Lähinnä mietin painetta ei tuolta ilman painepukuja sun muita happivälineitä ole ulos tulemista muuten kuin ruumispussissa. Ja jos tuolla olisi vielä hengissä ollut joku päivien jälkeen niin on jo aivan henkihieverissä eli tuskin kauheasti omatoimisesti pystyisi enää operaatiota helpottamaan. Kylmyyshän noissa syvyyksissä on aika armoton vaikka happea riittäisikin.Jori Puska kirjoitti: ↑Ma Heinä 26, 2021 6:22 pmNe luolapojathan pelastettiin niin että ne pakattiin sukelluspukuun, nukutettiin ja sitten kokeneet sukeltajat kuljetti ne luolaston läpi turvaan. Jotain samanlaista olisi voinut toimia tässä.ammattiamatööri kirjoitti: ↑Ma Heinä 26, 2021 6:04 pm Jos tälläisiä on aikoinaan suunniteltu niin mitenköhän nuo meinasi pelastaa ne ilmataskuissa olijat? Koko laiva aivan mullin mallin, eloonjääneiden paikoista ei mitään tietoa, sukeltaminen hylyn sisällä törkeän hidasta ja päälle vielä se pieni pohdinta, että mitäs tehdään jos hylyn sisältä löytyykin eläviä. Eihän kai millään tekniikalla voi pelastaa tämänkaltaisia pelastettavia edes nykytekniikalla niin kuinka tuo olisi ysärillä onnistunut? Kai nyt joku realismi on ollut edes matkassa, että täysin mahdoton tehtävä.
Estonia
Valvoja: Moderaattorit
-
- Jack Bauer
- Viestit: 904
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Re: Estonia
^
No kyllähän tuo syvyys vielä ihan normi vapaasukellus syvyys on mutta hypotermia kyllä on hoitanut ne viimeisetkin mahdolliset eloonjääneet hyvinkin nopeasti elävien kirjoista.
Tällaisiin ilmataskuetsintöihin ei missään tapauksessa olisi enää tuossa vaiheessa lähdetty.
No kyllähän tuo syvyys vielä ihan normi vapaasukellus syvyys on mutta hypotermia kyllä on hoitanut ne viimeisetkin mahdolliset eloonjääneet hyvinkin nopeasti elävien kirjoista.
Tällaisiin ilmataskuetsintöihin ei missään tapauksessa olisi enää tuossa vaiheessa lähdetty.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
-
- Hercule Poirotin viikset
- Viestit: 104
- Liittynyt: To Marras 19, 2015 4:32 pm
Re: Estonia
Olihan tässä taannoin joku kaveri joka pelastettiin kun se oli ollut 3 päivää uponneeseen veneeseen jääneessä ilmakuplassa. Se oli rakentanut jonkun systeemin jonka avulla se kohottautui vedestä ja vältti hypotermian.
Re: Estonia
Nyt oli kyseessä n. 4 asteinen vesi joten minkäänlaisia mahdollisuuksia pelastautumiseen ei olisi kyllä ollut.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Re: Estonia
Kiitos.factlover kirjoitti: ↑Ma Heinä 26, 2021 1:08 pmLöysin sen dokkarin, vuodelta 1997:factlover kirjoitti: ↑Ti Heinä 13, 2021 1:38 amTällainen piirros ja korostus näkyy jossain dokkarissa (oliko siinä Dplayn vai jossain vanhemmassa) Meyerillä, kyseissä piirroksessa taisi olla vielä VIkingin teksteissä.tasaraha kirjoitti: ↑Ti Heinä 13, 2021 1:24 am Tämä oli lukijan kommentti, joten en tiedä onko tuo mainittu A2 Meyerin konttorin seinällä totta? Mikäli tuo on totta, niin silloinhan se vahvistaisi todistajien lausuntoja veden tulosta sisään alakerroksessa, unohtamatta niitä metallin raapimista muistuttavia ääniä.
https://youtu.be/EVztvPfs28Y?t=567
Itseäni ihmetyttää, että nämä todistajalausunnot on ohitettu ja ohitetaan edelleen. Ei mun korvaan kuulosta mielikuvituksen tekeleiltä.
