Pitäisikö rikollisista ajatuksista rangaista?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Pitäisikö ajatuksestakin rangaista?

Kyllä.
2
6%
Ei.
31
94%

Ääniä yhteensä: 33

VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Pitäisikö rikollisista ajatuksista rangaista?

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Seurasin huvikseni jälleen Suoli24:n kirjoittelua ja eräässä ketjussa, joka on monestakin syystä ollut seuraamiseni alla (kaikkea ne ihmiset keksiikin... :lol: ) joku huusi isoon ääneen siitä, miten jo ajatuksista pitäisi ilmeisesti rangaista ja vankilaan heittää.

Suomessahan rikoksen suunnittelu ei ole rangaistava teko käsittääkseni (en tiedä tosin missä ne rajat menevät), mutta siis noin yleisesti ottaen. Ajatuksia aina saa olla, kunhan ne jäävät vain sille tasolle. Teko on asia erikseen.

Jos lähdetään semmoiselle linjalle kuin esimerkiksi Jenkkilässä, jossa jo ajatuksestakin rangaistaan, niin mikä on Suomen vankiloiden tulevaisuus? Tilanahtaus vaivaa jo nyt kun vankiloissa istutetaan sakkovankeja ja tv-lupansa maksamatta jättäneitä. Missä kulkee mielipidevapauden raja?

En ole poliittisesti kiinnostunut aiheesta eikä yhteiskuntakaan jaksa kiinnostaa hirveän paljon, joten en ole pitkälti jaksanut tutustua aiheeseen tarkemmin. Mutta kysymys on mielestäni mielenkiintoinen ja ajankohtainen; saatko ajatella ilman että isoveli valvoo?
Viimeksi muokannut VoDKa, To Heinä 10, 2008 10:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Ensimmäisenä ajatuksena (n. sekunnissa) tuli mieleen esimerkkinä valtiopetos jonka suunnittelusta jo tuomitaan.
RL. 13 luku (21.4.1995/578)
Valtiopetosrikoksista

3 § (21.4.1995/578)
Valtiopetoksen valmistelu
Joka tehdäkseen valtiopetoksen

1 ryhtyy yhteydenpitoon vieraan valtion tai sen asiamiehen kanssa,

2) valmistaa, hankkii, kokoaa tai varastoi aseita, ampumatarvikkeita tai muita niihin rinnastettavia väkivallan käyttöön soveltuvia välineitä,

3) antaa koulutusta aseiden tai muiden väkivallan käyttöön soveltuvien välineiden käyttämisessä tai

4) värvää tai kokoaa väkeä tai varustaa sitä aseilla,

on tuomittava valtiopetoksen valmistelusta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.

Valtiopetoksen valmistelusta tuomitaan myös se, joka perustaa tai organisoi yhteenliittymän, jonka tarkoituksena on Suomen valtiosäännön tai valtiojärjestyksen väkivaltainen kumoaminen tai muuttaminen, osallistuu johtavassa asemassa tai muuten merkittävällä tavalla sellaisen yhteenliittymän toimintaan tai tietoisena yhteenliittymän tarkoitusperästä antaa sille merkittävää taloudellista, järjestöllistä tai muuta vastaavaa tukea.
Toki tuossakin jo on alettu tuumasta toimeen, mutta tuomio tulee jo valmistelevasta toiminnasta...

...Ja itse kysymykseen: Ei. Jos kaikki rikoksia ajattelevat/ mielessään suunnittelevat/ ajatuksistaan ääneen puhuvat tuomittaisiin, niin me istuttaisiin ihan jokainen linnassa... Tai ainakin aikuisiän saavuttaneet yksilöt istuisi. Lapsi on kovin viaton syntyessään...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Bambinos
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Bambinos »

Entä jos löydän naapurini sohvapöydältä yksityiskohtaisen tarkan suunnitelman, miten hän aikoo listiä anoppinsa? Eli paperiin olisi listattu aika, paikka, tekoase, mistä se hankitaan, muutaman palkkatappajan telefooninumerot sekä ruumiin loppusijoituspaikka? Pitäisikö minun soittaa poliisille?
markja
Adrian Monk
Viesti:

Re: Pitäisikö rikollisista ajatuksista rangaista?

Viesti Kirjoittaja markja »

VoDKa kirjoitti:Ajatuksia aina saa olla, kunhan ne jäävät vain sille tasolle. Teko on asia erikseen.
Kyllä vääristä ajatuksistakin varmaan rangaistaisiin, jos ajatuksia voitaisiin lukea. Mutta mitä tuo "teko" mielestäsi tarkoittaa? Minusta teko tarkoittaa jotain aktiivista tekoa tai tekemättä jättämistä, joka siis sinällään loukkaa jonkun fyysistä koskemattomuutta tai omaisuuden suojaa.

