Luista voi mahdollisesti olla jotain jäljellä. Kaikki pehmytkudokset ovat jo taatusti poissa.ammattiamatööri kirjoitti: ↑Ti Loka 20, 2020 12:25 pm
Liekköhän yhdestäkään ruumiista enää mitään jäljellä. Luista en tiedä miten tuollaisissa olosuhteissa selviävät.
Ylös tuota laivaa ei kyllä tulla ikipäivänä nostamaan (luulen, että runko kyllä vieläkin nostamisen voisi kestää) tai jos tätä vakavasti valtiotasolla edes harkittaisiin niin sitten on kyllä maailmankirjat sekaisin
Estonia
Valvoja: Moderaattorit
Re: Estonia
Re: Estonia
Tuo määritelmä IA -jääluokasta on suoraan Alusten jääluokista ja jäänmurtaja-avustuksesta annetun lain (1121/2005) 3 pykälästä. Muutoksia on tullut paljon konetehojen ja keularakenteen lisäksi esimerkiksi kyljen jäävahvistuksiin, tukikaarten rakenteisiin jne. Juuri noihin pikku seikkoihin, jotka vaikuttavat esimerkiksi rungon vääntymiseen.HannesHolmes kirjoitti: ↑Ti Loka 20, 2020 11:22 amJos nyt tarkkoja ollaan niin tuo ei ole määritelmä 1A -luokan laista vaan 1A jääluokasta. Mikä muu tuossa on oleellisesti muuttunut kuin määräykset konetehosta ja keularakenteista? Alkuperäinen pointtihan tuossa oli että noin sentin paksuisesta vahvistetusta teräksestä valmistettu laivan runko ei kovin helpolla väänny eikä siihen varsinkaan tule 4 metriä korkeaa ja 1,2 metriä syvää reikää aluksen vajotessa pehmeään savipohjaan.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
-
- James Bond (David Niven)
- Viestit: 10845
- Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm
Re: Estonia
No jos siellä on jotain kaiteitakin hitsattu irti, niin mistä sitä tietää=) Jos eivät päässeet autokannelle muulla keinoin, niin olisiko tuosta reiästä päässyt?
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
-
- Remington Steele
- Viestit: 211
- Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm
Re: Estonia
Itse veikkaan, että nuo räjäytykset on tehty uppoamisen jälkeen, syystä että ramppi oli jäänyt jumiin. Irrotettuina laivan viereltä löytyneet kaiteethan ei olisi vitivalkoiset, jos räjähdys olisi tapahtunut ilmassa niiden vieressä. Ensin on täytynyt hitsata kaiteet irti, sitten räjäyttää mielestäni.Kuolemannaakka kirjoitti: ↑Ti Loka 20, 2020 1:18 pmNo jos siellä on jotain kaiteitakin hitsattu irti, niin mistä sitä tietää=) Jos eivät päässeet autokannelle muulla keinoin, niin olisiko tuosta reiästä päässyt?
Re: Estonia
Oma arvioni on että sisään autokannelle on menty sieltä pilotin ovesta joka sopivasti siinä keulan tietämillä sijaitsee. Senhän kerrottiin olleen auki ensimmäisillä sukelluksilla. Jossain luki . Nyt se on käsittääkseni soran alla. Tarkoittanee luotsin ovea tuo pilot door.Kuolemannaakka kirjoitti: ↑Ti Loka 20, 2020 1:18 pmNo jos siellä on jotain kaiteitakin hitsattu irti, niin mistä sitä tietää=) Jos eivät päässeet autokannelle muulla keinoin, niin olisiko tuosta reiästä päässyt?
