Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 1)
-
villivadelma
- Jane Marple
Minä uskon, että tapaus vielä selviää. Melkoinen mysteeri kylläkin. Mikä olisi todennäköisin vaihtoehto? Liftaus väärään kyytiin, väkivaltaa, järveen? Olen itsekin joskus teininä ollut humalassa ja kylmissäni liikenteessä. Melkoinen tuuri ettei mitään koskaan sattunut, omasta järjenkäytöstä se ei ainakaan ollut kiinni.
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
Aivan aluksi ihmettelin, kun pidettiin henkirikoksena. Itse olin itsemurhan kannalla vahvasti.
Tytön viihdevarustus kyllä on ihmetyttänyt: ei käsilaukkua???
Missä R säilytti rahojaan, kännykkää jne.
Ei muistaakseni ollut kuin jakkutakki päällä. Olisko sen taskuun tunkenut tavarat, kun Casablankassakin oli narikka? Ja likoilla on viihteellä yleensä käsilaukku. Mutta tällä tytöllä ei?
tarinasta on varmaankin poliisilla paljonkin tarkempaa tietoa kerättynä mm. ystävien kertomaa, mutta niissä ilmenneitä asioita ei ole haluttu julkistaa.
Aluksihan joku Lapinniemen Naistenlahden lämpövoimalan työntekijä väitti kävelleensä likkaa vastaan Lapinniemen sillalla. Oli muka tunnistanut rintakorun, josta aluksi puhuttiin. (Sitten ilmeni, ettei Raisalla ollut k.o. korua kadotessaan.) Ajateltiin siis, että olisi saattanut olla matkalla isälleen Kauppiin ja vaikka harhautunut Näsijärveen.
Tytön viihdevarustus kyllä on ihmetyttänyt: ei käsilaukkua???
Missä R säilytti rahojaan, kännykkää jne.
Ei muistaakseni ollut kuin jakkutakki päällä. Olisko sen taskuun tunkenut tavarat, kun Casablankassakin oli narikka? Ja likoilla on viihteellä yleensä käsilaukku. Mutta tällä tytöllä ei?
tarinasta on varmaankin poliisilla paljonkin tarkempaa tietoa kerättynä mm. ystävien kertomaa, mutta niissä ilmenneitä asioita ei ole haluttu julkistaa.
Aluksihan joku Lapinniemen Naistenlahden lämpövoimalan työntekijä väitti kävelleensä likkaa vastaan Lapinniemen sillalla. Oli muka tunnistanut rintakorun, josta aluksi puhuttiin. (Sitten ilmeni, ettei Raisalla ollut k.o. korua kadotessaan.) Ajateltiin siis, että olisi saattanut olla matkalla isälleen Kauppiin ja vaikka harhautunut Näsijärveen.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Minuakin ihmetyttänyt, että miksei Raisalla ollut minkään laista veskaa mukanaan. Naisillahan on aina mukanaan jokin pussukka. Olisiko ollut mahdollista, että Raisalla oli alkuillasta mukanaan laukku, jonka hän jätti narikkaan. Loppuillasta Raisa lähti saattamaan kaveriaan autolle, jonka jälkeen hän katosi. Kaveri antoi Räisäselle 20 markkaa. Raisan siis oli kenties tarkoitus palata Casablancaan. Ehkä hän ei saattomatkaksi viitsinyt ottaa laukkuaan narikasta. Mutta palasiko Raisa kyseiseen baariin? Vai onko hän noussut siitä Hämeenkadulta johonkin autoon? Tai lähtenyt yksinään siitä johonkin talsimaan? Vaihtoehtoja on monia...
Tuo Lostin teoria kuulostais järkevältä, että jättänyt laukun narikkaan siksi aikaa, kun saattanut kaverinsa. Koska en tunne ketään naista, joka ilman laukkua lähtisi juhlistamaan ja itsekin naisena ihmettelen. Mutta sitten taas.. Jos lähtee saattamaan kaveriaan, niin tavallisesti voi jättää sen takin narikkaan, ei laukkua
Mutta taas kun Raisa oli alaikäinen, ehkä hän jätti laukun sen takia narikkaan, ettei papereita enää kyseltäisi.. Jos vaikka jäisi kiinni?
