Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Avatar
H.Moilanen
David Starsky
Viestit: 4536
Liittynyt: Ti Marras 12, 2019 2:30 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja H.Moilanen »

Tulin käväisemään täällä, kun luin Ilta-Sanomista ylle jo kopioidun jutun.

Lähinnä mietin ihmisiä, jotka elävät elämäänsä tietoisina jostain selvittämättömästä henkirikoksesta. Mielessäni ei nyt ole tämä Kirkkonummen juttu (joka on minulle vieras), vaan pari muuta juttua. Yhden tapauksen tekijästä olen - ainakin omasta mielestäni - varma. En ole epäilemäni rikoksen tekijän kanssa tekemisissä, mutta hänen lähipiiriinsä kuuluvien ihmisten kanssa kylläkin. Olen viime vuosien aikana funtsinut sitä keissiä ja tullut siihen tulokseen, että aika monen on pakko tajuta tietyt faktat. Heidän on pakko joko tietää ja vahvasti epäillä, kuka on syyllinen. Ja mitä he tekevät? Eivät tietystikään yhtään mitään muuta kuin elävät omaa elämäänsä. Osa jopa keekoilee julkisuudessa kunnon kansalaista esittäen. Entäpä minä? Kohtelen heitä kuin ketä tahansa muuta, mutta samalla tunnen todella syvää inhoa & halveksuntaa. Toki olen yrittänyt ymmärtää heidänkin näkökulmaansa ja asemaansa. He ovat varmasti eräällä tavalla vankeina siinä yhteisessä valheiden häkissä. Silti olen sitä mieltä, että he voisivat tehdä monia asioita eri tavalla kuin he tekevät.

Uskoakseni monen selvittämättömän henkirikoksen tekijän ympärillä on lähipiiri, joka tietää tai ainakin aavistaa tosiasiat. Lähipiiriin kuuluvista ihmisistä, joku voisi tehdä siirron - esimerkiksi lähettää nimettömän vihjeen poliisille. Halutessaan siihen vinkkiin voisi tehdä jotain sellaisia erityistuntomerkkejä, joista tietämällä voisi myöhemmin todistaa olevansa vinkin lähettäjä/yksi lähettäjistä. Tai vinkistä voisi ottaa valokuvan tai kopion, jonka säilöisi jonnekin turvalliseen paikkaan. Jos siis haluaisi ehkä myöhemmin paljastaa olevansa vinkin taustalla.

Myös minun kaltaisessa tilanteessa olevat, eli mahdollisen tekijän lähipiiriä tuntevat, henkilöt ovat oleellisessa asemassa rikoksen selviämisen osalta. Jos tekijä ja/tai hänen lähipiirinsä henkilöt ovat kovin sosiaalisia, heidän tuttavapiiriin kuuluu helposti useampi tuhat ihmistä. Kun ihmisiä on paljon, joukkoon lukeutuu aina joitakin Murha.info-harrastajia sekä muitakin ihmisiä, joilla on hoksottimet kohdallaan. Irrallisilta vaikuttavat johtolangat (rikoksen aika, paikka, mahdolliset tuntomerkit, ajoneuvo, yritystoiminta, harrastukset, mahdolliset viestit, tapaukseen liittyvät yksityiskohdat yms.) saattavat hyvinkin loksahtaa paikoilleen jonkun korvien välissä. Suomi on varsin pieni maa. Monet rikokset ovat tapahtuneet pikkupaikkakunnilla tai niihin rikoksiin liittyvät tapahtumat koskettavat pikkupaikkakuntia tai muita varsin pieniä porukoita. Aivan kuten tämä Kirkkonummen keissi. Minulla on sellainen fiilis, että kunhan vain joku selvittämättömästä rikoksesta tietävä alkaa puhua, tai joku riittävän monta rikoskeissiin liittyvää yksityiskohtaa tunteva tekee kriittisen oivalluksen, pystytään monta ratkaisematonta rikosta selvittämään. Pitkänkin ajan jälkeen.

En tiedä tästä Kirkkiksen keissistä sen kummempia. Toivon tietysti, että juttu selviää. Silmiin osui Ilta-Sanomien jutussa ollut KRP:n tutkinnanjohtajan kommentti, että hän uskoo jutun vielä selviävän.

