Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Sääntö-kyttäys-suomi.
Joku auto siitä silloin tällöin ajanut niin joku apina käy valittamassa ja kaupunki juoksee paikalla miinottamassa.
Kyllä suomi on paska maa.
Joku auto siitä silloin tällöin ajanut niin joku apina käy valittamassa ja kaupunki juoksee paikalla miinottamassa.
Kyllä suomi on paska maa.
Suomalainen sosialismi ruokkii valkoroskan syntymistä ja siten luo väkivaltaa. Valtio on arvokas, veronmaksaja ei. Henki- ja omaisuusrikoksilla ei ole merkitystä. Rikoksilla valtiota vastaan on (talous/huume). Uhri ja omaiset eivät saa oikeutta.
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
€uron valonappikin riittää pimeässä havaitsemaan heijastimet. Jos ei ole sitäkään, niin varsinkin kunnon pöhnässä voi jäädä havaitsematta.
Sijoittelu oli ihan ok!, eikä maailmaa ole tarkoituskaan tehdä sellaiseksi, ettei joku oman elämän spandexi ykinkertaisesti pysty loukkaamaan itseään edes yrittämällä.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Oliko tuo menehtynyt pyöräilijä 6-kymppinen, en laiskuuttani lukenut taas alusta asti. Tuskin tuo mikään spandexpelle on ollut, sen mitä olen ohi hujahtaneista spandexpelleistä ehtinyt havaita, niin ovat olleet pääasiassa 30 - 50 v ikäisiä.
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Onpas harvinaisen lapsellinen kommentti.
Jos nyt joku auto silloin tällöin ajaa kävely/pyörätien alikulkutunnelissa... Mukavampihan se olisi vetää fillarilla jonkun kakaran ruosteiseen corollan keulaan, kun ei penikka osaa liikennesääntöjä. Eikä varmaan sattuisikaan niin pahasti kuin betoniporsaaseen törmätessä. Jos se ei ole autotie, niin siitä ei ajella autolla edes silloin tällöin. Paitsi tietenkin nykykakarat, jotka kuvittelee että meillä on vain oikeus, ei velvollisuuksia.
Kyllä Suomi on paska maa kun ei sinunlaisia heitetä laitoksella suoraan biojätteeseen.
Pää kiinni painajainen -Klamydia-
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Pyöräilijän oma vikahan tuo loppujen lopuksi toki oli, mutta ei tuo betoniporsaan sijoittelukaan nyt ihan mikään järkevin ollut, olisihan sen hieman järkeä käyttäen voinut sijoittaa siihen tunnelin suuaukon ulkopuolellekin niin että autolla ei mahtuisi ohi mutta betoniporsas ei kuitenkaan olisi tunnelin pimeimmässä kohdassa.
Tuollaiseen tunneliin kun ajaa polkupyörällä kirkkaassa päivänvalossakin aurinkoisena päivänä, niin "jää silmät ulos" vai miten se sanonta meni, eli kestää hetken että silmät sopeutuu hämärään ja sinä aikana ei siellä tunnelissa näe juuri muuta kuin tunnelin päässä kajastavan valon.
Tuollaiseen tunneliin kun ajaa polkupyörällä kirkkaassa päivänvalossakin aurinkoisena päivänä, niin "jää silmät ulos" vai miten se sanonta meni, eli kestää hetken että silmät sopeutuu hämärään ja sinä aikana ei siellä tunnelissa näe juuri muuta kuin tunnelin päässä kajastavan valon.
-
- Alibin Kestotilaaja
- Viestit: 5191
- Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Eiköhän tähänkin leivota jostain vastuullisia.
Muistelen sitä tapausta, kun nuoret laskivat jotain mäkeä porukalla ja sinne olikin viritetty vaijeri kunnan (?) toimesta. Tuossa nyt kuitenkin pyöräily aivan sallittua, joten ainakin isot varoitukset olisi pitänyt olla.
Muistelen sitä tapausta, kun nuoret laskivat jotain mäkeä porukalla ja sinne olikin viritetty vaijeri kunnan (?) toimesta. Tuossa nyt kuitenkin pyöräily aivan sallittua, joten ainakin isot varoitukset olisi pitänyt olla.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Päivän Hesari jatkaa aiheen käsittelyä:
Helsingin Sanomat 19.5.2022 Lasse Pyhtilä / https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008826726.html
Pyöräilijä törmäsi betoniporsaaseen pimeässä tunnelissa ja kuoli – Este oli siirretty kohtalokkaalle paikalle asukkaiden vaatimuksesta
”Pyöräilijöiden turvallisuuden kannalta väylien kunnossapito ja esteettömyys on enemmän kuin tärkeä asia”, sanoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.
