Uskonnot

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

koira
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: To Marras 06, 2008 2:02 am

Re: Uskonnot

Viesti Kirjoittaja koira »

PaulaDrew kirjoitti:Saako kysyä, että miten sitten tulit uskoon? Kertoiko joku sinulle enemmän uskosta ja Jumalasta vai tunsitko vain että tässä, mistä vain vähän tiedän, piilee totuus ja päätit alkaa seuraamaan sitä?
Tunsin yhden kaverin, joka on uskossa. Vaikka se onkin aika sekava ihminen :), niin siinä on aina ollut jotain sellasta tuntematonta "voimaa" mitä oon kaivannut myös omaan elämääni. Jotain sellasta rauhallista uskoa tulevaisuuteen vaikka mitä kävisi. Toinen asia mikä vaikutti oli Nicky Cruzin kirja "Juokse Poika Juokse". Aloin vaan uskomaan siihen, että se mitä hänelle on tapahtunut voi tapahtua myös mulle.

Rukoilin monta kertaa, että jos Jumala on olemassa niin auttaisi mua ja näyttäisi välittävänsä. En tuntenut saavani noihin rukouksiin mitään vastausta. Jossain vaiheessa olin sitten niin rikki, että päätin yks arkipäivä kävellä tyhjän kirkon ovista sisään ja polvistuin sinne eteen ja annoin elämäni Jeesukselle. En vaan jaksanut enää sellaista tyhjyyttä, että elämällä ei ole mitään merkitystä. Oikeestaan en nähnyt mitään eroa olisinko elossa vai kuollut. Halusin tietää miltä tuntuu ELÄÄ eikä elää kuollen! Saman päivän aikana mut valtasi sellainen rauha, mitä en ole koskaan kokenut. Tuntui kuin 20 kilon perunasäkki olisi pudonnut harteilta. Sellaista ei todellakaan voi ihminen saada aikaan sillä eihän siellä kirkossa ollut ketään muuta.

Vaikka en tiennyt raamatusta paljoakaan, niin tuon tapahtuman jälkeen aloin lukea raamattua ja jokainen raamatun sana oli yksinkertaisesti totta. Se usko, joka minuun tuli, ei todellakaan tullut omasta päästäni vaan suoraan Jumalalta. Eihän kukaan ihminen voisi järjellään uskoa raamatun kirjoituksia neitsyen raskaaksi tulemiseksi ilman yhdyntää tai siihen, että joku ihminen heräisi kuolleista.
PaulaDrew kirjoitti:Mutta sitten tuleekin ongelma. Ihminen ei kuulemma itse voi päättää uskoontulostaan vaan vain vastaa Jumalan kutsuun. Tämä minua ehkä eniten vaivaa, koska olen hieman loukkaantunut siitä että Jumala on kutsunut sinut ja Bluereinin, muttei minua. Jos kuolen nyt, päädyn helvettiin eikä minulle ole annettu mitään muuta mahdollisuutta. Jumala tekee kuinka haluaa. Mutta minua ei voida syyttää siitä, että teen syntiä ja pilkkaan usein Jumalia. Minä en järkeni vuoksi kykene uskomaan mihinkään Jumaliin vaikka kenties haluaisin. Jumala voisi muuttaa sen ja kutsua minutkin, muttei näemmä tee sitä. Ymmärrän sen, että kaikkivoipa Jumala voi toimia näinkin, ja jos minä vikisen täällä että se on epäoikeudenmukaista ja Jumala on ristiriitainen väittäessään Raamatussa olevansa oikeudenmukainen, ei sillä ole mitään merkitystä. Minä olen helvetissä ja kutsutut taivaassa. Vituttaahan se, mutta jos asiat ovat näin, minun on se vain hyväksyttävä ja sanottava Jumalalle että pidä sitten taivaasi, en ole tunkemassa mihinkään mihin minua ei haluta. :evil:
Mä en näkis asiaa niin, että se joka haluaa pelastua ei voisi pelastua, sillä pelastus on tarkoitettu meille kaikille ja uskoontulo on jokaisen oma henkilökohtainen päätös. Mun mielestä Jumala kutsuu sua juuri tällä hetkellä :) se kutsu ei välttämättä ole muuta kuin, että oot alkanut pohtia Jumalaa ja haluat kääntyä hänen puoleensa. Helpoin tapa ottaa yhteyttä Jumalaan on rukoilla.
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Pakko laittaa tänne kun oli ilta-lehdessä hieno uutiskuva
http://static.iltalehti.fi/uutiset/rist ... 410_uu.jpg
:lol:
Nanika ga tooku matteiru to
Avatar
Juliet Jones
Axel Foley
Viestit: 2418
Liittynyt: La Elo 23, 2008 10:40 pm
Paikkakunta: Little Stempington

