Jos se heille suodaan, me muut laistamme sitä merkkiä. Tai sitten kiellämme heiltä merkin ja lippujensa kanssa paheksunnan ja pelon herättelyn.
Ideologinen merkki. Taikauskon sävyttämä onnenmerkki. Natsin aikoinaan koristeeksi maalaama hindulaisuusmerkki.
Merkistä on moneksi.
(Kyllä ne koneisiin maalattavat ainakin nykyään pitäisi olla ylikansallisia, maksullisia mainosmerkkejä, jos jotakin )
Mitään "skeidaa" en kirjoittanut, vain mielipiteeni, että ylpeitä voidaan olla ja perinteitä kunnioittaa, mutta nämä uusnatsit, kuten Suomen Vastarintaliike/Pohjoismainen Vastarintaliike yms rupusakit ovat osaltaan häpeään saattaneet jo herraroduksi itsensä kuvitelleitten aikoinaan paskoman merkin.dazu kirjoitti: ↑Ke Heinä 01, 2020 9:13 amannaanna kirjoitti: ↑Ti Kesä 30, 2020 9:28 pmKuinka ihastuneita ovatkaan kaikki vihervasemmistolaiset, antifajoukot, Kärkkäisen boikottiin asettaneet, Seuralehden lukijat, Suomen juutalaiset, Martat ja varusmiespalveluksensa suorittaneet tai sen tulevaisuudessa suorittavat, kun minäkin tyytyyväisyyttäni hykertelen.
Ei natseja minnekään! - projekti etenee yhteiskunnan kaikilla tasoilla ja tahoilla. Loistavaa!Oletko GRU:lla töissä, vai miksi kirjoitat tuollaista skeidaa?annaanna kirjoitti: ↑Ti Kesä 30, 2020 9:28 pmPerinteitä sopii kunnioittaa, mutta ehdottomasti eroon tällaisen tunnuksen alla esiintymisestä.
Voimme olla ylpeitä supisuomalaisista joukko-osastoistamme, itsestämme. Nykyhetkestä.
Iljettää miten jotkut hekumoivat idealisoiduilla kuvitelmilla natsismista. Musta-valkoisella maailmankuvalla, josta ihmisen pitäisi kasvaa ulos teini-iän loppupuolella aikuistumisen osana.
Tuossa jo edellä todettiin, ettei nykynuorisoa saa motivoitua ilmavoimissa paskotun merkin avulla, se tuo mielleyhtymiä arvoihin, tekoihin ja aatemaailmaan, jota ei todellakaan kannateta. Patsailla ja merkeillä on elinkaarensa, kommunismiaatteen romahdettua stalinpatsaat kaadettiin ja poistettiin. Ehkä moinen taikauskoinen hölynpölykin on tullut tiensä päähän.
Ei ilmavoimat operoi onnenmerkkien voimalla, vaan taidolla ja tietämyksellä. Ainakin toivon, ettei siellä jumalia tai epäjumalia rukoilla ennen ilmaannousua . Kuivattu nelihaarainen apilanlehti rintataskussa tuo rutosti onnea. Tai voi pukea sateenkaarisukat jalkaansa, sateenkaarihan esiintyy auvoisena merkkinä jo Raamatussa .
Kun ei ole kaikilla tiedossa tuon Vastarintaliikkeen omiman hakaristin ilmavoimiin liittyvä historia kuin puoliksi, niin laitetaan tiedoksi loputkin.
Vastarintaliike ja hakaristin historia natsimerkkinä.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005846393.html
Suomen ilmavoimien hakaristin piirtäjästä tuli pesunkestävä natsi – Sen tarinaan liittyy ankara lumipyry ja uskalias lentäjä nimeltä Hermann Göring
Suomen ilmavoimat käyttää hakaristitunnusta kunnioittaakseen ilmavoimien ensimmäisen lentokoneen lahjoittajan kreivi Eric von Rosenin muistoa. Se ei haittaa, että kreivi von Rosen oli Ruotsin tunnetuimpia natseja 1930-luvulla.
MIKSI Suomen ilmavoimat käyttää tunnuksenaan yhä hakaristiä?
