Suomalaisten nuorten tietämys historiasta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Sirpa kirjoitti:
Voiko tämä olla totta - nuoret eivät tiedä mikä on tietosanakirja?!
No tottakai! Tänään huomasin, että pari mummoa käveli kadulla niin leveästi vierekkäin, että oli vaikeaa päästä niistä ohi. Päättelin, että nykyajan mummot eivät ymmärrä, että heidän lisäkseen on olemassa muitakin ihmisiä. Sit sen jälkeen joku keski-ikäinen meinasi ajaa autolla mun yli. Selvä merkki siitä, että keski-ikäiset haluavat tappaa kaikki suojatietä käyttävät.

Mihin tää maailma on menossa? Kehen mä enää voin luottaa?

synkempi hautajaisvieras
Martin Beck
Viestit: 798
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 4:08 am

Viesti Kirjoittaja synkempi hautajaisvieras »

.



^ Valitettavan totta. Kumpa voisikin luottaa siihen, että ikä tuo kaikille lisää viisautta ja vastuuta. Mutta eihän se niin ole, ikävä kyllä. Välillä tuntuu, että pahimmat riehujat ovat viidenkympin tuolla puolen. :shock:



.
.

kaukana poissa


.

mankeli
Hetty Wainthropp
Viestit: 485
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 9:10 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mankeli »

Voiko tämä olla totta - nuoret eivät tiedä mikä on tietosanakirja?!
kyllä, valitettavasti tämä taitaa olla totta.
Toinen pointti on se, että tuollaiset tietokirjasarjat on nykyään
niin turhia, koska eilisen tieto voi olla tänään jo vanhaa.

Kirjoista täytyisi ottaa uusintapainoksia joka 3. kuukausi, että
tieto pysyisi ajantasalla.

MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Meillä lapset tietää mikä on tietosanakirja:

pidetään välillä perheiltoina 'kuka löytää tietosanakirjoista hassuimman ''tiedon'''-kisoja.
Oikeasti: ne on sitä historiaa. Jopa historia saa nykyään uusia ''versioita'' ja siksi taitaapi olla tietokirjasarjojen myynti nykyään aika heikkoa.

Meidän 'varhaisin painos' on vuodelta 1916 ja 'Maailman Historia' vuodelta 1906.

Niissä kyllä piisaa oikeasti sitä ''hassutietoakin''.

En siis väitä, että usein löytyisi täysin väärää tietoa, mutta erittäin vajaavaista ja yksinkertaista kyllä.

Ja lemppari 'kuvakirjani' on maailman atlas vuodelta 1960-jotain.
Pikkusen on toisen näköinen eurooppa. :)
Nuotio & Äreät Tiput

joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

katupoika, sarkasmi sikseen. Millä tolalla oikeasti luulet nykynuorten tietämysten ylipäätään yhtään mistään olevan? Esimerkkejä riittää silmänkantamattomiin.

Kyllä mullekin ala-asteelaisena naurettiin, kun pyydin vanhemmilta joka joulu joululahjaksi uutta tietosana- tai sivistyssanakirjaa. Ja joka joulu niitä tulikin useampia. Nauraminen loppui kyllä sitten lyhyeen.

mankeli
Hetty Wainthropp
Viestit: 485
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 9:10 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mankeli »

mielenkiintoinen tietokirjasarja historiasta on minusta
Grimbergin "Kansojen historia".

En tiedä tuleeko siihen vieläkin uusia osia. Mutta historia
on niissä kirjoitettu elävästi.

Luulen vain että nykyään nuoret lukevat niin vähän, että
voi olla vaikea saada heitä lukemaan enää tämänkaltaisia
kirjoja, Harry Potterit menee luultavasti edelle.

MEG
Adrian Monk
Viestit: 2569
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Viesti Kirjoittaja MEG »

1920-luvulla kirjoitettu "KANSOJEN HISTORIA" on mielenkiintoinen, mutta nimestään huolimatta lähinnä kuninkaiden ja valloittajien historiaa.
Historiallista kirjallisuutta ilmestyy valtavasti, ei vaan ehdi kaikkea mielenkiintoista lukea.
Ylitse muiden nostaisin ,eri kulttuurien epätasaista kehitystä pohtivan: Jared Diamondin "TYKIT TAUDIT JA TERÄS" (2003)
sekä, viime vuosisadan poliittista historiaa käsittelevän Eric Hobsbanin "ÄÄRIMMÄISYYKSIEN AIKA"

Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Mitämitä, kyllä MINUN nuoruudessani historiaa opetettiin aimo annoksin joka jampalle.

