Mies kuoli sairauskohtaukseen rautatieasemalla – ruumishuoneen työntekijä varasti vainajalta 2 500 euroa käteistä

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Maukka Peruslätkä
Neuvoja-Jack
Viestit: 507
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2019 7:30 am

Mies kuoli sairauskohtaukseen rautatieasemalla – ruumishuoneen työntekijä varasti vainajalta 2 500 euroa käteistä

Viesti Kirjoittaja Maukka Peruslätkä »

Päijät-Hämeen keskussairaalan ruumishuoneella työskennellyt kolmekymppinen mies tuomittiin keskiviikkona varkaudesta.

Hän oli varastanut ruumishuoneelle tuodulta miesvainajalta 2500 euroa rahaa tammikuussa 2019.

1947 syntynyt mies oli saanut sairauskohtauksen Lahden rautatieasemalla ja menehtynyt. Vainajalla oli kuolinhetkellä kaulassaan pussi, jossa oli 2 500 euroa matkustamiseen tarkoitettua rahaa.

Sairaalatyöntekijä löysi rahat riisuessaan vainajaa ja vei ne.

Möyhemmin hän oli palauttanut varoista 2 250 euroa, kun teko oli huomattu. Sairaala korvasi leskelle 250 euroa, jotka jäivät kateisiin.

Sairaalan työntekijä myönsi syyllistyneensä rikokseen. Hänet sai tuomioksi 60 päivän ehdollisen vankeustuomion. Koeaika kestää vuoden loppuun saakka.

Tuomio ei ole vielä lainvoimainen.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mie ... #gs.e4yyqm
True
Nikke Knakkertton
Viestit: 199
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2017 9:09 am

Re: Mies kuoli sairauskohtaukseen rautatieasemalla – ruumishuoneen työntekijä varasti vainajalta 2 500 euroa käteistä

Viesti Kirjoittaja True »

0 perään niin olisi ehkä kannattanut kokeillla. Nyt oli tyhmyyttä.
Avatar
Säde-Sisko
Axel Foley
Viestit: 2239
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2020 4:50 pm

Re: Mies kuoli sairauskohtaukseen rautatieasemalla – ruumishuoneen työntekijä varasti vainajalta 2 500 euroa käteistä

Viesti Kirjoittaja Säde-Sisko »

Mitä persaukisempi sen enemmän perso pikkurahalle. Viisautta olisi ollut säilyttää koko summaa jemmassa siihen saakka kun pöly laskeutuu. Nyt tuhlasi rahat eikä saanut enää haalittua kasaan koko summaa kun sitä takaisin penättiin. Vaikka tuskin sillä tuomioon vaikutusta saako fyrkat palautettua.
”En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin”
ässähai
Adrian Monk
Viestit: 2912
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2020 9:48 pm
Paikkakunta: Haihiha

Sairaala suojeli vainajalta varastanutta työntekijää, jolla oli aiempaakin rikostaustaa

Viesti Kirjoittaja ässähai »

MTV-Uutiset: Ruumishuoneen työntekijä vei vainajalta 2500 euroa – ESS: Sairaala suojeli myöhemmin varkaaksi paljastunutta miestä, vaikka tällä oli aiempaakin rikostaustaa, https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ruu ... #gs.eg0nzb
Ruumishuoneen työntekijä vei vainajalta 2500 euroa – ESS: Sairaala suojeli myöhemmin varkaaksi paljastunutta miestä, vaikka tällä oli aiempaakin rikostaustaa

Lahdessa sairaalan ruumishuoneella työskennellyt mies tuomittiin vastikään varkaudesta, sillä tämä oli vienyt vainajalta rahoja. Etelä-Suomen Sanomat uutisoi, että sairaala suojeli miestä, vaikka tällä oli aiempaa rikostaustaa.

MTV Uutiset kertoi viime perjantaina Päijät-Hämeen käräjäoikeuden antamasta tuomiosta, jonka mukaan Päijät-Hämeen keskussairaalan ruumishuoneella Lahdessa työskennellyt kolmekymppinen mies oli varastanut vainajalta 2500 euroa.

Varkauden kohteeksi joutunut, vuonna 1947 syntynyt mies oli saanut tammikuussa 2019 sairauskohtauksen Lahden rautatieasemalla ja kuollut. Mies oli ollut sairaskohtauksen saadessaan matkalla, ja hänellä oli ollut kaulassaan pussi, jossa oli 2500 euroa matkarahaa.

