Lasten kasvatuksesta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Missu
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Joulu 28, 2020 8:23 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Missu »

Mikko82 kirjoitti:
La Syys 18, 2010 2:52 pm
Florence86 kirjoitti:
Mikko82 kirjoitti:
Missä helkkarissa lapsilla ne isoäidit nykyisin on ja vaikka asuisivat toisella paikkakunnalla niin kyl sen verran täytyy tulla vastaan ja matkustaa tai lapsi viedään isovanhemmille, että lapsen vanhemmat pääsevät töihin tai viettämään yhteistä aikaa.
Mikko82 kirjoitti:
En ymmärrä vaan ihmisiä, jotka on niin sukurakkaita että äitinsä perässä tulee juosta päivittäin/viikottain/kuukausittain.
Ai että :D :D
Et ymmärrä ollenkaan, kun asut kotonas tai äitisi hameenhelmoissa/naapurissa/samassa pitäjässä ja lisäksi olet tyttö. Pojilla se äiti on hieman kaukaisempi henkilö kuin isä. Se on vaan sellainen biologinen piirre ihmisessä, että poika kysyy ennemmin isältänsä ohjeita paremmin kuin äidiltään, vaikka kummatkin vanhemmat ois tärkeitä? :)

Naiset ja miehet suhtautuvat vanhempiinsa siis hieman eri näkövinkkelistä. Naiset kaipaa enemmän apua vanhemmiltaan tai äidiltänsä lasten hoitoon liittyvissä asioissa, jos niikseen on ja meillä miehillä taas menee monta kuukautta kun esimerkiksi soittelemme vanhemmille, ehkä jopa n. 4kk!? On niitä varmaan muitakin, jotka näin menettelevät sukupuolesta riippumatta ja silti välit on hyvät vanhempiinsa.

Uskovaisten piireissä on ehkä enemmän sellaista lähimmäisen kaipuuta ja rakkautta, mutta sitten ne ovatkin suvultansa jatkuvasti pyytämässä rahaa tai apua, eivätkä koskaan tule toimeen omillaan kun on sellaiseksi oppinut selviämään elämässään.
Minulla on neljä lasta joista 2 asuu kotona,ovat jo teini ikäisiä.kännykät ne ovat saaneet tokalla tai kolmannella luokalla.vaikka olenkin sitä mieltä että lankapuhelin..😀mutta meillä ei ladata pelejä eikä muutakaan puhelimiin.puhelimella /tietokoneella saa olla 1h päivässä netissä.yksi sovellus on koneella millä pitää yhteyttä esim.kavereihin mutta lapset joko soittaa/tekstaa,sitä varten se puhelin on.iltaisin tarkistan puhelimen ja sivu historiat ja yöksi kaappiin.pelikoneita käytetään niinkuin on sovittu.ei väkivalta pelejä.viikkoraha on 20e.lapset on aina halunneet olla kesätöissä.käyttävät paljon rahaa urheilu välineisiin,mopoihin yms.kotiin tulo ajat on ja hyvin ne on niitä noudattanu.kaverit tulee yö kylään niin peli ajoista joustetaan.

ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Missu kirjoitti:
Ke Tammi 13, 2021 8:06 pm
vaikka olenkin sitä mieltä että lankapuhelin..
Ihan mielenkiinnosta kysyn että miksi?
Vähän sama kuin joku sanoisi että mielummin hevosella kuin autolla. Nostalgia ja retroilu toki voi olla arvo sinänsä mutta käytettävyyteen sillä ei ole vaikutusta saati hyötyihin.

Missu
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Joulu 28, 2020 8:23 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Missu »

ReissuLasse kirjoitti:
Pe Tammi 15, 2021 1:54 pm
Missu kirjoitti:
Ke Tammi 13, 2021 8:06 pm
vaikka olenkin sitä mieltä että lankapuhelin..
Ihan mielenkiinnosta kysyn että miksi?
Vähän sama kuin joku sanoisi että mielummin hevosella kuin autolla. Nostalgia ja retroilu toki voi olla arvo sinänsä mutta käytettävyyteen sillä ei ole vaikutusta saati hyötyihin.
Ihan sillä sanoin että mun lapsuudessa oli meillä vain lankapuhelin.15vuotiaana ostin kännykän jossa oli matopeli eikä sillä mihinkään nettiin päässy.

