Verenseisautus ja Madon sanat

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Varvikello
Poliisikoira Rex
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 11:26 pm

Verenseisautus ja Madon sanat

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Kävin tuossa joku aika sitten sukulaisia moikkaamassa ja tuli taas vanhat asiat puheeksi. Tällä kertaa kuuntelin ja kyselin tarkemmin kun tuonkin kylän historiasta sai kuultavakseen kaikenlaista mielenkiintoista. Sukulaiseni kertoi joskus -40-luvulla, ehkä vielä -50-luvullakin eläneestä paikallisesta joka osasi verenseisauttamisen taidon ja madon sanat. Verta oli seisautettu niin eläimistä kuin ihmisistä. Eräällä kerralla kirveellä itseään lyöneen poika oli lähetetty kyseisen seisauttajan luo apua hakemaan ja loukkaantunut oli todennut verenvuodon loputtua: "Jaa, poika pääsi perille". Seisauttaja passitti pojan takaisin kotiin. Toisella kertaa oli lehmä puskenut laitumella sarven poikki ja apuun haettiin lähitalosta mies jolla oli jonkinlaiset eläinlääkintätaidot. Hän taas passitti perheen pojan hakemaan tältä seisauttajalta apua. Poika matkaan ja perille päästyään tämä tivasi seisauttajaa mukaansa vaikka tämä kieltäytyi sanoen että verenvuoto on jo lakannut. Lähti kuitenkin mukaan ja perillä oli tosiaan verenvuoto lakannut. Mittailin kartasta matkaa olleen linnuntietä n. 2km. Siihen aikaan niillä main kuljettiin polkuja pitkin joten ei paljoa tuota enempää ole tarvinnut taivaltaa. Verenseisautuksesta löytyy jotain tietoa mm. wikipediasta mutta kumma taito tuo kun matkankin päästä vaikuttaa.

Samainen mies osasi myös madon sanat (tällaisella nimellä minulle asiasta kerrottiin). Ne vaikuttivat käärmeeseen pysäyttävästi, jollain lailla lumosivat tai hypnotisoivat käärmeen. Pysäyttäminen oli tarpeen jos käärmeen halusi tappaa eikä mukana ollut mitään kättä pidempää. Tämä tietäjä oli kieltänyt sukulaistani lähtemästä marjametsään koska hänellä on siellä "käärme lie'assa". Toisella kertaa mies oli tehnyt lähtöä sanoen että on mentävä koska käärme on ollut lie'assa kohta kolme tuntia ja jos ei hän sitä käy tappamassa, se tulee hakemaan. Jonkinlainen loitsu oli kyseessä, sukulaiseni olisi saanut opetella nämä sanat mutta kieltäytyi. Siihen aikaan taikausko sun muut olivat paljon enemmän esillä. Sanat sai tietää kerrallaan vain kaksi henkilöä, opettaja ja oppilas. Oppilaan tuli olla opettajan mielestä luotettava ja hän itse oppilaansa valitsikin. Siitä ei ole tietoa saiko mies tietonsa välitettyä eteenpäin sukulaiseni kieltäydyttyä.

Samainen mies myös tiesi ennakkoon jotain tapahtuvaksi. Erään kerran hänelle tuotiin uutinen muistaakseni itsemurhasta. Mies tuumasi että hän on koko aamupäivän ihmetellyt että mikähän sanoma tänään tuodaan.

Avasin tämän tänne koska minfoa on tullut jo tovi seurattua ja ajattelin tämän herättävän täällä keskustelua.
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak
Viestit: 1137
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 12:37 pm

Re: Verenseisautus ja Madon sanat

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

Itse olen kuullut isältäni tällaisesta kaverista. Verenseisauttajasta siis.
Ja hän toimi monienkin kilometrien takaa. Puhelimen välityksellä.
Isäni työkaveri aikoinaan 80-luvulla kertoi turvautuneensa verenseisauttajaan. Työkaverilla oli poika joka sairasti verenvuototautia ja oli sitten telonut itseään. Isänsä soittanut sitten tällaiselle seisauttajalle ja oli kuulema saanut apua.
Itse pidän tarinaa aika pitävänä, koska isäni tiedemiehenä ei ole taipuvainen uskomaan mitään huuhaata :-)
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Verenseisautus ja Madon sanat

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

luin muutaman kerran että veretseisesautus ja madonnan sanat
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Verenseisautus ja Madon sanat

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Olen joskus aiemmin kirjoittanutkin varmaan, että äitini osaa verenseisauttamisen taidon. Itse olen ollut tähän päivään sitä mieltä, että homma perustuu siihen, kun vuotavaa kohtaa samalla painetaan. Herloccin kirjoittama "puhelinseisautus" ei kuitenkaan sovi tähän.
Äitini on opettanut myös minulle tuon lorun, jota hoetaan. Enpä ole sitä erityisemmin koskaan yrittänyt käyttää, kun en siihen usko eikä ole ollut sellaista tilannettakaan. Ja onko taika sitten pelkissä sanoissa ja niihin uskomisessa vai pitääkö ihmisessä itsessään olla jotain maagista voimaa? Ilmeisesti!
Kyllä äitini 60-luvun lopulla pysäytti tällä keinoin pahan verenvuodon isoveljeni päästä. En sitten tiedä, olisiko vuoto loppunut muutoinkin.
Redwolf
Scooby-Doo
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2009 7:03 pm