Minusta tuntuu, että joissain tapauksissa virkavallalla on ollut käytettävissään hyviä vinkkejä - jopa ratkaisevia tietoja - jo pidempää. Miksi sitten tekijää ei ole napattu? Sitä minä olen miettinyt. Joka pohdintakierroksella olen tullut siihen johtopäätökseen, että kyseessä on isompi rikosvyyhti ja rikostutkijat haluavat saada kerralla selväksi muutakin kuin pelkät selvittämättömät henkirikokset. Murhahan ei vanhene, joten se joutaa odottamaan. Tietysti on perin ikävää, jos tekijäksi tiedetty tyyppi tallustelee vapaalla jalalla, mutta jos tutkinnan perinpohjainen suorittaminen vaatii pitkää kyttäystä, niin miksi ei. Monen rikollisen ympärillä on iso rosvoklaani. Olisi tietysti hienoa, jos samaan syssyyn selviäisi mahdollisimman monta rikosta.
Etsivän Keskuspoliisin mukaan Suomeen jääneet emigrantit olivat poliittisesti epäluotettavia. Lisäksi monet olivat juutalaisia, joita Etsivä Keskuspoliisi luonnehti lausunnoissaan ”epämieluisiksi henkilöiksi”.
Aiheesta lisää täällä.
Vepe
Alibin satunnaislukija
Viestit: 58
Liittynyt: Ti Marras 20, 2018 3:21 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Vepe »

Jännästi tämäkin juttu on niin ns pienellä huomiolla. Esim medioissa vaikkakin nyt juttu julkaistiin, mutta jos vertaa joihinkin muihin tapaukseen niin hyvin harvoin tämä ponnahtaa iltapäivälehtiin. Omasta mielestä tämä on näistä selvittämättömistä henkirikoksista ehkä mielenkiintoisin. Tosin tämäkin unohtui itseltänikin pitkäksi aikaa, mutta tänään huomasin tuon jutun ja heti tuli että ainiin tämäkin hitto. :D
Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1055
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Sanoisin, että juuri nyt isolla huomiolla aiempaan nähden. Kaksi juttua valtamediassa vuoden sisään ja kaksi uhrit/epäillyn tuntenutta tahoa avautumassa tässä ketjussa muutaman kuukauden sisällä.

Jospa sittenkin ratkeaisi.
5 perhettä oli panemassa Bodomilla

Jahve ei tykännyt, sanoi vaan: "Tsssk aaaargh tsssss"

Jopi Jalkapuoli liittyi Genesis-yhtyeeseen

Sic Transit Plexit Mundi

El pene de Lex quedó atrapado en un árbol en Bodom.
Pula-ahoko
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 100
Liittynyt: Su Helmi 20, 2022 10:59 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Pula-ahoko »

Ei selviä tämäkään rikos.
Toisintoajattelija
Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1055
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Pula-ahoko kirjoitti: Ma Touko 02, 2022 1:27 pm Ei selviä tämäkään rikos.
Tällaisia kannattaa julistella sitten, kun tietää ainoana tekijän ja on päättänyt olla kertomatta kellekään ikinä.
5 perhettä oli panemassa Bodomilla

Jahve ei tykännyt, sanoi vaan: "Tsssk aaaargh tsssss"

Jopi Jalkapuoli liittyi Genesis-yhtyeeseen

Sic Transit Plexit Mundi

El pene de Lex quedó atrapado en un árbol en Bodom.
aumari
Axel Foley
Viestit: 2002
Liittynyt: Ke Touko 22, 2013 1:46 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja aumari »

Miksikö Jessican henkeä ei säästetty? Koska hän oli perillinen...
Murheli
Axel Foley
Viestit: 2011
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Murheli »

aumari kirjoitti: Ma Touko 02, 2022 5:23 pm Miksikö Jessican henkeä ei säästetty? Koska hän oli perillinen...
Itse olen aikaa myöten kallistunut siihen, että tekijä ei olisi perillinen, vaan poliisi odottaisi saavansa haltuunsa jonkun ulkopuolisen dnata. Mutta enemmän tämä on sellainen musta-tuntuu-mielipide
Voi voi, kun päättyi elämän koi
Murheli
Axel Foley
Viestit: 2011
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2016 12:34 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Murheli »

H.Moilanen kirjoitti: Ma Touko 02, 2022 9:13 am Tulin käväisemään täällä, kun luin Ilta-Sanomista ylle jo kopioidun jutun.

