Katsoin, mitä tälle asialle kuuluu. Yhdestä FB-keskustelusta löytyi tieto, että pelastunut Marge Rull on tunnistanut itsensä tuosta, joten se siitä.suklis412 kirjoitti: ↑Pe Loka 01, 2021 10:22 pm Postmeesin sivulla videoklippi missä Veiden siskokset (?) nousevat ambulanssista
https://sobranna.postimees.ee/7351852/l ... -veidedega
Estonia
Valvoja: Moderaattorit
Re: Estonia
-
- Jack Bauer
- Viestit: 902
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Juu tässä asiassa hommat meni kuten kuuluikin eli selviytyjä tunnisti itsensä ja pystyi kumoamaan tuon mahdollisesti alkavan huhumyllyn jo alkuunsa.factlover kirjoitti: ↑Ke Loka 27, 2021 6:52 pmKatsoin, mitä tälle asialle kuuluu. Yhdestä FB-keskustelusta löytyi tieto, että pelastunut Marge Rull on tunnistanut itsensä tuosta, joten se siitä.suklis412 kirjoitti: ↑Pe Loka 01, 2021 10:22 pm Postmeesin sivulla videoklippi missä Veiden siskokset (?) nousevat ambulanssista
https://sobranna.postimees.ee/7351852/l ... -veidedega
Margehan oli samassa tanssiryhmässä Veiden siskosten kanssa ja viimeinen näköhavanto Margella näistä siskoksista on siskosten hytin ovella jos en väärin muista. Taisi myös itse herra vahtimatruusi osittain liittyä Margen pelastuskertomukseen. Aika avoimestihan tää on asioista aina puhunut ja löytyy lehtijuttua jos toista.
Tuossa ihan okei artikkeli jos kertaus kiinnostaa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b2 ... dfdd5e0ba5
Re: Estonia
Hyvin kuvaili kyllä tuon miten laiva keinui ja kerran sitten tuli viimeinen keinahdus ja jäi pysyvästi kallelleen. Sitä en ymmärrä mitä tuossakin lopussa oli, että oli huonosti hoidettu pelastautuminen niin voisi siinäkin hieman armollisempi olla henkilöstöä kohtaan. Ei sitä ihan heti haluaisi myrskyävällä pimeällä merellä käskeä porukkaa pihalle, saati ajelehtimaan pelastuslautoissa aaltojen keskelle. Onko tähän edes olemassa mitään rajaa jonka ylityttyä näin kuuluisi toimia?ammattiamatööri kirjoitti: ↑Ke Loka 27, 2021 8:01 pmJuu tässä asiassa hommat meni kuten kuuluikin eli selviytyjä tunnisti itsensä ja pystyi kumoamaan tuon mahdollisesti alkavan huhumyllyn jo alkuunsa.factlover kirjoitti: ↑Ke Loka 27, 2021 6:52 pmKatsoin, mitä tälle asialle kuuluu. Yhdestä FB-keskustelusta löytyi tieto, että pelastunut Marge Rull on tunnistanut itsensä tuosta, joten se siitä.suklis412 kirjoitti: ↑Pe Loka 01, 2021 10:22 pm Postmeesin sivulla videoklippi missä Veiden siskokset (?) nousevat ambulanssista
https://sobranna.postimees.ee/7351852/l ... -veidedega
Margehan oli samassa tanssiryhmässä Veiden siskosten kanssa ja viimeinen näköhavanto Margella näistä siskoksista on siskosten hytin ovella jos en väärin muista. Taisi myös itse herra vahtimatruusi osittain liittyä Margen pelastuskertomukseen. Aika avoimestihan tää on asioista aina puhunut ja löytyy lehtijuttua jos toista.
Tuossa ihan okei artikkeli jos kertaus kiinnostaa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c4b2 ... dfdd5e0ba5
Re: Estonia
Itse asiassa nyt vasta hoksasin, että kyseessä on sama henkilö, jonka haastattelu on myös Tammisen kirjassa. Siinä hän ei mainitse, kuka laivan henkilökunnasta auttoi, mutta joku heistä kiskoi hänet ovesta ulos kannelle pahasti kallistuneesta laivasta. Hän mainitsee, että joku tanssiryhmästä oli nähnyt kaksoset ulkona kannella laivan upotessa.ammattiamatööri kirjoitti: ↑Ke Loka 27, 2021 8:01 pm Margehan oli samassa tanssiryhmässä Veiden siskosten kanssa ja viimeinen näköhavanto Margella näistä siskoksista on siskosten hytin ovella jos en väärin muista. Taisi myös itse herra vahtimatruusi osittain liittyä Margen pelastuskertomukseen.