Yhdysvaltalainen aikakauslehti Christian Science Monitor nosti kysymyksen ilmaan syyskuussa. Suomen ilmavoimat käytti hakaristiä jo ennen natsipuolueen perustamista, lehdelle vastattiin.
”Suomalaisella hakaristillä ei ole mitään tekemistä natsien kanssa”, sanoi Ilmavoimamuseon johtaja Kai Mecklin Aamulehdelle syyskuussa.
Se ei pidä paikkaansa. Suomen ilmavoimien kummisetä ja ”suomalaisen hakaristin” suunnittelija oli 1930-luvulla Ruotsin tunnetuimpia natseja.
OLI synkkä ja myrskyinen iltapäivä. Kreivi Eric von Rosen mietti kuumeisesti, miten hän pääsisi Tukholmasta kotiin.
Elettiin helmikuuta 1920. Lumipyry oli niin kova, että junat eivät kulkeneet, mutta kotiin oli päästävä.
Kreivin tapauksessa koti oli linna aivan kirjaimellisesti. Von Rosenin kotilinna Rockelstad sijaitsee noin 80 kilometrin päässä Tukholmasta.
Von Rosen oli ilmailupioneeri, joten hän läksi kysymään apua Tukholman ilmailuseuran lentäjiltä. Mutta kukaan paikallislentäjä ei suostunut nousemaan ilmaan sillä säällä.
Onneksi paikalla sattui olemaan saksalainen lentäjä, joka oli nähnyt pahempaakin: hävittäjälentäjänä maailmansodassa hän oli pudottanut ainakin 20 lentokonetta. Sodan jälkeen saksalaisässä oli päätynyt Tanskan kautta Ruotsiin ja heitti nyt keikkaa tilauslentäjänä. Saksalainen tarjoutui lentämään von Rosenin kotiin.
Miehet suunnistivat pyryssä seuraamalla Ruotsin päärataa. Kun saksalaislentäjä laskeutui koneellaan Båvensjärven jäälle linnan pihaan, sää oli kuitenkin jo niin kehno, että hävittäjä-ässäkin katsoi viisaimmaksi jättää lentelyt siltä illalta. Kreivi kutsui lentäjän yövieraaksi linnaansa.
SILLE iltapäivälle oli sattunut jo monta onnekasta sattumusta. Jäljellä oli vielä kaikkein ihanin.
Kartanossa sattui olemaan kyläilemässä myös kreivin Mary-vaimon sisar Karin von Gantzow. Lentäjä rakastui palavasti ja ehdotti tapaamista.
Jo kesällä Karin aiheutti Tukholman piireissä skandaalin eroamalla miehestään ja lähtemällä samaisen saksalaismiehen matkaan Müncheniin. Miehen nimi oli Hermann Göring.
Vuonna 1923 he menivät naimisiin. Avioliitto teki Göringistä ja Eric von Rosenista langoksia ja entistä läheisempiä ystäviä.
KREIVI Eric von Rosen (1879–1948) oli menneen maailman aatelismies. Hän oli herrasmies ja rohkea tutkimusmatkailija, joka seikkaili ympäri maailmaa, kirjoitti matkoistaan kirjoja ja lahjoitti rahaa hyväntekeväisyyteen.
Hän oli myös ilmailun pioneeri, joka opetteli lentämään ja piti jopa lentokoulua 1910-luvulla, jolloin lentäminen oli aina vaarallinen seikkailu.
Siksi von Rosen tunnetaan myös Suomen ilmavoimien kummisetänä. Maaliskuussa 1918 hän lahjoitti valkoisen Suomen armeijalle lentokoneen. Se lennettiin Uumajasta Vaasaan 6. maaliskuuta 1918.
Suomella ei vielä tuolloin ollut edes virallista lippua. Von Rosen maalautti lentokoneen siipiin oman tunnuksensa, hakaristin.
Kertomansa mukaan von Rosen oli nähnyt hakaristin ensimmäistä kertaa koulupoikana Gotlannin vanhoissa riimukivissä. Hän mieltyi symboliin ja alkoi käyttää sitä onnenmerkkinään. Matkoillaan Etelä-Amerikassa vuonna 1901 von Rosen vaikuttui siitä, että paikalliset inkatkin tunsivat symbolin.