Lähinnä mietin ihmisiä, jotka elävät elämäänsä tietoisina jostain selvittämättömästä henkirikoksesta. Mielessäni ei nyt ole tämä Kirkkonummen juttu (joka on minulle vieras), vaan pari muuta juttua. Yhden tapauksen tekijästä olen - ainakin omasta mielestäni - varma. En ole epäilemäni rikoksen tekijän kanssa tekemisissä, mutta hänen lähipiiriinsä kuuluvien ihmisten kanssa kylläkin. Olen viime vuosien aikana funtsinut sitä keissiä ja tullut siihen tulokseen, että aika monen on pakko tajuta tietyt faktat. Heidän on pakko joko tietää ja vahvasti epäillä, kuka on syyllinen. Ja mitä he tekevät? Eivät tietystikään yhtään mitään muuta kuin elävät omaa elämäänsä. Osa jopa keekoilee julkisuudessa kunnon kansalaista esittäen. Entäpä minä? Kohtelen heitä kuin ketä tahansa muuta, mutta samalla tunnen todella syvää inhoa & halveksuntaa. Toki olen yrittänyt ymmärtää heidänkin näkökulmaansa ja asemaansa. He ovat varmasti eräällä tavalla vankeina siinä yhteisessä valheiden häkissä. Silti olen sitä mieltä, että he voisivat tehdä monia asioita eri tavalla kuin he tekevät.

Uskoakseni monen selvittämättömän henkirikoksen tekijän ympärillä on lähipiiri, joka tietää tai ainakin aavistaa tosiasiat. Lähipiiriin kuuluvista ihmisistä, joku voisi tehdä siirron - esimerkiksi lähettää nimettömän vihjeen poliisille. Halutessaan siihen vinkkiin voisi tehdä jotain sellaisia erityistuntomerkkejä, joista tietämällä voisi myöhemmin todistaa olevansa vinkin lähettäjä/yksi lähettäjistä. Tai vinkistä voisi ottaa valokuvan tai kopion, jonka säilöisi jonnekin turvalliseen paikkaan. Jos siis haluaisi ehkä myöhemmin paljastaa olevansa vinkin taustalla.

Myös minun kaltaisessa tilanteessa olevat, eli mahdollisen tekijän lähipiiriä tuntevat, henkilöt ovat oleellisessa asemassa rikoksen selviämisen osalta. Jos tekijä ja/tai hänen lähipiirinsä henkilöt ovat kovin sosiaalisia, heidän tuttavapiiriin kuuluu helposti useampi tuhat ihmistä. Kun ihmisiä on paljon, joukkoon lukeutuu aina joitakin Murha.info-harrastajia sekä muitakin ihmisiä, joilla on hoksottimet kohdallaan. Irrallisilta vaikuttavat johtolangat (rikoksen aika, paikka, mahdolliset tuntomerkit, ajoneuvo, yritystoiminta, harrastukset, mahdolliset viestit, tapaukseen liittyvät yksityiskohdat yms.) saattavat hyvinkin loksahtaa paikoilleen jonkun korvien välissä. Suomi on varsin pieni maa. Monet rikokset ovat tapahtuneet pikkupaikkakunnilla tai niihin rikoksiin liittyvät tapahtumat koskettavat pikkupaikkakuntia tai muita varsin pieniä porukoita. Aivan kuten tämä Kirkkonummen keissi. Minulla on sellainen fiilis, että kunhan vain joku selvittämättömästä rikoksesta tietävä alkaa puhua, tai joku riittävän monta rikoskeissiin liittyvää yksityiskohtaa tunteva tekee kriittisen oivalluksen, pystytään monta ratkaisematonta rikosta selvittämään. Pitkänkin ajan jälkeen.

En tiedä tästä Kirkkiksen keissistä sen kummempia. Toivon tietysti, että juttu selviää. Silmiin osui Ilta-Sanomien jutussa ollut KRP:n tutkinnanjohtajan kommentti, että hän uskoo jutun vielä selviävän.