Noin 60-vuotias mies kuoli pyöräilyonnettomuudessa Kankaanpäässä maanantain ja tiistain välisenä yönä. Pyöräilijä törmäsi alikulkutunnelissa betoniporsaaseen.
Betoniporsas oli laitettu estämään autojen ajamista tunneliin. Aiemmin este oli sijoitettuna tunnelin ulkopuolelle, mutta alueen asukkailta saadun palautteen vuoksi sitä siirrettiin, sillä autot pääsivät kiertämään esteen ja ajamaan edelleen tunnelista.
Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtosen mukaan ei ole tavatonta, että pyöräilijöille tapahtuu onnettomuuksia kehnojen liikenneratkaisujen vuoksi. Hän ei ota kantaa yksittäisiin tapauksiin vaan kommentoi asiaa yleisellä tasolla.
Pyöräilijöille riskejä voivat aiheuttaa esimerkiksi heikko kunnossapito tai puiston penkit ja tilapäiset ajoesteet, joiden sijoittamisessa pyöräilijöitä ei ole huomioitu.
”Pyöräilijöiden turvallisuuden kannalta väylien kunnossapito ja esteettömyys on enemmän kuin tärkeä asia”, hän sanoo.
Valtaosa pyöräilijöiden reiteistä on kuntien ja kaupunkien vastuulla, kun taas ely-keskukset vastaavat jalankulku- ja pyöräilyväylistä maanteiden varsilla.
Kuolemiin johtavat onnettomuudet ovat harvinaisempia, Valtonen sanoo.
Esimerkiksi vuonna 2018 toimittaja ja kirjailija Perttu Häkkinen kuoli polkupyöräonnettomuudessa Helsingin Hakaniemenrannassa. Häkkinen huomasi pyörätien luiskalle laitetun puomin liian myöhään, jarrutti voimakkaasti etujarrulla ja kaatui.
Tutkinnan mukaan Häkkinen ei törmännyt puomiin. Hän menehtyi kaatuessaan saamiinsa vammoihin onnettomuuspaikalla.
Liikenneturvan selvityksen mukaan vuosina 2011–2015 tapahtui 116 pyöräilijän kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joista 32:ssa tapauksessa osallisena ei ollut muita ajoneuvoja.
Suuressa osassa tapauksia tiedot ovat puutteellisia, sillä ne eivät ole tulleet tutkintalautakunnan piiriin, eikä niistä ole poliisin kirjaamaa sanallista kuvausta. Ainakin kahdeksassa tapauksessa pyöräilijä oli alkoholin vaikutuksen alaisena.
Ajoesteinä käytettävien betoniporsaiden riskeistä on puhuttu jo vuosia. Valtonen muistaa tapauksen vuosituhannen alusta, kun Rovaniemellä pyöräilijä ajoi päin betoniporsasta, loukkaantui ja sai kaupungilta korvauksia.
Tapauksen jälkeen kaupunki poisti betoniporsaat kevyen liikenteen reiteiltä.
”Silloin viimeistään kunnat totesivat, ettei betoniporsas ole toimiva väylien sulkuratkaisu.”
Parempi ratkaisu liikenteessä käytettäväksi esteeksi voisi Valtosen mukaan olla esimerkiksi hyvin näkyvä ja värikäs puomi.
”En tiedä, onko täydellistä ratkaisua edes olemassa.”
Pyöräilijöiden huomioiminen sekä tietämys liikennesuunnittelusta ja kunnossapidosta on Valtosen mukaan menossa parempaan päin Suomessa. Hän pitää hyvänä asiana esimerkiksi sitä, että kansalaisilla on aiempaa paremmat mahdollisuudet antaa palautetta liikenteen epäkohdista.
”Edelleen on paljon tehtävää. Palautteet täytyy myös viedä käytäntöön.”
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Niin, joku huumehörhö tuupertuu hankeen on se yhteiskunnan vika. Kun pyöräilijä törmää valoitta hyvin merkittyyn esteeseen niin se on hänen oma vika... Niin se mielipide vaihtuu.meitzi kirjoitti: ↑To Touko 19, 2022 12:28 am€uron valonappikin riittää pimeässä havaitsemaan heijastimet. Jos ei ole sitäkään, niin varsinkin kunnon pöhnässä voi jäädä havaitsematta.
Sijoittelu oli ihan ok!, eikä maailmaa ole tarkoituskaan tehdä sellaiseksi, ettei joku oman elämän spandexi ykinkertaisesti pysty loukkaamaan itseään edes yrittämällä.