Re: Verenseisautus ja Madon sanat

Viesti Kirjoittaja Redwolf »

Mene ja tiedä, mut aika jännältä nuo kaksi kuulostaa.
En ole ikinä kuullut noista, mutta maailma on ihmeellinen paikka 8)
Life asked death,
"Death Why do people love me, but hate you?"
Death responded,
"Because you are a beatiful lie and i am a painful truth.."
Got Blood?
Armas Tammelin
Viestit: 83
Liittynyt: La Touko 05, 2012 1:40 pm

Re: Verenseisautus ja Madon sanat

Viesti Kirjoittaja Got Blood? »

Täällä Pohjanmaalla olen tutustunut pariinkin verenseisauttamisen taidon omaavaan henkilöön. Eipä ole tullut onneksi koskaan tarvetta heidän apuaan pyytää, mutta ihan yleisesti täällä kyllä heistä puhutaan ja asia on luonnollinen. Ihan jokapäiväistä ikäänkuin, ja esim kun eräällä tuttavalla tulee herkästi verta nenästä runsaastikin, soittaa hän isälleen ja tämä sitten jelppaa kotoa käsin :D
Avatar
Luupää
Perry Mason
Viestit: 3852
Liittynyt: To Heinä 10, 2008 10:03 pm

Re: Verenseisautus ja Madon sanat

Viesti Kirjoittaja Luupää »

'
Historian kuuluisin verenseisauttaja lienee Grigori Rasputin. Tarinoiden mukaan hän sai tsaarin ainoan pojan verenvuototaudin oireet pysymään kutakuinkin aisoissa. Monien lähteiden mukaan hän pystyi peräti parantamaan sen mutta ihan niin ei liene asianlaita olleen.
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta ja asia katoaa bittiavaruuteen.
Kivireki
Sofia Karppi
Viestit: 410
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 3:13 pm
Paikkakunta: Mierontie 666, Hunninko 420247

Re: Verenseisautus ja Madon sanat

Viesti Kirjoittaja Kivireki »

Wanhoja täällä pohditaan... No tota, tuossa on omat niksinsä. Yhdet puhuvat oikeista sanoista, toiset vannovat vakaan tahdon nimeen ja sit on fuskarit jotka hieros käteen eräitä yrttejä jotka hyydyttävät vuodon. Mutta jos nykytietämyksellä mennään niin paineside on tuttu juttu, painetaan sit kädellä tai kepillä. "etäseisautukseen" en ota kantaa ennen kuin moista näen.
bibo ergo sum
HyväJätkä
Scooby-Doo
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2012 10:36 am

Re: Verenseisautus ja Madon sanat

Viesti Kirjoittaja HyväJätkä »

Itse olen TODELLA skeptinen kaikkeen höpölöpö juttuihin mutta mutta...

80-luvulla oltiin sukuloimassa vaarin luona pohjanmaan seudulla, naapurissa oli lehmiä ja laidun ihan siinä meidän paikan vieressä. Yksi lehmistä kömysi kiviaidan yli ja repi utareensa piikkilankoihin, verta tuli ihan törkeen paljon. Naapurin isäntä tsekkas tilanteen ja kirmasi taloonsa soittamaan jollekin verenseisauttajalle. Kateltiin siinä lehmän vieressä kun veri suihkusi utereista sydämen lyöntien tahdissa komeassa kaaressa. Isäntä tuli takaisin paikalle todeten että kohta pitäisi loppua verenvuoto. Hetken päästä verenvuoto loppui ku ois hana laitettu kiinni. Kanttura jäi henkiin loppujen lopuksi. Jos en itse olisi vierestä tätä nähnyt en ikinä uskoisi moisen olevan mahdollista. Onko kukaan muu nähnyt vastaavaa livenä?
perus3000
Armas Tammelin
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2011 7:32 pm

Re: Verenseisautus ja Madon sanat

Viesti Kirjoittaja perus3000 »

HyväJätkä kirjoitti:Onko kukaan muu nähnyt vastaavaa livenä?

