Mukava valkku kirjoitti: ↑Ke Tammi 11, 2023 10:50 pm
Amatimies kirjoitti: ↑Ke Tammi 11, 2023 10:33 pm
Rikosepäily | Näin Ison Omenan tapahtumat etenivät: Nainen ei ollut väkivaltainen:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-20000093 ... ba223251a7
”Siinä on ollut jonkinlaista vastarintaa, mutta [nainen] ei ole kohdistanut missään kohtaa väkivaltaa kiinniottajiin”, Kallio kuvailee.
Kallion arvion mukaan käytävällä pysäyttämisen ja voimankäytön välillä kului vain muutamia minuutteja.
Nyt kun sai taustatietoja niin kuulostaa siltä ettei kiinniotto eikä siinä käytetyt voimakeinot ole puolustettavia.
1. Ensin olisi pitänyt hoitaa puhumalla, se ei ilmeisesti auttanut,
2. sitten on annettu poistumiskehotus jota on passiivisesti ja sanallisesti vastustanut, sitä pitäisi ensin ratkoa puhumalla,
3. jos edelleen vastustaa niin sitten käytetään puolusteltavia voimakeinoja poistamiseen (kannetaan kainaloista)
4.
a) poistamisen aikana syyllistyy vastarintaa tehdessä väkivaltaan (näin ei lausunnon mukaan ole tapahtunut) niin sitten vasta kiinniottoon ryhtyminen, ensin sanallisesti kehottaen ja sitten tarvittavia voimakeinoja käyttäen, jolloin maahanvienti ja raudoitus videolla nähdyllä tavalla ihan oikeutettua
b) poistaminen ei onnistu / palaa heti muttei tee aktiivista vastarintaa niin sitten soitetaan poliisit. Kiinniotto, maahanvienti ja raudoitus on tässä tapauksessa ylimitoitettua. Voidaan lain kautta perustella oikeutus kiinniottoon järjestystäylläpitävän henkilön vastustamisen kautta mutta 2 min aikana ei kyllä ehditä hoitamaan tilannetta pienimmän haitan perusteella ja asteittain keinoja koventamalla.
Valitettavasti nyt alkaa vaikuttamaan siltä että heti "en poistu" ilmaisun jälkeen on todettu että otetaan sitten kiinni, eikä ole pyritty hoitamaan ensin muulla tavalla. Tehtävän kiirrellisyyden, uhan tai olosuhteiden valossa ei vaikuta oiketetulta toiminnalta. Mielenkiinnolla odotan tutkinnan tuloksia ja tuomioita.
Vielä on julkistamatta tarinan alkuosa: Millainen aiempi historia uhrilla mahdollisesti oli kauppakeskuksen vartijoiden kanssa? Oliko hänelle kenties asetettu porttikielto?
Yleiseen paikkaan, kuten tässä tapauksessa kauppakeskuksen käytäville tai metroasemalle, on aika haastavaa antaa porttikieltoa. Yksittäisen kauppaliikkeen tai ravintolan tiloihin pääsy sen sijaan voidaan tapauskohtaisesti estää, jos siihen on perustellut ja syrjimättömät syyt. Jos henkilö käyttäytyy sisäänpääsytilanteessa moitteettomasti, niin kynnys estää sisäänpääsy on aika korkealla.
Onkohan foorumille eksynyt ketään, joka osaa valaista millä perusteella tässä tapauksessa järjestyksenvalvojalla olisi oikeus poistaa henkilö yleiseltä paikalta?
Asiaa koskeva laki eli laki yksityisistä turvallisuuspalveluista kertoo näin:
42 § Henkilön poistaminen ja kiinniottaminen
Järjestyksenvalvojalla on oikeus poistaa toimialueeltaan henkilö, joka:
1) päihtyneenä häiritsee järjestystä tai muita henkilöitä;
2) vaarantaa turvallisuutta;
3) uhkaavasti esiintyen, meluamalla, väkivaltaisuudella taikka muulla käyttäytymisellään häiritsee järjestystä; tai
4) oleskelee alueen yleisöltä suljetussa osassa ilmeisen oikeudettomasti.
Jos paikalta poistaminen on ilmeisesti riittämätön toimenpide eikä häiriötä tai vaaraa voida muutoin poistaa, järjestyksenvalvojalla on oikeus ottaa henkilö kiinni, jos kiinniottaminen on välttämätöntä muille henkilöille tai omaisuudelle aiheutuvan vakavan vaaran torjumiseksi. Kiinniotettu on viipymättä luovutettava poliisin haltuun. Järjestyksenvalvojalla ei kuitenkaan ole oikeutta henkilön kiinniottamiseen yleisessä kokouksessa.