Omituinen tapaus kerrassansa! Jotenkin on sellainen tunne, ettei koskaan selviä. Aikaa on jo nyt kulunut NIIN kauan ja varmaan kaikki mahdollinen ja mahdotonkin on tehty?
Omituinen tapaus kerrassansa! Jotenkin on sellainen tunne, ettei koskaan selviä. Aikaa on jo nyt kulunut NIIN kauan ja varmaan kaikki mahdollinen ja mahdotonkin on tehty?
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
Mielestäni Raisan tapaus on mennyt suunnilleen näin:
Raisa ollut ystäviensä kanssa Casablancassa, osa ystävistä lähtenyt niihin kotibileisiin, jonne Raisaakin oli pyydetty, mutta hän ei ollut sanonut, että olisi sinne tulossa. Raisa on jäänyt siihen Tampereen Sokoksen eteen ja ehkä kävellyt jonkun matkaa jonnekin. Hänellä ei ole ollut paljoa vaatteita säähän nähden ja Raisalla on ollut kylmä. Itse uskon, että tekijä voi olla joku tuttu tai puolituttu, kenties joku samasta koulusta tai harrastuspiiristä jne. Ehkä joku puolituttu, jonka Raisa tunsi ja uskalsi mennä hänen kyytiinsä. Tai voihan olla, että tekijöitä oli useampia.
Raisa oli kylmissään ja tämä tuttu/tutut ajoi autolla ja pysäyttivät autonsa raisan viereen. (Tai vastaavasti Raisa törmäsi heihin Tampereen kaduilla ja menivät yhdessä autoon.) Autossa on tullut joku riita, kenties jostain vanhastakin asiasta. Raisa on vahingossa tapettu, mahdollisesti raiskattu. Raisan ruumis on ollut pakko hävittää, ettei totuus tule julki.
On myös mahdollista, että Raisalla oli joku sairas ihailija tai ehkä hänelle oltiin kateellisia ja häntä pidettiin ylimielisenä (vrt. tapaus Eveliina Lappalainen). otto Martikainen tappoi Eveliinan luultavasti vain hetken mielijohteesta, koska Eveliina oli niin "ärsyttävä".
Raisa ollut ystäviensä kanssa Casablancassa, osa ystävistä lähtenyt niihin kotibileisiin, jonne Raisaakin oli pyydetty, mutta hän ei ollut sanonut, että olisi sinne tulossa. Raisa on jäänyt siihen Tampereen Sokoksen eteen ja ehkä kävellyt jonkun matkaa jonnekin. Hänellä ei ole ollut paljoa vaatteita säähän nähden ja Raisalla on ollut kylmä. Itse uskon, että tekijä voi olla joku tuttu tai puolituttu, kenties joku samasta koulusta tai harrastuspiiristä jne. Ehkä joku puolituttu, jonka Raisa tunsi ja uskalsi mennä hänen kyytiinsä. Tai voihan olla, että tekijöitä oli useampia.
Raisa oli kylmissään ja tämä tuttu/tutut ajoi autolla ja pysäyttivät autonsa raisan viereen. (Tai vastaavasti Raisa törmäsi heihin Tampereen kaduilla ja menivät yhdessä autoon.) Autossa on tullut joku riita, kenties jostain vanhastakin asiasta. Raisa on vahingossa tapettu, mahdollisesti raiskattu. Raisan ruumis on ollut pakko hävittää, ettei totuus tule julki.
On myös mahdollista, että Raisalla oli joku sairas ihailija tai ehkä hänelle oltiin kateellisia ja häntä pidettiin ylimielisenä (vrt. tapaus Eveliina Lappalainen). otto Martikainen tappoi Eveliinan luultavasti vain hetken mielijohteesta, koska Eveliina oli niin "ärsyttävä".
