https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/att ... #gs.jqie5xAtte Jääskeläiselle sakot suojatietä ylittäneeseen jalankulkijaan törmäämisestä – jalankulkijalta murtui luita
Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) hiljattain nimitetty ylijohtaja Atte Jääskeläinen, 55, on tuomittu sakkoihin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta.
Helsingin käräjäoikeuden maanantaina antaman tuomion mukaan Jääskeläinen törmäsi suojatietä ylittäneeseen jalankulkijaan henkilöautollaan viime vuoden marraskuussa. Jalankulkija sai muun muassa luunmurtumia.
Käräjäoikeus langetti Jääskeläiselle 70 päiväsakkoa. Hänen tuloillaan sakkosumma nousee 2 870 euroon.
– Vastaajan syyksi luetut rikokset ovat perustuneet huolimattomuuteen liikenteessä. Teon moitittavuutta lisää se, että törmäyksen tapahtuessa asianomistaja on ollut ylittämässä katua suojatiellä, käräjäoikeus toteaa.
Juttu ratkaistiin oikeudessa kirjallisella menettelyllä eli ilman asianosaisten läsnäoloa.
Jääskeläinen nimitettiin elokuun alussa opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osaston ylijohtajaksi. Määräaikainen virkasuhde alkoi lokakuun alussa ja kestää vuoden 2025 syyskuun loppuun.
Viime vuosina Jääskeläinen on toiminut muun muassa Lappeenrannan teknillisen yliopiston työelämäprofessorina.
Jääskeläinen erosi Yleisradion päätoimittajan tehtävästä toukokuussa 2017 Terrafameen ja silloiseen pääministeriin Juha Sipilään (kesk.) liittyneen kohun jälkeen. Jääskeläinen ehti toimia Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtajana ja vastaavana päätoimittajana noin kymmenen vuotta.
Ennen Ylelle siirtymistään Jääskeläinen toimi STT:n päätoimittajana ja toimitusjohtajana runsaat kaksi vuotta. Aiemmin hän on ollut muun muassa Helsingin Sanomien taloustoimituksen ja politiikan toimituksen esimiehenä. Koulutukseltaan Jääskeläinen on juristi.
Atte Jääskeläiselle sakot suojatietä ylittäneeseen jalankulkijaan törmäämisestä
-
- Adrian Monk
- Viestit: 2941
- Liittynyt: Ke Elo 21, 2019 11:22 am
Atte Jääskeläiselle sakot suojatietä ylittäneeseen jalankulkijaan törmäämisestä
Uhrille luunmurtumia ja Jääskeläiselle sakot. Korvauksi uhrille 0e? Jessica Arolle 100 000e.
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
Re: Atte Jääskeläinen yritti teurastaa jalankulkijan suojatielle
Sakkoa tuli sentään saman verran kuin 25 km/h ylinopeudesta ohituskaistan päässä, kun nopeusrajoitus putoaa 20 km/h 100 metriä ennen liikenneturvallisuuskameraa.
Tässä on hyvä peruste, miksi Atte tarvitsee virka-BMW:n ja kuljettajan. Ei vaaranna enää muuta liikennettä ja - ministerilogiikalla - päästötkin putoavat nollaan.
Tässä on hyvä peruste, miksi Atte tarvitsee virka-BMW:n ja kuljettajan. Ei vaaranna enää muuta liikennettä ja - ministerilogiikalla - päästötkin putoavat nollaan.
Kaikki sanomassa esitetty on mielikuvituksen tuotetta eikä sillä ole yhteyttä todellisiin tapahtumiin tai henkilöihin. Mahdolliset samankaltaisuudet ovat pelkkää sattumaa. Kirjoittaja on poliittisesti täysin korrekti.
Re: Atte Jääskeläinen yritti teurastaa jalankulkijan suojatielle
2870€ / 70 ps = 41€ Pienet on pojalla tulot, 2750€ /kk nettotulot antaa tuon 41€ päiväsakon hinnaksi..
Taisi pompsahtaa valehtelun puolelle tulot.
Lisäksi on vitun outoa ettei suojatiellä kulkevan yliajo ole törkeä liikenteenvaarantaminen.
Taisi pompsahtaa valehtelun puolelle tulot.
Lisäksi on vitun outoa ettei suojatiellä kulkevan yliajo ole törkeä liikenteenvaarantaminen.