Re: Estonia
Visiiri niitä varmaan ei ole vienyt, mutta jos ramppi on päässyt visiirin irrottua elämään vapaasti niin paljon, että se ei enää lopulta (mikä voi olla piankin) enää oman ja/tai saranoiden muodonmuutosten jälkeen enää edes sovi menemään kiinni, niin ne kaiteet siinä kai ensimmäisenä hakkautuu. Irti tai erimuotoisiksi.factlover kirjoitti: ↑Ma Heinä 26, 2021 12:54 pmMillaista tietoa tarkoitat? Jos visiiri olisi vienyt ne mennessään, niin miksi ne ovat hylyn välittömässä läheisyydessä eikä siellä, minne visiiri väitetysti putosi?
Videota aiheesta: https://youtu.be/xx6UTnqCaw0?t=1440
En ole polttoleikannut veden alla, mutta minäkin uskon, että myös veden alla pillistä jäisi tunnistettava jälki ja se olisi vaivatonta näyttää kuvassa jos sellainen on olemassa ja kameran operaattorilla on motiivi näyttää sellainen jälki. Ei vaan ole nähty, ei kaiteissa eikä rampissa.
Sitä odotellessa todennäköisintä lienee, että kaiteet on hakkautuneet irti ja hakeneet paikkansa merenpohjassa jossain vaiheessa uppoamista tai sen jälkeen. Kun kerran kaiteet on olleet hitsattuna ramppiin, niin en olisi hirveän yllättynyt että niitä olisi aluksen historian aikana kolhittu useammankin kerran ja jos joku jalka on ollut irti niin annettu olla tai näön vuoksi räkäisty joku huono sauma päälle. Eikä yllättäisi sekään, että jopa molemmat kaiteet olisi joskus tahallaan poltettu tai rälläköity irti (Dimitri koittaa ajaa ylileveää tai ison peräylityksen perävaunua sisään tai ulos mutkan yli) ja sitten "kiinnitetty" sillä puolikkaalla hitsauspuikolla per kaide kun eihän se nojaamalla sitten enää pahasti heilu.
-
- Jack Bauer
- Viestit: 904
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Tähän hätään ei nyt parempaa kuvaa löytynyt
Mutta sen verran, että juu onhan nuo kaiteet varmaan hyvin lähellä runkoa kun tuon rampin nostaa ylös. Tosin luulisi, että jos ramppi olisi esim vääntynyt (itse en usko sen olleen täysin auki vaan konemiehen selitys uppoaa mulle paremmin) ja se hakkaisi runkoa vasten niin pahin rynkytyshän on pakko tulla pinnalla ja silloin jos rampin ja rungon väliin jää kaiteiden mentävä aukko niin ne kaiteet löytyisivät jostain aivan muualta kuin aluksen viereltä. Sama asia siinä vaiheessa jos ramppi on päässyt kokonaan aukeamaan kuulostaa aika absurdilta, että näissä teorioissa ne kaiteet löytyisivät välittömästä rungon läheisyydestä. Omaan korvaan kuulostaa aika mahdottomalta, että pohjakosketuksen yhteydessä olisivat tipahtaneet.
Jos taas visiiri on ollut vain raollaan mutta ei vääntyneenä ainakaan pinnalla ollessaan niin nuo kaiteet pitäisi mun järjen mukaan löytyä aluksen sisältä jos ovat vuoristorata-ajelun seurauksena irti lähteneet.
Mutta sen verran, että juu onhan nuo kaiteet varmaan hyvin lähellä runkoa kun tuon rampin nostaa ylös. Tosin luulisi, että jos ramppi olisi esim vääntynyt (itse en usko sen olleen täysin auki vaan konemiehen selitys uppoaa mulle paremmin) ja se hakkaisi runkoa vasten niin pahin rynkytyshän on pakko tulla pinnalla ja silloin jos rampin ja rungon väliin jää kaiteiden mentävä aukko niin ne kaiteet löytyisivät jostain aivan muualta kuin aluksen viereltä. Sama asia siinä vaiheessa jos ramppi on päässyt kokonaan aukeamaan kuulostaa aika absurdilta, että näissä teorioissa ne kaiteet löytyisivät välittömästä rungon läheisyydestä. Omaan korvaan kuulostaa aika mahdottomalta, että pohjakosketuksen yhteydessä olisivat tipahtaneet.