Ehkäpä tässä on nyt joku väärinkäsitys...

On ihan ymmärrettävää ettei muista jotain vuosilukua. Luulen, että historiasta itse kiinnostuneet pitävät käsittämättömänä tuollaisten "perustietojen" puuttumista. Pitää muistaa että nuoriso täällä tietää kuitenkin paljon enemmän kuin nuoriso muualla maailmassa.
I am an African!

Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Herkkis kirjoitti: Pitää muistaa että nuoriso täällä tietää kuitenkin paljon enemmän kuin nuoriso muualla maailmassa.
Ja tietää mahdollisesti enemmän kuin nuoriso Suomessa vaikkapa 1950-luvulla...
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.

ShipWreck
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: Ma Elo 06, 2007 11:58 pm

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

Herkkis kirjoitti:On ihan ymmärrettävää ettei muista jotain vuosilukua.
No jos ei muista edes sitä, minä vuonna Suomi itsenäistyi, ovat asiat erittäin surullisessa jamassa. "Jotain vuosilukua" on melko rajusti sanottu, kun kyse ei ole mistä tahansa vuodesta. Tällaiset yksinkertaiset perusasiat pitäisi osata.

rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

Jep, elämäni on yhtä tuskaa. Olen erittäin huonossa jamassa ja elämällä ei ole mitään annettavaa... Vai miten se meni, kun en kerta muista suomen itsenäistymispäivää?
Oikeesti olen erittäin tyytyväinen tilanteeseen ja mulla menee hyvin , eli voin tuon kumota että olisin "huonossa jamassa" kun en muista tuota päivämäärää.
Tiedän taas sen sijaan paljon muuta joka mulle oikeesti on hyödyllistä tietoa. Esim. se kuinka ihminen elvytetään oikeaoppisesti on tärkeämpää kun yksikään vuosiluku. Vai?
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.

silentservice
Sabrina Duncan
Viestit: 375
Liittynyt: La Touko 26, 2007 12:19 am

Viesti Kirjoittaja silentservice »

Pakkohan täälläkin on hieman nuorisoa (koulutusjärjestelmäämme) puolustaa. Ciceron PISA-tuloksista rohkenen olla hieman erimieltä. Asiaan hieman perehtyneet ovat saaneet ihan kansainvälisissä puolueettomissa tutkimuksissa toisenlaisia tuloksia...

Suomalaisoppilaiden osaaminen luonnontieteissä, matematiikassa ja lukutaidossa on huipputasolla. Luonnontieteissä ja matematiikassa suomalaisoppilaat ovat OECD-maiden parhaita ja lukutaidossa toiseksi parhaita. PISA 2006 -tutkimuksen pääalueena oli luonnontieteellinen osaaminen.

http://www.oph.fi/SubPage.asp?path=1,444,77348


Kyseessä oli perusopetuksen oppilaiden perustaitojen osaamista mittaava testi, noin yksinkertaistetusti. Testeihin ei lähetetty mitään parhaimmistoa, vaan se oli satunnaisotantatutkimus.

Jakku-Sihvosilla ja Kanteleilla ja kumppaneilla on omat näkemyksensä asiasta, ja "sisäpiireistä" jotakin ymmärtävänä, vihjaan varovasti, että heillä on omat intressinsä manipuloida valmiita tuloksia haluamaansa suuntaan...tai tehdä niistä itselleen sopivia argumentteja.

Suomi on luonut järjestelmän, jonka avulla mahdollisimman moni pysyisi mukana veneessä - huippuosaajien tuottavuuden kustannuksella. Tämä ei ole koulun syytä - tähän on koulutuspolitiikkamme linjansa piirtänyt.

Oma mielipiteeni on nuorten sivistyksen tason laskusta aivan selvä. Nuoret tietävät yhä enemmästä yhä vähemmän...

Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

silentservice kirjoitti:Pakkohan täälläkin on hieman nuorisoa (koulutusjärjestelmäämme) puolustaa. Ciceron PISA-tuloksista rohkenen olla hieman erimieltä.
On ehkä syytäkin olla eri mieltä. Tässä kyseisen kirjoittajan älynväläys:
todellisuus noissa taidoissa paljastui juuri uuden tutkimuksen muodossa eli suomi on hyvä vain niissä testeissä joihin lähetetään ns. parhaimmat oppilaat (pisa) mutta kun otetaan koko kanta mukaan niin suomi ei pärjää.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.

ShipWreck
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: Ma Elo 06, 2007 11:58 pm

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

rimma kirjoitti:Oikeesti olen erittäin tyytyväinen tilanteeseen ja mulla menee hyvin , eli voin tuon kumota että olisin "huonossa jamassa" kun en muista tuota päivämäärää.
Jaa, tämäpä on perin erikoista. Olen elänyt siinä luulossa, että Suomen itsenäistymisvuoden osaamattomuus johtaisi suuriin vaikeuksiin.

Muistatko muuten oman syntymävuotesi? Onko Suomen itsenäistymisvuoden muistaminen sen vaikeampaa? (EDIT: Vastaan tähän itse. Tottakai se on, tarvitseehan oman syntymävuoden muistamista paljon useammin. :wink:) Johtuuko muistamattomuutesi siitä, ettei asia kiinnosta?

rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

ShipWreck kirjoitti:
rimma kirjoitti:Oikeesti olen erittäin tyytyväinen tilanteeseen ja mulla menee hyvin , eli voin tuon kumota että olisin "huonossa jamassa" kun en muista tuota päivämäärää.
Jaa, tämäpä on perin erikoista. Olen elänyt siinä luulossa, että Suomen itsenäistymisvuoden osaamattomuus johtaisi suuriin vaikeuksiin.

Muistatko muuten oman syntymävuotesi? Onko Suomen itsenäistymisvuoden muistaminen sen vaikeampaa? (EDIT: Vastaan tähän itse. Tottakai se on, tarvitseehan oman syntymävuoden muistamista paljon useammin. :wink:) Johtuuko muistamattomuutesi siitä, ettei asia kiinnosta?
Asiat jotka on opeteltu ala-asteella sattuu joskus unohtumaan. Jos tietoa tarvitsen niin sen voin tarkistaa kirjasta/netistä tai ihan rohkeasti kysymällä. Nyt kun sen kävin lukemassa niin palasi mieleen ja pysyy siellä sen aikaa kun on tarvis, mutta jos taas puhetta asiasta ei tule moneen vuoteen niin saattaa ehkä unohtua taas. Mielummin lataan päähäni muita tärkeitä tietoja eikä aivokapasitetti kuitenkaan ole sellainen että ihan joka ikinen asia sinne jää. Vai väitätkö toisin?
Niin ja vähän eri asia kysyä syntymävuotta/syntymäaikaa. Kuka nyt sitä ei muistaisi? Onhan sekin TÄRKEÄMPI tieto kun suomen itsenäisyyspäivän muistaminen.

Huolestuttavaa kerrassaan että viisaus mitataan muistamalla erinäisiä vuosilukuja ja päivämääriä. Tiedän olevani ihan suhtkot selväjärkinen ja se riittää.

Esim. ihminen jolla on oppimisvaikeuksia ja matematiikkaan liittyviä ongelmia ei ole yhtään tyhmempi kun kukaan muukaan. Ehkä hänellä on omat vahvuutensa elämässään. Tällä meinaan siis sitä että kyllähän joku muistaa ulkoa kaikki Bondi-elokuvien nimet ja vuosiluvutkin muttei se kerro että hän on älyllisesti pätevämpi kun minä vaikkapa.

Kaikki on suhteellista ja ihmisillä on syystäkin eri vahvuuksia. Jokaisella omat erityispiirteet. Niin ja vastaus vielä kysymykseesi eli asia ei minua kiinnosta(itsenäistyminen historiana jne.)joten en ole tarpeelliseksi sitä nähnyt opetella. Enkä ole siitä koskaan ennen joutunut vaikeuksiin kun tässä ja nyt :? :wink:
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.

Vastaa Viestiin