Ainoa mikä tässä tapauksessa itselle tulee edes etäisesti mahdollisena mieleen, on tuo 3. kohdan "taikka muulla käyttäytymisellään häiritsee järjestystä". Tosin senkin osalta pitänee syynä olla jotain sellaista objektiivisesti ajatellen todellista häiriötä, joka ei mahdu normaalin sietovelvollisuuden piiriin. Ei riitä se, ettei naama miellytä järjestyksenvalvojaa, vartijaa, toista asiakasta tai kauppakeskuksen isännöitsijää. Häiriö pitää pystyä todentamaan ja henkilö tunnistamaan häiriön aiheuttajaksi.
Sama laki toteaa voimakeinojen käytöstä näin:
48 § Voimakeinojen käyttö
Jos henkilö koettaa vastarintaa tekemällä välttää pääsyn estämisen, paikalta poistamisen, kiinniottamisen, 46 §:ssä tarkoitetun tarkastuksen tai 47 §:ssä tarkoitetun poisottamisen taikka pakenee kiinniottamista, järjestyksenvalvojalla on oikeus käyttää sellaisia henkilön pääsyn estämiseksi, paikalta poistamiseksi tai kiinniottamiseksi taikka tarkastuksen suorittamiseksi tai esineen ja aineen poisottamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina, kun otetaan huomioon henkilön käyttäytyminen, tehtävän tärkeys ja kiireellisyys, vastarinnan vaarallisuus ja muut olosuhteet.
Jos järjestyksenvalvojan toimenpiteelle, esimerkiksi henkilön poistamiselle, ei ole laillista perustetta, niin voimakeinojen käytöllekään ei silloin ole perustetta. Tässä tapauksessa sanallinen vastarinta alkoi (tähänastisten tietojen perusteella) vasta poistumiskehotuksen jälkeen. Varsinaisen fyysisen vastarinnan olemassaololla on lähinnä spekuloitu.
Summa summarum:
Tässä prosessissa on aika monta steppiä selvitettävänä, ennen kuin kannattaa miettiä ovatko voimakeinot olleet joidenkin ohjeiden tai voimankäyttökouluttajien mielipiteiden mukaisia.
Jos Securitas ei henkilöstöään viitsi perehdyttää, ohjata ja valvoa edes sen vertaa, että yrityksen henkilöstön toimintaa keskeisimmin sääntelevä laki ymmärretään ja sitä noudatetaan, niin yhtiön johdossa on syytä tehdä tuuletus. Securitaksen asiakkaana Cityconin kannattanee miettiä, kenet valitsee turvallisuudesta vastaavaksi kumppanikseen.
Koulutuksia käyneet jv:t, joita foorumilla pyörii, voisivat valaista meitä muita koulutetaanko voimankäyttökoulutuksessa sitä, missä tilanteessa voimaa saa käyttää sekä kuinka paljon ja pitkään sitä saa käyttää? Vai keskittyykö se vain siihen miten voimaa käytetään tehokkaasti ja 'turvallisesti'?
Lopuksi voidaan miettiä täyttyikö tässä(kään) tapauksessa lain kirjain ja henki:
29 § Toiminnassa noudatettavat periaatteet
Järjestyksenvalvojan on toiminnassaan asetettava etusijalle sellaiset toimenpiteet, jotka edistävät yleisön turvallisuutta.
Järjestyksenvalvojan on toimittava asiallisesti ja tasapuolisesti sekä sovinnollisuutta edistäen. Järjestyksenvalvojan tulee ensisijaisesti neuvoin ja kehotuksin ylläpitää järjestystä ja turvallisuutta toimialueellaan.
Järjestyksenvalvojan toimenpiteet on suoritettava aiheuttamatta suurempaa vahinkoa tai haittaa kuin on välttämätöntä tehtävän suorittamiseksi. Toimenpiteiden on oltava perusteltuja suhteessa järjestyksenvalvojan tehtävään ja toimenpiteillä tavoiteltavaan etuun.
PS. En vastusta järjestyksenvalvojia tai yksityistä järjestyksenvalvontaa, vaan pidän sitä erittäin tarpeellisena. Koska jv-toiminnassa on
tietyin edellytyksin mahdollisuus puuttua toisten henkilökohtaiseen vapauteen ja ruumiilliseen koskemattomuuteen, se vaan on osattava tehdä sekä oikein että laillisesti.