KUN Hermann Göring päätyi helmikuussa 1920 von Rosenin vieraaksi, hän ei ole voinut olla näkemättä hakaristejä. Niitä oli maalattu Rockelstadin linnassa seiniin ja upotettu tulisijoihin.
Paremmin Göring tutustui hakaristeihin vasta kaksi vuotta myöhemmin, kun hän näki ensi kertaa Adolf Hitlerin puhumassa Münchenissä. Göring vaikuttui Hitleristä ja liittyi heti tämän perustamaan kansallissosialistiseen puolueeseen.
Hakaristin oli ottanut natsipuolueen symboliksi Hitler itse. Taiteilijan urasta haaveillut Hitler oli luonnostellut hakaristitunnuksia jo vuonna 1919, kaksi vuotta ennen puolueensa perustamista. Hän oli kateellinen kommunistien komeasta sirppi ja vasara -tunnuksesta ja yritti kehittää yhtä vaikuttavan tunnuksen.
Onnistumista ei voi kiistää. Hitlerin suunnittelemassa natsilipussa musta hakaristi on 45 asteen kulmassa punaisella pohjalla olevan valkoisen ympyrän päällä. Yhdistelmä on voimakas ja jää mieleen heti.
HAKARISTI on sinänsä lähes universaali graafinen symboli, joka on tunnettu lukemattomissa eri kulttuureissa. Myös Suomessa hakaristi on tunnettu ainakin rautakaudelta asti.
Ennen natsien nousua hakaristiä käytettiin arkisesti kaupallisissakin tuotteissa: 1920-luvulla esimerkiksi Carlsbergin olutpullon etiketissä oli hakaristi. Hakaristin näkeminen ei siis ole tuntunut tuolloin lainkaan hätkähdyttävältä.
Ei silti ollut pelkkää sattumaa, että Hitler valitsi puolueensa symboliksi juuri hakaristin. Hakaristin suosio oli kasvanut 1900-lukujen vaihteen epätieteellisiä rotuoppeja kehitelleiden keskuudessa.
Rotuteorioiden mukaan eurooppalaiskansat olivat ”arjalaisia” rotuja, jotka olivat lähtöisin Intian niemimaalta. Hindulaisten ja buddhalaisten keskuudessa hakaristi on edelleen yksi tärkeimmistä symboleista.
”Ilman muuta natsipuolue omaksui sen sitä kautta, ja siksi hakaristi oli luonteva liittää puolueen symboleihin”, sanoo Intian uskontoja ja äärioikeistoa tutkinut kulttuuriantropologi Tapio Tamminen. Hänen teoksensa Kansankodin pimeämpi puoli voitti vuonna 2015 Tieto-Finlandian.
Myös moniin kieliin lainattu hakaristiä merkitsevä sana swastika on peräisin samoilta seuduilta sanskritin kielestä.
ON SIIS kiistatonta, että kreivi von Rosen ei ottanut hakaristiä natseilta eivätkä natsit von Rosenilta.
Von Rosenista ei tee natsia vielä sekään, että hän tunsi henkilökohtaisesti Göringin. Niin tunsi myös Carl Gustaf Emil Mannerheim, eikä Mannerheim ollut millään muotoa natsi.
Von Rosen sitä vastoin oli.
Vuonna 1934 von Rosen oli mukana perustamassa Ruotsiin Nationalsocialistiska blocket -puoluetta. Puoluetta kutsuttiin johtamaan Martin Ekström Suomesta. Hän oli vielä von Roseniakin hurjempi seikkailija, joka oli osallistunut vuonna 1918 Suomen sisällissotaan ja jäänyt sen jälkeen vuosiksi 1920–1934 Suomeen upseeriksi ja suojeluskuntalaiseksi.
Ruotsalaisen blokkiajattelun mukaisesti puolueen tavoitteena oli yhdistää Ruotsin sirpaleiset natsipuolueet ja nostaa Ekström Ruotsin führeriksi.
Puolue oli erittäin juutalaisvastainen, kirjoitti ruotsalaista yläluokan natsismia tutkinut Karl Alvar Nilsson.
Eräässä julkaisussaan Nationalsocialistiska blocket vaati juutalaisten sulkemista pankkitoiminnasta, politiikasta, lehdistöstä ja radiosta.
