Pummilla matkustaminen

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Pummilla matkustaminen

Viesti Kirjoittaja cicero »

tänään huomasin lehdestä jutun jossa kerrottiin että ratikoihin on ilmestynyt smurffitarroja joissa kehotetaan varoittamaan muita matkustajia lipuntarkastajasta....

toiset maksavat lippunsa mukisematta, toisille liputtomuus on elämäntapa....minä en lippua tarvitse kun kuljen vaunujen kanssa, mistä olen tosi kiitollinen sillä lipun ostaminen täydessä ratikassa vaunujen heiluessa paikallaan olisi vaarallista ja todella vaivalloista, muutaman kerran olen pelastanut omat vaununi/rattaani kaatumiselta sillä että olen niistä pitänyt lujasti kiinni matkan ajan, matkaaminen ei oo useinkaan niin sujuvaa....lisäksi käytävillä seisoskelee kaikenlaista porukkaa ja jotkut katsovat asiakseen mennä hipelöimään pikkulasta kysymättä lupaa..asia ei muuten vaivaisi mutta kun nää hipelöijät ovat usein humalassa ja haisevat pahalle siis kuselle jne....

mutta entäs sitten ne joilla ei ole mitään syytä jättää lippua maksamatta...toimivatko moraalittomasti...joku liputon ehdotti verojen nostoa ja ilmaista joukkoliikennettä.....
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

Toisaalta toimivat moraalittomasti koska joukkoliikenteen kuuluisi olla yhteispeliä ja lippurahoilla maksetaan kustannukset. Toisaalta taas kun miettii että Kuopiossa esim. bussilippu maksaa 2,80€ niin onhan se nyt hitto soikoon kallista puuhaa. Jos ei vieläpä ole autoa mutta tarvitsee liikkua paljon. Ratikoitahan täällä ei ole. On myös uskomatonta että täällä bussit on vanhoja paskoja ja hajoaa alle millä hetkellä hyvänsä(jokunen kappale uusia) mutta on maan kalleimmat bussiliput. Mihiin hittoon ne rahat menee?
Toisaalta kannatan maksua mutta tilanteessa jossa Kuopiossa ollaan niin menisin itse joka toinen kerta ilmaseksi hyvällä omallatunnolla. Tosin se on lähes mahdotonta toteuttaa toisin kun ratikassa.

Mikäs se pummit ry oli muistaako kukaan? Menikö se niin että vuodessa maksetaan joku määrätty summa ja kun jää kiinni ja saa sakot niin ry maksaa ne. Pitää etsiä tästä lisää tietoa mutta mielenkiintoinen tapaus kyllä.

Lisäys: Tässä linkki keskusteluun aiheesta http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/sh ... php?t=9566
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
markja
Adrian Monk
Viestit: 2911
Liittynyt: La Elo 18, 2007 3:44 am
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markja »

Miksi pitäisi maksaa? Joukkoliikenne perustuu kuntien verovaroilla tehtyihin huomattaviin subventioihin. Eli suomeksi: Homma pyörii ihmisiltä ryöstetyillä rahoilla.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
jamppa
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1328
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 4:05 pm
Paikkakunta: Korpi pohjoisessa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

markja kirjoitti:Miksi pitäisi maksaa? Joukkoliikenne perustuu kuntien verovaroilla tehtyihin huomattaviin subventioihin. Eli suomeksi: Homma pyörii ihmisiltä ryöstetyillä rahoilla.
Kerrankin mun ja markjan mielipiteet kohtaavat. Omalla paikkakunnalla ei ikävä kyllä ole moiseen mahdollisuutta, mutta käydessäni helsingissä kyllä käytän tilaisuutta hyväkseni.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
cicero
Michael Knight
Viestit: 4160
Liittynyt: Pe Syys 07, 2007 2:40 pm
Paikkakunta: ulkomaat

