Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Turder
Alokas
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Syys 09, 2020 2:35 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Turder »

ammattiamatööri kirjoitti: To Loka 08, 2020 3:53 am Ihmiset toimivat tässä tilanteessa eri tavalla olet oikeassa. Mutta valitettavasti ne jäätyjät tappoivat monia ihmisiä omalla toiminnallaan. En syytä näitä tyyppejä mieli tekee näissä tilanteissa ihmeellisiä asioita mutta Estonia ei ollut mikään Titanic vaan ne jotka selviytyivät joutuivat tekemään ratkaisunsa minuuteissa. Voi sitä toki aina pohtia, että "no ottihan se sen 40 minuuttia tms. koko onnettomuus" mutta paljonko oikeasti oli aikaa ekan kallistuman jälkeen juosta karkuun. Siinä mentiin aika minuuttipelillä näin mä veikkaan.
Näinhän se menee. Ihmiset reagoi vielä niin eri tavalla, toiset vaan "jäätyy" eli pohtivat että ei tämä ole mahdollista, en tiedä mitä tehdä, pitääkin pakata tavaroita, ainiin lääkkeet mukaan jne, jolloin aina hukataan tärkeitä sekunteja ja minuutteja. Ja jos vähänkin empii, niin siellä ehtii porukka täyttämään käytävät ja sitten ei enää ehdi ulos. Lisäksi jos autat toisia, saatat vain tehdä tilanteen pahemmaksi kun ulos pyrkivä jono hidastuu. Tuollainen paniikkipako kallellaan olevilla kapeilla ja hankalakulkuisilla käytävillä on täyttä viidakonlakia, jossa ei käytöstapoja ole. Avunpyytäjät ja roikkujat potkitaan irti omista jaloista, kiipeillään muiden selkiä pitkin jne. Siihen vielä mahdollisesti pimeät tilat, stressiäänet... Lisäksi kaikki seinien kulmat, huonetilat jne on kallellaan heti täysin erilaisia, normaaliasennossa se saattoi olla hyvä reitti, mutta kallellaan siellä on äkkiä 2-3m monttuja sileillä seinillä, joita ei voi kiivetä. Pikaisesti kun noita selviytyjiä tutkii niin paljon nuoria sinkkumiehiä tai yksin matkanneita. Eli ollut vain itsensä pelastettavana. Perheenisä jos siellä lapsia ja äitiä yrittää auttaa niin valitettavasti kiire tuli ja mahdollisuudet meni.
Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Rescuer kirjoitti: To Loka 08, 2020 6:58 am
MikaK kirjoitti: To Loka 08, 2020 3:14 am Itse oon just yrittänyt kuvitella millaista olis koittaa ulos laivasta joka on muutaman kymmenen tai jopa 45 astetta kallistunut. Niissä portaikoissahan on ne kaiteet joista saa hyvin tukea. Äkkiseltään tuntuisi ettei se kovin mahdotonta ainakin jos olisi vielä nuori kuten silloin kun risteilyillä tuli käytyä. Estoniallakin muistaakseni Wasa Kingin aikana. Ne olivat aika pieniä purkkeja loppujen lopuksi ei montaa järkevää kantta ollut, tosin sinne alahyteille oli jyrkkiä portaita kyllä paljonkin.
Olen itse käynyt harjoittelemassa laivan kallistussimulaattorissa. Jo 20° kallistumalla alkaa hytin oven avaaminen olemaan todella vaikeaa ilman paniikkiakin. "Ylämäkeen" (kallistuman puoleiset ulkohytit, toisen puolen sisähytit, keskikäytävällä kallistuman puoleiset) oven avaus vielä onnistuu vaikka ovi vauhdilla päin paiskautuukin, mutta "alamäkeen" (kallistuman puolen sisähytit, toisen puolen ulkohytit, keskikäytävän vastakkaisen puolen hytit) vaatikin jo kikkailua. Hyttien eteiset on kapeat ja ovet aukeavat sisään päin, jolloin pahimmassa tapauksessa olet käytännössä itse oven päällä mitä yrität avata.
Estonian 1-kannella hytit taisivat tosin olla poikittain, joka tietysti jonkun verran helpottaa tilannetta. Mutta riippuen kummalle puolelle ovi kääntyy tulee jo ennestään suhteellisen painavasta ovesta sellainen, että se vaatii voimaa sen avaamiseksi.
Laivan pituussuuntaisissa portaikoissa liikkuminen kyllä vielä onnistuu, suurempi ongelma on poikittaissuuntaiset käytävät.
Totta, On sitä tullut oltua aikamoisessa myräkässä tosielämässä itsekkin silleen että on saanut kävellä seiniä pitkin. Tämmöisellä lautalla jossa on satoja ihmisiä tilanne on ollut käsittämättömän kaoottinen. Kuten dokumentissakin todettiin niin meininki oli vahvimman laki loppupeleissä ja heikommat jäivät jalkoihin. Vanhuksilla ei käytännössä ollut minkäänlaista mahdollisuutta selvitä jos liikenteeseen alakansilta lähtivät.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10895
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Lisäksi vielä se, että suuri osa on jonkinasteisesti kännissä, ei paranna mahdollisuuksia.