ReissuLasse
Jessica Fletcher
Viestit: 3218
Liittynyt: To Touko 07, 2015 6:47 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Missu kirjoitti:
Pe Tammi 15, 2021 8:13 pm
ReissuLasse kirjoitti:
Pe Tammi 15, 2021 1:54 pm
Missu kirjoitti:
Ke Tammi 13, 2021 8:06 pm
vaikka olenkin sitä mieltä että lankapuhelin..
Ihan mielenkiinnosta kysyn että miksi?
Vähän sama kuin joku sanoisi että mielummin hevosella kuin autolla. Nostalgia ja retroilu toki voi olla arvo sinänsä mutta käytettävyyteen sillä ei ole vaikutusta saati hyötyihin.
Ihan sillä sanoin että mun lapsuudessa oli meillä vain lankapuhelin.15vuotiaana ostin kännykän jossa oli matopeli eikä sillä mihinkään nettiin päässy.
Aika paljon on vielä niitä jäljellä jotka ovat eläneet lankapuhelimen kanssa.
Netti on sellainen jota on lähes mahdoton blokata länsimaissa lapsilta ja nuorilta. Kaikki siihen liittyvä ei suinkaan ole pahaa ja turmiollista mutta vanhempien ohjausta toki tarvitaan.

Avatar
ajanpatina
Jack Bauer
Viestit: 963
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 5:08 pm
Paikkakunta: Loimaa, Tampere
Viesti:

Re: Lasten kasvatuksesta

Viesti Kirjoittaja ajanpatina »

VastarannanKiiski kirjoitti:
Ma Joulu 21, 2020 3:29 pm
Aave Valo kirjoitti:
Ma Joulu 21, 2020 2:39 pm
Miksei viranomaisten toimesta ei puhuta siitä, että osa nuorista on vaan kaiken läheisyyden, huolenpidon ja rajojen tuolla puolen. On paljon täysin holtittomia nuoria jotka eheytyy ainoastaan Gulagilla uraania louhimalla.
Varmaankin näin.
Teini-iässä ollaan jo auttamatta myöhässä. Kasvatuksen pitäisi siinä vaiheessa olla jo valtaosin tehty. Jos alat vasta syksyllä kitkeä porkkanapenkkiä tai pottumaata, sato on auttamatta kehno ja rikkaruohot vallanneet tilan. :mrgreen: Ehkäpä lapsukaistenkin sieluista pitäisi kitkeä henkiset rikkaruohot ja vaalia sitä, minkä toivoo vahvistuvan. Hommaan valmistautuminen alkaa heti kun kylvöt on tehty.

Osalla vanhempia saattaa olla melkoinen yllätys, kun oma lapsi paljastuu, siis kunnolla paljastuu ilman asian väistelymahdollisuutta,hirviöksi ja kykeneväksi henkirikokseen. Vähän omilleen jätetyt lapsethan saattavat näennäisesti pärjätä vuosia suht hyvin, yhteistä aikaa vanhempien ja lapsien kesken on koko ajan vähemmän, laiskuuttaan ja mukavuuden haluaanvanhemmat ovat ehkä sulkeneet silmänsä ja uskoneet penskojen selitykset menemisistä ja tulemisista.. Sitten silmät avautuu ja se pikkupallero on muuttunut varastelevaksi gansteriksi, jolla on vakava sekakäyttöongelma, kyseenalainen kaveripiiri ja pahimmillaan edessä läpällä tehdyn henkirikoksen jälkiseuraamukset.
Niin... Näin tietysti voidaan todeta, mikä on vapaan puhekasvatuksen seuraus. Lasten kasvatuksessakin toimii syyn ja seurauksen laki. Henkilökohtaisesti itse en usko vapaaseen kasvatukseen, enkä puhekasvatukseen. Olen vanhan liiton miehiä. Isäukkoni jo aikoinaan sanoi, missä ei hyvä ja normaali puhe tehoa, silloin pitää antaa selkään. 8) :twisted:

Noh, vitsa heilui aikoinaan minulle jo 3 vuoden iässä ensi kerran ja viimeksi 15 vuotiaana. Koulun käyntiin antoi motivaatiota pajuvitsa ja matikan perusalkeet päntättiin minulle etupäässä peräpään kautta sisään. Koulussakin sain remeliä, kun avauduin väärälle opelle. Veistosalista ei parkumiseni kuulunut. :?