Re: Estonia
Varmaan laatujärjestelmä tai joku muu käsikirja nykyään ottaa kantaa päällystön ja miehistön toimintaan kaikissa tilanteissa, jotka on osattu kuvitella. Tuohon aikaan ehkä ei, ja kyllä se on ymmärrettävissä että päällystö on kuvitellut, että evakuoinnin laukaisevia tilanteita on lähinnä törmäyksen (kariin tai toiseen alukseen) aiheuttama toivoton vuoto, tulipalo tai räjähdys. Ei vaan voitu uskoa, että tuollainen laiva uppoaa tai edes peruuttamattomasti kallistuu, Itämerellä. Sitten kun oli pakko alkaa uskoa, oli ulos pääseminen jo niin vaikeaa, että mikään suunniteltu tai harjoiteltu evakuointimenetelmä ei olisi toiminut. Varmaan suurin osa siinä vaiheessa kykenevistä oli jo itse saanut itsensä ulos.hi3 kirjoitti: ↑Ke Loka 27, 2021 9:00 pm Hyvin kuvaili kyllä tuon miten laiva keinui ja kerran sitten tuli viimeinen keinahdus ja jäi pysyvästi kallelleen. Sitä en ymmärrä mitä tuossakin lopussa oli, että oli huonosti hoidettu pelastautuminen niin voisi siinäkin hieman armollisempi olla henkilöstöä kohtaan. Ei sitä ihan heti haluaisi myrskyävällä pimeällä merellä käskeä porukkaa pihalle, saati ajelehtimaan pelastuslautoissa aaltojen keskelle. Onko tähän edes olemassa mitään rajaa jonka ylityttyä näin kuuluisi toimia?
-
- Jack Bauer
- Viestit: 902
- Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm
Re: Estonia
Näistä pelastusjutuista kun oli puhetta niin Estoniallahan annettiin se "Mr Skylight to one and two". Annettiin tietysti liian myöhään ja annettiin kaiken päälle väärä hälytys tuo on palohälytys. "Mr Skylight evac to number one and two" olisi kai ollut oikea komento. Aika ironista mutta tuolla väärällä käskyllä annettiin myös yhdelle pelastusryhmälle käsky mennä autokannelle. No ei sinne tietenkään kukaan mennyt JAIC:n raportti kertoo, että kun tuo väärä käsky annettiin niin arvioitu kallistuma olisi ollut noin 30 astetta ja komentosillan alla ollut jo porukkaa pelastusliivien kanssa.
Ja pelastusvenehälytys tuli noin 2 minuuttia miehistöhälytyksen jälkeen joten melkoista tunarointia näiden kanssa. Sitä tässä aina pohtinut että kun kapteeni tunnettiin aika kovan auktoriteetin miehenä niin onko sillä ollut asioiden kanssa tekemistä ettei kapteeni ole aikaisemmin lupaa näille hälytyksille ja hätäsanomalle antanut. Ja täten myös muu päällystö ei ole uskaltanut omin nokkinensa toimia. Mikäli siis kapteeni on käskyjä jaellut loppuun asti.
Tuon aikaiseen pelastussuunnitelmaan (varmaan pätee myös tänäkin päivänä) kuului se, että jokaisella pelastuslautalla / veneessä tulee olla ryhmänjohtaja eli joku miehistön jäsen. Tietysti Estonian tapauksessa tuo oli täysin mahdoton asia koska pelastusryhmiä koordinoimaan toimintaa ei koskaan kannelle saatu ja kaiken päälle toinen puoli aluksesta oli poissa pelistä plus pelastuslauttoja ei missään vaiheessa pystytty hallitusti mereen laskemaan. JAIC:n raportti sanoo ihan suoraan, että minkäänlaista organisoitua toimintaa miehistön kesken ei ollut ainoastaan yksittäisiä miehistönjäseniä toteuttamassa omaa ammattietikkaansa eli auttamassa ulkokannella sen minkä voi. Kuten tuossa Rullin tapauksessa joku miehistön jäsen jäänyt noukkimaan oven raosta ihmisiä ulkokansille. Osa jaellut pelastusliivejä (kuten Piht) ja osa koittanut vapauttaa pelastuslauttoja jne.
Mutta lopultahan ulos päässeillä se suurin taistelu oli vasta alkamassa eli ensin pitää päästä lautalle ja sitten taistella henkensä edestä hypotermiaa ja väsymystä vastaan. Kyllä siinä selviytyneellä miehistölläkin voimat kesken loppuu ei ne mitään robotteja ole ja siinä vaiheessa sitten syntyy tilanne missä kaikki asiat ovat täysin kontrolloimattomassa tilassa ja jokainen selviytyjä puhtaasti oman onnensa nojassa koska loogisesti väsymys ja kylmyys ajaa ihmismielen sekä kropan säästöliekille ja tarkoitus on vain ja ainoastaan säilyä enää hengissä.
