana. Sitte tulee yht'äkkiä tunne, että joku vetää mut peiton mukana sängystä, en pysty liikkuu ja koitan huutaa, mutta mtn ääntä ei tule, pelkkää korinaa. :s Sitte havahdun ja herään tasan samassa kohdassa missä olin ennen "raahausta" ja olin aivan kylmä vaikka hikeä tuli ja sydän hakkas. Siinä kyl heräs samantien ja painu alakertaa kertaa oloaan. :(
Life asked death,
"Death Why do people love me, but hate you?"
Death responded,
"Because you are a beatiful lie and i am a painful truth.."

kid

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja kid »

Mä koin Venäjällä junassa ensimmäisen unihalvaukseni. Olin siinä pari päivää muistaakseni jo istuskellut junassa, ja lempitoimet oli lähinnä lueskelu, kortinpeluu ja nukkuminen. Menin sit ihan tavallisesti päikkäreille, joiden aikana havahduin siihen että olin matkatoveriini päin kääntyneenä, mutta en pystynyt liikkumaan. Yritin huutaa, mutta ääntä ei tullut. Se oli kamala tunne. Lopulta tämä matkatoveri sanoi, että "käännä sun päätä". Käänsin, ja halvaus poistui. Uskon, että olin kyllä aika täysin unessa koska matkakaveri ei tällaista muista, että olisi mitään sanonut. Ikävä tunne kylläkin. Vähän sama kun joskus näkee unta ettei saa silmiä auki tai jotain.

ms.Marple80
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2013 9:59 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja ms.Marple80 »

http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu00054.pdf

tuolta löytyy kattavaa tietoa asiasta... itse sain aika hyvin tietoa, ja selityksen yöllisille kauhu kohtauksilleni.
Trust me, i know what i'm doing -Sledgehammer

Got Blood?
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: La Touko 05, 2012 1:40 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Got Blood? »

Tämä ei ole mikään unihalvauskokemus, mutta liittyy kyllä nukkumaan menoon. Onko muilla vastaavaa tunnetta? Kun olen juuri nukahtamassa/nukahtanut, havahdun tunteeseen että sydän ei lyö. Sitten havahduttuani se taas alkaa pamppailla voimalla. Ällöttävä tunne, ja aina hetki pitää kuulostella, että toimiiko se pumppu oikeasti enää...
Samanlainen kokemus on, kun juuri nukahdettuaan herää kovaan pamaukseen pään sisällä. Tunne kuin verisuoni katkeaisi päässä ja aiheuttaisi ikävän pamahduksen. Ihmettelin kauan tätä "ongelmaa", kunnes sattumalta jostain pisti silmään artikkeli aiheesta räjähtävän pään oireyhtymä. Onkohan olemassa myös pysähtyvän sydämen oireyhtymä 8)
Take Your shot, Im standing here.
-Monroe, Ginger, Conte-

Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

"Räjähtävän pään oireyhtymä": jopas, minulla oli tuollaisia nuorempana, jo pikkulapsena. En ole koskaan etsinyt selitystä tai kuullut nimeä. Vaiva on mennyt ohitse.

Sydänoireesta tulee mieleen elätkö epäterveellisesti, liikutko liian vähän.

Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Em. sydänoireesta: tai jonkin lääkkeen sivuvaikutus?

Johnny_B
Nikke Knakkertton
Viestit: 168
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 12:05 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Johnny_B »

Got Blood? kirjoitti:Onkohan olemassa myös pysähtyvän sydämen oireyhtymä 8)
Jep, sitä kutsutaan yleensä nimellä kuolema.

Got Blood?
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: La Touko 05, 2012 1:40 pm

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja Got Blood? »

Johnny_B kirjoitti:
Got Blood? kirjoitti:Onkohan olemassa myös pysähtyvän sydämen oireyhtymä 8)
Jep, sitä kutsutaan yleensä nimellä kuolema.
:mrgreen: tässä sitä potkiskellaan silti päivä kerrallaan :twisted:
Sydänoireesta tulee mieleen elätkö epäterveellisesti, liikutko liian vähän.
Ei ole mitään lääkitystä (tarvetta varmaan olisi ;)) päällä, ja pyrin syömään ihan perus terveellisesti, vältän turhaa sokeria ja rasvaa. Käytän kevyttuotteita ja alkoholia kohtuudella. En tupakoi. Lenkkeilen useamman kerran viikossa pyöräillen tai hölkäten keveitä lenkkejä...

En hetkeäkään epäile, että sydän oikeasti pysähtyy ja sitten taas käynnistyy, mutta olisi kiva jos tällekin löytyisi joku selitys, kuten tuolle "katkeavalle verisuonelle".
Take Your shot, Im standing here.
-Monroe, Ginger, Conte-

Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Voi olla vain epätasainen rytmi joka on kai yleensä vaaraton, mutta eiköhän kannattaisi tutkia. Sydänfilmi on hetkessä otettu.

hmmm
Tuliko minusta nyt valelääkäri??? :o

Avatar
TiiaStiina
Javier Pena
Viestit: 1849
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 12:09 am

Re: Unihalvaus

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Keksin vielä yhden mahdollisen selityksen Got Bloodille. Olet voinut altistua homeelle tai jollekin muulle ympäristöjutulle. Sitä ei aina itse tiedäkään. Itse koin samantapaista kotona remonttia tehdessäni. Piti ihan miettiä miksi tuo kuulosti niin tutulta, vasta nyt palautui tilanne mieleen.

Vastaa Viestiin