Minusta tuntuu, että joissain tapauksissa virkavallalla on ollut käytettävissään hyviä vinkkejä - jopa ratkaisevia tietoja - jo pidempää. Miksi sitten tekijää ei ole napattu? Sitä minä olen miettinyt. Joka pohdintakierroksella olen tullut siihen johtopäätökseen, että kyseessä on isompi rikosvyyhti ja rikostutkijat haluavat saada kerralla selväksi muutakin kuin pelkät selvittämättömät henkirikokset. Murhahan ei vanhene, joten se joutaa odottamaan. Tietysti on perin ikävää, jos tekijäksi tiedetty tyyppi tallustelee vapaalla jalalla, mutta jos tutkinnan perinpohjainen suorittaminen vaatii pitkää kyttäystä, niin miksi ei. Monen rikollisen ympärillä on iso rosvoklaani. Olisi tietysti hienoa, jos samaan syssyyn selviäisi mahdollisimman monta rikosta.
Oletko itse kertonut epäilyksesi poliisille? Mutta olen kyllä kanssasi täysin eri mieltä tuosta, että poliisi tarkoituksella lykkäisi henkirikoksen ratkaisua saadakseen ratkaistua muita samaan liittyviä rikoksia. Eiköhän se todellisuudessa ole Suomessa ihan toisin päin
Voi voi, kun päättyi elämän koi
Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1055
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Murheli kirjoitti: Ma Touko 02, 2022 5:49 pm
aumari kirjoitti: Ma Touko 02, 2022 5:23 pm Miksikö Jessican henkeä ei säästetty? Koska hän oli perillinen...
Itse olen aikaa myöten kallistunut siihen, että tekijä ei olisi perillinen, vaan poliisi odottaisi saavansa haltuunsa jonkun ulkopuolisen dnata. Mutta enemmän tämä on sellainen musta-tuntuu-mielipide
Sama fiilis. Perilliset on eläneet mun mielestä liian normaalia elämää ollakseen murhaajia. Veikko oli ehkä tiukkapipo, mutta jos se nyt porakonetta lainaili ja muuta, niin loppupeleissä melko normaalia faija-ja-poika meininkiä. Tuo Beritistä psykoosiin mennyt pikkurikollinen joka palasi paikkakunnalle, kuulostaa jotenkin just siltä mitä haetaan. Uskon että tutkinta on mennyt harhateille Veikon persoonan ja bisnesten takia. Mikä on siis ihan ymmärrettävääkin. Nämä ulostulot ketjussa, nehän voivat olla harhaluuloja, mutta ne myös antavat uusia perspektiivejä spekulointiin.

Jessican henki ei merkinnyt tekijälle, koska tämä oli psykoosissa ja mahdollisesti aineissa.
5 perhettä oli panemassa Bodomilla

Jahve ei tykännyt, sanoi vaan: "Tsssk aaaargh tsssss"

Jopi Jalkapuoli liittyi Genesis-yhtyeeseen

Sic Transit Plexit Mundi

El pene de Lex quedó atrapado en un árbol en Bodom.
Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1055
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Eli siis uskon, että vauvoja olisi voinut olla vaikka viisi, mutta ne olisi kaikki laitettu samaan laskuun. Koska Berit teki ne jonkun muun kanssa...
5 perhettä oli panemassa Bodomilla

Jahve ei tykännyt, sanoi vaan: "Tsssk aaaargh tsssss"

Jopi Jalkapuoli liittyi Genesis-yhtyeeseen

Sic Transit Plexit Mundi

El pene de Lex quedó atrapado en un árbol en Bodom.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5189
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Itselleni on tullut sellainen käsitys, että vauvan mahdollista kohtaloa ei ole osattu ajatella lainkaan.
Muutenkin sellaiset fibat, että teko on tehty valtavassa tunnekuohussa ja tekijällä on ollut onnea mukana. Vielä.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
NeitiEtsivätär
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 119
Liittynyt: Su Maalis 24, 2013 4:48 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja NeitiEtsivätär »

Jäin miettimään, että lehdissä kirjoitettiin, että Beritin kaksoset olivat kylässä viikonlopun. Ilmeisesti siis isällään.
Ja vasta tiistaina alkoivat Veikon työkaverit kaipailla.
Miksei ex yrittänyt aiemmin palauttaa lapsia? Jos puhuttiin vain viikonlopusta? Tai ihmetellyt kun ei saa Berittiä kiinni.
Eikö 10 vuotiaat luulisi haluavan soittaa välillä äidilleen?

Paljon myös spekuloitu vauvan kohtaloa. Miksi jätetty kuolemaan yksin.
Entäs jos murhaaja ei vain ole havainnut vauvaa ollenkaan sängyssä raivon vallassa ollessaan ja vanhempia iskiessä.
Jos vauva oli esimerkiksi peiton alla hieman piilossa nukkuessaan.
Tietty voisi luulla, että semmoisessa hässäkässä vauva heräisi ja alkaisi itkeä. Ellei ole aikalailla heti saanut vesisängyn vesiä keuhkoihinsa. Ressu.
Avatar
Quorthon
Jane Marple
Viestit: 1055
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 5:37 pm
Paikkakunta: Tshernobyl, UKR

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Lapsenpalautusasiaa on ihmetelty 2007 alkaen, siihen ei selkoa tule, mutta mitä ilmeisimmin siihen on oltava olemassa luonnollinen selitys. Olihan kesälomakausi päällä, varmaan tarkoitus oli olla X päivää sen tarkemmin miettimättä paluuta. Tai ehkä olivat juuri tiistaina tulossa takaisin, mutta liikekumppani ehti ensin paikalle ihmettelemään tilannetta.