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Clyde kirjoitti:Pakko laittaa tänne kun oli ilta-lehdessä hieno uutiskuva
http://static.iltalehti.fi/uutiset/rist ... 410_uu.jpg
:lol:
Mahtaako symboloida luterilaisen valtionkirkkomme rappiotilaa?
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

http://www.nelonen.fi/videot/uutisvideo ... page=1&c=1 Eiks kristinusko oo rauhanuskonto, haha?
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Viesti Kirjoittaja esmes- »

PaulaDrew kirjoitti:Mutta sitten tuleekin ongelma. Ihminen ei kuulemma itse voi päättää uskoontulostaan vaan vain vastaa Jumalan kutsuun. Tämä minua ehkä eniten vaivaa, koska olen hieman loukkaantunut siitä että Jumala on kutsunut sinut ja Bluereinin, muttei minua. Jos kuolen nyt, päädyn helvettiin eikä minulle ole annettu mitään muuta mahdollisuutta. Jumala tekee kuinka haluaa. Mutta minua ei voida syyttää siitä, että teen syntiä ja pilkkaan usein Jumalia. Minä en järkeni vuoksi kykene uskomaan mihinkään Jumaliin vaikka kenties haluaisin. Jumala voisi muuttaa sen ja kutsua minutkin, muttei näemmä tee sitä. Ymmärrän sen, että kaikkivoipa Jumala voi toimia näinkin, ja jos minä vikisen täällä että se on epäoikeudenmukaista ja Jumala on ristiriitainen väittäessään Raamatussa olevansa oikeudenmukainen, ei sillä ole mitään merkitystä. Minä olen helvetissä ja kutsutut taivaassa. Vituttaahan se, mutta jos asiat ovat näin, minun on se vain hyväksyttävä ja sanottava Jumalalle että pidä sitten taivaasi, en ole tunkemassa mihinkään mihin minua ei haluta. :evil:
puit sanoiksi sen mitä itsekin olen miettinyt ja ihmetellyt :)
raamattua olen lukenut, käynyt kirkossa ja seurakunnan piireissä pyörinyt, keskustellut uskisten kanssa, yrittänyt huonona hetkenä jopa rukoilla -mutta kutsua ei vaan kuulu. tulee mieleen luokkatoverin synttärit ala-asteella, sinnekään mua ei pyydetty, vaikka kaikki muut luokasta saivat kutsun. asenne alkaa olla se että "pitäkää synttärinne ja taivaanne", keksin sitten itsekseni jotain muuta kivaa sillä välin..
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Maybrick
Perry Mason
Viestit: 3828
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 4:44 pm

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

^ Tuo on juuri yksi kysymys, johon ei tunnu olevan kunnon vastausta. Kun ajattelen lisäksi jotakuta tässä elämässä jostain syystä tosi huonossa asemassa olevaa, joka joutuu kenties jatkuvasti kärsimään esim.kivuista ja syrjimisestä tai mistä tahansa sellaisesta, joka on tavallisesti ihmiselle katastrofi, ja sitten sen lopuksi terve menoa helvettiin, kun olet katkeroitunut osastasi etkä jaksa uskoa mihinkään...
Nothing is quite what it seems
Quellervo
Remington Steele
Viestit: 221
Liittynyt: To Loka 23, 2008 1:24 pm