Noh, 13.-vuotiaana oli kokeet, joista olin pihalla kuin lumiukko. Pyörittelin pännää handussa, eikä koepaperissa ollut kuin nimeni. Opettaja näki tasan tarkkaan, etten tiennyt vastauksia ja se mulkero naureskeli vittumaisella äänellä, "Nooh Raimo, kirjoitappas nyt vaan..." ja se nauraa hörötti perään. Ihan vaan hetken mielijohteesta "avauduin" ja sanoin isoon ääneen, - "Vittuakos siinä hirnut, ei mulla sulle kauroja oo antaa..." Seuraus: Pääsin välittömästi ulos luokasta, jos skolestakin pariksi viikkoa. Kirje kotio, jonka faija luki ja persukset olivat hellinä ne seuraavat parisen viikkoa. Tuli siitä ehdot ja käytösnumero putosi pari numeroa ja siitä hyvästä sain kotona taas selkääni, noin niin kuin kesänvieton alkajaisiksi, oli peräpää taas punaisena. Autch... :oops:

Vuosi -65 oli rankka vuosi. Ei mennyt meikäpojalta ihan putkeen. Heti alkuvuodesta sain faijalta neljä kertaa pajuvitsaa ja tietty paljaalle ja aina kahden viikon välein. Tosin, viimeisellä kerralla sain jo sähköroikasta ja karkasin kotoa yön selkään. Seuraavana päivänä meninkin lastenkotiin ihan vapaaehtoisesti. Reipas kuukausi myöhemmin sain siellä nahkaremmiä. Kaksi äämmää laittoi ruotuun, enkä mahtanut niille mitään. Se oli kova kolaus itsetunnolle. Parisen kuukautta myöhemmin, osapuilleen, sama uusiksi. Koita siinä sitten matchoilla, kun akat hyppii silmille. Onneksi pääsin sieltä kansanopistoon... :cry:

Mutta, näin jälkikäteen muistellen, en ole ollenkaan pahoillani, vaikka sain ruotamaa ja remeliä persiilleni monet kerrat. Ihan itse aiheutin ja hommasin selkääni. Sitä kuvitteli, ettei faija saa tietää ja itsesuojeluvaisto ei pelannut yhtä hyvin, kuten monilla muilla.
Sanotaan näin, jollei kuri olisi ollut penskasta asti niin tiukka, kuin oli, niin minusta olisi tullut ihan kamala karpaasi. Ei minuun pelkkä puheen länkytys penskana ja murkkuiässä tehonnut. Mutta, kun sai tasasen tappavasti selkäänsä, niin sitä tällainen kovapäisempikin oppi ja rauhoittui kummasti... edes joksikin aikaa. :roll:
Kaikella on aikansa.

Avatar
Mr.Crowley
Alibin satunnaislukija
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Helmi 12, 2021 11:08 am
Paikkakunta: Kotka

Re: Lasten kasvatuksesta

Viesti Kirjoittaja Mr.Crowley »

Minulla ei ole lapsia, mutta jos olisi niin vitsaa en säästäisi
"I tell you what. Leave the rings. Take the wife!"

Missu
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Joulu 28, 2020 8:23 pm

Re: Lasten kasvatuksesta

Viesti Kirjoittaja Missu »

ReissuLasse kirjoitti:
Pe Tammi 15, 2021 1:54 pm
Missu kirjoitti:
Ke Tammi 13, 2021 8:06 pm
vaikka olenkin sitä mieltä että lankapuhelin..
Ihan mielenkiinnosta kysyn että miksi?
Vähän sama kuin joku sanoisi että mielummin hevosella kuin autolla. Nostalgia ja retroilu toki voi olla arvo sinänsä mutta käytettävyyteen sillä ei ole vaikutusta saati hyötyihin.
No mulla on ollu hevosia kuusi niin mielummin valitsen hevosen.mä voin kuulostaa melko kyylä äidiltä mutta se voi johtua siitä että minut ja mun sisarukset periaatteessa kasvatti lastenhoitaja ja isä.molemmat vanhemmat oli aina töissä äiti varsinkin.itsekkin kyllä teen paljo töitä aina välillä mutta pahatapa aina soitella niille..ei sillä että ne pistäisi bileet pystyyn mutta miten koulussa,mitäs kaverit,harkat meni.

Maura Isles
Frank Drebin
Viestit: 390
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:01 pm

Re: Lasten kasvatuksesta

Viesti Kirjoittaja Maura Isles »

Sama täällä, en tajua miksei lasten kanssa voi elää rennosti ja tehdä mitä milloinkin ehtii, jaksaa tai mikä olis kivaa. Mulla on paljon tuttuja jotka tasan tarkkaan seuraa minuuttiaikataulua päiväunien, ruokailujen ja ulkoilujen kanssa.

Toimii varmaan vähän vanhempien lasten kanssa. Meillä taas on päivän aikataulu siksi että elämä on silloin 100x helpompaa.
Esimerkki päivästä kun "ollaan vaan kotosalla" ja kaikki sujuu. Lapsi 3v.

