Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)
-
sikapäivät2020
Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)
Nyt meni liian vaikeaksi.Olin tuolloin itse 28 vuotias.Eli nyt vähän vanhempi.Nuoret oli silloin osa Piian ikäisiä (osa hänen kavereitaan)Osa vähän vanhempia.Olisko ollut joitakin viikkoja tapauksen jälkeen,kun juteltiin osan näistä siellä olleiden kanssa.Sen tiedän että he menivät vapaaehtoisesti kertomaan viranomaisille,mitä olivat nähneet,ja ennenkaikkea kuulleet tästä Pian tapauksesta.Muutama näistä nuorista oli Piian hyvä ystävä.Mutta se mitä silloin näiden kavereiden kanssa juteltiin,ei ole minun kovalevyllä enää muistissa.
-
Vanhakansa
- Hetty Wainthropp
Erittäin mielenkiintoista... pakko vielä kysyä, oletko sinä joskus kauan sitten kirjoittanut tästä tapauksesta Hejacin keskustelupalstalle Wexford -nimimerkillä? Teidän tarinoissa on meinaan paljon samaa.sikapäivät2020 kirjoitti: Ke Marras 10, 2021 11:08 am Nyt meni liian vaikeaksi.Olin tuolloin itse 28 vuotias.Eli nyt vähän vanhempi.Nuoret oli silloin osa Piian ikäisiä (osa hänen kavereitaan)Osa vähän vanhempia.Olisko ollut joitakin viikkoja tapauksen jälkeen,kun juteltiin osan näistä siellä olleiden kanssa.Sen tiedän että he menivät vapaaehtoisesti kertomaan viranomaisille,mitä olivat nähneet,ja ennenkaikkea kuulleet tästä Pian tapauksesta.Muutama näistä nuorista oli Piian hyvä ystävä.Mutta se mitä silloin näiden kavereiden kanssa juteltiin,ei ole minun kovalevyllä enää muistissa.
-
sikapäivät2020
Täysin outo foorumi.Eli vastaus on en ole.
-
Vanhakansa
- Hetty Wainthropp
Ok, no Wexford aikanaan kirjoitti Hejaciin näin, mikä tukee aika paljon sun tarinaa:
"Olisiko poliisi tahallisesti laiminlyönyt tutkimuksia, koska joku itse poliisivoimista tai heidän tuttunsa sukulaisensa sekaantunut asiaan?
Seuraanvin perustein: ihan 100 % prosentin varmuudella tiedän, että Piia nähtiin ko. iltana Pontelan discon edessä, useiden henkilöjen toimesta.
Samat henkilöt ovat olleet kertomassa tietonsa Piikkiön poliisille, mutta tämä tieto tuntuu kokonaan kadonneen poliisin kirjauksista.
Vaikuttaa hyvin oudolta, koska tämähän on tutkinnan kannalta se kaikkeista tärkein tieto. Myöskin se, alaikäisen katomista tutkitaan tavallisena katoamisen vuosia
ja tutkittaisiin varmasti vieläkin, ellei kirjettä olisi tullut poliisi-tv:n toimitukseen.
Ja miksi ihmeessä kesti useita kuukausia, että kirje saatiin keskusrikospoliisille, yrittikö joku tahallisesti estää kirjen kulun sinne?"
"Ikävä kyllä kukaan ei pystynyt kertomaan aikaa, jolloin Piia käveli Pontelan ohi. Oli vaan kävellut ohi ja ollut ykisn.
Ei ollut discossa käynyt tai sen ulkopuolella aikaa viettänyt.
Usea kertoi, että tämän Piian " erillaisuuden " takia hänet siellä huomattiinkin. Kun hän oli ohi kuljenut, oli useampikin henkilö
vähän ihmetellen kysyllyt " näittekö, kun Jehis ( Piiasta yleisesti käytetty nimistys ) meni tosta äsken?"
Kehotin Piian ystäviä ottamaan yhteyttä joko iltapäivälehtiin tai Alibiin, jotta näihin silminnäkijälausuntoihin saataisiin selvyyttä, jos ei poliisi ota kuuleviin korviinsa tällaisia vihjeitä (vai ovatko edes perille menneet?). Nythän on kuitenkin julkisuuteen koko ajan syötetty ajatusta, ettei Piia kotinsa ulkopuolella nähty.
