On väärin miettiä että mitä Estonian kunto on tänä päivänä, kestääkö nostamisen, ja paljon maksaa.hi3 kirjoitti: ↑Ma Loka 11, 2021 10:06 amKun valtiot taistelevat siitä, että laitetaanko 20 miljoonaa euroa lasten mielenterveyspalveluiden parantamiseen, niin mitenhän suuren suosion saisi keskustelu "ehkä miljardin, ei me tiedetä tarkkaan" nosto-operaatiosta? Kekskisipä vielä edes jonkin syyn miksi se pitäisi nostaa, kun ei se ole edes tiellä toisin kuin Costa Concordia nyt oli vähän pakko saada siitä pois. Ei muuten tainnut miljardi riittää siihen operaatioon.MissMallard kirjoitti: ↑Ma Loka 11, 2021 9:38 am Costa Concordiankin nosto ja purkaminen oli aika mittava operaatio. Ja tietysti kallis. Estoniassa on tietysti nämä uhrit ja sitten autoja mittava määrä jne.. Mikään ei ole mahdotonta mutta silti miettii tuota Estonian ruhjoutunutta puolta joka on siis merenpohjaa vasten että mitenkähän se sieltä mahdollisesta savesta nousisi ja missä kunnossa on 27 vuoden jälkeen. Costa Concordia oli muutamissa vuosissa mennyt aika tavalla huonoon kuntoon niin mikä on sitten Estonian kunto tänä päivänä? Kuvattu runko on pääsääntöisesti ehjä mutta mitenkä haperoitunutta tuo pelti/rauta sitten Estoniassa jo on? Toki eri alustyypit kyseessä ja Estonia luultavasti "vankempi" alus kuin Costa oli aikanaan.
Voi tietysti pohtia että miten tänä päivänä toimittaisiin jos tuossa taannoin olisi vaikka Viking Amorella uponnut eli olisiko se nostettu pintaan vai jätetty sinne mereen. Luulen että olisi nostettu. Tässä voi kuitenkin olla yhtenä tekijänä mahdollinen uhrien määrä jne. Ehkä vaan koettiin että parempi tehdä Estoniasta hauta uhrimäärän vuoksi. Toki vaikea sanoa miten tänä päivänä senkin suhteen olisi toimittu. Eli hypoteettista pohdintaa. Spekulaatioiden osalta olisi ollut parempi aikanaan nostaa Estonia mutta ymmärrän kyllä ettei se ole ollut niin yksiselitteistä kuin tänne näppäimistön taakse voi vaikuttaa. Tosiaankin tuo Costan urakka oli aika mittava projekti + Estoniassa on mittava määrä onnettomuuden uhreja. Jo heidän tunnistamisensa olisi ollut valtava projekti ja olisiko onnistunut edes yhdessä maassa ottaen huomioon resurssit jne. Toki tsunamin 2004 jäljiltäkin tunnistettiin mittava määrä vainajia aikoinaan jne. Mutta ei asiat ole niin yksinkertaisia kuin meistä maallikoista helposti voi vaikuttaa.
Salaliittoteorioiden suurimmat fanit tietysti osaavat kertoa miten tämä Estonia eri tapaus ja sen saisi nostettua parilla miljoonalla. Samaan aikaan heiltä unohtuu tieto, että pelkästään nämä sukellukset ROV:lla ja videoiden analysointi tuli maksamaan yhteensä +10 miljoonaa euroa tältä vuodelta.
Kun se olisi pitänyt nostaa silloin kun se upposi, kunto olisi kestänyt nostamisen, ja se olisi ollut halvempaa silloin.
Onhan noita muitakin laivoja nostettu kuolleista huolimatta, varmasti monet olisi halunneet haudata sukulaisensa mullan alle, kuin jättää kalojen syötäväksi...
Ja se että mistä saisi rahat lapsille, löytyisi heti, kun Suomi lopettaisi olemisen Euroopan sosiaalitoimistona...