Viimeiset neuvostojoukot, tai mitä joukkoja ne siinä vaiheessa olivat, venäläisiä kai, poistuivat Virosta 31.8. 1994. Estonia upposi 28.9.1994.
Jos Estonia olisi kuljettanut jotain venäläisten itselleen kuuluviksi katsomia asetarvikkeita, niin miten niitä olisi enää maassa ollut, kun joukotkin olivat jo poistuneet. Mielestäni tämä ei mene oikein päin...

Maassa oli jo aikoja sitten ollut Viron omat joukot ja heillä omat aseet. Venäläiset tietysti veivät mukanaan omansa. Tottakai virolaisilla varmasti oli paljon myös NL-aikaista aseistusta ja sitä jotkut hämärähemmot toki maailmalle myivät. 90-luvun alussa virolaiset ja venäläiset "liikemiehet" myivät länteen kaikkea mikä irti lähti. Mutta en mä nyt tästä oikein löydä Venäjälle mitään tarvetta upottaa matkustaja-alusta sen takia, että virolaiset omiin varastoihinsa jääneitä aseita myyvät. Eihän ne olleet venäjälle enää kuuluneet vuosiin, eivätkä mitään "venäjän aseita", vaan Virossa olleita NL:n aseita, joista tuli Viron aseita.

Vai varastiko joku jotain venäläisten aseita ennen heidän lähtöään, ja miten se sitten olisi muka tehty? Ja mahtaako tästäkään hirveesti motiiveja saada.

Nyt kun Venäjää on 30 vuotta demonisoitu oikein urakalla, niin unohtuu, että vaikkapa 94 suhtautuminen oli hieman toista ja spekuloitiin jopa Venäjän liittymisellä Natoon. Siellähän oli lännen oma mies Jeltsin puikoissa ja maa oli täysin kanveesiin lyöty, eikä sitä pidetty juurikaan uhkana. Naureskeltiin lähinnä, ja moni tuota heikkoutta käytti ja yritti käyttää hyväkseen. Inflaatio oli 1993-95 aivan valtava ja maa melkein kehitysmaaksi taantunut. Putin oli sitten myöhemmin vastavoima tuolle rappiolle, ja siksi hänestä niin suosittu tulikin.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Ajay
Jack Taylor
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2020 9:39 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Ajay »

