Itsestään sammuvat katuvalot

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Itsestään sammuvat katuvalot

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

" Eräänä iltana 1970-luvulla unkarilainen fyysikko Georg Egely, joka asui Budapestissa, lähti kävelemään ajatuksiinsa vaipuneena tutkimuslaboratoriostaan kohti kotia. Hänen kulkiessaan katulamppu toisensa jälkeen sammui hänen ohittaessaan ne.

Seuraavana iltana sama toistui. Kun sama toistui vielä kolmannen kerran, Egely alkoi pohtia ilmiötä. Hän pani merkille, että valot sammuivat yksitellen kaikilla kaduilla, kun hän ohitti katulyhdyn. Niin kävi vain silloin, kun hän keskittyi asiaan, ei silloin kun hän oli rento tai mietti muita asioita. Katuvalojen sammuessa hän tunsi lievää kipua takaraivossaan.

Toistasataa ihmistä eri puolilla maailmaa on kokenut saman ilmiön. Jotkut saavat katuvalot sammumaan keskittyessään ajattelemaan asiaa, jotkut rentoutuneessa tilassa ja jotkut ollessaan levottomia. Kyseessä on spontaani ilmiö: valot vain sammuvat itsestään. Vain harva pystyy sammuttamaan valot tahdonvoimallaan.

On arveltu, että kyseessä on aivan yksinkertainen mekaaninen ilmiö, että autojen etuvalot vaikuttavat katulyhtyihin.Se ei kuitenkaan riitä selitykseksi. Muuan amerikkalainen mies esimerkiksi sai katuvalot sammumaan yhtä lailla autoa ajaessaan kuin pyöräillessään tai ulkoiluttaessaan koiraansa. Hänen vaimonsa ajaessa samaa autoa katuvalot eivät sammuneet. Eräiden ihmisten läsnäolo vaikuttaa myös asuntojen valoihin, radioihin, kelloihin, valintamyymälöiden hälytyslaitteisiin ja jopa liikennevaloihin ja lentokoneiden ohjauslaitteisiin.

Tutkijoiden käsityksen mukaan kyseessä on jonkilainen fysikaalinen ilmiö. Siksi katuvalojen sytyttäminen ja sammuttaminen edellyttävät tietyn fysikaalisen voiman läsnäoloa. Mutta voiko tällainen voima olla peräisin ihmismielestä? Perinteisten käsitysten mukaan se on mahdotonta. Mutta miten sitten on selitettävissä, että amerikkalainen Ronald Brown sammutti kuusi katuvaloa ajaessaan kaupunkiin? Poliisi kielsi häntä jatkamasta matkaa ja ryhtyi tutkimaan asiaa. Brownin ajaessa takaisin samaa katua valot sammuivat kadun toisella puolella."

Lähde: Tiedon tuolla puolen. Julkaisija Valitut Palat.
Gods made heavy metal.
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Itsestään sammuvat katuvalot

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Kommentoin tässä heti omaa aloitusviestiäni.

Tuossa tekstissä sanotaan, että toistasataa ihmistä eri puolilla maailmaa on kokenut saman ilmiön. Siis vain toistasataa ihmistä! MInä olen kokenut tämän saman ilmiön elämäni aikana lukemattomia kertoja niin kauan kuin olen asunut paikoissa, joissa on katuvaloja. Olen luullut, että kyseessä on aivan tavallinen ilmiö, ja että tätä tapahtuu kaikille ihmisille joskus. Näin ei siis olekaan.

Sitä on pitkä aika, kun olen autolla ajanut, ja kyllähän ne valot sammuivat silloinkin, mutta se ei haitannut minua. Tympeämpää tämä on ollut silloin, kun olen ollut kävellen liikkeellä. Sen takia en ole kovin innostunut pimeällä lähtemään minnekään, koska katuvalot sammuvat monesti, kun saavun lyhtypylvään kohdalle. Kun meillä oli koiria, niiden kanssa oli kuitenkin pakko mennä illallakin ulos, ja silloin sen valojen sammumisen jouduin kokemaan lukemattomia kertoja.