Ruumishuoneella työskennellyt obduktioteknikko oli löytänyt rahat riisuessaan miestä ja vienyt ne. Myöhemmin hän oli palauttanut rahoista suurimman osan, kun rahojen häviäminen oli pantu merkille. Kateisiin oli kuitenkin jäänyt 250 euroa, jotka sairaala korvasi kuolleen miehen leskelle myöhemmin.

Koska rahoja oli kadonnut, asiasta tehtiin rikosilmoitus poliisille. Lopulta sairaalan työntekijä myönsi anastaneensa rahoja, ja Päijät-Hämeen käräjäoikeus tuomitsi kolmekymppisen miehen 60 päivän ehdolliseen vankeusrangaistukseen.

Miksi varasta suojeltiin?

Etelä-Suomen Sanomat uutisoi tapauksen taustalla kyteneestä kiistasta kuolleen miehen ja sairaalan välillä. Lehden mukaan sairaala pyrki suojelemaan obduktioteknikkoa ennen kuin tämä paljastui varkaaksi. Lehden haastattelema uhrin omainen pettyi sairaalan toimintaan.

Sairaalasta ei muun muassa ollut vastattu kuolleen miehen leskelle siihen, miten rahat olivat päässeet katoamaan miehen kaulapussista. Leski oli harmissaan myös siitä, että sairaala oli hävittänyt miehen vaatteet kysymättä.

Tapaus jäi vaille loppuratkaisua, kunnes obduktioteknikko jäi kiinni toiseen rikokseen liittyen. ESS kertoo, että mies oli anastanut Lahden alueella toimivan hautaustoimiston rahoja ja tuomittu rikoksesta viime tammikuussa. Keskussairaalan palveluksesta mies irtisanottiin viime helmikuussa.

ESS:n haastattelema lahtelaisnainen kokee, että kuolleen miehen läheisten palautetta ei otettu ennen tätä tosissaan. Sairaalassa obduktioteknikkoon luotettiin, vaikka miehellä oli myös aiempaa rikostaustaa.

Sairaalan puolelta asiaa on kommentoitu ESS:lle lähinnä siten, että henkilön rekrytoinnin yhteydessä ei ole ollut edellytyksiä teettää miehestä turvallisuusselvitystä. ESS:n haastatteleman ylilääkärin mukaan hänellä ei myöskään ollut muuten tietoa työntekijän rikostaustasta.
"Suomen talous on ollut miinuksella 15 vuotta – mistä julkisen talouden ahdinko oikein johtuu?" Niin justiinsa - mistäköhän. Juujuu ja jepjep... joku veljenpojista tiesi ajoissa mitä tiesi. Mutta kuunteliko kukaan.
napalanko
Rico Tubbs
Viestit: 1298
Liittynyt: La Marras 05, 2016 6:52 pm

Re: Sairaala suojeli vainajalta varastanutta työntekijää, jolla oli aiempaakin rikostaustaa

Viesti Kirjoittaja napalanko »

Mikä koulutus tai vaatimukset on obduktioteknikolle?.
Onko esimerkiksi jonkunlainen "kiinnostus" vainajiin eduksi?
Neuvostoliitto 💯 1922-2022
Avatar
Säde-Sisko
Axel Foley
Viestit: 2239
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2020 4:50 pm

Re: Sairaala suojeli vainajalta varastanutta työntekijää, jolla oli aiempaakin rikostaustaa

Viesti Kirjoittaja Säde-Sisko »

napalanko kirjoitti: Ti Syys 01, 2020 9:28 pm Mikä koulutus tai vaatimukset on obduktioteknikolle?.
Onko esimerkiksi jonkunlainen "kiinnostus" vainajiin eduksi?
Ilmeisesti teknikolla nimikkeen perusteella on jonkunlainen tutkinto jo olemassa ellei sitten koko ammattinimikkeissä ole ollut muutoksia vuosien mittaan. Tuttavani teki niitä hommia kesätöinä opiskellessaan sairaanhoitajaksi. Silloin nimikkeenä hänellä oli obduktiopreparaattori.
”En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin”
Never
Sofia Karppi
Viestit: 425
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 8:06 pm

Re: Sairaala suojeli vainajalta varastanutta työntekijää, jolla oli aiempaakin rikostaustaa

