Olet lienee käynyt tapahtumapaikalla, koska varmuudella voit olla tuota mieltä asiasta. Itse en ole käynyt enkä voi olla varma yhtään mistään.jaakok kirjoitti: Ke Tammi 13, 2021 1:12 pmTiedämme että pyöräilijä on ollut 75 metrin päässä - joten mahdollisen metson on pitänyt olla siinä välissä - ja tiedämme että tuolta etäisyydeltä on mahdoton olla huomaamatta pyöräilijää. Tuon voi käydä itse toteamassa metsässä. Se on oikeasti lyhyt matka, ja kivääri kuin kivääri on tuolla matkalla käytännöllisesti täydellisen tarkka.maxi kirjoitti: Ke Tammi 13, 2021 11:02 am Ulkopuolisena emme tiedä jos metso on ollut 30m. päässä ja pyöräilijä 75m.päässä metsästäjästä onko ollut mahdotonta vai mahdollista huomata ennen laukausta.
Katson tästä ikkunasta juurikin 75 metrin päässä olevaa puuta metsän läpi. Siitä erottuu 100% varmuudella _paljon_ ihmistä pienempiä yksityiskohtia. Tämä kannattaa jokaisen käydä itse toteamassa. Tuo on lyhyt matka.
Ampujan tulee _aina_ varmistaa kohde _ja_ takasektori, on kyse sitten metsästyksestä tai taulujen tiputtamisesta, jo ennenkuin sormi menee liipaisimelle. Sitä ei nyt ole tehty. Vaarantava virhe ja vastuu tästä on yksinomaan aseen käsittelijällä.
Varmuudella voin sanoa, että metsässä ei välttämättä näe 75m.n päähän jos maastossa on itseni ja kohteen välissä esim. kumpare, joka antaa mahdollisuuden estää täysi näkymä lisäksi edessä voi olla puustoa. Kumpareesta ei välttämättä edes tiedä sen olemassa olosta jos maasto peitteisyyden vuoksi kätkee kohouman ja se nousee ikäänkuin huomaamatta.
Sen verran olen ammatikseni metsiä tampannut, että tämän olen joutunut monesti toteamaan.
Itse tapahtunutta en millään lailla vähättele tai puolustele aiheutettua vahinkoa. Se vaan on niin, että syyttävä sormi on helppo osoittaa jotakuta kohden, vaikka itse asiat eivät olisikaan tiedollisesti hallussamme.