Huomattavan vähän on kyllä omaiset asiaa kommentoineet tosiaan. Margit 30 vuotta sitten alibissa, ja nyt joku peitenimellä "Jari" is.fissä. Ja Jarillakaan ei oikein ollut muuta uutta tarjottavaa, kuin lisävahvistus Veikon kiivasluontoisuudesta ja ilmeisesti ikääntymisen myötä tullut lisäherkistyminen vauvan muistolle.

Lasilapsen kertoma sopisi tältäkin osin kuvioon. Ainakin Beritin läheisten osalta, jotka hänen mukaansa pelkäsivät tätä miestä, eivätkä halunneet puhua poliisille. Veikollehan hän ei sanonut olevansa läheinen, ehkä Veikon puolella ei tiedetä ketä epäillä (koska tämä epäiltynsä oli selkeästi Beritin puolella tunnettu mies), jos oli niin hankala tyyppi monille.

Sanoisin, että lasilapsi joko puhui totta, tai oli ERITTÄIN viimeisen päälle mietitty trolli. Mitä pidän epätodennäköisenä, koska ei tässä ketjussa nyt niin paljoa pyöri keskustelijoita, että meidän kusettamiseen kannattaa käyttää paljoa älynystyröitä. Nopea aprillipila korkeintaan...

Eli uskon lasilapsen olleen aito, mutta lähinnä jäin miettimään oliko hänen analyysinsä ja kertomansa epäillyn luonteesta ja motiiveista osin tai kokonaan aikalaisaikuisten juoruiluun perustuvaa mutua, vai ihan silkkaa faktaa. Jos jälkimmäistä, niin tuskin syyllistä tarttee muualta hakea. Ja kaikkialta muualta sitä on jo varmaan haettukin. Mietin että pitäisikö laittaa poliisille sähköpostitse maininta tästä keskustelusta, mutta oletan ehdottomasti että asia on jo hoidossa muutenkin.
5 perhettä oli panemassa Bodomilla

Jahve ei tykännyt, sanoi vaan: "Tsssk aaaargh tsssss"

Jopi Jalkapuoli liittyi Genesis-yhtyeeseen

Sic Transit Plexit Mundi

El pene de Lex quedó atrapado en un árbol en Bodom.
Avatar
LexVeritas
Michael Knight
Viestit: 4138
Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:07 pm

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

^Kuuluisia kolmoismurhia kommentoidaan yleensäkin omaisten puolelta hyvin niukasti. Esim. Bodomin murhien uhrien omaishaastattelujen kokonaismäärä lienee laskettavissa yhden käden sormilla. Ja tapahtuneesta kulunut sentään jo yli 60 vuotta.

Veikkaan, että tekijä on H.R:n kaltainen ajoittain harhainen taparikollinen, jolla mittava myöhempi päihde-, omaisuus-, ja väkivaltarikosrekisteri (sisältäen myös raukkamaisen, perverssin ja hyvin raa'an henkirikoksen).

Uhrin omaisella oli häneen ehkä kytkös mahdollisen huumeiden satunnaiskäytön kautta.

Poliisin käyttämä retoriikka kuten esimerkiksi "Asioilla on tapana järjestyä" kielii siitä, että heidän mielestään joku kertoo ratkaisevat tietonsa murhista vasta sitten, kun on varmaa, ettei tekijä kykene enää kostamaan.
5 no viisia Perhettä
Puu elohim jahvella
-Ai, sä oot. Mä en, veli.
Jopi ja genesis
‏אלהים‎ Sten näin Isä
ykseydellä Raidaa
Sepä Elia Me ts. Kaa
naassa ja
Luminol-Lennard

In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Pohtivainen
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Touko 04, 2022 12:12 am

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Pohtivainen »

veejee kirjoitti: Ma Touko 02, 2022 7:16 am Tänään ilta-Sanomissa. kopioin tekstin tänne
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008749914.html

"Se tuli joka tapauksessa selväksi, että murhaaja astui sisään talon pääovesta ja pakeni metsikköön olohuoneen takaovesta."
Murtojälkiä ei ilmeisestikään ollut. Joku (tuttu) henkilö päästetty sisään tai jollakin henkilöllä ollut avaimet ja päässyt yllättämään perheen.

Onko tietoa, oliko Beritin lapsilla omia avaimia ja oliko avaimet mukana kun olivat isällään? Koitin tätä avain-asiaa täältä selvittää mutta ei löytynyt tietoa.
Vastaa Viestiin