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Re: Estonia
Ei kai kohti merenpintaa olevalla kyljellä ole niin paljon hiekkaa, että siitä olisi osia peitossa? Hiekkahan on enemmän kölin ja merenpohjaa vasten olevan kyljen välissä.sikakoira kirjoitti: ↑Ti Loka 20, 2020 2:06 pm Oma arvioni on että sisään autokannelle on menty sieltä pilotin ovesta joka sopivasti siinä keulan tietämillä sijaitsee. Senhän kerrottiin olleen auki ensimmäisillä sukelluksilla. Jossain luki . Nyt se on käsittääkseni soran alla. Tarkoittanee luotsin ovea tuo pilot door.
Re: Estonia
Mutta eikös juuri tuosta luotsin ovesta ollut hiekkaa kulkeutunut isosti sisälle, kun muistaakseni raben ryhmä ei päässyt 0-kannen sauna ym. osastoihin koska laiva oli tuoltaosin ”täynnä” hiekkaa (siis autokannen alla oleviin tiloihin)
Hitto kun näitä esiintulleita linkkejä ja raportteja on ”miljoonia”, niin ei pysty yht’äkkiä löytää tähän todisteeksi....mutta täällä tuon oli joku linkittänyt kymmeniä sivuja takaperin
Hitto kun näitä esiintulleita linkkejä ja raportteja on ”miljoonia”, niin ei pysty yht’äkkiä löytää tähän todisteeksi....mutta täällä tuon oli joku linkittänyt kymmeniä sivuja takaperin
-
- Remington Steele
- Viestit: 211
- Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm
Re: Estonia
Annan pari vinkkiä nopeaan tiedonhakuun.
Jos etsitte esimerkiksi tätä luukkua eri raporteista, kannattaa hyödyntää Googlen site: -toimintoa. Esimerkiksi näin:
site:estoniaferrydisaster.net pilot door
Tuon kun kirjoitatte Googleen, niin hakee Meyer Werftin raportista kaikki kohdat, joissa mainitaan pilot door. Ei tarvitse selata koko raporttia itse läpi.
Samaa komentoa toki voi käyttää muihinkin raportteihin. Esimerkiksi JAIC:n raporttiin. Esimerkiksi näin:
site:onse.fi/estonia/ hole
Muistakaa sitten aina vaan pitää välittömänä tuo site:nettisivu mutta väli hakusanan väliin, tälviissiin haku hakee hakusanaa pelkästään kyseiseltä sivustolta.
Jos etsitte esimerkiksi tätä luukkua eri raporteista, kannattaa hyödyntää Googlen site: -toimintoa. Esimerkiksi näin:
site:estoniaferrydisaster.net pilot door
Tuon kun kirjoitatte Googleen, niin hakee Meyer Werftin raportista kaikki kohdat, joissa mainitaan pilot door. Ei tarvitse selata koko raporttia itse läpi.
Samaa komentoa toki voi käyttää muihinkin raportteihin. Esimerkiksi JAIC:n raporttiin. Esimerkiksi näin:
site:onse.fi/estonia/ hole
Muistakaa sitten aina vaan pitää välittömänä tuo site:nettisivu mutta väli hakusanan väliin, tälviissiin haku hakee hakusanaa pelkästään kyseiseltä sivustolta.
