En ehkä ihan täysin allekirjoita näkemystäsi, sillä samassa haudassa saattaa maata useampikin ympäristöään terrorisoinut despootti, joita myös elossa olevat omaiset saattavat olla. En tosin usko, että innostuisin itse moiseen hautojen koristelu -touhuun, mutta en välttämättä myöskään kovin hanakasti olisi syyttämässä siihen mahdollisesti syyllistyviä henkilöitä, varsinkaan jos näillä olisi hyvät syyt (esim. henkilökohtaiset kärsimykset) tekoihinsa.töölöläinen kirjoitti: ↑Pe Elo 21, 2020 12:20 pmKuvaamasi toimet eivät kohdistu vainajaan, vaan siihen vainajan omaiseen, joka on hautapaikan lunastanut ja siihen muistomerkin pystyttänyt. Omainen voi "kaikkien" mielestä olla vielä mulkumpi kuin vainaja, mutta se ei mitenkään oikeuta hänen omaisuutensa turmelemiseen.H.Moilanen kirjoitti: ↑To Elo 20, 2020 10:31 pmHyvä näkökulma! Mutta entäs sitten, kun on olemassa myös pieniä paikkakuntia, joiden väestä tyyliin "kaikki" ovat sitä mieltä, että joku kylää elinaikanaan terrorisoinut despootti ansaitsee viimeisiä terveisiä vaikka sitten hautapaikkansa kautta. Olisiko vihatun henkilön haudan ns. koristelu sallittua, jos lähihautojen tai vaikka kokonaisen hautausmaan hautojen omaiset & läheiset antavat siihen luvan?
Mutta olen kuitenkin myös sitä mieltä, että ensisijaisesti rikokset - myös edesmenneiden henkilöiden rikokset - tulee tutkia rikostutkijoiden ja tarvittaessa historian tutkijoiden toimesta. Tulokset täytyy antaa kaikkien saataville ja niistä käytävä julkinen keskustelu tulee sallia kaikessa laajuudessaan - Suomen Laki tietysti myös huomioiden. Suomessa on vuosikymmenten aikana ja ihan viime vuosinakin mennyt hautaan esimerkiksi monta sellaista poliitikkoa ja yrityspamppua, jotka selvisivät elinaikansa jäämättä kiinni ja saamatta rangaistuksia tekemistään rikoksista. Minusta on päivän selvää, että heidän tekonsa täytyy tutkia mahdollisimman kattavasti jälkikäteen ja niistä teoista täytyy voida keskustella julkisesti. Silloinkin osa varmasti uikuttaa julkisuudessa, että kuolleista ei saa puhua pahaa.