Tuo Marge Rullin lautta käytiin kurkkaamassa ja pelastamassa aika viimeisten joukossa joskus vasta kasin jälkeen.
Todella pitkä aika siis ja kyllä vaatii lujaa luonnetta ettei kesken luovuta koska aika juoksee ja eihän kukaan ole kertomassa että istunko täällä vielä toiset kuusi tuntia vaiko en. Taisi käydä myös samalla aika hyvät tuurit tällä pelastuneiden ryhmällä sen suhteen, että se kumiläpyskä ei vettä hörpännyt sisäänsä ainakaan isoja määriä. Osissa lautoistahan istuttiin tyyliin vedet lantioon asti ja silloin tuollaiset odotteluajat alkaa olemaan jo melko kohtalokkaat.
Ja pelastusvenehälytys tuli noin 2 minuuttia miehistöhälytyksen jälkeen joten melkoista tunarointia näiden kanssa. Sitä tässä aina pohtinut että kun kapteeni tunnettiin aika kovan auktoriteetin miehenä niin onko sillä ollut asioiden kanssa tekemistä ettei kapteeni ole aikaisemmin lupaa näille hälytyksille ja hätäsanomalle antanut. Ja täten myös muu päällystö ei ole uskaltanut omin nokkinensa toimia. Mikäli siis kapteeni on käskyjä jaellut loppuun asti.
Tuon aikaiseen pelastussuunnitelmaan (varmaan pätee myös tänäkin päivänä) kuului se, että jokaisella pelastuslautalla / veneessä tulee olla ryhmänjohtaja eli joku miehistön jäsen. Tietysti Estonian tapauksessa tuo oli täysin mahdoton asia koska pelastusryhmiä koordinoimaan toimintaa ei koskaan kannelle saatu ja kaiken päälle toinen puoli aluksesta oli poissa pelistä plus pelastuslauttoja ei missään vaiheessa pystytty hallitusti mereen laskemaan. JAIC:n raportti sanoo ihan suoraan, että minkäänlaista organisoitua toimintaa miehistön kesken ei ollut ainoastaan yksittäisiä miehistönjäseniä toteuttamassa omaa ammattietikkaansa eli auttamassa ulkokannella sen minkä voi. Kuten tuossa Rullin tapauksessa joku miehistön jäsen jäänyt noukkimaan oven raosta ihmisiä ulkokansille. Osa jaellut pelastusliivejä (kuten Piht) ja osa koittanut vapauttaa pelastuslauttoja jne.
Mutta lopultahan ulos päässeillä se suurin taistelu oli vasta alkamassa eli ensin pitää päästä lautalle ja sitten taistella henkensä edestä hypotermiaa ja väsymystä vastaan. Kyllä siinä selviytyneellä miehistölläkin voimat kesken loppuu ei ne mitään robotteja ole ja siinä vaiheessa sitten syntyy tilanne missä kaikki asiat ovat täysin kontrolloimattomassa tilassa ja jokainen selviytyjä puhtaasti oman onnensa nojassa koska loogisesti väsymys ja kylmyys ajaa ihmismielen sekä kropan säästöliekille ja tarkoitus on vain ja ainoastaan säilyä enää hengissä.
Tuo Marge Rullin lautta käytiin kurkkaamassa ja pelastamassa aika viimeisten joukossa joskus vasta kasin jälkeen.
Todella pitkä aika siis ja kyllä vaatii lujaa luonnetta ettei kesken luovuta koska aika juoksee ja eihän kukaan ole kertomassa että istunko täällä vielä toiset kuusi tuntia vaiko en. Taisi käydä myös samalla aika hyvät tuurit tällä pelastuneiden ryhmällä sen suhteen, että se kumiläpyskä ei vettä hörpännyt sisäänsä ainakaan isoja määriä. Osissa lautoistahan istuttiin tyyliin vedet lantioon asti ja silloin tuollaiset odotteluajat alkaa olemaan jo melko kohtalokkaat.
Re: Estonia
Jees,kiitos. Eli tuo on varmaan Raben tutkimusten pohjalta tehty joku päätelmä.. Hyvä että foorumilta löytyy tietoa, niin ei tarvi viikko kaupalla tuhlata aikaa googlailuun.
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.