”Juutalainen on ihmisyyden vihollinen”, julkaisussa sanottiin. ”Vaadimme juutalaisten kauppojen sulkemista, tiukempia koronkiskontalakeja sekä ruotsalaisten ja juutalaisten naimisiinmenon kieltämistä.”
VON ROSENIN ideologiasta ei ole mitään epäselvyyttä. Hän oli paitsi Ruotsin tunnetuimpia natseja myös suosittu puhuja ja piti muun muassa esitelmän Nürnbergin puoluepäivistä, joilla juutalaiset menettivät kansalaisoikeutensa.
Lämpimät suhteet Saksan ylimmälle huipulle olivat tietenkin natsille avuksi. Göring oli edennyt urallaan, ja hänestä tuli lopulta natsi-Saksan varakansleri. Hän oli kiistatta natsi-Saksan mahtavimpia miehiä.
Aikoinaan lumipyryssä solmittu ystävyys säilyi. Göring vieraili von Rosenin luona Ruotsissa vielä senkin jälkeen, kun Karin oli kuollut vuonna 1931.
Kun Göring meni uusiin naimisiin, myös von Rosenit oli kutsuttu. Vaimo Mary von Rosen pääsi istumaan Hitlerin pöytään.
VON ROSENISTA tuli 1930-luvun lopulla eräänlainen Ruotsin ja natsi-Saksan epävirallinen suurlähettiläs. Hän kertoi tavanneensa ainakin propagandaministeri Joseph Goebbelsin, ulkoministeri Joachim von Ribbentropin ja valtakunnan kolmosmiehen Rudolf Hessin.
Eräänä iltapäivänä von Rosen tapasi myös itse Hitlerin, jolle kertoi puhuneensa rakkaudestaan Saksaan.
Toki von Rosen piti yhteyttä muihinkin vanhoihin ystäviinsä. Hän oli edelleen läheinen Mannerheimin kanssa, ja kävipä kolmikko Mannerheim, von Rosen ja Göring yhdessä myös hirvimetsällä vuonna 1935.
Nationalsocialistiska blocket ei kuitenkaan onnistunut tavoitteessaan. Puolue ei onnistunut yhdistämään Ruotsin natseja vaan jäi marginaaliseksi yläluokan natsien yhdistykseksi.
Lopullisesti puolue hiipui, kun sen johtaja Martin Ekström lähti jälleen Suomeen, tällä kertaa vapaaehtoiseksi talvisotaan. Suomessa Ekström myös kuoli vuonna 1952.
SUOMEN ilmavoimien lentokoneet lensivät hakaristitunnuksissaan talvi- ja jatkosodassa, kunnes liittoutuneiden valvontakomissio kielsi niiden käytön vuonna 1945 natsimielikuvien vuoksi.
Ilmavoimat luopui hakaristitunnuksesta vuonna 1948, mutta kymmenen vuotta myöhemmin hakaristi palasi yllättäen majuri Olavi Seeven suunnittelemissa uusissa tunnuksissa.
Hakaristiä käytetään vielä nykyisinkin Ilmavoimien esikunnan ja Ilmasotakoulun tunnuksissa esimerkiksi paraateissa. Lentokoneiden kylkiin sitä ei enää ole maalattu.
Maailmanpolitiikan professori Teivo Teivainen käyttää asiasta nimeä ”erillishakaristi”. Suomessahan oli tarve luoda myytti ”erillissodasta” selittämään Suomen sotimista natsi-Saksan rinnalla.
Samanlaista vääntelehtimistä vaatii erillishakaristiin ripustautuminen. Usein esimerkiksi teroitetaan, että natsien lipussa hakaristi oli 45 asteen kulmassa. Tosiasiassa natsi-Saksassa käytettiin yleisesti myös ”suomalaisittain” lappeellaan olevaa hakaristiä esimerkiksi Hitlerin henkilökohtaisessa standaarissa eli lipputunnuksessa.
Lopulta hakaristin käyttö palautuu Eric von Roseniin. Hän ei tosiaan ollut natsi vielä vuonna 1918, mutta myöhemmin hänen natsisminsa oli ilmeistä. Hänen muistoaan Suomen ilmavoimat haluaa hakaristillä yhä kunnioittaa.