Viesti Kirjoittaja cicero »

niin..oon itsekin tuota miettinyt kun olen asunut sellaisissakin paikoissa joissa pummilla matkustaminen ei onnistu ja niissä paikoissa ei kyllä vaunujen ja rattaiden kanssakaan pääse ilmaiseksi....ainakaan ennen ole päässyt...no noillamuilla paikkakunnillahan se liikenne saattaa olla yksityistäkin näin ainakin luulisin eli vaikka porissa jos aatellaan että siellä olis se lyttylän liikenne ja porin linjat jotka käsittääkseni on kilpailijoita ja luulen että muillakin pienemmissä kaupungeissa on tuollaista kilpailua (en tosin tiedä kulkeeko kyseiset bussit enään...) niin kuinka paljon siis valtio verorahoilla maksaa tuosta joukkoliikenteestä???? täällähän lukee pääpiirteittäin hkl kaikessa mikä liikkuu...ellei sitten aio matkustaa hgin ulkopuolelle jolloin ei myöskään pummilla pysty matkustelemaan ainakaan bussilla (junalla pystyy kuitenkin...)
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

En ole tiennytkään, että lastenvaunujen kanssa liikkuva ei tarvitse lippua. Nyt olen miettinyt pää savuten, miksi näin on. Eivätkö esimerkiksi liikuntarajoitteiset pääsääntöisesti kuitenkin tarvitse lipun? Näin YTV:n liikenne -sivustolta ymmärsin. Lasten hankkiminen on oma valinta, en oikein ymmärrä miksi juuri he ansaitsevat helpotuksia. Joku varmaan osaa selittää.

Kuitenkin, itse ostan yleensä kausikortin, ja ellei se ole voimassa, maksan lipun. Jos kuitenkin rahat ovat tosi tosi tiukilla, menen pummilla. :oops: Toisaalta pelkään tarkastajia (tai lähinnä 80 euron tarkastusmaksua) niin kovasti että näin teen kyllä aika harvoin.

Ympäristöpoliittisista syistä kannatan yksityisautoilun korkeaa verotusta ja julkisen liikenteen maksujen halventamista.
jamppa
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1328
Liittynyt: Pe Elo 24, 2007 4:05 pm
Paikkakunta: Korpi pohjoisessa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Metrossa ja sporassa ei tarvii kuumotella smurffeja. Sporassa seisoo ekan vaunun ovella ja kattelee tuleeko smurffit sisään (ne kyllä tunnistaa vaikka olis siviileissä) ja jos tulee niin ite vaan pihalle, eivät sillon kysele mitään lippuja. Metrossa sama homma seisoskelee vaan oven edessä ja kattelee tuleeko niitä sisään.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
agatha
Alokas
Viestit: 4
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 2:15 am
Paikkakunta: lahti

pummilla matkustaminen..

Viesti Kirjoittaja agatha »

meillä täällä lahdessa maksaa kans 2,80 bussilippu ja jos lapsi on vaunuissa/rattaissa niin ne kärryt maksaa sitten 1,40 vaikkei alle 4vuotiailta oteta maksua...yli 4vuotiailta menee 1,40..joskus ennen täälläkin oli niin että lapsi&rattaat ilmaiseksi mut jotkut senkin pilas tunkemalla jonku 7vuotiaan rattaisiin....että näin meillä
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

Sama juttu. Eli täytyy maksaa myös rattaitten/vaunujen kanssa.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Spider
Olivia Benson
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 5:31 pm

Viesti Kirjoittaja Spider »

PaulaDrew kirjoitti:En ole tiennytkään, että lastenvaunujen kanssa liikkuva ei tarvitse lippua. Nyt olen miettinyt pää savuten, miksi näin on. Eivätkö esimerkiksi liikuntarajoitteiset pääsääntöisesti kuitenkin tarvitse lipun? Näin YTV:n liikenne -sivustolta ymmärsin. Lasten hankkiminen on oma valinta, en oikein ymmärrä miksi juuri he ansaitsevat helpotuksia. Joku varmaan osaa selittää.
Luulisin, että ainakin käytännön syistä. Yksin vaunujen kanssa kulkevan on käytännössä mahdotonta maksaa, kun ei heitä kuitenkaan voi pakottaa jättämään vaunuja vartioimatta maksamisen ajaksi. Eri asia jos bussin keskiosassakin olisi jonkinlainen kortinlukija (tai jos etuosasta pääsisi sisään vaunujen kanssa).
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)
rimma
Christopher Lorenzo
Viestit: 1513
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: Pripyat

Viesti Kirjoittaja rimma »

