Hiukafen kirjoitti: Su Tammi 01, 2023 11:11 am
Mikäli tämä kuolleena kotipihaltaan löytynyt vanha mies on polttanut kirkonkin, ei välttämättä kysymyksessä ole katkeruus seurakuntaa kohtaan vaan hänen siskoaan. Tästä syystä itsekin ajattelen, että syy löytyy perheen sisältä: perinnönjaosta, tilaan liittyvistä asioista.
Jos sisko oli ollut aattona kirkossa ja käynyt myös veljellään, saattoi ehkä mies ajatella siskon olleen siellä myös jouluaamuna. Kirkko saattoi siis olla tosi tärkeä paikka siskolleen. Polttamalla kirkon
A) Sai siskonsa (ja hänen mahdollisen perheensä) käynnit tuossa seurakunnassa (ja mahdollisessa uudessa kirkkorakennuksessa) melko vaikeaksi loppuelämäksi.
B) Sai aikaa hoitaa tilansa polttamisen ulkorakennuksineen, autoineen ja muine omaisuuksineen kun kalusto sidottu kirkkoon.
Kirkon ovien sitominen naruilla saattoi olla suunniteltu paljon aiemmin tai nähtyään kyseistä narua aattona kirkon luona käydessä katsomassa paikkoja etukäteen.
Poliisin antaman tiedotteen mukaan sukulaisia on puhuteltu ja niistä kuulemisista ei ole löytynyt motiivia teolle. Eli toisinsanoen sisko ei liittyisi teon motiiviin millään lailla.
Itse olen poliisin kanssa samoilla linjoilla, perinnönjako on varmaan ollut epäillylle itsestään selvyys joko elämänsä aikana, että se tulee aikanaan eteen tai kuoleman jälkeen.
Enemmänkin olen aiemmin sanomani takana eli ikääntyminen siihen liittyvien mahdollisten hoidontarpeiden ja muiden ihmisten huolehdittavana oleminen on saanut yksinäisyydessä olleen ihmisen pään sekoamaan.
Erakolle on järkytys kun joutuu alistumaan toisten tahdon alaiseksi. On voinut olla myöskin alkavaa sairautta joka on osaltaan vaikuttanut päätökseen ja samalla on hankkiutunut kiinteästä omaisuudestaan eroon ajatuksella, että sisarelleen jää metsät kaiken muun hävitän.
Kirkon polttaminen on ollut joku päähänpisto jolla saa huomion kiinnitettyä Rautjärven taajamaan ja sillä aikaa ehtii hävittää useita rakennuksia kotonaan ja ajoneuvot.
Ovet oli sidottu kirkolla niin, että ne eivät lopulta pidätelleet ketään vaan kaikilla on ollut mahdollisuus pelastautua. Ei tarkoita kuitenkaan sitä, että on ymmärtänyt teon vakavuutta.