Re: Atte Jääskeläinen yritti teurastaa jalankulkijan suojatielle
Unohditko kolmesta lapsesta tehtävän päiväkohtaisen vähennyksen? Kun ne ottaa huomioon, niin herran nettotuloksi tulee 3253 e/kk. Sakot määräytyvät käytännössä edellisen valmistuneen verotuksen mukaisten tulojen perustella. Tuolloin Atte Jääskeläinen oli ns. työelämäprofessorina Lappeenrannassa. Noilla nettotuloilla päästään lähelle jotain 5 tonnia kuukaudessa, mikä sopii hyvin aloittelevien proffien lähtöpalkaksi tuollaisessa maaseutukorkeakoulussa. Normiproffa saa liksaansa korkeammalle erilaisilla "pätevyyksillä", joita työelämäprofessorilla ei hevin ole. Sitäpaitsi, jepet kysyvät uhrinsa ansiot suoraan verottajan tietokannasta, ei siinä valehtelu auta.
Re: Atte Jääskeläinen yritti teurastaa jalankulkijan suojatielle
Sitäpaitsi, jos tulot on oleellisesti muuttuneet (tai ne tarvitsee valehdella pienemmäksi) niin toimittaa vaan selvityksen nykyisistä tuloista. Yllättävän moni ison sakon saamassa ollut on toimittanut oikeudelle valheellisen todistuksen romahtaneista tuloistaan.Gagarin kirjoitti: ↑Ti Loka 27, 2020 12:36 amUnohditko kolmesta lapsesta tehtävän päiväkohtaisen vähennyksen? Kun ne ottaa huomioon, niin herran nettotuloksi tulee 3253 e/kk. Sakot määräytyvät käytännössä edellisen valmistuneen verotuksen mukaisten tulojen perustella. Tuolloin Atte Jääskeläinen oli ns. työelämäprofessorina Lappeenrannassa. Noilla nettotuloilla päästään lähelle jotain 5 tonnia kuukaudessa, mikä sopii hyvin aloittelevien proffien lähtöpalkaksi tuollaisessa maaseutukorkeakoulussa. Normiproffa saa liksaansa korkeammalle erilaisilla "pätevyyksillä", joita työelämäprofessorilla ei hevin ole. Sitäpaitsi, jepet kysyvät uhrinsa ansiot suoraan verottajan tietokannasta, ei siinä valehtelu auta.
55- vuotiaalla käppänällä 3 alaikäistä lasta? Just. Ja kaksoset tulossa jouluksi....
- poikani
- Telkkaridekkareiden asiantuntija
- Viestit: 9987
- Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
- Paikkakunta: ?? ???????
Re: Atte Jääskeläinen yritti teurastaa jalankulkijan suojatielle
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003055345.htmlHelsingin Sanomat kirjoitti:Kotimaa
Poliisi tutkii Heikki Haaviston pakoa yliajopaikalta
Tilaajille
Vainio Riitta
24.3.1991 2:00
Poliisi tutkii Espoon Tapiolassa sattunutta yliajoa, jossa Maataloustuottajain Keskusliiton puheenjohtaja Heikki Haavisto pakeni onnettomuuspaikalta ajettuaan autollaan jalankulkijan päälle.
Haavisto ilmoittautui itse myöhemmin poliisille. Hän puhalsi poliisikuulusteluissa oman kertomansa mukaan alkometriin, joka osoitti 0,1 promillea.
. . .
Keskustalaisille tyypillistä ajamista.
????? ?? ??????.
Re: Atte Jääskeläinen yritti teurastaa jalankulkijan suojatielle
Mitä höpiset? Ylinopeus yli 60 km/h alueella 21-29 km/h yleensä 12 ps, liukuma 10-18 ps. Ylinopeus 30-50 km/h yleensä 22 ps, liukuma 16-32 ps.Chikatilo kirjoitti: ↑Ma Loka 26, 2020 11:08 pm Sakkoa tuli sentään saman verran kuin 25 km/h ylinopeudesta ohituskaistan päässä, kun nopeusrajoitus putoaa 20 km/h 100 metriä ennen liikenneturvallisuuskameraa.
Tässä on hyvä peruste, miksi Atte tarvitsee virka-BMW:n ja kuljettajan. Ei vaaranna enää muuta liikennettä ja - ministerilogiikalla - päästötkin putoavat nollaan.
"Kaikki on mulkkuja kunnes toisin todistetaan". Frank Zappa
-
- Jessica Fletcher
- Viestit: 3178
- Liittynyt: Pe Syys 18, 2020 5:51 pm
Re: Atte Jääskeläinen yritti teurastaa jalankulkijan suojatielle
Kuinka kyseessä ei ole törkeä liikenteen vaarantaminen, kun ihminen jää alle suojatiellä, johon autoilijan tulisi pysähtyä? Tyhjällä tielläkin voi saada ylinopeudesta törkeän liikenteen vaarantamisen, mutta ihmisen päälle ajamalla suojatiellä ei?