Rescuer kirjoitti: Ke Loka 07, 2020 8:16 am Aseita ei Venäjältä tuotu juuri lainkaan, eikä varsinkaan Estonialla. Ne aseet mitkä länsimaita (mukaan luettuna Ruotsi) olisi kiinnostanut, ei matkustaja-alukseen olisi lastattu; panssarivaunut, lentokoneet jne.
Ase-/sotilasteknologiaa kyllä länsimaat halusivat ja niitä mm. Estonialla Ruotsin kautta kuljetettiin. Viestilaitteita, tutkien ja tulenjohtojärjestelmien osia yms.
Ainakin joitain pikkuluikkuja on kuljetettu tällä tavalla 90-luvun alussa, jossain määrin hämärästi kun viranomaisille jäänyt epäselväksi myyjän, ostajan ja määränpään tietoja ja ylipäätään toiminnan laillisuuteen liittyviä aspekteja:
12.3.1992, Helsingin tulli pysäytti erän sotilaspistooleja Tallinnassa takavarikoidut aseet osa samaa toimitusta https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003129062.html
13.5.1992, Sisäministeriö ei anna Makarov-pistooleille kauttakulkulupaa 60000 sotilaspistoolin määränpää jäi epäselväksi https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003143895.html
20.5.1992, Izhevskin asetehdas haluaa Makarov- pistoolit takaisin Tulliin pysäytetyt aseet maksamatta https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003145764.html
3.6.1992, Makarov- pistoolit laivataan Pietariin Hollannin kautta https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003149195.html
Englantiin matkalla olleita venäläisiä Makarov-sotilaspistooleita on päätynyt Helsingin satama-alueelle piiritullikamarin haltuun. Kyseessä on ensimmäinen erä asetoimituksesta, jonka suomalainen huollitsija aikoi toimittaa Venäjän Izhevskistä Tallinnan ja Helsingin kautta Englantiin.

Tallinnan tulli takavarikoi helmikuun puolivälissä 15000 Makarov-pistoolia, jotka olivat menossa Helsinkiin. Virolaistullin avaamien konttien sisällöksi oli merkitty "urheiluaseita" ja sikäläinen tulli epäili salakuljetusta. Takavarikoidut aseet ovat edelleen Tallinnassa.

Helsinkiläinen Oy Konkurssimyynti P.A. haki heti tämän jälkeen kauttakulkulupaa suurelle pistoolierälle. Yhtiön toimitusjohtajan Ossi Silvennoisen mukaan aseita oli tulossa lisää Tallinnaan.

Sanomalehti Izvestian julkaisemien tietojen mukaan osa aseista ehti kuitenkin tulla Helsingin satamaan asti. Ylitarkastaja Matti Havumäki sisäministeriöstä vahvistaa tiedon.

"Helsingin satamassa on jonkinmoinen pistoolierä", Havumäki sanoo. "Ne ovat toistaiseksi tullialueella. Yhtiön lupahakemus koski näitä ja myöhemmin tulevia aseita." Havumäen mukaan on harvinaista, että lupaa haetaan vasta, kun aseet jo ovat satamassa. "Viime vuosina ei ole ollut monta tällaista tapausta. Yleensä luvat haetaan etukäteen."

Lupahakemuksen käsittely kesken

Tallinnaan takavarikoitujen aseiden lähettäjäksi oli merkitty venäläinen asetehdas Izhevsk Mechanics ja vastaanottajaksi Kenford Enterprises Ltd.

Piiritullikamarin rikostutkintajaoston tulliylitarkastaja Antti Suortti ei keskiviikkona suostunut kertomaan Helsingissä olevien aseiden määrää tai saapumisaikaa.
Sisäministeriö ei anna kauttakulkulupaa Helsingin satamassa helmikuussa pysäytetylle 25000 venäläisen pistoolin erälle. Viron tulli pysäytti samaan lastiin kuuluvan 15000 sotilaspistoolin erän muutama päivä aikaisemmin Tallinnassa.

Suomalaisyritys oli hakenut sisäministeriöstä lupaa kaikkiaan 60000 sotilaspistoolin kuljettamiseen Venäjältä Suomen kautta Britanniaan.

Sisäministeriö perustelee kielteistä päätöstään sillä, että lupaa hakenut suomalaisyritys Oy Konkurssimyynti P.A. ei ollut toimittanut ministeriölle tietoa siitä, kuka oli aseiden ostaja ja kuka myyjä ja oliko kauppa laillinen. Ministeriö tiedusteli asiaa yhtiöltä kahteen otteeseen, mutta ei saanut vastausta.

Kielteisen päätöksen teki sisäministeri Mauri Pekkarinen (kesk).

Aselastin asiakirjojen mukaan sotilaspistoolit olivat tulossa 500 kilometriä Moskovasta itään sijaitsevasta Izhevskistä. Ne oli valmistanut Izhevsk Mechanics -niminen yhtiö, joka valmistaa Makarov-pistoolien lisäksi AK-47 -rynnäkkökiväärejä. Makarov-pistooli on puhdas sotilasase.