Re: Estonia
Vähän väliä mietitään, että miten estonialla on kiinnitetty kuorma. Alla kuva Estonian sidontatarvikkeista.
Re: Estonia
Estonian kohtalo sinetöity ja ketjun voi sulkea Käsittämätön radiohiljaisuus iski
Re: Estonia
Upotus yön radioliikenteen estosignaalit vaikuttaa vieläkin, ei tule kunnolla kirjoitukset lävite
Muistakaa jatkossakin äänestää SDP, Vasemmistoliitto, tai Vihreät. Saamme näin paskemman Suomen.
- MissMallard
- Axel Foley
- Viestit: 2469
- Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm
Re: Estonia
Yrittänyt miettiä jotakin "uutta" lähestymiskulmaa onnettomuuteen mutta saman "jankkaamiseksi" helposti ajautuu ainakin omat viestit. Ketjussa tuotu varmaan kaikki esiin moneenkin kertaan se mitä tässä nyt tiedossa on. Eipä auta kuin odotella että josko kesän-syksyn 2021 sukelluksista sitten saadaan jotakin analyyseja, tai uutta kuvattua materiaalia jne. tiedoksi. Sittenhän mahdollisesti ensi vuonna on niitä uusia sukellustutkimuksia. Täytyy taustalla seurailla ja odotella.
Re: Estonia
Tämä on tosiaan mennyt siihen että epäsäännöllisin väliajoin innostutaan tekemään uusia sukelluksia ja tutkimuksia, ja kun niissä ei ikinä mitään onnettomuustutkintakeskuksen raporttia kumoavaa löydy, niin jäädään odottamaan uusia sukelluksia että jospa niistä sitten jotain salaliittoihin sopivaa löytyisi, vaikka edes se sukellusveneen tekemä reikä.
Minä kyllä pahoin pelkään että nämä kaikki on silkkaa rahan ja ajan tuhlausta, tutkimukset päätyvät aina siihen lopputulokseen että merenkäyntiin liian kovasta vauhdista johtuen keulavisiiri irtosi ja keulaportti aukesi, jonka seurauksena huonosti huollettu ja operoitu laiva upposi niin yllättäen että suurin osa matkustajista meni pohjaan laivan mukana.
Ja ne "shokkipaljastuksissa" esiteltävät kuvat ja videoklipit osoittautuvat aina keulavisiirin irtoamisesta ja laivan uppoamisesta aiheutuneiksi vaurioiksi, eikä uppoamisen aiheuttaneiksi vaurioiksi.
Minä kyllä pahoin pelkään että nämä kaikki on silkkaa rahan ja ajan tuhlausta, tutkimukset päätyvät aina siihen lopputulokseen että merenkäyntiin liian kovasta vauhdista johtuen keulavisiiri irtosi ja keulaportti aukesi, jonka seurauksena huonosti huollettu ja operoitu laiva upposi niin yllättäen että suurin osa matkustajista meni pohjaan laivan mukana.
Ja ne "shokkipaljastuksissa" esiteltävät kuvat ja videoklipit osoittautuvat aina keulavisiirin irtoamisesta ja laivan uppoamisesta aiheutuneiksi vaurioiksi, eikä uppoamisen aiheuttaneiksi vaurioiksi.
Re: Estonia
Öh, tarkoitat niinkuin esimerkiksi noita lukuisia reikiä aluksen kyljessä eix jedamfin kirjoitti: ↑Su Marras 07, 2021 2:05 pm Tämä on tosiaan mennyt siihen että epäsäännöllisin väliajoin innostutaan tekemään uusia sukelluksia ja tutkimuksia, ja kun niissä ei ikinä mitään onnettomuustutkintakeskuksen raporttia kumoavaa löydy, niin jäädään odottamaan uusia sukelluksia että jospa niistä sitten jotain salaliittoihin sopivaa löytyisi, vaikka edes se sukellusveneen tekemä reikä.
Minä kyllä pahoin pelkään että nämä kaikki on silkkaa rahan ja ajan tuhlausta, tutkimukset päätyvät aina siihen lopputulokseen että merenkäyntiin liian kovasta vauhdista johtuen keulavisiiri irtosi ja keulaportti aukesi, jonka seurauksena huonosti huollettu ja operoitu laiva upposi niin yllättäen että suurin osa matkustajista meni pohjaan laivan mukana.
Ja ne "shokkipaljastuksissa" esiteltävät kuvat ja videoklipit osoittautuvat aina keulavisiirin irtoamisesta ja laivan uppoamisesta aiheutuneiksi vaurioiksi, eikä uppoamisen aiheuttaneiksi vaurioiksi.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti