Unien tulkintoja?

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Unien tulkintoja?

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Onko täällä joku viisas joka osaa tulkita unia? Mitähän mahtaa tarkoittaa seuraava uni, jonka olen nähnyt 1-2 kertaa kuukaudessa vuosien ajan?

Minulla on lentoliput johonkin kaukaiseen maahan. Yhtäkkiä on jo kiire lentoasemalle. Liput on mukana, mutta tulee hemmetinmoinen paniikki päälle pakata matkalaukku. Kuinkas se nyt näin viime tippaan jäi? Rahaakin on vain tyyliin satanen, vaikka tarvitsen tähän pitempään matkaan vähintään tonnin. Lainata pitäisi jostain, mutta mistä nyt enää ehtii kun on aikaa enää pari tuntia kentälle ja matkalaukkukin on pakkaamatta.

Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

No unien tulkinta on kyllä täyttä huuhaata!

Jotkut perus-unet jotka esiintyy lähes kaikilla kuten putoamisunet on kai jotenkin perusteltu, mut siinäpä se.
I am an African!

Merope
Hetty Wainthropp
Viestit: 491
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:04 pm

Viesti Kirjoittaja Merope »

^ samaa mieltä. Periaatteessahan unimaisemista voi tehdä jotain yksinkertaisia tulkintoja, kuten vaikka JR:n unista, että hän pelkää, että ns. tippuu kyydistä, kun on niin kiire. Ei tiedä, ehtiikö kaikkia. Itse olen muuten nähnyt samankaltaisia unia silloin, kun on joku kova stressi päällä ja paljon töitä tehtävänä :) . Siis tämmöisiä juttuja, mitä alitajunta yrittää kertoa. Mielihän koostaa päivällä käsittelemiään asioita sitten yöllä.

Semmoiset Unien tulkinta-kirjat on sitten taas minusta aivan täyttä huuhaata. Aivan ihme merkityksiä vedetty erilaisille yksittäisille asioille. "Jos näet unesasi omenan, se tarkoittaa, että elät henkisen kasvun aikakautta, ja joko sinä tai tuttavasi tulee saamaan lapsen!". Yeah, right.
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.

skoone
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4648
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 9:59 pm

Viesti Kirjoittaja skoone »

Herkkis kirjoitti:No unien tulkinta on kyllä täyttä huuhaata!

Jotkut perus-unet jotka esiintyy lähes kaikilla kuten putoamisunet on kai jotenkin perusteltu, mut siinäpä se.
Olipa taas mielenkiintoinen puheenvuoro herkkikseltä.

Spider
Olivia Benson
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:31 pm

Viesti Kirjoittaja Spider »

Meropen sanoille hiljaa nyökyttelen.
Unienhan tiedetään olevan vain muutamia sekunteja kestäviä "muistojen pätkiä", joille itse unennäkijä antaa juonellisen logiikan. Varmasti tässä ovat osallisena sekä nykyhetkellä mielen päällä olevat asiat, sekä jo unohdetuiksi luullut menneet asiat.

edit* Mutta tämähän ei vastannut millään tavalla alkuperäiseen kysymykseen. :D
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)

Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

Unien tulkinta ei ole ollenkaan huuhaata, kun otetaan huomioon, että ne merkitsevät aina jotain unennäkijälle. Eli asiat/tapahtumat unissa merkitsevät eri asioita eri ihmisille.

Itse olen usein nähnyt samanlaisia unia kuin EuroJR, eli että olen jo lentokentällä, mutta jotain tärkeää on jäänyt matkasta. Koska näen niitä eniten ennen matkoja, olen tullut siihen tulokseen, että niissä purkautuu matkan aiheuttama jännitys. Uni myös kärjistää asioita ja näyttää ihmiselle, miten hän huolehtii turhasta: kun oikeasti sitten huomaa määränpäässä, että yhdet alushousut jäivät matkasta, ei se tunnukaan enää niin kamalalta unitapahtumiin verrattuna.

Kalessin
Adrian Monk
Viestit: 2942
Liittynyt: Ke Touko 30, 2007 3:26 pm
Paikkakunta: Maameri, läntiset rajavedet

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

mä muuten näen JR:n kanssa melkoisen samanlaisia unia, koska itsellä on vastaava uni kanssa melkoisen yleinen. lentoliput on aina kateissa, rinkka hajalla/pakkaamatta ja bussiyhteudet kentälle selvittämättä.:) mutta silloin, kun olen tulossa kipeäksi näen aina seuraavanlaisen unen:

aavikolla on kahdet, hevosen vetämät valkoiset vankkurit ja istun itse toisen kyydissä. Päässäni on valkoine on valkoinen cowboy-hattu (ja siis ihan oikeasti!!!!). vankkurit pysähtyy rotkon reunalle ja kyseinen rotko pitäisi ylittää ohukaista riukua pitkin. tehtävää vaikeuttaa vielä se, että rotkon yli pitää kantaa tasapainokeppi, jonka toisessa päässä on pienen pieni kivi ja toisessa valtava stemari, joista se pieni painaa ison verran ja iso pienen verran. kaikkien puhe kuuluu hirveän hiljaisena, mutta samalla ihan järkyttävän kovana ja siinä vaiheessa yleensä viimeistään herään.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-

Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

^ Valkoinen on usein unessa kuoleman ja sairauden väri, kuten monissa kulttuureissakin.

Voisiko rotko tarkoittaa sairautta, josta sinun pitää päästä yli? Tasapainottelun vaikeus ja kivet voisivat tarkoittaa sitä, että sairauden oireet eivät yleensä alussa ennusta kovin hyvin voinnin kehittymistä, joten on vaikea päätellä, miten kauan joutuu sairaana olemaan.

Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Näen usein myös tuon tyyppisiä unia; Olen matkalla laivaan ja tiedän, että on kiire, mutta siinähän vaan jahkailen, otanko punaisen vai valkoisen puseron jne.
Selvitin tuota jostain unikirjasta kerran, (oman tulkintani mukaan) tällaiset unet tarkoittavat, että ihminen vaatii itseltään liikaa ja pelkää kaiken aikaa, ettei pysty vastaamaan haasteisiin. Tuntuu tietysti ihan järkevältä selitykseltä (menossa olet, muttet ole hoitanut asioitasi edeltä kuntoon :) )

Gira
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 9:20 pm

Viesti Kirjoittaja Gira »

Mulla toistuu usein sellaset painajaiset missä oon jossain tosi korkealla. Jonkin asteista korkeanpaikan kammoa löytyy ja noi unet on todella ahdistavia. Saatan kiivetä esimerkiksi tikapuita korkean talon katolle ja sitten ote lipeääkin ja tipun. Silloin aina herään.
Joskus pääsen kyllä ylös asti mutta siellä en uskalla liikkua vaan makaan koska pelkään että muuten tippuisin. Enkä uskalla lähteä kiipeämään takaisin alas.

Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

^ Itse näen usein unia, joissa nousen portaita esim. kolmanteen kerrokseen. Portaat alkavat harveta tai muuttuvat rämiksi ja omituisesti suunnitelluiksi, kunnes huomaan että esim. askelmien väli on kolme metriä, tai että portaat muistuttavat enemmän tikkaita! Olen tulkinnut tämän vähän vaihtelevasti esim. sosiaalisten kohtaamisten peloksi tai jännityksenkaipuuksi arkielämän tilanteissa :-)

Lydia07
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Tre

Re: Unien tulkintoja?

Viesti Kirjoittaja Lydia07 »

JR kirjotti: Minulla on lentoliput johonkin kaukaiseen maahan. Yhtäkkiä on jo kiire lentoasemalle. Liput on mukana, mutta tulee hemmetinmoinen paniikki päälle pakata matkalaukku. Kuinkas se nyt näin viime tippaan jäi? Rahaakin on vain tyyliin satanen, vaikka tarvitsen tähän pitempään matkaan vähintään tonnin. Lainata pitäisi jostain, mutta mistä nyt enää ehtii kun on aikaa enää pari tuntia kentälle ja matkalaukkukin on pakkaamatta.

JR, muitakin tulkintoja voi olla mutta tässä yksi;

Unesi on varmaankin alitajunnan ja kehon antama viesti väärästä ajankäytöstä.
Teetkö jotain muuta kuin pitäisi ja siksi tulee aina kiire ja hommat jää viime tippaan ja joudut vastoin alkuperäistä tarkoitustasi turvautumaan muiden apuun, vaikka muutoin oletkin hyvin itsenäinen?

Siinä vaiheessa kun lopullinen lähtö tulee rahaa, eikä matkatavaroita tarvita. Kukaan toinen ei voi auttaa ja lähdettävä on.
Kehosi varoittaa, että näin ei voi jatkua, poltat kynttilääsi liian suurella liekillä, tai ehkä jopa molemmista päistä yhtä aikaa.
Ehkä et nuku/lepää tarpeeksi, tai tuhlaat energiaasi tarpeettomasti. Joku muukin voisi sen saman homman hoitaa, minkä nyt teet mieluummin itse.
Kun etsii toisen parasta, löytää omansa.
- Platon -

Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7241
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »


Patricia C. Itämaa
Javier Pena
Viestit: 1864
Liittynyt: To Elo 02, 2007 10:53 am

Viesti Kirjoittaja Patricia C. Itämaa »

Kerrankin aihe joka koskettaa. Enneunia näkevänä en voi ymmärtää tuota asennetta että olisi huuhaata. Toki läheskään kaikilla unilla ei ole sen syvempää merkitystä. Kyllä selkeän enneunen erottaa tavallisesta ja toisaalta sitten sen tulkitseminen on hieman haasteellisempaa.
Mutta kyllä enneunia on.


JR.n uni on erittäin tyypillinen uni ihmiselle stressitilanteessa,kun ei omassakaan elämässä ole ajankäyttö hallinnassa näkee unia joissa ei ikinä kerkiä mihinkään,ei saa pakattua vaikka kuinka olisi kiire ja yms.
Totuus on tarua ihmeellisempää

Viol-
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 9:05 pm

Viesti Kirjoittaja Viol- »

ABC:n porrasuni on tuttu täälläkin. Ja yleensä portaiden yläpäässä (mikäli sinne joillain ihmeellisillä konsteilla onnistuu pääsemään) on hillittömän ahdas oviaukko tai onkalo jonne olisi aivan pakko päästä.
Siinä kohtaa hirttää ahtaanpaikankammo päälle ja mietin että kuinka mie olen tästä aina ennen selvinnyt, kun nyt en millään.

Mutta siis vielä yleensäkin tuosta tulkinnasta, niin minä koen omien unieni tulkistemisen tärkeäksi itselleni. Ehkä se että saan selkoa unistani auttaa jotenkin jäsentämään minun tunteitani ja silloista elämäntilannetta.

Muutama hyvä ystävätär minulla myös on, joiden unia tulkitsen. En minä tuntemattomien unista juuri mitään osaa sanoa, elleivät ne muistuta suuresti joitain omiani. Mutta ihmisen, jonka tuntee ja jonka elämästä tietää paljon, unia voi helpostikin tulkita. Ja nämä ystävät ovat kyllä olleet kiitollisia tulkinta-avusta, ovat siinä tulkitessa usein hoksanneet asioita, joita eivät muuten olisi huomanneet ajatella.

En siis voisi ajatella tätä ihan huuhaa-hommana.

Vastaa Viestiin