Jos taas visiiri on ollut vain raollaan mutta ei vääntyneenä ainakaan pinnalla ollessaan niin nuo kaiteet pitäisi mun järjen mukaan löytyä aluksen sisältä jos ovat vuoristorata-ajelun seurauksena irti lähteneet.
Re: Estonia
Virallisessa raportissa ramppi olisi retkahtant alas keulabulbin päälle ja sitten upotessa heilahtanut melkein kiinni. Saranat ovat tietysti saaneet kovaa kyytiä ja kaiteet ovat voineet ottaa reunoihin kiinni. Eikös tuo ramppi ole "vesitiivis" ja sen vuoksi tietysti kohtuullisen ahdas aukkoonsa.
Ruotsalaisessa Youtube-videossa väitetään kaiteitten olevan sahattu irti. Mitään todistetta ei tietysti ole esitetty, vaikka kuten tuossa edella joepoika on pohtinut, jäljet on kyllä helppo todeta. Joka tapauksessa asia varmaan selvitetään ja tiedotetaan aikanaan.
Tuossa yo. kuvassa näkyy ulkoisia merkkejä, että Estoniaa ei ole ihan viimeisen päälle huollettu. Keulavisiiri on saanut osumaa laituriin tullessa ja se tuskin on kiinnityksiä vahvistanut. Joku "fyysikko" oli edellä tehnyt desilitran mitalla kellutuskokeita tiskialtaassa ja päätellyt visiirin irrotessaan uppoavan samalla sekunnilla. Oleellista on kuitenkin mm. seuraavat asiat: paino, muoto, pinta-ala ja nopeus. Visiirillä on kohtuullisen paljon pinta-alaa ja nopeutta laivan suuntaisesti oli luokkaa 30 km/h. Fyysikon kannaattaa mennä järven rantaan ja heittää muutama kivi vettä pitkin.
Harmittaa, että noissa kuvissa ja videoissa on hyvin vähän kuvattu tarkemmin kiinnostavia yksityiskohtia. Se johtuu todennäköisesti siitä, että kuvaajilla ei välttämättä ole kuvatessaan tiedossa, mikä asia kiinnostaa tai ohjeistus ei ole riittävää. Tämä pätee siis robottikuvaukseenkin.
Ruotsalaisessa Youtube-videossa väitetään kaiteitten olevan sahattu irti. Mitään todistetta ei tietysti ole esitetty, vaikka kuten tuossa edella joepoika on pohtinut, jäljet on kyllä helppo todeta. Joka tapauksessa asia varmaan selvitetään ja tiedotetaan aikanaan.
Tuossa yo. kuvassa näkyy ulkoisia merkkejä, että Estoniaa ei ole ihan viimeisen päälle huollettu. Keulavisiiri on saanut osumaa laituriin tullessa ja se tuskin on kiinnityksiä vahvistanut. Joku "fyysikko" oli edellä tehnyt desilitran mitalla kellutuskokeita tiskialtaassa ja päätellyt visiirin irrotessaan uppoavan samalla sekunnilla. Oleellista on kuitenkin mm. seuraavat asiat: paino, muoto, pinta-ala ja nopeus. Visiirillä on kohtuullisen paljon pinta-alaa ja nopeutta laivan suuntaisesti oli luokkaa 30 km/h. Fyysikon kannaattaa mennä järven rantaan ja heittää muutama kivi vettä pitkin.
Harmittaa, että noissa kuvissa ja videoissa on hyvin vähän kuvattu tarkemmin kiinnostavia yksityiskohtia. Se johtuu todennäköisesti siitä, että kuvaajilla ei välttämättä ole kuvatessaan tiedossa, mikä asia kiinnostaa tai ohjeistus ei ole riittävää. Tämä pätee siis robottikuvaukseenkin.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.
Re: Estonia
Pari asiaa, joista en muista lukeneeni mistään.
Olikohan tuohon aikaan laivoilla käytössä minkäänlaisia valvontakameroita? Jos oli, onko nauhat haettu komentosillalta?
Näissähän olisi voinut olla jotain tietoa ihmisten ja autojen liikkeistä sekä kellonajoista.
Mitenkäs tuo hautarauhan purku, eikös tuonne ole nyt vapaapääsy kenellä tahansa yksityiselläkin tutkimusporukalla?
Vai oliko purku jollain tavalla ehdollinen koskien vaan tiettyjä toimijoita?