Re: Estonia
Tuollahan tuo visiiri on tärkeät osat pois leikattuna tietenkin.matalanveenmanaatti kirjoitti: ↑Ti Loka 20, 2020 12:30 pmItse kyllä näen kristallipallostani, että Viro tuon MS Estonian vielä pinnalle nostaa. Virohan perusti merenkäyntimuseonsa todennäköisesti osittain juuri siksi, että tarvitsivat pysyvän henilöstön tutkimaan merenkäynnin historiaa, asiantuntijoita pysyviin työpaikkoihin, jotta MS Estonian ympärillä olevia vääriä tietoja voitaisiin torjua. Hieno on tuo museokin, kävin siellä avajaisvuonna 2012. Sieluni silmin näen, että keulavisiiri vapautetaan vuosikymmenten vankeudestaan ruotsalaiselta armeijan kasarmilta (keulavisiiriä on siis pidetty piilossa, miksiköhän), ja MS Estonia nostetaan, ja molemmat viedään tuohon vanhan lentosataman kupeeseen: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lentosatamaammattiamatööri kirjoitti: ↑Ti Loka 20, 2020 12:25 pmLiekköhän yhdestäkään ruumiista enää mitään jäljellä. Luista en tiedä miten tuollaisissa olosuhteissa selviävät.Hermione kirjoitti: ↑Ti Loka 20, 2020 12:18 pm Estonian mysteeri ei taida selvitä ennen kuin hautarauha puretaan ja hylky nostetaan tutkittavaksi perusteellisesti. Samalla toki olisi edessä massiivinen maallisten jäänösten tunnistus ja myös mahdollisen vielä hylyssä olevan arkaluontoisen lastin paljastuminen. Nyt on kuitenkin jo 26 vuotta kulunut turmasta ja liekö mahdollisia turmasta vastuullisia olla enää työelämässä, tai hengissä.
Ylös tuota laivaa ei kyllä tulla ikipäivänä nostamaan (luulen, että runko kyllä vieläkin nostamisen voisi kestää) tai jos tätä vakavasti valtiotasolla edes harkittaisiin niin sitten on kyllä maailmankirjat sekaisin
https://areena.yle.fi/1-50318091
-
- Remington Steele
- Viestit: 211
- Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm
Re: Estonia
Löytyipäs tässä muinaista internettiä selaillessa Jutta Raben nettisivut, jotka näyttävät olleen offline ainakin 15 vuotta.
https://web.archive.org/web/20031203214 ... index.html
Kiinnostava uutisosio siellä. Löytyi tällainen alus, jonka uppoaminen vuonna 2000 muistuttaa yllättävän paljon MS Estonian uppoamiselta. Eikä ollut ramppi auki, vaan "pieni" reikä kyljessä.
Täällä vielä mukavan suoraviivainen raportti uppoamisesta. Tällaisen olisi nopsakkaa saanut kasaan MS Estoniastakin, jos reikä oltaisiin myönnetty jo 1994. Ai että.
https://www.researchgate.net/publicatio ... ess_Samina
Lisäyksenä vielä kuva raportista ja vertauksen vuoksi kuva MS Estonian tunnetuista rei'istä.
https://web.archive.org/web/20031203214 ... index.html
Kiinnostava uutisosio siellä. Löytyi tällainen alus, jonka uppoaminen vuonna 2000 muistuttaa yllättävän paljon MS Estonian uppoamiselta. Eikä ollut ramppi auki, vaan "pieni" reikä kyljessä.
Kappas. Meni ihan kuin MS Estonia, pienellä reiällä kyljessä. Toki tuollainen pienempi Ropax, mutta hyvin huomaatte, että nopeaa mennään ja samaan tyyliin kuin MS Estonia meni. MS Estonian kylkeen jysähti 00:02 ja katosi tutkasta 00:48. MS Samina jysähti kiveen 22:12 ja komentosillan kello sammui 23:02.On the evening of Tuesday 26 September 2000, MS Express Samina left the Port of Piraeus with 473 passengers and 61 crew members. At 22:12 local time (20:12 UTC), 2 nmi off the port of Parikia, Paros, the ship hit the reef of Portes islets[5] at 18 knots. The wind at the time was 8 on the Beaufort scale. The ship sank close to the islets at 23:02, resulting in the deaths of 82 people from a total of 533 on board. The first responders to the distress call were fishing boats from the nearby port, followed by the port authorities and Royal Navy vessels, which were in the area carrying out a NATO exercise.[6] The fact that some of the crew did not help the passengers evacuate the sinking ferry contributed to the death toll.[5]
The crew had placed the ship on autopilot and there were no crew members watching the ship. Even with autopilot on, standard practice calls for one crew member to watch the controls, for example to avoid collisions with other vessels. The crew had deployed the fin stabilizers system to decrease the motions in bad weather; normally both stabilizer fins would deploy, but in this case the port stabilizer fin failed to extend, causing the ship to drift and therefore not travel in a straight line. A crew member discovered the problem and tried to steer the ship to port, but this action occurred too late and at 22:12 local time (20:12 UTC), the ship struck the east face of the taller Portes pinnacle. The rocks tore a six-meter long and one-meter wide hole above the water line. After the impact, the rocks bent the stabilizer fin backwards, and the fin cut through the side of the hull, below the waterline and next to the engine room. The water from the three-meter gash destroyed the main generators and cut off electrical power. The water spread beyond the engine room, and the operators could not remotely shut the doors due to a lack of electrical power.