Spider kirjoitti:
PaulaDrew kirjoitti:En ole tiennytkään, että lastenvaunujen kanssa liikkuva ei tarvitse lippua. Nyt olen miettinyt pää savuten, miksi näin on. Eivätkö esimerkiksi liikuntarajoitteiset pääsääntöisesti kuitenkin tarvitse lipun? Näin YTV:n liikenne -sivustolta ymmärsin. Lasten hankkiminen on oma valinta, en oikein ymmärrä miksi juuri he ansaitsevat helpotuksia. Joku varmaan osaa selittää.
Luulisin, että ainakin käytännön syistä. Yksin vaunujen kanssa kulkevan on käytännössä mahdotonta maksaa, kun ei heitä kuitenkaan voi pakottaa jättämään vaunuja vartioimatta maksamisen ajaksi. Eri asia jos bussin keskiosassakin olisi jonkinlainen kortinlukija (tai jos etuosasta pääsisi sisään vaunujen kanssa).
Onhan se niin että lapsen hankkii omasta tahdosta. Yleensä. Kuitenkin vois ottaa huomioon että lapsen kanssa on tosiaan ilman autoa liikuttava paljon. KÄytävä lääkärissä ja neuvolassa sun muissa. Siksi olis erittäin hyvä että pääsisivät ilmaiseksi. Heitä ei niin iso määrä ole että tappioo tulis. Samoin tuo liikuntarajoitteisten maksu. Tai sitten pitäsi kehittää joku systeemin että sais määrätyn verran kuussa matkustaa lapsen kanssa. Minusta tämä on vaan vaivannäöstä kiinni. kyllä varmaan joku hyvä ratkaisu löydettäisiin.
Edelleen vaan kyllä ihmettelen et minne ne kuopion bussimaksu rahat menee? Kun kerta veroakin vielä maksetaan. Itselläni tulee maksamaan vuodessa 636€ bussimatkat. Sillähän kävis jo jossain reissussa :roll:
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
katupoika
Theo Kojak
Viestit: 1170
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 6:05 pm
Paikkakunta: päihdehelvetti

Viesti Kirjoittaja katupoika »

Pummilla matkustaminen on ilmaista! Tyhmähän se on, joka ei pummilla kulje.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6783
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

katupoika kirjoitti:Pummilla matkustaminen on ilmaista!
Käsittääkseni pummilla matkustaminen on aivan helvetin kallista, pysäkinväli 60€ (vai mitä se nykyään onkaan?).

Itse joudun käyttämään aika paljonkin julkisia vehkeitä, vaikka oma autokin löytyy. Lähijunaan en suostu edes maksua vastaan, mutta kyllä bussillakin kulkeminen on kaukana siitä ihanteesta, jossa "aina kannattaisi käyttää julkisia". Ostoskassien kanssa ruuhkabussissa toikkaroiminen on mielestäni sen verran hirveä kokemus, että mieluummin joudutan jääkaudeltapalautumista ja käytän autoa.
PaulaDrew
Jack Bauer
Viestit: 960
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 11:49 am
Paikkakunta: Teurastamo 5

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Spider kirjoitti:
PaulaDrew kirjoitti:En ole tiennytkään, että lastenvaunujen kanssa liikkuva ei tarvitse lippua. Nyt olen miettinyt pää savuten, miksi näin on. Eivätkö esimerkiksi liikuntarajoitteiset pääsääntöisesti kuitenkin tarvitse lipun? Näin YTV:n liikenne -sivustolta ymmärsin. Lasten hankkiminen on oma valinta, en oikein ymmärrä miksi juuri he ansaitsevat helpotuksia. Joku varmaan osaa selittää.
Luulisin, että ainakin käytännön syistä. Yksin vaunujen kanssa kulkevan on käytännössä mahdotonta maksaa, kun ei heitä kuitenkaan voi pakottaa jättämään vaunuja vartioimatta maksamisen ajaksi. Eri asia jos bussin keskiosassakin olisi jonkinlainen kortinlukija (tai jos etuosasta pääsisi sisään vaunujen kanssa).
Kyllä, mutta ratikassahan on kortinlukija joka ovella. Busseissa tuo syy on kyllä ihan ymmärrettävä.
Eppu74
Hetty Wainthropp
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 2:41 am
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Eppu74 »

Onneks ei ole velvollisuutta minkään kortin omistamiseen.
Vastaa Viestiin