Maitobaari / Maanantaipiiri / Torni / Puutarha

Viesti Kirjoittaja Quellervo »

En muutakaan paikkaa aiheelle löytänyt...
Maitobaari, liitetty myös nimiin Maanantaipiiri, Torni ja Puutarha.
Törmäsin netissä tähän "lahkoon" ja ajattelin jos täältä löytyisi enemmän tietoa. Enpä löytänyt. Näyttää siltä että palstoja joilla aihetta on käsitelty (varsinkin suoli24, vauva.fi) on vaivannut kirjoittajien mielestä liiallinen sensuuri. Homman ympärillä pyörii kummallisia huhuja (keräilyjä kommenteista ympäri palstoja):
-Jäsenien painoindeksin oltava naisilla 17 (normaali 18-25), miehillä 19
-laihuus parantaa yhteyttä Jumalaan
-jäsenet tervehtivät toisiaan kiihkein suudelmin
-abortti ja hormonaalinen ehkäisy kielletty
-monet miespuoliset jäsenet työskentelevät lahkon johtajan omistamassa yrityksessä minimipalkalla
-jäsenien lapset kotiopetuksessa jotteivat saisi "väärää tietoa" julkisista kouluista
-lahko potkittu pihalle ev.lut. seurakunnan tiloista ev.lut. kirkkoon kuulumattoman toiminnan ja uskonopillisten erimielisyyksien vuoksi
- johtajan kumartelua ja avoimia rakkauden osoituksia suositellaan (mitä sitten ikinä tarkoittaakin)
Ajankohtaisessa kakkosessa ollut joskus juttua:
http://web.archive.org/web/200210021353 ... unnus=1004
Tietääkö kukaan tästä enempää? Tämä on siis ihan suomessa toimiva uskonnolinen ryhmittymä.
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

Usko ja uskonto ovat monelle ihmiselle oljenkorsia, jotka tarjoavat tarttumapinnan ja suunnan elämän virrassa. Olen aina tavallaan kadehtinut ihmisiä, jotka voivat laskea elämänsä, varsinkin vaikena hetkinä, korkeimman huomaan. Meille muille ei ole olemassa mitään muuta kuin ikuinen epävarmuus kaiken tarkoituksesta ja etsiminen.

Itselläni on kokemuksia pyhästä ja numeenista, mutta en tiedä, miksi niitä oikein kutsuisin. Minulle ne kuitenkin ovat suuriarvoisia. Uskon, että nämä kokemukset ovat ihmisellä geeneissä, osa ihmisen psykologiaa. Eikä se tee niistä yhtään sen vähempiarvoisia.

Minullakin on tavallaan uskonto, mutta sen dogmit ovat jatkuvassa muutostilassa, ja sen ylipappeja ovat tieteentekijät, nuo epävarmuuden apostolit: lähinnä fyysikot, Einstein, Planck, Feynman, Gell-Mann ja muut.

Erityisen ja yleisen suhteellisuusteorian mukaan valolla eli informaatiolla on rajallinen nopeus, ja sen vuoksi näemme kaukaisista maailmankaikkeuden tapahtumista sen, mikä siellä on jo kaukaista menneisyyttä. Samaten se, joka on esim. Andromedan galaksissa, näkisi Maassa ihmisen taipaleen alkuvaiheet 2 miljoonaa vuotta sitten, jos hänellä olisi tarpeeksi suuri kaukoputki.