Professor David Molyneaux, a ship safety expert[citation needed][vague], said that the damage sustained by the MS Express Samina should not normally sink such a ship. The ship sank because nine of its eleven watertight compartment doors were open even though safety laws require ship operators to close and lock the safety doors. Molyneaux described the open watertight doors as the most significant aspect of the sinking.[7]
At 22:15 local time (20:15 UTC), three minutes after impact, the ship was listing by five degrees to starboard. By 22:25, the list had increased to fourteen degrees and water began to enter the ship through the six-metre gash. By 22:29, the ship was listing by twenty-three degrees, preventing the launching of additional lifeboats; only three of the eight lifeboats were deployed. At 22:32 the ship had listed by 33 degrees, and by 22:50 the ship lay on its side. The clock on the bridge stopped at 23:02, which the authorities took to be an indication of the time at which the ship sank. The degree of damage, the scenario, and the open vehicle deck space in ro-ro ferry design were all factors that led to the sinking.[7][8]
Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Express_Samina
Täällä vielä mukavan suoraviivainen raportti uppoamisesta. Tällaisen olisi nopsakkaa saanut kasaan MS Estoniastakin, jos reikä oltaisiin myönnetty jo 1994. Ai että.
https://www.researchgate.net/publicatio ... ess_Samina
Lisäyksenä vielä kuva raportista ja vertauksen vuoksi kuva MS Estonian tunnetuista rei'istä.
- Liitteet
-
- Screenshot 2020-10-17 at 16.03.28.png (121.32 KiB) Katsottu 1556 kertaa
-
- Screenshot 2020-10-21 at 0.01.17.png (111.1 KiB) Katsottu 1557 kertaa
-
- Scooby-Doo
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ma Loka 12, 2020 9:56 pm
Re: Estonia
Nyt kun vänkäät vielä tuosta rungon vääntymisestä ni pistäppä jotain todistusaineistoa siitä että rungosta löytynyt reikä johtuu nimenomaan rungon vääntymisestä. Huru-ukkojen arvailuja en laske todistusaineistoksi.Rescuer kirjoitti: ↑Ti Loka 20, 2020 12:53 pmTuo määritelmä IA -jääluokasta on suoraan Alusten jääluokista ja jäänmurtaja-avustuksesta annetun lain (1121/2005) 3 pykälästä. Muutoksia on tullut paljon konetehojen ja keularakenteen lisäksi esimerkiksi kyljen jäävahvistuksiin, tukikaarten rakenteisiin jne. Juuri noihin pikku seikkoihin, jotka vaikuttavat esimerkiksi rungon vääntymiseen.HannesHolmes kirjoitti: ↑Ti Loka 20, 2020 11:22 amJos nyt tarkkoja ollaan niin tuo ei ole määritelmä 1A -luokan laista vaan 1A jääluokasta. Mikä muu tuossa on oleellisesti muuttunut kuin määräykset konetehosta ja keularakenteista? Alkuperäinen pointtihan tuossa oli että noin sentin paksuisesta vahvistetusta teräksestä valmistettu laivan runko ei kovin helpolla väänny eikä siihen varsinkaan tule 4 metriä korkeaa ja 1,2 metriä syvää reikää aluksen vajotessa pehmeään savipohjaan.