En ole todellakaan osannut edes kuvitella, että tämä ilmiö olisi sellainen, jota tapahtuu vain harvoille ihmisille. Onko teillä jollakin vastaavia kokemuksia? Toinen ilmiö, joka joskus tapahtuu ainakin minun huushollissa, on se että stereot menevät yhtäkkiä päälle omia aikojaan. Kerran istuin ystäväni kanssa olohuoneessa kahvilla, kun stereoista kuului naksahdus ja niin niihin syttyi virta päälle yhtäkkiä. Eikä tämä ole ollut ainoa kerta. Jotkut väittävät, että on olemassa jonkunlainen sähköyliherkkyys, joka saisi aikaan näitä ilmiöitä. Mutta noiden stereoiden kohdalla ainakin voisi olla selityksenä se, että olisi ollut lyhyt sähkökatkos ja sähkön palattua taas menisi stereot päälle. Näinhän tekee mm. digitelevisio. Mutta entäs nuo katuvalot? Miksi ne sammuvat kun minä olen niiden kohdalla? Lisäksi tuossa tekstissä mainittiin liikennevalot. Kyllä mulle kävi esim. autoillessa niin, että just kun tulin risteykseen, liikennevalot sammuivat ja alkoivat vilkkua oranssia valoa. Liekö sitten ollut kyse samasta asiasta kuin katuvalojen kanssa? Tässä pitäisi kohta lähteä lentomatkalle, joten toivottavasti ne lentokoneen ohjauslaitteen nyt ainakin pysyvät kunnossa..
Gods made heavy metal.
härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Itsestään sammuvat katuvalot

Viesti Kirjoittaja härkä »

Olen kokenut saman ilmiön.
Jalan ja autolla.

Eri kaupungeissa Suomessa.
Näin tältä seisomalta :roll: , en ota kantaa sen kummemmin , mutta noin on todellakin tapahtunut.

( Täydellinen murhaaja. Lamput sammuvat , missä ikinä hän liikkuukin ??? HRRRRRRRRRR ) Eikä kukaan saa häntä kiinni milloinkaan !!! :shock:

Mutta ihan vakavasti , noin on todellakin tapahtunut.
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Itsestään sammuvat katuvalot

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Voihan se olla, että kyseessä ei kuitenkaan ole mikään harvinainen ilmiö, vaan että monet kokee saman. En minäkään ole koskaan edes ajatellut mistä se voisi johtua. Saattaahan siihen olla joku ihan luonnollinen selitys niin kuin moneen muuhunkin vastaavaan, joka meistä tuntuu kummalliselta. Minulle sattuu tuon tuostakin ties mitä outoja asioita,ja tunnen vastaavasti ihmisiä joille ei koskaan satu mitään erikoista.
Gods made heavy metal.
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2650
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Re: Itsestään sammuvat katuvalot

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Eiköhän ne katuvalot syty ja sammu itsekseen. Itsensä yli-ihmiseksi tunteva yksilö luulee että hänellä ja hänen koirankusetuksellaan on jotain tekemistä asian kanssa.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Itsestään sammuvat katuvalot

Viesti Kirjoittaja härkä »

En pelkästään tunne olevani yli - ihminen Ripper hyvä .

Minä todella olen :shock:

Alatko vittuilemaan kanssani ???????????????????????????????????????
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Itsestään sammuvat katuvalot

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

No, minä en välitä olla yli-ihminen, se on liian työlästä. Sammuu ne katulamput joka tapauksessa. En edes ajatellut,että asiassa olisi mitään erikoista ennen kuin löysi tuon kirjoittamani tekstin kirjasta, joka kertoo yliluonnollisista asioista. Minä oletan kyllä, että tuohonkin ilmiöön on olemassa joku luonnollinen selitys.
Gods made heavy metal.
härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Itsestään sammuvat katuvalot

Viesti Kirjoittaja härkä »

Jäi sanomatta , että ei ole todellakaan koiraa !!!!!!!!!!!!!!!
Saatana !!!!
:D :D
heh , heh
Ripperi ottaa nyt verbaalisesti turpaansa , niin että soi :mrgreen:
( Oikeestikin lämähtää )
Pannaan vaihteeksi vähän elämää keskusteluun ! :roll:

Jumankauta tää on hauskaa. :lol: :lol:
Moni on aiemminkin pudonnut , ja nyt tippuu Ripperi .