Emme tiedä, mitä aika ja itse avaruus ovat. Tiedämme vain jotain sen toiminnasta, ja yritämme selvittää lisää. Mutta yleinen suhteellisuusteoria on selvittänyt kaikki testinsä, ja meidän tekosemme kantautuvat avaruuteen sähkömagneettisen säteilyn mukana, samoin kuin mekin liikumme koko ajan paitsi Auringon ympäri, niin myös ympäri Linnunradan keskusta, joka kulkee kohti Neitsyen supergalaksijoukkoa, ja sen mukana kohti uutta, syntyvää maailmankaikkeutta. Voimmekin ajatella, että se, mikä on ollut, säilyy avaruuden kudelmassa meidän kannaltamme aina tulevaisuudessa niin kauan kuin maailmankaikkeus ole olemassa - eli nykykäsityksen mukaan ikuisesti.
Every ship must sail a world.
esmes-
Javier Pena
Viestit: 1817
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 10:28 am

Viesti Kirjoittaja esmes- »

ylen areenasta löytyy jakso: epäkorrektia tuomas enbuske -jumalaa ei ole. siinä joku mies selitti siitä kuinka aina puhutaan uskoon tulemisesta, ei koskaan niistä jotka luopuu uskosta. kelailin et itsekin oon ollut ns. uskossa teini-iässä, pyörin seurakunnan piireissä ja olin isosena. kävin gospel-keikoilla, luin raamattua ja samaistuin uskovaisiin.
ohjelmassa haastateltava kuvaili hyvin sitä ylemmyyden tunnetta jota uskovaisena kokee, ollaan me vs. ne (huonommat/ymmärtämättömät ihmiset).
ja sit heti 18-vuotissyntymäpäivänä erosin kirkosta, kun ei vastaukset sitä kautta ratkennu.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Coyote
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 5:48 pm
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Coyote »

Esmes ollut ns. uskossa nuoruudessa? Kaikenlaisia omituisia paljastuksia sitä tuleekin ilmi... T: Nim. Eipä uskoisi kun tuntee....
Coyote
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 5:48 pm
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Coyote »

Muista ottaa huumorilla edellinen kommentti...
Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

ABC kirjoitti: Voimmekin ajatella, että se, mikä on ollut, säilyy avaruuden kudelmassa meidän kannaltamme aina tulevaisuudessa niin kauan kuin maailmankaikkeus ole olemassa - eli nykykäsityksen mukaan ikuisesti.
Tosin siitä voi olla suhteellisen vähän lohtua, sillä nykykäsityksen (tai ainakin vallitsevan sellaisen) mukaan maailmankaikkeushan jatkaa laajenemistaan loputtomiin kunnes kaikki galaksit, tähdet, yhdisteet ja jopa alkeishiukkasetkin hajoavat lopulta (kirjaimellisesti) taivaan tuuliin eikä ole enää ketään tai mitään surkuttelemassa nykyisen (siis tuolloisen) maailmanmenon tylsyyttä tai muistelemassa menneitä...

- http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Rip
- http://en.wikipedia.org/wiki/Future_of_ ... g_universe
- http://en.wikipedia.org/wiki/Graphical_ ... Heat_Death
- http://en.wikipedia.org/wiki/Ultimate_f ... e_Universe

Toisaalta mikäli havaitsemamme ja käsittämämme universumi onkin vain yksi pieni osa paljon suurempaa multiversumia aivan kuin yksittäinen kupla valtavassa kosmisessa vaahtokylvyssä (Big Bubble Bath eli BBB, uusi kosmologinen termi, jonka kehitin tässä ja nyt, ja näin todistajien läsnäollessa omin samalla omiin nimiini 8)), niin asia voi olla tietysti aivan toisin... Toisaalta Iso Vaahtokylpymmekin vaatii sitten tietysti tuekseen sitä paljon puhuttua evidenssiä... ;)
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

