Noi kaikki uudemmat silminnäkijäkertomukset vaan viittaa siihen, että ihan kuin alus olisi ns. yhtäkkiä nykäissyt ison kallistuman. Eli siis jos vettä tulee autokannelle niin kyllähän se kallistuma äkkiä tulee mutta ei siitä nyt sentään perse edellä seinään voi lentää kuten tuossa yökerhotodistuksessa vaan pakko sen kallistuman on tasaisesti syntyä jolloin jalat nyt sentään osaa reagoida ja ihmismieli kerkeää reagoimaan, että perkules alushan kallistuu. Näissä todistajakertomuksissa vaan toistuu kerrasta toiseen se, että täysin odottamatta tuli todella vauhdilla kohtalokas kallistuma.Noin klo 01.15 visiiri irtosi keulasta
ja kaatui eteenpäin vetäen rampin täysin
auki. Autokannelle pääsi virtaamaan runsaasti vettä. Alus sai hyvin nopeasti suuren kallistuman oikealle. Alus käännettiin vasempaan ja nopeutta vähennettiin.
En vaan mitenkään jaksa uskoa, että keulaportin kautta sisään tullut vesi pystyy tuollaiseen sekunttikallistumaan mihin ei edes hereillä olevat ihmiset kerenneet reagoimaan.
Ja se toki täytyy muistaa, että runkoahan ei ole koskaan täysin tutkittu. Eli me ei tiedetä onko tämä reikä ainoa vai löytyykö niitä jostain vielä lisää esim.paikoista mitkä ovat liejun alla tms. Nämä tiedothan sinänsä olisivat ensiarvoisen tärkeitä jotta voisi jonkun teorian edes sulkea pois. Sitä ennen kaikki mahdottomat ja mahdolliset teoriat roikkuu pöydällä koska mitään ei voi pistää roskakoriin ja se jos mikä tästä keissistä tekee haasteellisen näin amatöörisherlockin näkökulmasta.