-
- Harjunpää
- Viestit: 309
- Liittynyt: To Loka 20, 2016 5:53 pm
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Betoniporsas on vieläpä kaistojen välissä, eli jos pyöräilijä olisi pysynyt tiukasti omalla kaistallaan, ei törmäystä olisi todennäköisesti tapahtunut. Eli jos tuon porsaan sijaan jalankulkijoiden puolella olisi kulkenut joku, tämä (todennäköisesti kännissä suhaillut) fillaristi olisi hyvinkin saattanut ajaa päälle.
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Kuulostaa uskomattomalta. Jos pimeää ollut, niin kyllähän tuohon kuuluisi villkuva valo. Eihän pyöräilijä voi kuitenkaan olettaa, että joku este tiellä.
Kunkahan kauan tuo porsas tuolla ollut? Ei ainakaan hirveän kauaa. Iät ja ajat ovat teinit tuosta mopoilla ja autoilla oikoneet illan hämyssä. Mitään ei ole sattunut. Ironista että nyt sitten napsahtaa noin pahasti. Sitä en sano että hyväsyisin oikomisen. Nuo puomit Juhaninkadun puolella pyörätielle tultaessa olisi hyvä ratkaisu ainakin autojen kulun estämiseksi. Olisi varmaan voinut vielä odottaa tuota uudistusta, ja olla ilman betoniporsasta, kun on muutaman vuosikymmeneen tuossa jo ollut.
Kunkahan kauan tuo porsas tuolla ollut? Ei ainakaan hirveän kauaa. Iät ja ajat ovat teinit tuosta mopoilla ja autoilla oikoneet illan hämyssä. Mitään ei ole sattunut. Ironista että nyt sitten napsahtaa noin pahasti. Sitä en sano että hyväsyisin oikomisen. Nuo puomit Juhaninkadun puolella pyörätielle tultaessa olisi hyvä ratkaisu ainakin autojen kulun estämiseksi. Olisi varmaan voinut vielä odottaa tuota uudistusta, ja olla ilman betoniporsasta, kun on muutaman vuosikymmeneen tuossa jo ollut.
-
- James Bond (Daniel Graig)
- Viestit: 17124
- Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Satakunnan KansaToimittaja Pekka Söderlund kysyi kaupungilta 13 tuntia ennen kuolemaan johtanutta onnettomuutta, kenen vastuulla on, jos lapsi törmää pyöräillessään betoniporsaaseen
Kuka kantaa vastuun jos lapsi, tai aikuinen, tai kuka tahansa reppurännin käyttäjä törmää betoniporsaaseen?
Oliko Kankaanpään ”reppurännin” valitettava onnettomuus vain ajan kysymys? Keskelle alikulkutunnelia asetettu betoniporsas suorastaan huusi onnettomuutta. Lukion suunnalta pyöräilevät saavat pelkän painovoiman avustuksella hyvät vauhdit tunneliin tultaessa. Vakavan onnettomuuden todennäköisyys oli todennäköinen.
Otin tunnelin betoniporsaan puheeksi maanantain toimituspalaverissa. Kysyin kollegoilta ja esimiehiltäni, olisiko tuossa jutunaihe, mihin kannattaisi tarttua. Kysyä kaupungilta miksi este on asetettu noin vaaralliseen paikkaan.
Aihe todettiin hyväksi ja työotsikkokin oli valmiina: ”Eikö alikulkutunneleiden hengenvaarallisia betoniporsaita voi poistaa ennen kuin joku törmää sellaiseen?”
Maanantaina iltapäivällä lähetin Kankaanpään kaupungin teknisen toimiston liikenneväylistä vastaavalle rakennusmestarille muutaman kysymyksen. Kysyin muun muassa ”kenen vastuulla on, jos esimerkiksi lapsi törmää alamäkeen pyöräillessään betoniporsaaseen?”
Vastausta en maanantain aikana saanut.
13 tuntia sähköpostin lähettämisen jälkeen mies oli öisellä pyöräretkellään ajanut pilkkopimeään tunneliin, törmännyt keskellä tunnelia olevaan betoniesteeseen ja menehtynyt saamiinsa vammoihin.
Tiistaina töihin tullessani en itsekään vielä tiennyt onnettomuudesta mitään. Pysähdyin reppurännille ottaakseni kuvan betoniporsaasta, minkä liittäisin kuvitukseksi rakennusmestarin kanssa tehtävään juttuun.
Kameraa viritellessäni viereeni käveli mies, joka kertoi löytäneensä yöllä onnettomuuden uhrin. Olleensa paikalla kun ensihoitajat yrittivät pelastaa loukkaantuneen.