8.00 lapsi herää viimeistään. Peseytymiset, pukemiset, aamupala, piirrettyjä
9.30 ulos. onneksi asutaan maalla niin tekeminen voi alkaa heti kun päästään ovesta pihalle. Pari kolme tuntia lumitöitä, lumilinnaa, pulkkamäkeä, yleistä hääräämistä niin että muksulla pää märkänä ja pohjaton nälkä.
12.00 syömään. Massu täyteen sapuskaa niin simahtaa päikkäreille alta viiden minuutin.
13-15 päikkärit eli äidin oma aika. Kuppi kahvia, donitsi, namnam.
15 välipala, lapsi saa touhata ja leikkiä omia leikkejään
17 ruoka
18-19 pieni ulkoiluhetki
20 iltapala, iltapesut, iltasatu
21 pää tyynyyn ja simmut kiinni

Esimerkki päivästä kun mikään ei mene putkeen ja aikataulu kusee:

9.00 lapsi herää. Peseytymiset, pukemiset, aamupala, omia leikkejä tai piirrettyjä
11.00 ulos
13.00 syömään. Lapsi ei tahdo syödä, paitsi ottaisi äidin donitsia.
15.00 ei mitään toivoakaan että nukahtaisi päiväunille.
16.30 lapsi nukahtaa yliväsyneenä sohvalle. Annetaan nukkua tunnin.
18.00 päivällinen.
18.30 lapsi juoksee pitkin taloa. Siispä hetkeksi pihalle.
20.00 pientä iltapalaa, koska juuri söi päivällisen
21.00 iltasatu
21.30 viides iltasatu
22.00 valot sammuu
22.30 lapsi kukkuu ja höpöttelee
23.00 lapsi itkee kun ei halua nukkua
23.30 lapsi raahaa peiton ja tyynyn olohuoneen sohvalle. palautetaan omaan sänkyyn.
00.00 lapsi nukkuu, vihdoinkin. Kaikki saavat ruhtinaalliset 6h yöunta, koska herätys on aamulla klo 6 koska työt ja päiväkoti 8)

Siksi aikataulu.
Joka päivä.
Tismalleen samanlainen.

Late6
Theo Kojak
Viestit: 1173
Liittynyt: Su Joulu 27, 2020 11:01 pm

Re: Lasten kasvatuksesta

Viesti Kirjoittaja Late6 »

Missu kirjoitti:
Pe Tammi 15, 2021 8:13 pm
Ihan sillä sanoin että mun lapsuudessa oli meillä vain lankapuhelin.15vuotiaana ostin kännykän jossa oli matopeli eikä sillä mihinkään nettiin päässy.
Tämä, silloin välttyi lukemattomilta riskitekijöiltä kun ei ollut somea käytössä jota nykyisin etenkin pedarit suosii ja vielä kun löytyy näitä vanhempia jotka eivät ymmärrä mitä ovat insta tai snäppi, tarkistavat vain tekstarit, jos sitäkään

inka
Jane Marple
Viestit: 1030
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 5:54 pm
Paikkakunta: Santa Catarina

Re: Lasten kasvatuksesta

Viesti Kirjoittaja inka »

Ennen lapset kasvatettiin itse, aika kovallakin kurilla, mutta sitä kautta lapsille kasvoi ihan perus normaali maalaisjärki. Nykyään kun vanhempia ei paljon kiinnosta mukuloidensa kasvattaminen, vaan mennään siitä mistä aita on matalin eli lyödään 50€ kakaralle käteen ja sanotaan että jos tulee asiaa me ollaan iskän kanssa tossa lähikippolassa. Ja mitään ei kielletä lapsilta, sehän olis vallan kamalaa. Jos oma kakara muka sattuis tekemään jotain kiellettyä, heti tulee ettei meidän juuso ainakaan ole tehnyt mitään väärää. Ja jos onkin, niin vanhemmat hoitaa asian alta pois ettei lapsiparka saa traumoja. Jos nykyajan kullannuput laitettaisiin itse kantamaan seuraukset teoistaa pienestä pitäen, joku niistä voisi oppia jopa vastuuntuntoa ym. mitkä ennen oli päivänselviä asioita. Tuntuu että nykyään omia kakaroita joko paapotaan liikaa tai ei kasvateta itse ollenkaan. Mihin on kadonnut se kultainen keskitie kasvatusasioissa.
Pää kiinni painajainen -Klamydia-

Vastaa Viestiin