Sekaantumatta keskusteluunne (Vanhakansa ja sikapäivät2020) heitän: Wexford saattoi olla joku aikalaisista nuorista, joista sikapäivät2020 kirjoittaa. Se selittäisi samankaltaiset tiedot.
Kuuntelin. En ymmärrä toimittajan päättelyä Kallen hautaamisasiassa. Sehän menee niin, että ruumis tuhkataan, tuhkat lähetetään seurakuntaan, seurakunta laskee tuhkan uurnalehtoon, laittaa muistoseinälle laatan ja lähettää laskun omaisille. Heikki ei ole kristitty, joten siunaustilaisuus ei ole ollut tarpeen ja lopun on hoitanut seurakunta. Mielestäni Heikki sanookin, että Kallella on muistolaatta, mutta toimittaja alkaa jauhaa luettelosta jossain kirjassa. Vaikutti oudolta.
-
sikapäivät2020
Näin varmasti on.Diego kirjoitti: Ke Marras 10, 2021 12:01 pm Sekaantumatta keskusteluunne (Vanhakansa ja sikapäivät2020) heitän: Wexford saattoi olla joku aikalaisista nuorista, joista sikapäivät2020 kirjoittaa. Se selittäisi samankaltaiset tiedot.
-
Vanhakansa
- Hetty Wainthropp
Mä vielä tulkitsen tätä viestiä uudestaan, eli siis sulla oli (piikkiöläisiä?) tuttuja, jotka olivat Pontelassa tuona yönä. He kertoivat sinulle Paimiosta tulleesta rähinäporukasta ja kun tieto Piian katoamisesta tuli, he kertoivat myös, että Piia oli ollut siellä. Ymmärsinkö oikein? Eli rähinäporukkaa et tuntenut?sikapäivät2020 kirjoitti: Ke Marras 10, 2021 10:32 am
Tätä olen myös ihmetellyt.Kuulin tästä rähinä porukasta.Paimiosta lähti tätä varten poikaporukka Pontelaan.Heiltä kuulin kun tämä Piia juttu tuli ilmi.Että he olivat nähneet Piian Pontelassa.Mitä tulee tähän kylätappeluun silloin,niin siellä oli kyllä muutamalla ollut nenät punaisina.
-
Vanhakansa
- Hetty Wainthropp
Ja edelleen, jos tiedät nimeltä näitä "Pontela-nuoria", jotka ovat kertoneet Piian nähneensä, olisi tärkeää toimittaa ne nimet poliisille tai saada nämä ihmiset itse ottamaan (vielä kerran) yhteyttä poliisiin. Tämä tapaus on junnannut paikallaan nyt 20 vuotta, kun varmuutta ei ole siitä, onko Piia käynyt Pontelassa.Vanhakansa kirjoitti: Ke Marras 10, 2021 12:26 pmMä vielä tulkitsen tätä viestiä uudestaan, eli siis sulla oli (piikkiöläisiä?) tuttuja, jotka olivat Pontelassa tuona yönä. He kertoivat sinulle Paimiosta tulleesta rähinäporukasta ja kun tieto Piian katoamisesta tuli, he kertoivat myös, että Piia oli ollut siellä. Ymmärsinkö oikein? Eli rähinäporukkaa et tuntenut?sikapäivät2020 kirjoitti: Ke Marras 10, 2021 10:32 am
Tätä olen myös ihmetellyt.Kuulin tästä rähinä porukasta.Paimiosta lähti tätä varten poikaporukka Pontelaan.Heiltä kuulin kun tämä Piia juttu tuli ilmi.Että he olivat nähneet Piian Pontelassa.Mitä tulee tähän kylätappeluun silloin,niin siellä oli kyllä muutamalla ollut nenät punaisina.