Anna palaa vaan , niin on sitten muillakin hauskaa.
Katotaan kuinka käy ????

Kas , kun uskalsit ? Onnittelut siitä :D
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2589
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Re: Itsestään sammuvat katuvalot

Viesti Kirjoittaja MEG »

Mystistä, hyvin mystistä, ja epäuskottavaa.
Siis ilmiö esiintyy henkilön kävellessä katulamppujen ohi. Ja hänen autoillessaan myös.
Auto tuottaa kuitenkin jo sinänsä lukemattomia erilaatuisia sähkö y.m signaaleja ympäristöönsä joiden luulisi "peittävän" ihmisestä lähtevät. Minkä luonteinen siis olisi k.o. henkilöstä lamppuihin kohdistuva voima?

Tulee mieleen Uri Gellerin TV-show jossa pyysi katsojia etsimään esiin vanhoja epäkuntoisia kelloja esiin, joista sitten saikin henkivoimallaan osan toimimaan :P . Vähän eri asia tietenkin.
Avatar
VoDKa
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4913
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:17 am
Paikkakunta: Better place.

Re: Itsestään sammuvat katuvalot

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Muistaakseni olen aiemminkin tästä jossain ketjussa jo sanonut, mutta minulle tuota tapahtuu myös, on tapahtunut kymmeniä kertoja elämäni aikana. Ja eri kaupungeissa. Autoillessakin. Yleensä kuitenkin kävellessä, sillä sitä harrastan enimmäkseen.

Itselläni tuo valon sammuminen tapahtuu yleensä silloin, kun en ajattele asiaa, vaan mietin jotain ihan muuta. Jos oikein ajattelemalla ajattelen sitä, niin valo ei varmasti sammu. Jonkinlaista epäkeskittymistä siis tarvitaan, että se tapahtuu. Jossain vaiheessa myös testailin, mitä asioita ajattelemalla ilmiö saattaisi toistua. Lähdin siis ulkoiluttamaan koiria ja jo alkuvaiheessa päätin pohdiskella jotain tiettyä asiaa, joka sillä hetkellä kiinnosti tai joka jostain muusta syystä oli mielenpäällä. Synkät ajatukset, kuolema ja itsemurha, eivät "laukaisseet" kertaakaan valon sammumista. Ei myöskään yliluonnolliset ilmiöt. Sen sijaan tuo tuntui tapahtuvan useimmiten silloin, kun mietin positiivisia ajatuksia, omaa elämää tai menneisyyttä ja olotila oli rauhallinen. Sattuman kauppaakin tietenkin voi olla, mutta tulipahan pistettyä merkille sekin.

Mutta kuten ketjun aloittaneellakin, myös minulle tuli yllätyksenä tuo kokijoiden vähäinen määrä. Googletin nimittäin parisen vuotta sitten aihetta ja tällöin löysin useitakin ketjuja aiheesta. Useimmiten syyksi väitettiin ohi kulkevaa autoa (silloinkin kun itse oli kävellen), mutta ainakaan omalla kohdallani tämä ei pidä paikkaansa, koska tätäkin mahdollisuutta olen tarkkaillut - useimmiten valon sammumisen aikaan paikalla on ollut vain minä (ja koirat).

Tuossa laajuudessa missä ensimmäisessä viestissä aiheesta puhuttiin, en ole koskaan kuitenkaan ilmiötä kokenut (vaikka se hienoa olisikin!). Oma paras suoritukseni on puolentoista kilometrin iltalenkillä 2 valoa eri kaduilta.