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
Pikku Myylle vielä senverran Raisan vaatetuksesta, että kuvissa näytetyt kuteet oli todella vain minari ja jakku pienillä taskuilla. Ei sinne mitään tavaroita todella taskuun ole mahtunut, olisivat ehkä olleet aika ikävät pullottaessaan??
Itse en jättäisi takin taskussa narikkaan kännykkää ainakaan.
Tuskin tanssi kännykkä kädessä ??? Lehtitietojen perusteella tanssi kovasti ravintolassa hitaita yms.
Jotenkin ei vain minusta sovi kuvaan, että menee niillä kuteilla, joiden kuvia on näytetty, ja kaivaisi jostain minihameen taskusta(?) rahaa jne.
Vaatetus jäi muuten kovasti mieleeni, koska omistin samanlaiset korkokengät
ja mietin miten näyttävä/huomiotaherättävä on ollut pitkä tyttö 12cm koroissa...
Itse en jättäisi takin taskussa narikkaan kännykkää ainakaan.
Tuskin tanssi kännykkä kädessä ??? Lehtitietojen perusteella tanssi kovasti ravintolassa hitaita yms.
Jotenkin ei vain minusta sovi kuvaan, että menee niillä kuteilla, joiden kuvia on näytetty, ja kaivaisi jostain minihameen taskusta(?) rahaa jne.
Vaatetus jäi muuten kovasti mieleeni, koska omistin samanlaiset korkokengät
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
-
metallikukko
- Neuvoja-Jack
se olikin vain yleinen kommentti siihen,että kaikki ei vaan käytä käsilaukkua.Tampereen Tyttö kirjoitti:Pikku Myylle vielä senverran Raisan vaatetuksesta, että kuvissa näytetyt kuteet oli todella vain minari ja jakku pienillä taskuilla.
yksi vanha koulukaveri oli samassa joukkueessa ja lukiossa raisan kanssa. oli aika järkyttynyt saadessaan puhelun/kyselyn raisan katoamisesta. hän ei mukana ollut kyseisenä iltana kun oli lähtenyt kotipaikkakunnalle.
Naapuritalossani asui Raisan koripallotoveri. Hänen äitinsä kertoi että aiemmin keväällä heillä oli ollut joku Ruotsin risteily ja Raisa käyttäytyi aika villisti. Siis tarkoittaa sitä, että Raisa oli rohkea ja luotti omiin kykyihinsä selviytyä tilanteesta kuin tilanteesta.
Muistan kuinka oma äitini aikoinaan minua varoitteli, kun tapanani oli myöhästyä viimeisestä bussista ja kävellä yöllä n. 7km kotiin. Aina vastasin että :"ei minulle koskaan mitään satu". Ei sattunutkaan, mutta jälkeen päin ajatellen oli onni matkassa.
Muistan kuinka oma äitini aikoinaan minua varoitteli, kun tapanani oli myöhästyä viimeisestä bussista ja kävellä yöllä n. 7km kotiin. Aina vastasin että :"ei minulle koskaan mitään satu". Ei sattunutkaan, mutta jälkeen päin ajatellen oli onni matkassa.
Kun etsii toisen parasta, löytää omansa.
- Platon -
- Platon -
-
Astrokemisti
- Susikoski
Mun mielestä ton vuodenaikaan kevyehkön asustuksen selittää hyvin pitkälle se, että Raisa oli pyrkimässä alaikäsenä baariin. Logiikalla "laitetaan vähän jakkua ja minihametta päälle, niin näytetään ainaki kaksvitosilta". Ehkä Raisa ei sattunu omistamaan asuun sopivaa pitkää villakangastakkia tms.
Mä ainakin olen joskus yrittäny jotain tollasta, tosin nyt kypsässä iässä tiedän, ettei kaksvitosetkaan ihan aina laita jakkupukua baariin.
Mä ainakin olen joskus yrittäny jotain tollasta, tosin nyt kypsässä iässä tiedän, ettei kaksvitosetkaan ihan aina laita jakkupukua baariin.