Viesti Kirjoittaja Never »

Obduktioteknikko on aika hieno nimike.Koulutuksen kesto on1,5-2 vuotta.Availee ruumiita valmiiksi patologeille.Näin olen ymmärtänyt.Pohjakoulutuksena peruskoulun läpikäyminen,ei huumetuomiota,ei psyykkisiä sairauksia,eipä muut vaatimuksia.
Huikea ala,itse en haluaisi itse avattuja,haisevia ruumiita painajaiseksi uniini.
Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5188
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Mies kuoli sairauskohtaukseen rautatieasemalla – ruumishuoneen työntekijä varasti vainajalta 2 500 euroa käteistä

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Onko se erityistä suojelua, että ei kerrota erikseen kaikkien liikkeitä, vai onko se varovaisuutta liittyen vaikkapa yksityisyyden suojaan tjms.? Itse olen ollut jonkun kerran työmaalla, jossa työntekijä menehtyy ja yhdellä kerralla kävi niin, että vainajan lompakko oli pöllitty ennen kuin kukaan asiasta oikeasti välittävä oli ehtinyt pelipaikalle. Vaikka kaikki vaiheet käytiin läpi krp:n tutkijoiden hyvin herkällä nenällä (mä ainakin luulen, että kaikki kuolemaan jothavat tapaturmat tutkii kyseinen poppoo), niin kadonneen lompakon mysteeri jäi ikuisesti selvittämättä.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
L'amourha
Jessica Fletcher
Viestit: 3075
Liittynyt: To Elo 24, 2017 8:02 pm

Re: Mies kuoli sairauskohtaukseen rautatieasemalla – ruumishuoneen työntekijä varasti vainajalta 2 500 euroa käteistä

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

meitzi kirjoitti: Ti Syys 01, 2020 10:09 pm Onko se erityistä suojelua, että ei kerrota erikseen kaikkien liikkeitä, vai onko se varovaisuutta liittyen vaikkapa yksityisyyden suojaan tjms.? Itse olen ollut jonkun kerran työmaalla, jossa työntekijä menehtyy ja yhdellä kerralla kävi niin, että vainajan lompakko oli pöllitty ennen kuin kukaan asiasta oikeasti välittävä oli ehtinyt pelipaikalle. Vaikka kaikki vaiheet käytiin läpi krp:n tutkijoiden hyvin herkällä nenällä (mä ainakin luulen, että kaikki kuolemaan jothavat tapaturmat tutkii kyseinen poppoo), niin kadonneen lompakon mysteeri jäi ikuisesti selvittämättä.
Paikallinen pollari ne tutkii.
En ihan heti keksi syytä miksi krp noihin lähtisi. Pitäisi vainaan olla varmaan jr-tyyppi ja tapaturman niin hämärä että saatettaisiin epäillä henkirikokseksi.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5188
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Mies kuoli sairauskohtaukseen rautatieasemalla – ruumishuoneen työntekijä varasti vainajalta 2 500 euroa käteistä

Viesti Kirjoittaja meitzi »

L'amourha kirjoitti: Ti Syys 01, 2020 11:21 pm
meitzi kirjoitti: Ti Syys 01, 2020 10:09 pm Onko se erityistä suojelua, että ei kerrota erikseen kaikkien liikkeitä, vai onko se varovaisuutta liittyen vaikkapa yksityisyyden suojaan tjms.? Itse olen ollut jonkun kerran työmaalla, jossa työntekijä menehtyy ja yhdellä kerralla kävi niin, että vainajan lompakko oli pöllitty ennen kuin kukaan asiasta oikeasti välittävä oli ehtinyt pelipaikalle. Vaikka kaikki vaiheet käytiin läpi krp:n tutkijoiden hyvin herkällä nenällä (mä ainakin luulen, että kaikki kuolemaan jothavat tapaturmat tutkii kyseinen poppoo), niin kadonneen lompakon mysteeri jäi ikuisesti selvittämättä.
Paikallinen pollari ne tutkii.
En ihan heti keksi syytä miksi krp noihin lähtisi. Pitäisi vainaan olla varmaan jr-tyyppi ja tapaturman niin hämärä että saatettaisiin epäillä henkirikokseksi.
Nyt on pakko sanoa, etten tiedä hevon helvettiäkään itse käytännöstä, vaan oletin vain yhden tapauksen perusteella.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Vastaa Viestiin