Jos jollakin taholla olisi intressejä kustantaa tarkempia tutkimuksia niin kalustoa ja osaamista löytyisi nykyisin esim. autokannen kuorma-autojen ja paljastuneiden halkeamien luona sijaitsevien sisätilojen tarkempaan tutkimiseen.
Olikohan tuohon aikaan laivoilla käytössä minkäänlaisia valvontakameroita? Jos oli, onko nauhat haettu komentosillalta?
Näissähän olisi voinut olla jotain tietoa ihmisten ja autojen liikkeistä sekä kellonajoista.
Mitenkäs tuo hautarauhan purku, eikös tuonne ole nyt vapaapääsy kenellä tahansa yksityiselläkin tutkimusporukalla?
Vai oliko purku jollain tavalla ehdollinen koskien vaan tiettyjä toimijoita?
Jos jollakin taholla olisi intressejä kustantaa tarkempia tutkimuksia niin kalustoa ja osaamista löytyisi nykyisin esim. autokannen kuorma-autojen ja paljastuneiden halkeamien luona sijaitsevien sisätilojen tarkempaan tutkimiseen.
-
- Jack Bauer
- Viestit: 904
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Estoniahan ei kerennyt olemaan Estlinellä kuin vuoden tai pari. Eli oletetaan, että kun alus on vaihtanut omistajaa niin se on ainakin ulkoisesti kunnostettu onhan tohon pitänyt vetää uudet maalit jne. Noissa kuvissa se aika usein on yllättävän rähjäisessä kunnossa. Maalit törröttää läpi visiiristä ja selkeitä ruosteen jälkiä julkisivussa. Laiva oli kuitenkin vähän tuollainen Viron ylpeys ja tietynlainen symboli yhteyksille länsimaailmaa niin aina olen vähän ihmetellyt miksi päästivät tuon tuohon kuntoon. Luulisi, että lippulaivasta pidetään edes ulkoisesti huolta ettei se näytä joltain ruostepurkilta muiden matkustaja-alusten seassa.
Hautarauhaa ei kaiketi kokonaan purettu vaan sitä muutettiin niin, että viranomaiset tai viranomaisten lähettämät alihankkijat voivat siellä tutkimuksia tehdä. Maallikolla ei edelleenkään ole alueelle mitään asiaa ellei kaipaa juttelutuokiota Turvan kanssa.Dimebag kirjoitti: ↑Ti Heinä 27, 2021 2:45 pm Mitenkäs tuo hautarauhan purku, eikös tuonne ole nyt vapaapääsy kenellä tahansa yksityiselläkin tutkimusporukalla?
Vai oliko purku jollain tavalla ehdollinen koskien vaan tiettyjä toimijoita?
Jos jollakin taholla olisi intressejä kustantaa tarkempia tutkimuksia niin kalustoa ja osaamista löytyisi nykyisin esim. autokannen kuorma-autojen ja paljastuneiden halkeamien luona sijaitsevien sisätilojen tarkempaan tutkimiseen.
Re: Estonia
Ilmeisesti on tehty vain pikainen maalaus uuden omistajan väreihin. Joissakin kuvissa on juuri maalattuna, eikä ruostetta näy missään. Pikainen "myyntimaalaus" ja uudet logot?ammattiamatööri kirjoitti: ↑Ti Heinä 27, 2021 2:56 pm Estoniahan ei kerennyt olemaan Estlinellä kuin vuoden tai pari. Eli oletetaan, että kun alus on vaihtanut omistajaa niin se on ainakin ulkoisesti kunnostettu onhan tohon pitänyt vetää uudet maalit jne. Noissa kuvissa se aika usein on yllättävän rähjäisessä kunnossa. Maalit törröttää läpi visiiristä ja selkeitä ruosteen jälkiä julkisivussa. Laiva oli kuitenkin vähän tuollainen Viron ylpeys ja tietynlainen symboli yhteyksille länsimaailmaa niin aina olen vähän ihmetellyt miksi päästivät tuon tuohon kuntoon. Luulisi, että lippulaivasta pidetään edes ulkoisesti huolta ettei se näytä joltain ruostepurkilta muiden matkustaja-alusten seassa.
Vai oliko kuvankäsittely jo 1993 niin hyvällä tasolla, että näin siistiksi saatiin ruostepurkki käsiteltyä?
