Tampereen lapsisurma 22.5.2021 - Äiti syyntakeeton

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Äidin epäillään surmanneen lapsensa Tampereella

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

^ On totta, että narkomaanit yleensä antavat lapsensa vapaaehtoisesti pois tai suhtautuvat enemmän ja vähemmän ymmärtäväisesti ammattilaisten tekemään huostaanottoon. Tässä Tampereen tapauksessa lapsi saattaa olla ollut aika pieni (puhuttu mm. vaunuista) ja koska lapsi oli äidin kanssa liikenteessä, lapsen on ilmeisestikin annettu kotiutua synnytyssairaalasta ilman huostaanoton tarvetta. Tuskin siis on kyse aivan narkomaaniäidistä, mutta huumeiden käyttöään salailevia viihdekäyttäjiäkin on toki paljon.

Itse asiassa huumeiden osalta mietin nimenomaan huumebisneksiä. Tiedän Suomesta kymmeniä lapsiperheitä, joiden elintaso ja joskus toimeentulokin on suunniteltu osin tai kokonaan huumebisnesten varaan. Mömmöbisnekset eivät kuitenkaan ole mitään pomminvarmoja bisneksiä eivätkä varsinkaan riskittömiä tai stressittömiä.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
guddeog
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: La Joulu 12, 2015 9:13 pm

Re: Äidin epäillään surmanneen lapsensa Tampereella

Viesti Kirjoittaja guddeog »

Voisko tässä olla taustalla sellainen tilanne, että isällä on ollut uusi kumppani tms ja äiti päättänyt kostaa tällä tavalla?
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Äidin epäillään surmanneen lapsensa Tampereella

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

guddeog kirjoitti: Ma Touko 24, 2021 12:50 am Voisko tässä olla taustalla sellainen tilanne, että isällä on ollut uusi kumppani tms ja äiti päättänyt kostaa tällä tavalla?
Tätäkin vaihtoehtoa tuolla aiemmin jo mietittiin. Minun mielestä on mahdollista, että äiti on päättänyt kostaa lapsen isälle ehdottamasi asian. Kosto sopisi muutenkin kuvioon, joskaan teko ei tietenkään välttämättä ole kosto. Olisihan tällainen kosto kova isku isää kohtaan, koska silloin isään kohdistuisi enemmän syyllisyystaakkaa (myös sosiaalisessa mielessä) kuin jos tapahtumien taustalla olisi "vain" äidin uupumus.

Ei tässä ketjussa edes ole kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja mietitty, eikä varmasti tulla miettimäänkään. Mistäs sen tietää, vaikka lapsella olisi ollut jokin parantumaton sairaus, vamma tai kuolemaan nuorella iällä johtava sairaus. Äiti olisi voinut lapsensa murhaamalla pelastaa lapsen kivuilta, mahdollisilta operaatioilta ja sairaalajaksoilta tai pelastaa itsensä sairaan/vammaisen lapsen hoitamiselta sekä mahdolliselta pettymykseltä lapsen terveystilannetta kohtaan. Ilman tarkempia tietoja meidän pohtimiset ovat pelkkää spekulaatiota.

Äidillä oli mielestäni kuitenkin ihan oikea pyrkimys tappaa lapsen lisäksi itsensäkin, vaikkei hän siinä onnistunutkaan. Siinä mielessä hän oli valmis jättämään myös puolisonsa, mikäli he olivat tapahtumaan asti yhdessä. Äiti jäi eloon, mutta suhde lapsen isään muuttui kertaheitolla siinä mielessä, että jos heidän suhde vielä jatkuu, se muuttunee etäsuhteeksi äidin joutuessa sairaalahoidon jälkeen joko tutkintavankeuteen vankilaan tai sitten suoraan tutkimus- ja hoitojaksolle Niuvaan/Waasaan.
Viimeksi muokannut H.Moilanen, Ma Touko 24, 2021 1:34 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
Raataja
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 108
Liittynyt: To Elo 16, 2007 7:22 pm

Re: Äidin epäillään surmanneen lapsensa Tampereella

Viesti Kirjoittaja Raataja »

guddeog kirjoitti: Ma Touko 24, 2021 12:50 am Voisko tässä olla taustalla sellainen tilanne, että isällä on ollut uusi kumppani tms ja äiti päättänyt kostaa tällä tavalla?
Kyllä voisi. Oman lapsen tappaminen kostoksi on narsistin äärimmäinen teko.
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Äidin epäillään surmanneen lapsensa Tampereella