-
- Remington Steele
- Viestit: 211
- Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm
Re: Estonia
Hyviä uutisia. Asiat etenee. Ruotsissa SVT eli heidän YLE uutisoi nyt viimein tästä toisesta reiästä, josta Viron media kirjoitellut jo tämän kuun ensipäivinä. Tässä enkuksi käännetty SVT:n juttu aiheesta, ruotsintaitoiset voi surffata suoraan tähän osoitteeseen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... nias-skrov
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... nias-skrov
Documentary filmmaker confirms: More holes in Estonia's hull
Updated today 14:25
Published today 13:47
There are more holes in the hull of Estonia than what was shown in the documentary series "Estonia - the find that changes everything". Estonian experts claim this. The information is confirmed by Linus Andersson from Gothenburg who participated in the film work.
Mart Luige, adviser to Estonian Foreign Minister Urmas Reinsalu, visited Oslo with experts from Tallinn University of Technology before the film was broadcast. Materials that were not included in the documentary series were also shown at the time.
Among other things, the experts got to see another big hole that they believe should have been included in the documentary, something that was first noticed by the News Agency.
- It would have been fairer to publish everything they discovered. In this case, it leaves the impression of some form of bias, says naval expert Tauri Roosipuu to Estonian ERR.
Several meters long
The hole the experts saw was horizontal, located further aft and near the seabed. It seemed to be several meters long and a few decimetres wide. The marine expert believes that the documentaries did not include this hole because it would create doubts about the collision theory.
Linus Andersson from Gothenburg was the one who led the naval robot along Estonia's hull in the documentary. For him, the information about the second hole is of course nothing new.
- I can understand if someone thinks it was a bit ugly not to include that other injury as well. But all experts have had access to our material. They came to the conclusion that the second hole is not significant. We have not kept anything secret, he says and continues:
- It should be remembered that what we did was a journalistic investigation and not an accident investigation.
Different character
According to Linus Andersson, the second hole is of a completely different character than what the documentary focused on.
- The horizontal hole has probably been caused by stress on weak points on the hull. This may have happened when the ship hit the bottom or during the sinking process itself. But in any case, it is not a collision damage of the kind we have shown, he says.
He himself does not want to draw any conclusions from the impression damage, but says that the film shows that a proper investigation is needed with completely different resources than private documentary filmmakers.
Estonia has declared that it wants to carry out a new investigation on the spot.
- I welcome that. I have also sent material to Estonia and given them tips on how to study the hull in a systematic way.
Re: Estonia
Mun "lähde" kertoi pari viikkoa sitten, että dokkariryhmän alkuperäismateriaalissa olisi näkynyt myös toinen suuri reikä. Tämä perustui kuitenkin hänen kuulemaansa huhuun, joten en tänne asiasta kirjoittanut. No oli näemmä totta tuo huhu.
"Lähteeni" mukaan samassa huhussa mainittiin kyllä jostain kivestäkin pohjassa, joka olisi kuulemma videomatskussa näkynyt. Mahtaakohan tämä kivikin sitten olla totta
Vähän ontuva on dokkarikaverin selitys SVT:n sivulla siitä miksei tätä toista reikää näytetty dokkarissa.
"Lähteeni" mukaan samassa huhussa mainittiin kyllä jostain kivestäkin pohjassa, joka olisi kuulemma videomatskussa näkynyt. Mahtaakohan tämä kivikin sitten olla totta
Vähän ontuva on dokkarikaverin selitys SVT:n sivulla siitä miksei tätä toista reikää näytetty dokkarissa.