- Liitteet
-
- images.jpeg-1.jpg (9.98 KiB) Katsottu 973 kertaa
-
- ms Estonia.jpg (70.24 KiB) Katsottu 973 kertaa
-
- Hercule Poirotin viikset
- Viestit: 104
- Liittynyt: To Marras 19, 2015 4:32 pm
Re: Estonia
Hautarauhahan muuten koskee ainoastaan Suomen, Ruotsin ja Viron kansalaisia. Jos olet jostain muualta ei ole mitään estettä sukellella Estoniaan niin paljon kun haluat.Dimebag kirjoitti: ↑Ti Heinä 27, 2021 2:45 pm Mitenkäs tuo hautarauhan purku, eikös tuonne ole nyt vapaapääsy kenellä tahansa yksityiselläkin tutkimusporukalla?
Vai oliko purku jollain tavalla ehdollinen koskien vaan tiettyjä toimijoita?
Jos jollakin taholla olisi intressejä kustantaa tarkempia tutkimuksia niin kalustoa ja osaamista löytyisi nykyisin esim. autokannen kuorma-autojen ja paljastuneiden halkeamien luona sijaitsevien sisätilojen tarkempaan tutkimiseen.
Re: Estonia
No näinhän se on että jotka eivät soppariin kuulu voivat niitä sukelluksia tehdä. Kuten nähtiin juuri dplayn dokkarissakin. Valvontaa toki paikalla on.Jori Puska kirjoitti: ↑Ti Heinä 27, 2021 3:21 pmHautarauhahan muuten koskee ainoastaan Suomen, Ruotsin ja Viron kansalaisia. Jos olet jostain muualta ei ole mitään estettä sukellella Estoniaan niin paljon kun haluat.Dimebag kirjoitti: ↑Ti Heinä 27, 2021 2:45 pm Mitenkäs tuo hautarauhan purku, eikös tuonne ole nyt vapaapääsy kenellä tahansa yksityiselläkin tutkimusporukalla?
Vai oliko purku jollain tavalla ehdollinen koskien vaan tiettyjä toimijoita?
Jos jollakin taholla olisi intressejä kustantaa tarkempia tutkimuksia niin kalustoa ja osaamista löytyisi nykyisin esim. autokannen kuorma-autojen ja paljastuneiden halkeamien luona sijaitsevien sisätilojen tarkempaan tutkimiseen.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
-
- Hercule Poirotin viikset
- Viestit: 104
- Liittynyt: To Marras 19, 2015 4:32 pm
Re: Estonia
Ja aiemminhan sukelluksia oli tehnyt joku jenkki joka etsi jälkiä siitä että Estonia olisi upotettu räjäyttämällä. No, ei tainnut löytää haluamaansa.
-
- Jack Bauer
- Viestit: 904
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Onhan tuossa myös mukana Venäjä ja jostain syystä myös Britit. Juu ei mikään estä sukeltamasta tuonne jos passi löytyy jostain sopimuksen ulkopuolisesta maasta tosin harva varmaan kovin matalalla kynnyksellä lähtee kun viranomaishäirinnän leveli on aina ollut sitä luokkaa, että ei siellä kyllä kovin kauaa viihdy kun helikopterit pörrää ja merivartiosto hengittelee peräkontissa kiinni tarkkailemassa.Jori Puska kirjoitti: ↑Ti Heinä 27, 2021 3:21 pm Hautarauhahan muuten koskee ainoastaan Suomen, Ruotsin ja Viron kansalaisia. Jos olet jostain muualta ei ole mitään estettä sukellella Estoniaan niin paljon kun haluat.
Tai siis niin voihan tuolla teoriassa käydä myös joku hautarauhamaan kansalainen ei ne voi pidättää Estonian turmapaikalla eli lasku tulee sitten vaan perässä ei kai tuosta nyt sakkoja enempää voisi saada edes Suomessa ellei haluta jotain ennakkotapausta leipoa.
Sinänsä vois sanoa, että aika tuuri kävi kun upposi kansainvälisille vesille. Jos olisi esim. Suomen rajojen sisälle uponnut niin tuolla ei kovin moni siviili olisi käynyt kun voimakeinoin voidaan koko touhu lopettaa sillä sekunnilla. Olis jääny koko reikä raportoimatta.