Aiheesta on kuitenkin tosiaan paljon tekstiä netissäkin, useimmiten englanniksi. Kannattaa lukaista niitäkin, teorioiden ja muiden vuoksi.

http://paranormal.about.com/od/telekine ... 052508.htm

http://amasci.com/weird/unusual/sli.html

http://www.abovetopsecret.com/forum/thread1600/pg1

Lisäksi eräästä keskustelusta poimittu teksti, joka myös on hyvä ottaa huomioon (joka ei tosin päde kyllä ihan kaikissa laajimmissa tapauksissa sekään):

"Somewhere I read about a study that suggested once you begin to notice such things, they draw your attention more frequently, and you begin to perceive first, a trend, then it seems to be constant. Supposedly, lights go off, crickets suddenly quiet, dogs start barking, etc., all the time, but we don’t usually notice them until it becomes a habit"

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Antarktis
Remington Steele
Viestit: 230
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 8:01 am
Paikkakunta: Nordbotten

Re: Itsestään sammuvat katuvalot

Viesti Kirjoittaja Antarktis »

VoDKa kirjoitti:"Somewhere I read about a study that suggested once you begin to notice such things, they draw your attention more frequently, and you begin to perceive first, a trend, then it seems to be constant. Supposedly, lights go off, crickets suddenly quiet, dogs start barking, etc., all the time, but we don’t usually notice them until it becomes a habit"
Itselläni oli joskus (teininä) kausi jolloin numerot 666 tunti seuraavaan mua; Se tuli vastaan ihan joka paikassa, puhelinnumeroissa, kun mittasin lämmön (36,66)... Niihin aikoihin olin jonkinlainen teiniangsti-satanisti ja yritin ottaa tuonpuoleiseen yhteyttä.

Näin aikuisena olen asiaa pohtinut ja tullut siihen tulokseen, että asiaan ei liittynyt mitään yliluonnollista. Päädyin juurikin tuohon samaan kuin VoDKan laittamassa tekstissä, eli tiedostin asian vain eri tavalla.

Olen tuommoisten asioiden kanssa äärimmäisen skeptinen, mutta toisaalta sitäkin mieltä, että maailmassa on (pakko) olla asioita, joille ei löydy tieteellistä selitystä.
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2589
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Re: Itsestään sammuvat katuvalot

Viesti Kirjoittaja MEG »

Katulamppuja on joskus sammunut minunkin ohikulkiessani, mutta mieleeni ei ole juolahtanut sen johtuvan minusta. Olenkin hämmästynyt kun terävänä tunnetut kirjoittajat täällä kertovat kokemuksistaan.
Onkohan "ilmiöstä" tehty kokeita.
härkä
Jack Bauer
Viestit: 936
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 6:34 pm

Re: Itsestään sammuvat katuvalot

Viesti Kirjoittaja härkä »

Saattoi olla , että eiliseen kommentointiini vaikuttivat " terävät " :lol: , mutta kyllä niitä lamppuja tosiaankin himmenee muuallakin kun päässäni :shock:

Olen valmis testintekoon.
Yleensä niitä sammuu esikaupunkialueilla .
Mietitään :?:
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Itsestään sammuvat katuvalot

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

En minäkään ole koskaan ajatellut, että tuo lamppujen sammuminen olisi nimenomaan minusta johtuva juttu. En pysty ajatuksen voimalla sammuttamaan lamppuja tai liikuttamaan esineitä. Silti olen kiinnostunut kaikesta mystisestä asiasta ja luen niistä, ihan pelkän mielenkiinnon vuoksi. Joitakin mystisenä pidettyjä asioita tiedemiehet ovat tutkineet ja yrittäneet löytää tapahtumille sopivan selityksen, mutta silti tapahtuu asioita, joita ei ole voitu selittää millään. Ehkä jonain päivänä tulevaisuudessa nekin voidaan selittää, kunhan tiede on edistynyt enemmän siitä mitä se nyt osaa selittää.
Gods made heavy metal.
tattooed fucker
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1436
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 1:48 pm

Re: Itsestään sammuvat katuvalot

Viesti Kirjoittaja tattooed fucker »

itselläni katuvalot ja televisio sammuvat itsestään silloin kun on suunnaton vitutus päällä.tietäsipä tarkemmin,mistä johtuu :roll: ja vielä ei ole tarvinnut lämäriä kummallekkaan antaa.Kahvinkeittoon,toivottavasti ei pannu posaha :D
I am not a man I am a fucking beast-Torture Killer-
Vastaa Viestiin