En ole tuollaista nähnyt mutta omaan erään hyvin samankaltaisen kokemuksen.
1995 ja poikamies boxissa asustelin, illalla oli käynyt aikamoinen mäihä ja yhden vosun olin mukaani saanut. Kesken kiihkeimmän aktin muijalla alkoivat sitten kröhöm.... you know.
En ole ennen antanut moisen häiritä, mutta siinä vaiheessa kun veri oli tullut jo sängyn puisesta pohjasta läpi ymmärsin kuukautisvuodon olevan vaarallisen runsasta. Olin vähällä joutua paniikkiin kunnes muistin että pihojemme talonmies oli kerran maininnut jotain verenseisauttamisesta. Olin juuri aikeissani soittaa hänelle kun hän astuikin yleisavaimilla ovesta sisään. Päättäväisesti hän käveli tytön luo ja lausui jotain tyyliin "maximus haemorragia ex vulva finismus" ja vuoto lakkasi. Olimme niin kiitollisia siitä että talonmies pysäytti verenvuodon, joten annoimme hänen hetken seurata touhujamme sängyn vierestä.
Luulen et perus3000 ei juo missään puistolan dominossa.Kyseessä on kumminkin taistelulajien asiantuntija sekä sodanjumala.
http://teamnarcwear.blogaaja.fi/
Hangman
Nikke Knakkertton
Viestit: 164
Liittynyt: La Heinä 07, 2012 8:11 am

Re: Verenseisautus ja Madon sanat

Viesti Kirjoittaja Hangman »

Nyt vetäs jälleen kerran perus3000 tarinoissaan sellaisen pohjanoteerauksen ettei mitään rajaa.
wistania1
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2012 12:43 am

Re: Verenseisautus ja Madon sanat

Viesti Kirjoittaja wistania1 »

Tuo varvikellon kirjoitus toi mieleeni sukulaiseni Nyyterin noidan,joka vaikutti Tammelan Letkun kylässä joskus 30-50 luvulla? En ole hänen taitojaan nähnyt,mutta kerran hänet pikkutyttönä tapasin.Kovin oli laiha ja partainen mies. Silloin käydessään hän teki pajusta saunan seinään ilmapuntarin. Kun pajunoksa kääntyi alas,tuli kaunis kuiva sää ja kun oksa taipui ylös saatiin sadetta. Ja se tosiaan toimi. Jotenkin on jäänyt muistiini mummuni kertomana pätkä lausetta jotenkin "kuole veri,lopu veri niinkuin lapselta,jonka äitinsä tappaa."
Kivireki
Sofia Karppi
Viestit: 410
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 3:13 pm
Paikkakunta: Mierontie 666, Hunninko 420247

Re: Verenseisautus ja Madon sanat

Viesti Kirjoittaja Kivireki »

Joo, se koulukunta kun vannoo oikeiden sanojen nimeen, käyttää samankaltaista "loitsua" eli käsky- (seisahdu veri tms) ja valtasanat (niin todella kuin kivi on kova/tuli on kuuma tms, pointtina on että valtasanan tulee olla kiistämätön totuus). Kyseinen loitsukaava on tosin jo vanhaa perua, ja siitä on mainintoja Kalevalassakin, kuten vissiin muissakin vastaavissa.

Jos mun tarvitsee verentulo tyrehdyttää niin jos ei normaali ensiapu auta, käyttäisin yrttejä. Kuten taisin aiemmin ketjussa jo sanoakin. Pureskeltua rautalehteä haavan päälle niin se on siinä.
bibo ergo sum
kid

Re: Verenseisautus ja Madon sanat

Viesti Kirjoittaja kid »

Itse tilasin Mustakirjan, jossa kyseiset Madon sanat ovat. Menevät jotakuinkin näin:

Sinä perna perkelestä
sinä satanan Salacka
nouse töitäs tunustaman
pahojas parantaman.

Jatkuvat vielä tuon jälkeen, mutta tekstistä on vaikea saada selvää. Voin skannailla jos jotakuta kiinnostaa.

Verenpidätyssanat taas kuuluvat:

Tysty verj Seiso verj
tysty Ennen Tyrnan
koski Joki Jordanin
punehtui punehtui
Merj punanen kusa
Khristus Ristittin kaickj
valdjas kastettin
seiso nijn kuin Se mies
Helvetisä joka ojken
tiesi ja värin vanno.

Lisäksi tietenkin yleensä pitää tehdä jonkinlainen rituaali, suomalaisessa kulttuurissa usein kerättiin tiettyjä kasveja + muuta sälää, joita sitten käytettiin rituaalissa samalla loitsua ääneen puhuen.

Näitä verenseisauttajia todellakin on ollut ja on edelleen. Äitini kertoi, että lapsuudessaan joskus saatettiin lähteä hakemaan apua verenseisauttajalta, joka pystyi jopa matkojen päästä lopettamaan verentulon.
Avatar
P.R.Deltoid
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Su Marras 04, 2012 1:03 pm

Re: Verenseisautus ja Madon sanat

Viesti Kirjoittaja P.R.Deltoid »

Kiitos Kid! Skannaa toki, kiinnostaa kovasti.

Onko kellään tietoa, vieläkö Etelä-Pohjanmaalta löytyy näiden asioiden osaajia ja miltä paikkakunnilta?
"Just because the Police haven't picked you up lately doesn't, as you very well know, mean that you've not been up to some nastiness."
Vastaa Viestiin