Oy Konkurssimyynti P.A.:n toimitusjohtaja Ossi Silvennoinen ei halunnut tiistaina kommentoida sisäministeriön päätöstä.

Aseet edelleen tullissa

Helsinkiin tulleet viisi kontillista aseita ovat edelleen tulliterminaalissa. Tullilain mukaan ne on joko palautettava takaisin Venäjälle, luovutettava valtiolle tai tuhottava tullin valvonnassa. Päätöksen tekevästä aseiden omistajasta ei ole tarkkaa tietoa.

Asiantuntijoiden mukaan 60000 Makarov-pistoolin arvo on yli 15 miljoonaa markkaa.

Pistoolien vastaanottajan piti olla brittiläinen Kennford Enterprises Ltd. Yhtiö on perustettu Britannialle kuuluvalle Man-saarelle huhtikuussa 1991. Sen perusti yritysten perustamiseen erikoistunut paikallinen International Company Services.

Yhtiön rekisteri-ilmoituksessa omistajiksi on merkitty Tallinnassa asuva Artur Pukhov ja hänen Helsingissä asuva vaimonsa Lubov Pukhova . Venäläispariskunta on aiemmin asunut Tallinnassa, mutta nykyinen asuinpaikka on Tula Venäjällä.

Brittiläisen Financial Times -lehden mukaan International Company Services -yhtiön johtaja Philip Robinson sanoi, ettei pyyntö Kennford-yhtiön perustamiseen tullut Pukhoveilta vaan joltain kolmannelta osapuolelta, jota hän ei suostunut nimeämään.

Financial Times -lehdessä Artur Pukhov sanoo, että Kennfordin oli määrä myydä aseet eteenpäin. Pukhov ei suostunut nimeämään ostajaa. Aikaisemmin Kennford Enterprises on tehnyt kauppaa lähinnä öljyllä ja harvinaisilla metalleilla.
Izhevskin asetehdas on esittänyt sisäministeriölle pyynnön saada Suomen tullin pysäyttämät 25000 Makarov-pistoolia takaisin. Ministeriöön toimitetussa pyynnössä pistoolit pyydetään lähettämään Pietarin satamaan.

Asetehdas perustelee pyyntöään sillä, että aseiden ostaja Kennford Enterprises ei ole maksanut pistooleja.

Tulli pysäytti aseet helmikuussa. Sisäministeriö päätti viime viikolla, että sotilaspistooleille ei myönnetä kauttakulkulupaa Britanniaan. Kieltoa perusteltiin sillä, ettei aseiden kuljetuksesta huolehtinut suomalaisyritys toimittanut ministeriöön tietoa pistoolien määränpäästä.

Suomalaisyritys anoi kauttakulkulupaa kaikkiaan 60000 sotilaspistoolille.
Suomeen tammikuun lopulla pysäytetyt 25000 venäläistä sotilaspistoolia palautetaan Pietariin Hollannin Rotterdamin ja Belgian Antwerpenin kautta. Viiteen konttiin pakatut Makarov-pistoolit lähtivät eteenpäin Helsingistä lauantaina.

Pistoolit kuljetetaan venäläisen laivayhtiön aluksella. Yhtiön edustaja on Suomessa Saimaa Linesin tytäryhtiö SPL Agencies Oy.

Laivan linja pakottaa kiertoon

Helsingistä laiva ajaa Rotterdamiin ja Antwerpeniin, ja sitten edelleen Pietariin.

Pietarista laiva tulee taas Helsinkiin. Yksi kierros kestää kymmenkunta päivää.

SPL Agencies sai toimeksiannon alunperin pistooleita huolinneelta Konkurssimyynti P.A:lta.

Konkurssimyynti P.A. haki sisäministeriöltä lupaa 60000 Makarov-pistoolin kuljettamiseen Suomen kautta Englantiin. Aseiden sanottiin olleen matkalla Kenford Enterprises Ltd:lle.

Aseet matkalla valmistajalle

Alunperin pistoolit olivat matkalla Britanniaan. Sisäministeriö ei kuitenkaan myöntänyt niille kauttakulkulupaa, koska niiden myyjästä, ostajasta ja määränpäästä ei saatu riittäviä tietoja.

