Kiitos tuosta linkistä, sehän vihdoinkin antaa melko selkeän selityksen sille mikä tuon painauman ja reiän on todennäköisesti aiheuttanut:sikakoira kirjoitti: ↑To Loka 22, 2020 11:02 amNo sen nyt näkee ihan kuvastakin mutta kyllä se mainitaan mm täällä:damfin kirjoitti: ↑To Loka 22, 2020 8:30 amHaluatko nyt ihan varmasti palata takaisin siihen "reilun metrin syvyiseen" monttuun ja kertoa taas kerran missä sen montun on kerrottu olleen reilun metrin syvyinen?
Se että siellä on useita vastaavan kaltaisia repeämiä hitsaussaumojen kohdilla ei toki saa dokumentissa esiteltyä reikää katoamaan, mutta ei sekään kuulosta kovin uskottavalta että sinne olisi osunut sukellusvene-laivue osumaan kahdella sukellusveneellä estonian kylkeen.
https://www.valitsus.ee/sites/default/f ... r_2020.pdfDepth of the penetration dent was claimed to be about 1.2 m and an obvious fracture was present.
Viewing of the ROV video to MS Estonia
Dokumentissakin puhutaan että leveys on ainakin 1,5 metriä.
Tapahtuma on hyvinkin saattanut mennä kuten tuossa Virolaisessa uudessa videossa on esitetty. Videoon itse olisin lisännyt vielä osuman keulavisiiriin.Se että siellä on useita vastaavan kaltaisia repeämiä hitsaussaumojen kohdilla ei toki saa dokumentissa esiteltyä reikää katoamaan, mutta ei sekään kuulosta kovin uskottavalta että sinne olisi osunut sukellusvene-laivue osumaan kahdella sukellusveneellä estonian kylkeen.
Kuten Japanilaisen koululaivan tapauksessa tapahtui niin sukellusveneen peräsin repi laivan pohjan kuin paperia ja alus upposi kymmenessä minuutissa. Vaikkakaan Japanilainen alus ei ollut jäävahvistettu niin silti ei senkään runko mitään paperia ollut.
Alleviivatut kohdat kertovat siis sen että kolmiomainen vaurio oli enemmin epäsäännöllinen kuin säännöllinen,The penetration direction pointed slightly towards
the bow. The penetration shape appeared to be kind of triangular, more arbitrary than symmetrical.
Narrow strip of the steel structure had been bent outwards the ship hull. Based on the ROV images, a 3D
expression of the damage opening and the fracture were constructed. In the vicinity of the damage
opening, obvious longitudinal scratch marks were not noted.
HEEL
0 120 132
While only very little of sea bottom was seen in the video, the bottom appeared relatively hard and solid
without apparent larger rocks.
In another video prof. Amdahl from NTNU presented a simple structural assessment and claimed that the
force required to cause such damage is about 500-1000 tonnes.
Unofficially we were briefly shown a raw ROV footage that will not be a part of immediate public release.
However, the ROV footage presented additional important evidences. Sea bottom was clearly seen and
at least in one section an assembly of larger rocks was seen in the video. Also pile of rocks that were sunk
after the accident were clearly seen in the video.
sekä sen että julkaisemattomalla osalla videota nähdään selkeästi laivan alta kallistumisen johdosta paljastunut pohja jossa näkyy suuria kiviä.
Johtopäätös... laivan upotessa pohjassa olleet kivet on laivan oman painon voimalla tehneet painaumia ja vaurioita laivan kylkeen, jotka laivan asennon muuttuessa ovat tulleet näkyville.
Myöskin repeämien "pystysuuntaisuus" laivan kyljessä viittaavat siihen että ne on syntyneet kun laiva on uponnut kyljelleen rinteeseen jolloin se on todennäköisesti liukunut hieman kyljellään ollessaan.