-
- Lauri Hanhivaara
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ke Syys 23, 2020 9:25 pm
Re: Estonia
Kiviähän siellä on ihan senkin takia, että peittämisoperaation yhteydessä sinne kipattiin hiekkaa ja kiviä useita tonneja aikoinaan.tasaraha kirjoitti: ↑Ke Loka 21, 2020 3:33 pm Mun "lähde" kertoi pari viikkoa sitten, että dokkariryhmän alkuperäismateriaalissa olisi näkynyt myös toinen suuri reikä. Tämä perustui kuitenkin hänen kuulemaansa huhuun, joten en tänne asiasta kirjoittanut. No oli näemmä totta tuo huhu.
"Lähteeni" mukaan samassa huhussa mainittiin kyllä jostain kivestäkin pohjassa, joka olisi kuulemma videomatskussa näkynyt. Mahtaakohan tämä kivikin sitten olla totta
Vähän ontuva on dokkarikaverin selitys SVT:n sivulla siitä miksei tätä toista reikää näytetty dokkarissa.
Joka tapauksessa huono veto dokkariryhmältä jättää muut aiemmin havaitsemattomat vauriot dokumentin ulkopuolelle.
Muutenkin kun olen nyt jälkeenpäin miettinyt tuota dokkaria kokonaisuudessaan, niin kyllähän se homma jäi pahasti kesken. Ensin neljä jaksoa estoniaan liittyvää matskua, joka on ollut kaikki nämä vuodet enemmän tai vähemmän saatavilla. Ei siis varsinaisesti mitään uutta. Vikassa jaksosa sitten vähän sukelleltiin, mutta tulosten analysointi jätettiin puolitiehen.
Edit: Ja jos nyt asiaa miettii vielä vähän laajemmin, niin kysehän on pohjimmiltaan kaupallisiin tarkoituksiin tehdystä dokumentista. On todennäköistä, että rahoittajataho / tuotantoyhtiö on ohjannut dokumenttia tiettyyn suuntaan. Kaupallisesti sukellusveneteoria on aika tavalla seksikkäämpi, mitä ajatus uppoamisen yhteydessä syntyneistä vaurioista. Sen takia muut vauriot luultavasti rajattiin valmiista matskusta pois. Kyllähän tuon dokumentin tarkoitus on varmastikin ollut ensisijaisesti tai vähintäänkin toissijaisesti rahan tienaaminen.
Vääryys ja kohtuuttomuus
-
- Remington Steele
- Viestit: 211
- Liittynyt: To Loka 01, 2020 7:09 pm
Re: Estonia
Dokkarissa nyt on muitakin puutteita.
Ei esimerkiksi sanaakaan räjähteistä, joita on ollut kaiken dokumentaation perusteella. Löytyy aiempaa tästäkin langasta nämä faktat, tässä linkki: https://murha.info/rikosfoorumi/viewtop ... 5#p1081275
Dokkarissa ei myöskään mainita mitään onnettomuuden jälkeen kadonneistä henkilöistä. Tässäkin ketjussa näistä puhuttu: viewtopic.php?p=1080616#p1080616
Dokumentista puuttuu myös paljon tuosta Meyer Werftin palkkaaman German Group of Expertsin taistelusta. Siinä muuten olisi toisen kokonaisen dokumenttisarjan verran aineistoa. He jatkoivat toimintaansa vielä alkuperäisen, vuonna 2000 julkaistun rapsansa jälkeen kuusi vuotta. Tietääkö muuten kukaan, missä suomalainen asianajaja Henrik Gahmberg on tätä nykyää?
Eivät toki mainitse myöskään näitä onnettomuudessa kuolleita isompia porukoita. Meni poliisihallintoa Tukholmasta, puolet Uppsalan tuomareista ja viron kaakkoisosan Vorumaan pääkaupungin koko johto käytännössä. Lienisivätkö tutkineet salakuljetusta tai saaneet ikäviä vinkkejä aiheesta kuluneina vuosina?
