damfin kirjoitti: ↑Ti Elo 02, 2022 9:21 am
leatherman73 kirjoitti: ↑Ti Elo 02, 2022 1:36 am
uruzu kirjoitti: ↑Ti Elo 02, 2022 1:09 am
Volvon ahtopaineet ja mahdollinen virittäminen ovat täysin toisarvoisia seikkoja tämän onnettomuuden kannalta.
Vaikka Volvo olisi ollut vakio 135 hv, sillä olisi helposti kelannut 130-140 km/h onnettomuuskohtaan, mikä riittää auton katkeamiseen.
Kelvottomat takarenkaat ja vesikeli: Kuski tulee vasemmalle johtavaan mutkaa ja päästää kaasun. Samaan aikaan ohjaa vasemmalle. Takapään ote tiestä irtoaa, kun takapää kevenee. Takapää lähtee tangentin suuntaan, kuski ohjaa oikealle korjatakseen mutta liian myöhään. Auto kulkee kohti sisäkaarretta, ehtii spinnata ennen liikenteenjakajaa kerran ja osuu tukevaan tolppaan vasen kylki edellä.
Hyvin yksinkertaista.
Onko tuo onnettomuuspaikka nyt sellainen ihan oikiasti että siihen saa kelattua 130hp kartano-volvolla semmoset vauhdit että koko auton saa menemään keskeltä poikki?
Kyllähän tuo sellaiselta paikalta kartasta ja satelliittikuvasta katsoen näyttää, ensin pitkä kohtalaisen loiva kaarre oikeaan, sen jälkeen noin 400 metriä lähes suoraa ja hyvin loiva kaarre vasempaan, ja taas lähes 400 metriä suoraa ennen törmäyspaikkaa, eli viimeisen kilometrin matkan on hyvinkin voinut kiihdyttää lappu lattiassa.
Paikalla en toki itse ole vuosikausiin käynyt mutta melko uudelta tieltähän tuo näyttää eli todennäköisesti asfalttikin vielä hyvässä kunnossa.
Arvioisin törmäyksen tapahtuneen samankaltaisesti mitä poliisikin kertoo, eli välttämättä auto ei ole edes "lähtenyt lapasesta" muuten kuin että ajettu liian lähelle korokkeen reunaa, ja kun vasen eturengas on ottanut kiinni korokkeen reunaan niin se on kiskaissut auton poikittain siihen korokkeen päälle ja välittömästi kylki edellä tolppaan ennen kuin kuski on kerennyt edes v..tua (tai kissaa) kiljaista.
Omasta kokemuksesta voin sanoa että jo kohtalaisen hiljaisessakin vauhdissa jos päästää eturenkaan hipaisemaan korokkeen reunaan niin seurauksena on melko nopea kiskaisu siihen korokkeen suuntaan.
Täytyy nöyränä korjata erehdystäni, katsoin kartalta hieman väärää kohtaa kun muistin että jossain olisi puhuttu rantasalmentiestä, mutta tuohan onkin tapahtunut vasta savonlinnantien puoleisella osuudella, mutta profiililtaan melko samankaltainen kohta eli ensin pitkä loiva oikea jonka jälkeen tie oikenee ennen törmäyspaikkaa.
Mitä tulee tuohon että noilla vauhdeilla auto ei olisi kerennyt kääntyä poikittain siinä korokekosketuksen ja tolpan välissä niin eihän sitä ehkä voi uskoa ennenkuin itse näkee kuinka nopeasti auto voi pyörähtää jos eturengas osuu korokkeen reunaan.