Pari metriä betoniporsaan takana olevia verilammikoita oli yritetty pestä pois, mutta turhaan. Törmäys oli ollut raju, ja jäljet sen mukaiset.
Töihin päästyäni soitin kaupungin tekniseen keskukseen henkilölle, jolle olin edellisenä päivänä lähettänyt sähköpostilla kysymykset. Hän kuuli onnettomuudesta ensimmäisenä minulta.
JUTTUIDEA tuli hyvinkin arkisesta tilanteesta, kaksi vanhinta lastani käyttävät kyseistä alikulkutunnelia muun muassa koulumatkoihinsa.
Sadat kankaanpääläiset käyttävät reppuränniä joka päivä. Arkipäivisin iso osa kulkijoista on koululaisia. Huoli lasteni turvallisuudesta oli mielestäni aiheellinen.
Entä se vastuukysymys? Kuka kantaa vastuun jos lapsi, tai aikuinen, tai kuka tahansa reppurännin käyttäjä törmää betoniporsaaseen? Siihen en vielä saanut vastausta.
18.5.2022 17:32
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Miten niin ei voi olettaa? Minulle on lapsena opetettu että ympäristönsä on havainnoitava koska niitä yllätyksiä voi tielle sattua. Itse olisin syyllistynyt kuolemantuottamukseen vastaavassa tilanteessa, mutta terveellä järjellä ja edes välttävällä reaktiokyvyllä selviää tuollaisistakin ilman henkilövahinkoja.
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Juurikin tuo, kuka kantaa vastuun kun joku lapsi törmää siihen. Fillarikausi starttaa ja mukulat opettelee kulkemaan pyörillä. Meno voi olla kova. Itsekin aikanaan kun opettelin eroon apurattaista tulin rytinällä alas alikulkutunnelin alamäessä.
Älytön ratkaisu koko porsas. Aina ei ehkä kannata kuunnella asukkaiden vaatimuksia ja toiveita vaan mennä turvallisuus edellä. Kuitenki joku mielensäpahoittajamamma tämän takana.
Älytön ratkaisu koko porsas. Aina ei ehkä kannata kuunnella asukkaiden vaatimuksia ja toiveita vaan mennä turvallisuus edellä. Kuitenki joku mielensäpahoittajamamma tämän takana.
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
No jos nyt rautalangasta väännän; niin betoniporsas ei todellakaan kuulu tuonne, varsinkaan näkymättömänä. Siitä ei varmasti päästä yli eikä ympäri. Terve järki ja välttävä reaktiokyky ei tätä onnettomuuden mahdollisuutta voi poistaa.Scum kirjoitti: ↑To Touko 19, 2022 1:44 pmMiten niin ei voi olettaa? Minulle on lapsena opetettu että ympäristönsä on havainnoitava koska niitä yllätyksiä voi tielle sattua. Itse olisin syyllistynyt kuolemantuottamukseen vastaavassa tilanteessa, mutta terveellä järjellä ja edes välttävällä reaktiokyvyllä selviää tuollaisistakin ilman henkilövahinkoja.
- poikani
- Telkkaridekkareiden asiantuntija
- Viestit: 9987
- Liittynyt: Ti Heinä 05, 2011 8:50 pm
- Paikkakunta: ?? ???????
Re: Kankaanpää: Pyöräilijä kuoli törmättyään betoniporsaaseen alikulkutunnelissa
Ei tämä ole mikään mielipideasia. Liikenteessä tulee pystyä varautumaan muutoksiin ja yllätyksiin. Paikalla olisi voinut olla vaikkapa tietyö tai jo esimerkiksi ottamani tummiin pukeutunut jalankulkija sitomassa kengännauhoja, ILMAN heijastimia tai punakeltaisia huomiovärejä. Tämä sittemmin edesmennyt hurjastelija olisi ajanut jalankulkijan päälle.
Onnettomuuden syy on sataprosenttisesti pyöräilijän.
BTW, joku täällä ehdotti, että betoniporsaan olisi voinut sijoittaa tunnelin suuaukolle. Siitä se olisi kuitenkin ollut helpompi siirtää sivuun kuin tunnelin keskiosasta. Ilmeisesti autoilijat olivat olleet hyvinkin sinnikkäitä ajamaan tunnelissa.
Onnettomuuden syy on sataprosenttisesti pyöräilijän.
BTW, joku täällä ehdotti, että betoniporsaan olisi voinut sijoittaa tunnelin suuaukolle. Siitä se olisi kuitenkin ollut helpompi siirtää sivuun kuin tunnelin keskiosasta. Ilmeisesti autoilijat olivat olleet hyvinkin sinnikkäitä ajamaan tunnelissa.
????? ?? ??????.