-
sikapäivät2020
Minulla ei ollut Piikkiöläisiä tuttuja.Tämä yhteenotto koski jotakin riitaa,joka oli syntynyt paimiolaisten ja piikkiöläisten nuorten miesten kesken ilmeisesti jos oikein muistan niin linja autossa.Käsittääkseni ammattiloululaisten jotka kävivät Turussa.Oli jo aikaisemmin vähän nahisteltu, ilmeisesti täällä Paimiossa.Mutta mitään kunnollista ei saatu siellä silloin aikaan.Näitä paimiolaisia nuoria jututettiin sattumalta nakkarin parkkipaikalla täällä Paimiossa.Eli oltiin samassa kaljaringissä istuskelemassa.Mitään tarkkaa en millään jaksa muistaa,koska mulla on todettu jo muistin alenemaa.Mutta tuon Piiaa koskevan olen nää muistanut nämä vuosikymmenet.Käsittääkseni siinä kyläkahakassa silloin siellä Piikkiössä,sai siipeensä joitakin muualta tulleia kavereita,jotka olivat autolla liikkeellä.Siinä nää mitä ainakin nyt muistuu mieleeni.
-
sikapäivät2020
Tuohon vielä vastaan.Piiaa ei kaverit ilmeisesti nähnyt Pontelassa missään sisällä.Vaan käsittääkseni siinä ympäristössä jossakin.Tämä oli ilmeisesti tapahtunut ennen tuota pientä yhteenottoa.
-
Vanhakansa
- Hetty Wainthropp
Okei no nyt selkis. Kiitosta tästä! Sitä jäin vielä miettimään, että kuka näistä sitten oli Piian hyvä kaveri, se joka poliisillekin kävi juttelemassa? Ilmeisesti sulla ei kuitenkaan näiden Pontelassa olleiden nimiä ole tiedossa...?sikapäivät2020 kirjoitti: Ke Marras 10, 2021 12:43 pm Minulla ei ollut Piikkiöläisiä tuttuja.Tämä yhteenotto koski jotakin riitaa,joka oli syntynyt paimiolaisten ja piikkiöläisten nuorten miesten kesken ilmeisesti jos oikein muistan niin linja autossa.Käsittääkseni ammattiloululaisten jotka kävivät Turussa.Oli jo aikaisemmin vähän nahisteltu, ilmeisesti täällä Paimiossa.Mutta mitään kunnollista ei saatu siellä silloin aikaan.Näitä paimiolaisia nuoria jututettiin sattumalta nakkarin parkkipaikalla täällä Paimiossa.Eli oltiin samassa kaljaringissä istuskelemassa.Mitään tarkkaa en millään jaksa muistaa,koska mulla on todettu jo muistin alenemaa.Mutta tuon Piiaa koskevan olen nää muistanut nämä vuosikymmenet.Käsittääkseni siinä kyläkahakassa silloin siellä Piikkiössä,sai siipeensä joitakin muualta tulleia kavereita,jotka olivat autolla liikkeellä.Siinä nää mitä ainakin nyt muistuu mieleeni.
Kirjoita ihmeessä lisää, jos muistista jotain vielä nousee pintaan.
Kyllähän tässä on jo tullut paljon sellaista tietoa, jota poliisilla ei ole ja vaikka et nimiä muistaisikaan tai tietäisi. Eikö kannattaisi ilmoittaa poliisille. Poliisin tehtävähän on lähteä pohtimaan, miten asiassa pääsisi eteenpäin ja miten saisi vaikka edes yhden nimen selville. Siellä tuntuu olleen valtava joukko nuoria, joten on se ihme, jos kukaan ei kerro, ketä näki ja missä. Pienestäkin tiedosta voi kuitenkin olla hyötyä, vaikka palapelin kokonaisuuteen. Eikä me voida tietää, mitä tietoa polisilla jo on. Voivat pikku hiljaa yhdistää tietojaan. Tämän jutun kurja puoli on todellakin se, ettei silloin heti tai edes lähivuosina ymmärretty lähtemään tutkimaan asiaa kunnolla. Oletko sen aikaisiin ystäviisi mitenkään enää yhteyksissä? Kannattaisi ottaa asia puheeksi. Toinen henkilö voi muistaa yllättäviä asioita, vaikkapa vain pieniä. Mutta joskus pienillä ja omasta mielestä vähäpätöisillä asioilla voi kuitenkin olla kokonaisuuden kannalta tärkeä merkitys. Niinhän on käynyt monessa tutkinnassa.sikapäivät2020 kirjoitti: Ke Marras 10, 2021 12:46 pm Tuohon vielä vastaan.Piiaa ei kaverit ilmeisesti nähnyt Pontelassa missään sisällä.Vaan käsittääkseni siinä ympäristössä jossakin.Tämä oli ilmeisesti tapahtunut ennen tuota pientä yhteenottoa.