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

^ Minusta on hyvä, että tässä keskustelussa spekuloidaan laajalla skaalalla narsistiset kostomurhat ja päihdejutut kuin myös ne perinteiset "äiti oli väsynyt" -jutut synnytyksen jälkeisine masennuksineen/psykooseineen. Totuuttahan me ei tiedetä, mutta näitä lastensurmia tapahtuu aina välillä, eivätkä ne kaikki voi millään olla väsyneiden äitien tekemiä.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
rahima
Hetty Wainthropp
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Marras 08, 2011 7:37 pm

Re: Äidin epäillään surmanneen lapsensa Tampereella

Viesti Kirjoittaja rahima »

Minun veikkaukseni on, että kyseessä on synnytyksen jälkeinen psykoottinen depressio.Nyt tosin lapsen ikä ei ole vielä tiedossa, mutta veikkaisin vauvaikäistä. Äidin suisidiyritys myös viittaa sellaiseen. Hyppäsi melko korkealta ajotielle. Ihme, että selvisi hengissä.Nyt mietityttää, että eikö äidillä ollut minkäänlaista tukiverkkoa eikä neuvola ja sosiaalitoimen apu ehtinyt ajoissa. Vaikka olisi ollut tukiverkko, niin ei aina voi välttää tällaisia tapahtumia. Näin pääsi käymään, valitettavasti. Äidin toipuminen kestää kauan.
Allan Kurma
Jane Marple
Viestit: 1017
Liittynyt: Ma Syys 21, 2020 1:21 pm
Paikkakunta: Fingerpori

Re: Äidin epäillään surmanneen lapsensa Tampereella

Viesti Kirjoittaja Allan Kurma »

rahima kirjoitti: Ma Touko 24, 2021 7:43 am Minun veikkaukseni on, että kyseessä on synnytyksen jälkeinen psykoottinen depressio.Nyt tosin lapsen ikä ei ole vielä tiedossa, mutta veikkaisin vauvaikäistä. Äidin suisidiyritys myös viittaa sellaiseen. Hyppäsi melko korkealta ajotielle. Ihme, että selvisi hengissä.Nyt mietityttää, että eikö äidillä ollut minkäänlaista tukiverkkoa eikä neuvola ja sosiaalitoimen apu ehtinyt ajoissa. Vaikka olisi ollut tukiverkko, niin ei aina voi välttää tällaisia tapahtumia. Näin pääsi käymään, valitettavasti. Äidin toipuminen kestää kauan.
Näitä on ollut jo aikojen alusta. Ennen sanottiin, että meni lapsivesi päähän, kun äiti meni lapsen saannin jälkeen oudoksi. Kaikki eivät toivu koskaan, näitäkin on nähty.
Yö ja aamu jokainen
jollekin on viimeinen
joka aamu, joka yö
jonkun sydän riemuin lyö
jonkun osa ikiyö
aumari
Axel Foley
Viestit: 2034
Liittynyt: Ke Touko 22, 2013 1:46 pm

Re: Äidin epäillään surmanneen lapsensa Tampereella

Viesti Kirjoittaja aumari »

Allan Kurma kirjoitti: Ma Touko 24, 2021 8:21 am
rahima kirjoitti: Ma Touko 24, 2021 7:43 am Minun veikkaukseni on, että kyseessä on synnytyksen jälkeinen psykoottinen depressio.Nyt tosin lapsen ikä ei ole vielä tiedossa, mutta veikkaisin vauvaikäistä. Äidin suisidiyritys myös viittaa sellaiseen. Hyppäsi melko korkealta ajotielle. Ihme, että selvisi hengissä.Nyt mietityttää, että eikö äidillä ollut minkäänlaista tukiverkkoa eikä neuvola ja sosiaalitoimen apu ehtinyt ajoissa. Vaikka olisi ollut tukiverkko, niin ei aina voi välttää tällaisia tapahtumia. Näin pääsi käymään, valitettavasti. Äidin toipuminen kestää kauan.
Näitä on ollut jo aikojen alusta. Ennen sanottiin, että meni lapsivesi päähän, kun äiti meni lapsen saannin jälkeen oudoksi. Kaikki eivät toivu koskaan, näitäkin on nähty.
Itse olen kuullut, että maito nousee päähän, jos ei saa rintoja kunnolla tyhjennettyä. Ehkä tässä ikävässä tapauksessa kuitenkin on kyse äidin väsymisestä ja toivottomuudesta. Apuahan olisi saatavilla, mutta monista eri syistä johtuen sitä ei tavoiteta: tiedon puute, häpeä, ylpeys, puolison kielto avun hakemiseen, lapsen isän osallistumattomuus ym.ym.
jekkumaisteri
Neuvoja-Jack
Viestit: 589
Liittynyt: Ke Tammi 03, 2018 10:55 am

Re: Äidin epäillään surmanneen lapsensa Tampereella

Viesti Kirjoittaja jekkumaisteri »

Eikö kukaan vieläkään tiedä murhaaja äidin henkilöllisyyttä? Ihmeellistä?yleensähän täällä on alta aikayksikön tekijän nimet , kuvat, facebook profiilit yms jaettuna. Jos joku tietää niin ei muuta kuin tänne julki.
Avatar
AutumnForever
Martin Beck
Viestit: 757
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Äidin epäillään surmanneen lapsensa Tampereella

Viesti Kirjoittaja AutumnForever »

Tässä muuten tietoa lapsivuodepsykoosista. Moni näyttää sekoittavan sen ja synnytyksen jälkeisen masennuksen. Psykoosi on kuitenkin ihan eri asia kuin masennus. Psykoosissa tekohetkellä ollut taidetaan aina todeta syyntakeettomaksi. Masennus taas ei ole sellainen mielenterveyden häiriö jonka takia ihminen olisi syyntakeeton tai edes täyttä ymmärrystä vailla. Alentuneesti syyntakeinen nykyään.


"Vajaalle 1 %:lle äideistä kehittyy synnytyksen jälkeinen psykoosi eli lapsivuodepsykoosi (puerperaalipsykoosi).

Lapsivuodepsykoosi alkaa ensi viikkojen aikana väsymyksenä, unettomuutena, itkuisuutena, lopulta epäluuloisuutena ja hajanaisuutena ja toimintakyvyn menetyksenä. Joskus tilaan liittyy erilaisia aistiharhoja ja harhaluuloja. Vastasyntyneen surmaamiset, jotka onneksi ovat erittäin harvinaisia, tapahtuvat usein komentavien ääniharhojen tai erilaisten harhaluulojen vallassa.

Lapsivuodepsykoosit ovat taustaltaan erilaisia. Raskauden loppumiseen liittyvillä voimakkailla muutoksilla hormonaalisessa tasapainossa arvellaan olevan tärkeä osa ainakin osassa lapsivuodepsykooseista. Kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavilla naisilla on suuri riski sairastua lapsivuodepsykoosiin.

Valtaosa äideistä toipuu synnytyksen jälkeisestä psykoosista hyvin ja kykenee toimimaan aivan normaalisti äitinä. Psykoosivaiheen kestoaika vaihtelee suuresti eri äideillä muutamasta viikosta useaan kuukauteen."


Lähde: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00381

Tässä tapauksessa ei ole tietoa (meillä) mistä on kyse. Miksi äiti tappoi lapsensa. Tuo psykoosi on vain yksi vaihtoehto. Itse en pidä mitään vaihtoehtoa eniten todennäköisempänä. Siis että kaikki on vielä auki.
On päiviä, joina ei huomaa, että
vuoret ovat yhä pystyssä.
On tunteja joina kaikki on pelkkää mustien
rantojen roskaa.
Hetkiä joina ei tunne ketään.
Vivienne
Lauri Hanhivaara
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Heinä 01, 2020 3:05 pm

Re: Äidin epäillään surmanneen lapsensa Tampereella

Viesti Kirjoittaja Vivienne »

Mtv uutisten mukaan kyseessä on 38-vuotias tamperelainen nainen jolla on muitakin lapsia ja nainen vaikuttaa harrastajateatteri-piireissä. Enempää tietoa ei löytynyt.

Kamalaa kaikenkaikkiaan. Itse kahden pienen lapsen äitinä ei mene ymmärrykseen. Olen itse kärsinyt uupumuksesta ja masennuksesta etenkin lasten ollessa aivan pieniä, mutta koskaan ei olisi tullut mieleenkään tehdä mitään noin kauheaa. Lapsihan on viaton olento.. :cry:
Avatar
ruusumaa
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5317
Liittynyt: Ma Elo 31, 2020 5:47 pm

Re: Äidin epäillään surmanneen lapsensa Tampereella

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

Vivienne kirjoitti: Ma Touko 24, 2021 11:31 am Mtv uutisten mukaan kyseessä on 38-vuotias tamperelainen nainen jolla on muitakin lapsia ja nainen vaikuttaa harrastajateatteri-piireissä. Enempää tietoa ei löytynyt.