Esimerkiksi kunnianloukkaus tai kirjoitus netissä ei voi olla koskaan mielestäni rikos, koska siinä ei tehdä mitään konkreettista asiaa, ainostaan tuodaan julki ajatus. On naurettava ajatus, että kun ajatusrikosta ei laki tunne, niin sitten kuitenkin ajatuksen julkituomisesta voidaan rangaista! NAURETTAVAA.

Nähdäkseni tämä on verrattavissa siihen, että alkoholin hallussapito ei ole kiellettyä täysi-ikäiseltä, mutta se, että julkisesti kertoisi omaavansa alkoholijuomia, olisikin rikos. NAURETTAVAA.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Mike Manner
Jessica Fletcher

Bambinos kirjoitti:Pitäisikö minun soittaa poliisille?
Soita ainakin naapurisi anopille.
Suunittelu ei ole laitonta.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Mike Manner
Jessica Fletcher

markja kirjoitti:Minusta teko tarkoittaa jotain aktiivista tekoa tai tekemättä jättämistä, joka siis sinällään loukkaa jonkun fyysistä koskemattomuutta tai omaisuuden suojaa.

Esimerkiksi kunnianloukkaus tai kirjoitus netissä ei voi olla koskaan mielestäni rikos
Lässyn lässyn saatana.

Älä nyt ala tuota vinkumistasi tässäkin topicissa.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

Bambinos kirjoitti:****ruumiin loppusijoituspaikka? ***
Puhutaan anopista kuin ydinjätteestä. :lol:
Bambinos
Agentti Scully

Loka kirjoitti:
Bambinos kirjoitti:****ruumiin loppusijoituspaikka? ***
Puhutaan anopista kuin ydinjätteestä. :lol:
Ohoh.. :lol: Ei mulla kyllä mitään henkilökohtaisia traumoja pitäisi olla.. :P
rapier
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja rapier »

Ettei se vaan sieltä nouse puoleen miljoonaan vuoteen. :D
markja
Adrian Monk
Viesti:

Mike Manner kirjoitti:Lässyn lässyn saatana.
Älä nyt ala tuota vinkumistasi tässäkin topicissa.
Itse et itse asiaan pystynyt näköjään vastaamaan mitään, puhumattakaan perusteluista.

Yritäs uudelleen:
Kunnianloukkaus tai kirjoitus netissä ei voi olla koskaan mielestäni rikos, koska siinä ei tehdä mitään konkreettista asiaa, ainostaan tuodaan julki ajatus. On naurettava ajatus, että kun ajatusrikosta ei laki tunne, niin sitten kuitenkin ajatuksen julkituomisesta voidaan rangaista! NAURETTAVAA. Nähdäkseni tämä on verrattavissa siihen, että alkoholin hallussapito ei ole kiellettyä täysi-ikäiseltä, mutta se, että julkisesti kertoisi omaavansa alkoholijuomia, olisikin rikos. NAURETTAVAA!
combat18
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja combat18 »

^Totta. :lol:
WARNING: THIS MEMBER CONTAINS NATIONALISM
If Multi-culturalism is the answer, It must have been one hell of a stupid question
http://patriootti.com/
Kuva
Mike Manner
Jessica Fletcher

markja kirjoitti:Kunnianloukkaus tai kirjoitus netissä ei voi olla koskaan mielestäni rikos
Minun mielestäni sinä voit lähteä itkemään tästä aiheesta sinne topiciin mistä oot itkenyt siitä jo reilun 20 sivun verran. Jos osaa päätellä mistä topicista olisi mahdollisesti kyse, niin:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=3291

markja -minun mielestä- kirjoitti:Itse et itse asiaan pystynyt näköjään vastaamaan mitään, puhumattakaan perusteluista.
"Mielestäni..."
etsijä
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja etsijä »

markja eläpä vedä tätä juttua heti sivuraiteelle.

Sananvapaus on eri asia kuin tässä topicissa esillä oleva rikoksen suunnitteleminen ja sen rankaistavuus.
Bambinos
Agentti Scully

Ajatteleminen on eri asia kuin sanominen. Nettikirjoittelu tulkitaan sanomiseksi.
markja
Adrian Monk
Viesti:

etsijä kirjoitti:markja eläpä vedä tätä juttua heti sivuraiteelle.
Sananvapaus on eri asia kuin tässä topicissa esillä oleva rikoksen suunnitteleminen ja sen rankaistavuus.
Vastaa asiaan.

Miksi ajatuksen pitäisi olla eri tavalla kriminalisoitu kun ajatuksen julkituominen on?
Vastaa Viestiin