Re: Atte Jääskeläiselle sakot suojatietä ylittäneeseen jalankulkijaan törmäämisestä
Tästä kyseisestä tapauksesta en tiedä yhtään sen enempää kuin mitä tuossa uutisessa lukee, eli auto tönäisi henkilöä suojatiellä.JanitaSlim kirjoitti: ↑Ti Loka 27, 2020 5:42 am Kuinka kyseessä ei ole törkeä liikenteen vaarantaminen, kun ihminen jää alle suojatiellä, johon autoilijan tulisi pysähtyä? Tyhjällä tielläkin voi saada ylinopeudesta törkeän liikenteen vaarantamisen, mutta ihmisen päälle ajamalla suojatiellä ei?
Noilla tiedoilla on melko mahdoton muodostaa mitään käsitystä siitä millainen tilanne on ollut, eli onko autolla tultu hidastamatta ja jalankulkijasta välittämättä ja törmätty jalankulkijaan, vai onko tilanteessa ollut sellaista perinteistä ruuhkakaupungin sähläystä eli auto on pysähtynyt suojatien eteen ja päästänyt jalankulkijat tien ylitse, ja siinä vaiheessa kun auto on lähtenyt liikkeelle on sieltä yksi viipottaja vielä viime tingassa kipittänyt eteen ja jäänyt auton tönäisemäksi.
Eli eiköhän tuon törkeyden suurelta osin ratkaise auton nopeus tapahtumahetkellä ja se onko tapaus johtunut selkeästi vahingosta vai piittaamattomuudesta.
Mitä taas tulee noihin korvauksiin mitä joku ihmetteli, niin suomessa on sellainen järjestelmä kuin pakollinen liikennevakuutus, eli onnettomuustapauksessa korvaukset maksaa syyllisen osapuolen liikennevakuutusyhtiö, ei auton kuljettaja.
Siinä tapauksessa jos kyseessä on ollut rattijuoppous tai muu selkeä kaahaaminen tai piittaamattomuus josta kuljettaja tapauksessa tuomitaan, voi vakuutusyhtiö hakea korvauksia vakuutuksen ottajalta.
Tämä on siis minun käsitykseni asiasta, jos jollain on parempaa tietoa niin googlettakoon ja kertokoon.
Re: Atte Jääskeläiselle sakot suojatietä ylittäneeseen jalankulkijaan törmäämisestä
Lapset olivat Jääskeläisellä jo ilmeisesti jo 14-vuotta sitten (lähde kai tähänkin wikipedia), joten ovat helposti jo kaikki aikuisia. Toisaalta yliopistopesti oli ilmesesti osa-aikainen, joteen kuukausiansiot ovat voineet olla hyvinkin matalat. Ilmesesti Jääskeläinen oli vähän ns. työpaikkojen välissä verotietojen aikajaksolla saatuaan YLEstä de facto potkut.Gagarin kirjoitti: ↑Ti Loka 27, 2020 12:36 amUnohditko kolmesta lapsesta tehtävän päiväkohtaisen vähennyksen? Kun ne ottaa huomioon, niin herran nettotuloksi tulee 3253 e/kk. Sakot määräytyvät käytännössä edellisen valmistuneen verotuksen mukaisten tulojen perustella. Tuolloin Atte Jääskeläinen oli ns. työelämäprofessorina Lappeenrannassa.
Mitä tulee ketjun aloitukseen, uutisessa ei sanota vaadituista tai pyydetyistä korvauksista yhtään mitään. Ei myöskään, että ne olisivat olleet 0 euroa.
Re: Atte Jääskeläiselle sakot suojatietä ylittäneeseen jalankulkijaan törmäämisestä
Jospa hän tarkoittikin euromäärää, hänellä on varmaankin suuremmat tulot kuin tällä suojatiellä jalankulkijan päälle ajaneella.slk kirjoitti: ↑Ti Loka 27, 2020 1:45 amMitä höpiset? Ylinopeus yli 60 km/h alueella 21-29 km/h yleensä 12 ps, liukuma 10-18 ps. Ylinopeus 30-50 km/h yleensä 22 ps, liukuma 16-32 ps.Chikatilo kirjoitti: ↑Ma Loka 26, 2020 11:08 pm Sakkoa tuli sentään saman verran kuin 25 km/h ylinopeudesta ohituskaistan päässä, kun nopeusrajoitus putoaa 20 km/h 100 metriä ennen liikenneturvallisuuskameraa.
Tässä on hyvä peruste, miksi Atte tarvitsee virka-BMW:n ja kuljettajan. Ei vaaranna enää muuta liikennettä ja - ministerilogiikalla - päästötkin putoavat nollaan.
Re: Atte Jääskeläiselle sakot suojatietä ylittäneeseen jalankulkijaan törmäämisestä
Niin sen täytyy olla. Onhan täällä sellaisia multitalentteja että tulotkin on varmaan kuin ministereillä
"Kaikki on mulkkuja kunnes toisin todistetaan". Frank Zappa