Kamalaa kaikenkaikkiaan. Itse kahden pienen lapsen äitinä ei mene ymmärrykseen. Olen itse kärsinyt uupumuksesta ja masennuksesta etenkin lasten ollessa aivan pieniä, mutta koskaan ei olisi tullut mieleenkään tehdä mitään noin kauheaa. Lapsihan on viaton olento.. :cry:
Yllätyin tosta iästä. Olisin voinut lyödä vetoa, että kyseessä on alle kolmikymppinen :roll:
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
Lily O.
Remington Steele
Viestit: 238
Liittynyt: Ke Loka 09, 2013 3:28 pm

Re: Äidin epäillään surmanneen lapsensa Tampereella

Viesti Kirjoittaja Lily O. »

ruusumaa kirjoitti: Ma Touko 24, 2021 11:46 am
Vivienne kirjoitti: Ma Touko 24, 2021 11:31 am Mtv uutisten mukaan kyseessä on 38-vuotias tamperelainen nainen jolla on muitakin lapsia ja nainen vaikuttaa harrastajateatteri-piireissä. Enempää tietoa ei löytynyt.

Kamalaa kaikenkaikkiaan. Itse kahden pienen lapsen äitinä ei mene ymmärrykseen. Olen itse kärsinyt uupumuksesta ja masennuksesta etenkin lasten ollessa aivan pieniä, mutta koskaan ei olisi tullut mieleenkään tehdä mitään noin kauheaa. Lapsihan on viaton olento.. :cry:
Yllätyin tosta iästä. Olisin voinut lyödä vetoa, että kyseessä on alle kolmikymppinen :roll:

Minä taas en.
Oletettavasti muut lapset ovat isompia ja tämä iltatähti. Ikä ei tuo viisautta, lähinnä väsymystä. Tässä iässä en jaksaisi väsymystä, valvomista, harrastamista, töitä jne samalla tavalla, kuin 10vuotta sitten. Tai edes neljä.

Yhteiskunta on armoton, sun täytyy saavuttaa asioita ja näyttää tietynlaiselle, olla ulkokuntainen. Jotenkin nämä odotukset tuntuu osuvan kovemmin tuohon ikäluokkaan, kuin nuorempaan.
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Äidin epäillään surmanneen lapsensa Tampereella

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Ikä yllätti tosiaan minutkin, vaikkakaan ei täydellisesti. Saatan olla väärässä, mutta minulla on vahvasti sellainen tunne, että tässä on takana joku muu kuin perinteinen ydinperhe eli pitkä avioliitto ja kaikilla lapsilla samat vanhemmat.

Median mukaan äiti on 38-vuotias ja nimensä perusteella kantasuomalainen. Ei voi mitään, mutta entistä enemmän ajattelen, että tähän tapaukseen liittyy jotain muutakin kuin vain äidin mahdolliset mielenterveysongelmat.

Tiedän useamman lapsivuodepsykoosin vuosien varrelta ja ihan jokainen niistä oireili niin, ettei sairautta voinut olla huomaamatta. Olisi vaikea kuvitella, ettei äitiä olisi toimitettu pakkohoitoon, vaan hänen olisi annettu olla lapsen kanssa kahden. Ilmeisesti lapsella oli isäkin jollain tavalla kuvioissa - ainakin sen perusteella, että joku viestin kirjoittaja täällä kommentoi tuntevansa lapsen isän. Sekin, että poliisi pääsi tuoreeltaan kuulustelemaan äitiä jo kerran, ei viittaa mielestäni mihinkään lapsivuodepsykoosiin. Masennus ja uupumus puolestaan ovat sairauksina vähän erilaisia. Kuten joku jo aiemmin totesi, masentunut ja/tai uupunut ihminen ei ole juridisesti syyntakeeton.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
Ouagadougou
Hetty Wainthropp
Viestit: 469
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 7:17 pm

Re: Äidin epäillään surmanneen lapsensa Tampereella

Viesti Kirjoittaja Ouagadougou »

Synnytyksen jälkeisessä depressiossa voi kyllä olla psykoottisia piirteitä. Been there, done that.

Miksi äidin henkilöllisyys pitäisi tietää? Mitä lisäarvoa se toisi keskusteluun?
Vastaa Viestiin