Valdovas kirjoitti:
ABC kirjoitti: Voimmekin ajatella, että se, mikä on ollut, säilyy avaruuden kudelmassa meidän kannaltamme aina tulevaisuudessa niin kauan kuin maailmankaikkeus ole olemassa - eli nykykäsityksen mukaan ikuisesti.
Tosin siitä voi olla suhteellisen vähän lohtua, sillä nykykäsityksen (tai ainakin vallitsevan sellaisen) mukaan maailmankaikkeushan jatkaa laajenemistaan loputtomiin kunnes kaikki galaksit, tähdet, yhdisteet ja jopa alkeishiukkasetkin hajoavat lopulta (kirjaimellisesti) taivaan tuuliin eikä ole enää ketään tai mitään surkuttelemassa nykyisen (siis tuolloisen) maailmanmenon tylsyyttä tai muistelemassa menneitä...
Yksittäisen älyllisen yksilön tai edes lajin kannalta kysymys informaation säilyvyydestä ei ole relevantti. Varsinkaan sen takia, että informaation nopeus on rajallinen, mikä tekee ajan käsitteestä ylipäänsä mielekkään. Siinä ajassa (ja siis avaruuden kudelmassa) missä tapahtumat tapahtuivat, ne ovat olemassa kaikista muista ajoista katsoen, vaikka ei niistä voikaan (enää) saada tietoa.

Koska universumi on suljettu järjestelmä, ei sillä, onko maailmankaikkeuksia useampia, ole oikeastaan mitään väliä, koska emme kuitenkaan voi koskaan (tai ainakaan nykyteorioiden mukaan) saada niistä mitään todisteita. Toisaalta se, että fysiikassa on tässä kohdin ikävästi törmätty antrooppiseen periaatteesseen saattaa myös tarkoittaa sitä, että nykyisissä teorioissa on jotain pahasti pielessä tai todennäköisemmin, että niistä puuttuu jokin oleellinen osa.

Mutta kuten Einstein sanoi, ja joutui myös karvaasti omassa elämässään toteamaan: "The significant problems we face cannot be solved at the same level of thinking we were at when we created them."
Every ship must sail a world.
Paikalla
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2588
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Viesti Kirjoittaja MEG »

Kirkosta eroaminen jatkuu ja hyvä niin. Miksi jumalaan ja tuonpuoleiseen uskomattomien pitää siihen kuulua?. Suurimpina ketkuina useat papit ja teologit jotka eivät opportunistisuudessaan itsekään ole selvillä uskovatko vai eivätkö usko.
Suurella paatoksella väitellään siitä mikä on raamatun kanta naispappeuteen tai homoseksuaalisuuteen, ikään kuin alitajuisesti peläten myöntää peruskysymyksissä oltavan tyhjän päällä.
Homopareja on alettu vihkiä kristilliseen avioliittoon ja seuraavana johdonmukaisena uudistuksena on kotielänten kastaminen seurakunnan jäsenyyteen ja hautaansiunaus - sanokaa minun sanoneen-

Jos ja kun ihminen on hitaasti kehittynyt muista eläimistä niin täytyyhän eläimillä olla kuolematon pelastusta vaativa sielu jos iihmiselläkin.
Valdovas
Axel Foley
Viestit: 2433
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 12:25 pm
Paikkakunta: Paikallinen ryhmä, Orionin haara 4 B 13

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

ABC kirjoitti: Koska universumi on suljettu järjestelmä, ei sillä, onko maailmankaikkeuksia useampia, ole oikeastaan mitään väliä, koska emme kuitenkaan voi koskaan (tai ainakaan nykyteorioiden mukaan) saada niistä mitään todisteita. Toisaalta se, että fysiikassa on tässä kohdin ikävästi törmätty antrooppiseen periaatteesseen saattaa myös tarkoittaa sitä, että nykyisissä teorioissa on jotain pahasti pielessä tai todennäköisemmin, että niistä puuttuu jokin oleellinen osa.
Niinpä. Toisaalta kuten suuri ajattelija Yhdysvaltain entinen puolustusministeri Donald "Rummy" Rumsfeld aikoinaan totesi:

"As we know, there are known knowns; there are things we know we know. We also know there are known unknowns; that is to say we know there are some things we do not know. But there are also unknown unknowns -- the ones we don't know we don't know."

Joten aina voi törmätä ihan odottamattomiinkin juttuihin "out there", ehkä jopa yllättäen ja pyytämättä... ;)
Vastaa Viestiin