-
työn sankari
- Martin Riggs
Tämä romanien hyökkäys Piiaa kohtaan oli siis pari-kolme vuotta ennen katoamista? Onko vanhakansalla tietoa jatkuiko tämä vihanpito tämän jälkeen?
Kyllähän Heikki on ollut varmaan todella auktoritäärinen johtaja perheessä jonka sana on aina ollut laki. Ties vaikka Gunillankin vaikeudet olisivat alkujaan tästä lähteneet, samoin tietysti lapsilla on varmaan ollut vaikeaa, Teijo taitaa podcastin perusteella olla vieläkin ns.valvonnan alla. Itse uskon että siellä discon nurkilla on ollut joku joka on toivonut saavansa jonkun nuoren tytön kyytiinsä ja Piia on tähän kyytiin sitten lähtenyt vapaaehtoisesti tai pakotettuna.
Kyllähän Heikki on ollut varmaan todella auktoritäärinen johtaja perheessä jonka sana on aina ollut laki. Ties vaikka Gunillankin vaikeudet olisivat alkujaan tästä lähteneet, samoin tietysti lapsilla on varmaan ollut vaikeaa, Teijo taitaa podcastin perusteella olla vieläkin ns.valvonnan alla. Itse uskon että siellä discon nurkilla on ollut joku joka on toivonut saavansa jonkun nuoren tytön kyytiinsä ja Piia on tähän kyytiin sitten lähtenyt vapaaehtoisesti tai pakotettuna.
Yle areenan podcastista vahvistuu käsitys, että Piia päätyi autolla liikkuneen miesporukan uhriksi. Heitä suojeli joku korkeassa asemassa ollut. Tämän vuoksi poliisi ei heti alkuun suostunut tutkimaan katoamista, eikä tiettyjä vihjeitä mukamas koskaan ole päätynyt poliisin tietoon.
Piikkiössä liikkui naisten ahdistelijoita ja raiskaajia vaaleilla autoilla! Outoa, ettei tällainen meno juuri liikkuttanut poliisia. Oliko silmäätekevien poikia mukana raiskausharrastuksessa? Ja tuolloinhan raiskaus oli vain asianomistajarikos, jonka voi hoitaa rahalla
.
Luultavasti korkean tahon ohjauksesta johtuen myöskin paikallislehti malttoi pysyä nuoren tytön katoamisesta hissun kissun ja julkaisi aiheesta vain pari poliisin tiedotetta. Piia-tutkinta eteni kuin tervan juonti.
Mitä Heikkiin tulee, on hän väsynyt ikämies, oman aikansa ihminen. Nykyajan eläjät saattavat nähdä hänessä ties mitä. Miehellä on kieltämättä ollut monella tapaa raskas taival, jota kuuluminen omalaatuiseen uskonlahkoon ei näytä ainakaan helpottaneen.
Piikkiössä liikkui naisten ahdistelijoita ja raiskaajia vaaleilla autoilla! Outoa, ettei tällainen meno juuri liikkuttanut poliisia. Oliko silmäätekevien poikia mukana raiskausharrastuksessa? Ja tuolloinhan raiskaus oli vain asianomistajarikos, jonka voi hoitaa rahalla
Luultavasti korkean tahon ohjauksesta johtuen myöskin paikallislehti malttoi pysyä nuoren tytön katoamisesta hissun kissun ja julkaisi aiheesta vain pari poliisin tiedotetta. Piia-tutkinta eteni kuin tervan juonti.
Mitä Heikkiin tulee, on hän väsynyt ikämies, oman aikansa ihminen. Nykyajan eläjät saattavat nähdä hänessä ties mitä. Miehellä on kieltämättä ollut monella tapaa raskas taival, jota kuuluminen omalaatuiseen uskonlahkoon ei näytä ainakaan helpottaneen.