Aselastin arvellaan olevan noin kymmenen miljoonan markan arvoinen.
Toki, vaikka kokonainen purkki olisi lastattu pistoolikonteilla, se ei ole syy upottamiseen, tai edes laivan vakavaan sabotaasiin. Varsinkin jos ainakin Izhevsk niitä on ollut ihan legitiimisti myymässä. Mutta tuotakoon ilmi tämäkin, eli jonkinlaisia epäselviä ja lopulta selvittämättä jääneitä asekuljetuksia on toteutettu, ja tuskin niistäkään jokaista on tulli huomannut ratsata. Herättää jälleen kysymyksiä siitä, mitä muuta on tehty salaillen ja peiteyrityksiä käyttäen, ja kenen toimesta? Nämäkin pistoolit olivat matkalla Suomen kautta Englantiin(!)

Ja HUOM. kaikille hätäisesti lukeville: Nämä uutiset eivät liity M/S Estoniaan suoraan mitenkään, tämä tapaus on vuodelta 1992 jolloin kyseinen alus oli vielä Wasa King! Tämä koskee vain yleisesti 90-luvun alun asekuljetuksia Itämerellä.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

^Totta helvetissä niitä tavallisiakin aseita kuljetettiin, mutta ei ne valtiollisille tahoille ollut menossa. Mitä esimerkiksi britit olisi kontillisella Makaroveja tehnyt? Vaihtanut jokaisen upseerin käsiaseeksi Makarovin, joka vielä käyttää eri patruunaa kuin muut?
Siviilimarkkinoille nuo olivat menossa, laillisille tai pimeille... Tuon Makarov-kontin taustallahan oli eräs suomalainen asekauppias, joka toisesta lastista taisi Virossa olla syytettynäkin...

Valtiollisia tahoja kiinnosti ex-Neuvostoliiton asejärjestelmät; niiden suorituskyky, miten niitä vastaan voi toimia ja miten niitä torjua. Ei mitkään Makarovit, AK:, PKM:t, niiden suorituskyky on kyllä ollut tiedossa...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Toistelen tässä itseäni mutta kemialliset aseet ovat varteenotettava vaihtoehto ja tiedetään että juuri noihin aikoihin teknologiaa ja asiantuntijoita tuolta päin salakuljeteltiin. :wink: Itse en usko että mitään elektroniikkaa olisi syytä alkaa salailemaan.

Tiedetään myös että Ruotsilla oli omat tutkimuksensa aiheen piiristä olemassa joihin taatusti hankittiin tietotaitoa ja tarvikkeita.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Ajay
Jack Taylor
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2020 9:39 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Ajay »

Rescuer kirjoitti: To Loka 08, 2020 3:54 pm ^Totta helvetissä niitä tavallisiakin aseita kuljetettiin, mutta ei ne valtiollisille tahoille ollut menossa. Mitä esimerkiksi britit olisi kontillisella Makaroveja tehnyt? Vaihtanut jokaisen upseerin käsiaseeksi Makarovin, joka vielä käyttää eri patruunaa kuin muut?
Siviilimarkkinoille nuo olivat menossa, laillisille tai pimeille... Tuon Makarov-kontin taustallahan oli eräs suomalainen asekauppias, joka toisesta lastista taisi Virossa olla syytettynäkin...

Valtiollisia tahoja kiinnosti ex-Neuvostoliiton asejärjestelmät; niiden suorituskyky, miten niitä vastaan voi toimia ja miten niitä torjua. Ei mitkään Makarovit, AK:, PKM:t, niiden suorituskyky on kyllä ollut tiedossa...
Se on aivan totta. Vaikka toki valtiollisetkin organisaatiot toisinaan käyttävät hiljaa resurssejaan edistääkseen esimerkiksi sota-alueilla toimijoita ym. näennäisen ulkopuolisia tahoja vaikkapa juuri aseistuksen muodossa, mutta se ei sinänsä liity tähän tapaukseen suoranaisesti mitenkään ainakaan millään selkeällä tai todistettavalla tavalla.

MUTTA sinänsä tässäkin tapauksessa saattaa olla taustalla mielenkiintoisia yhteyksiä valtiollisten ja siviilitahojen välillä, miten esimerkiksi väitetysti kadonneita miehistön jäseniä Arlandasta kuljettaneen Boeing 727-koneen omistanut Larmag Group liittyy tapaukseen, vaiko liittyykö mitenkään, ja onko kyseessä "oikea" yritys lainkaan vai vaikkapa valtion peiteyhtiö. Selvitystyö menee käytännössä mahdottomaksi, jos syyttävää sormea ei voikaan kohdistaa suoraan vaikkapa Venäjään tai Ruotsiin, vaan sekaantuneita vaikuttaa olevan ympäri maailmaa puolella jos toisellakin. Mikä on tietysti täysin tarkoituksenmukaista toimintaa ja aiheuttaa juuri tällaista hämmennystä ja loppumattoman spekulaation.
Avatar
Rescuer
Perry Mason
Viestit: 3647
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

^Larmag group on hollantilainen, ruotsalaisen Lars-Erik Magnussonin -85 perustama kiinteistösijoitusyhtiö. Voihan se tietysti olla mm. pari kauppakeskusta omistava peiteyhtiökin.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Sitten jos aletaan oikein Conspiraattoreiksi niin mikä on syy että tälläine "paljastus" tuodaan esiin juuri nyt. Meneekö jotain tärkeää ohi 8) :wink:

Turhan diippiä taitaa olla ja kyllä tälle totuus pitää paljastua eikä siihen muu taida auttaa kuin uusi tutkinta.

Sen ei luulisi olevan mahdoton tehtävä.Sittenhän saadaan varmuus.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 904
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Turder kirjoitti: To Loka 08, 2020 11:00 am Pikaisesti kun noita selviytyjiä tutkii niin paljon nuoria sinkkumiehiä tai yksin matkanneita. Eli ollut vain itsensä pelastettavana. Perheenisä jos siellä lapsia ja äitiä yrittää auttaa niin valitettavasti kiire tuli ja mahdollisuudet meni.
Tästä tuli mieleen yksi tarina Titanicilta. Tämän tarinan todenperäisyyttä ei nyt kaiketi voi vahvistaa mutta kuuluisa Charles Joughin.
Kun huomasi, että rupeaa paatti uppoamaan niin lähti ryyppäämään hyttiinsä viskiä. Tarinan mukaan oli pystynyt olemaan jääkylmässä vedessä 2-3 tuntia ja se syy oli siinä, että ilmeisesti kehon lämpötila alenee promillemäärän noustessa ja se on lähempänä sitten itse veden lämpötilaa eli hypotermian riski pienenee. Katselin vain noita pelastuneiden sijainteja Estonialla ja tosi moni oli pelastunut baareista tms. Tuohon aikaan yöstä ollaan melkoisessa kännissä tai no ainakin nykyaikana kun katsoo laivakulttuuria niin ei siellä ole hereillä muita kuin juhlijat. Toki osaselitys on siinä, että keretään ulos mutta siellä meressä pitää kuiteskin olla tuntikaupalla joten hassua sanoa mutta promillet saattoivat pelastaa monen hengen.
https://www.irishwhiskeymuseum.ie/news/ ... -survivor/
Avatar
sikakoira
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 25883
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2017 8:50 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja sikakoira »

Harhaluulo, kehon lämpötila laskee alkoholia juotaessa. Känniset menivät ensin mutta hymy huulillaan.

Alkoholi laittaa verenkierron kierroksille ja menetät lopputiloissa kallista aikaa jos vastaavaan kylpyyn joudut.

Mielestäni on käsittämätöntä että ensimmäistäkään uhria saatiin elossa pelastettua kun olivat uittaneet itseänsä jo tuntikausia.

Suoranainen ihme että noinkin moni pelastui.

Uskon silti viinan ja saunan parantaviin ominaisuuksiin. :lol:
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 904
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Niin no en ole biologiaan ja lääketieteeseen niin perehtynyt mutta kunhan tuli vaan tämä tarina mieleen. :D
Täytyy myöntää, että tämä Estonian kalsarimies on ollut kyllä sissien sissi. Siis miten pystyy ihminen pysymään hengissä vedellä täyttyneessä lautassa tuossa myräkässä tuntikaupalla ilman, että hypotermia korjaa. Siis on ollut kyllä melkoinen gladiaattori. Kaiketi nyt oli aika viime tipassa ylös noukittu mutta ei voi kun ihmetellä miten on mahdollista tuolla varustuksella selvitä tuosta rytäkästä ja vielä hengissä olosuhteet huomioon ottaen.

Ja tämä tarina on todeksi todettu eli ihan oikeasti ei ollut muuta kuin kalsarit päällään kun noukittiin kopteriin.
Luulisi, että vaikka olisi kokovarustus päällä niin joo kyllähän vaatteet on läpimärät ja uiminen hankalampaa mutta samalla kai ne silti jotenkin edes tuulelta suojaa vs. että olet kalsareillasi selvinnyt pelastuslautan päälle ja siinä sitten 4-5 tuntia odottelet täysin ilkosillasi
Keskitien Kulkija

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Keskitien Kulkija »

ammattiamatööri kirjoitti: To Loka 08, 2020 5:21 pm Niin no en ole biologiaan ja lääketieteeseen niin perehtynyt mutta kunhan tuli vaan tämä tarina mieleen. :D
Täytyy myöntää, että tämä Estonian kalsarimies on ollut kyllä sissien sissi. Siis miten pystyy ihminen pysymään hengissä vedellä täyttyneessä lautassa tuossa myräkässä tuntikaupalla ilman, että hypotermia korjaa. Siis on ollut kyllä melkoinen gladiaattori. Kaiketi nyt oli aika viime tipassa ylös noukittu mutta ei voi kun ihmetellä miten on mahdollista tuolla varustuksella selvitä tuosta rytäkästä ja vielä hengissä olosuhteet huomioon ottaen.

Ja tämä tarina on todeksi todettu eli ihan oikeasti ei ollut muuta kuin kalsarit päällään kun noukittiin kopteriin.
Luulisi, että vaikka olisi kokovarustus päällä niin joo kyllähän vaatteet on läpimärät ja uiminen hankalampaa mutta samalla kai ne silti jotenkin edes tuulelta suojaa vs. että olet kalsareillasi selvinnyt pelastuslautan päälle ja siinä sitten 4-5 tuntia odottelet täysin ilkosillasi
Vaatteista haihtuu vettä tuulessa ja veden haihtuminen vaatii lämpöenergiaa, periaatteeltaan vähän sama kuin märkä villasukkacooleri oluelle. Paljaalta iholta vesi haihtuu nopeammin, joten boksereissa oleminen on saattanut jopa olla eduksi jos on ollut hetkiä kuivalla iholla. Pelastuslautalla tuulensuojassa ei varmaan iso ero, onko märät vaatteet vai märkä iho. Kalsareissa olo noissa olosuhteissa on kuitenkin omiaan lisäämään avuttomuuden tunnetta, joten psykologinen vaikutus on antanut oman kertoimensa hommaan. Sitkeä sissi yhtä kaikki :)
HJK
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 08, 2020 5:10 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja HJK »

Mistäköhän johtuu ettei kallistuman vastaisen puolen hyteissä, ihmiset rikkoneet ikkunoita ja kiivenneet sitä kautta laivan kyljelle?
Avatar
Jovian
Nikke Knakkertton
Viestit: 167
Liittynyt: Ke Loka 07, 2020 10:58 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Jovian »

Mielestäni tässä keississä on nyt muutama erittäin tärkeä asia josta pitäisi saada lisää tietoa:
Kuva

Mitä sijaitsee laivan sisällä tämän reiän kohdalla?

Tämän kysymyksen vastaus on erittäin tärkeää koko teorian kannalta liittyen siihen, onko tämä kyseinen reikä tullut uppoamisen jälkeen vai ei. Esimerkiksi jos kyseisen reiän kohdalla on hyttikäytäviä, joista on ihmisiä todistetusti selvinnyt ulos niin reikäteorian uskottavuus murenee.
"Vaikka meidän oma oikeustajumme miten sanoisi että näitä ihmisiä on kohdeltu väärin, on syytä painottaa että heitä on kohdeltu aivan laillisesti."
Vastaa Viestiin