Ehkä MS Estonia oli suunniteltu uppoamaan. Suunniteltu käytettäväksi salakuljetuksessa kuten viimeisinä sivuina olen argumentoinut, ja suunniteltu myös jossain vaiheessa uppoamaan. Kätevästi siinä targetoiden näitä ryhmiä, jotka on saattaneet salakuljetuksesta jotain saada tietää edeltävän 1,5 vuoden aikana.
En tosin syyttäisi dokumentin tekijöitä tästä. He asettuivat nyt tiettyyn kohtaan historiassa, ja sen on ammattilaiset varmasti tarkkaan miettineet. Tarkoituksena on ollut avata uusi tutkinta ja julkinen keskustelu. On haluttu, että ihmiset itse tutkivat näitä asioita ja muut journalistit kiinnostuvat tekemään omia juttujaan aiheesta. Jos dokumentti olisi käsitellyt nyt näitä kaikkia kulmia, olisi katsojille tullut sellainen olo, että tämähän on pässinlihaa ja selvitetty. Silloin helposti laitetaan dvd takaisin hyllyyn ja mennään tyytyväisenä nukkumaan. Nyt filmi on tiggeröinyt aivan kaikki osapuolet puhumaan suunsa puhtaaksi.
Paitsi Venäjän. Onko Venäjän mediassa ollut tästä muuten mitään?
Ei esimerkiksi sanaakaan räjähteistä, joita on ollut kaiken dokumentaation perusteella. Löytyy aiempaa tästäkin langasta nämä faktat, tässä linkki: https://murha.info/rikosfoorumi/viewtop ... 5#p1081275
Dokkarissa ei myöskään mainita mitään onnettomuuden jälkeen kadonneistä henkilöistä. Tässäkin ketjussa näistä puhuttu: viewtopic.php?p=1080616#p1080616
Dokumentista puuttuu myös paljon tuosta Meyer Werftin palkkaaman German Group of Expertsin taistelusta. Siinä muuten olisi toisen kokonaisen dokumenttisarjan verran aineistoa. He jatkoivat toimintaansa vielä alkuperäisen, vuonna 2000 julkaistun rapsansa jälkeen kuusi vuotta. Tietääkö muuten kukaan, missä suomalainen asianajaja Henrik Gahmberg on tätä nykyää?
Eivät toki mainitse myöskään näitä onnettomuudessa kuolleita isompia porukoita. Meni poliisihallintoa Tukholmasta, puolet Uppsalan tuomareista ja viron kaakkoisosan Vorumaan pääkaupungin koko johto käytännössä. Lienisivätkö tutkineet salakuljetusta tai saaneet ikäviä vinkkejä aiheesta kuluneina vuosina?
Ehkä MS Estonia oli suunniteltu uppoamaan. Suunniteltu käytettäväksi salakuljetuksessa kuten viimeisinä sivuina olen argumentoinut, ja suunniteltu myös jossain vaiheessa uppoamaan. Kätevästi siinä targetoiden näitä ryhmiä, jotka on saattaneet salakuljetuksesta jotain saada tietää edeltävän 1,5 vuoden aikana.
En tosin syyttäisi dokumentin tekijöitä tästä. He asettuivat nyt tiettyyn kohtaan historiassa, ja sen on ammattilaiset varmasti tarkkaan miettineet. Tarkoituksena on ollut avata uusi tutkinta ja julkinen keskustelu. On haluttu, että ihmiset itse tutkivat näitä asioita ja muut journalistit kiinnostuvat tekemään omia juttujaan aiheesta. Jos dokumentti olisi käsitellyt nyt näitä kaikkia kulmia, olisi katsojille tullut sellainen olo, että tämähän on pässinlihaa ja selvitetty. Silloin helposti laitetaan dvd takaisin hyllyyn ja mennään tyytyväisenä nukkumaan. Nyt filmi on tiggeröinyt aivan kaikki osapuolet puhumaan suunsa puhtaaksi.
Paitsi Venäjän. Onko Venäjän mediassa ollut tästä muuten mitään?