Ulvila - Kysymyksiä ja vastauksia (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
erämaaetsivä
Christopher Lorenzo

Re: Ulvila - Kysymyksiä ja vastauksia (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja erämaaetsivä »

Olen pahoillani heitin ajan ulkomuistista ja muisti petti on kuitenkin aikaa mennyt...
Piti oikeen tarkistaa, tarkoitan aikaa 0:47 sanan "en" jälkeen 0:52 asti noin ?
litter

Viesti Kirjoittaja litter »

erämaaetsivä kirjoitti: La Huhti 15, 2023 9:53 pm Olen pahoillani heitin ajan ulkomuistista ja muisti petti on kuitenkin aikaa mennyt...
Heti "en" jälkeen tulee kolahdus (sen ohessa kuuluu myös terävä napsahdus mutta en osaa sanoa liittyvätkö toisiinsa), kävelyääniä (vaatteiden kahinalta kuulostavia) ja lopuksi ääni joka kuulostaisi siltä kuin huonekalua siirretään tai jotain ovea kiilataan kiinni. Tämän äänen yhteydessä miesääni sanoo mielestäni "nyt on kii".
erämaaetsivä
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja erämaaetsivä »

litter kirjoitti: La Huhti 15, 2023 10:33 pm
erämaaetsivä kirjoitti: La Huhti 15, 2023 9:53 pm Olen pahoillani heitin ajan ulkomuistista ja muisti petti on kuitenkin aikaa mennyt...
Heti "en" jälkeen tulee kolahdus (sen ohessa kuuluu myös terävä napsahdus mutta en osaa sanoa liittyvätkö toisiinsa), kävelyääniä (vaatteiden kahinalta kuulostavia) ja lopuksi ääni joka kuulostaisi siltä kuin huonekalua siirretään tai jotain ovea kiilataan kiinni. Tämän äänen yhteydessä miesääni sanoo mielestäni "nyt on kii".
Takkahuoneessa oleva sänky oli siirtynyt jalkapäästä kohti takkaa ja täällä on päätelty tuossa (laahaava ääni) kohdassa tekijän vetäneen uhrin pois sängyltä, toki vastapuolen mukaan uhri olisi itse vetänyt sänkyä tuon äänen kuuluessa. Sängyn verijäljistä voitu päätellä uhrin siinä olleen ylävartalollaan jalat lattialla.
No se ei ollut pointtini, vaan samaan tilakaikuun kuuluvat askeleet, ovat selvästi kengät jalassa tuotetut ja raskaan kuuloiset. Anneli oli puhelimessa ja tyttö vieressä, tai ainakin paljasjaloin ja suht lähellä...
muok. Uhri myös paljain jaloin.
litter

erämaaetsivä kirjoitti: La Huhti 15, 2023 10:54 pm
litter kirjoitti: La Huhti 15, 2023 10:33 pm
Takkahuoneessa oleva sänky oli siirtynyt jalkapäästä kohti takkaa ja täällä on päätelty tuossa (laahaava ääni) kohdassa tekijän vetäneen uhrin pois sängyltä, toki vastapuolen mukaan uhri olisi itse vetänyt sänkyä tuon äänen kuuluessa. Sängyn verijäljistä voitu päätellä uhrin siinä olleen ylävartalollaan jalat lattialla.
No se ei ollut pointtini, vaan samaan tilakaikuun kuuluvat askeleet, ovat selvästi kengät jalassa tuotetut ja raskaan kuuloiset. Anneli oli puhelimessa ja tyttö vieressä, tai ainakin paljasjaloin ja suht lähellä...
muok. Uhri myös paljain jaloin.
En itse pysty ihan täydellä varmuudella vahvistamaan noita kyseisiä ääniä kengät jalassa tuotetuiksi mutta selvä liike siinä kyllä kuuluu. Kuulen kuitenkin parissa muussa kohtaa tallennetta kenkien ääniä, joskin minusta kuulostaa näissä juoksukohdissa aivan siltä että lapsella on liian isot kengät jalassa. Hupparimies epäilemättä käyttää kenkiä mutta en tällä hetkellä (näillä tiedoillani) usko että hän juuri poistuu uhrin luota paitsi lopussa. Minulla ei ole vielä täysin selkeää kuvaa tapahtumista vaikka paljon kaikkea tuolta tallenteelta olen löytänytkin.
LexVeritas
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Mikä aiheutti Lahden takaraivon ruhjehaavan?

Mikäli ruhjehaava aiheutui Lahden kaatumisesta, niin missä kohtaa kaatuminen on kuultavissa häke-nauhalla, jos on?
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
litter

LexVeritas kirjoitti: To Huhti 20, 2023 1:54 pm Mikä aiheutti Lahden takaraivon ruhjehaavan?

Mikäli ruhjehaava aiheutui Lahden kaatumisesta, niin missä kohtaa kaatuminen on kuultavissa häke-nauhalla, jos on?
Luulen että se on n. 0:52 kohdalla kun Anneli sanoo "Nopeesti", jonka jälkeen kuuluu ensin matala rymähdys (moni varmaan uskoo että Jukka vedetään sängyltä lattialle, minä luulen että hänet vedetään kylpyammeesta kylpyhuoneen lattialle) ja sen jälkeen kopsahdus. Tämän jälkeen Anneli jatkaa "Kuulet sä kun mun mieheni huutaa?"
Joosua
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Joosua »

Tuo ääninauha on vähän tarkemmin ajatellen jossain määrin ongelmallinen koska koko järjestelmä on monen täälläkin asiaan perehtyneen mukaan tehty välittämään vain luuriin puhuttua puheääntä. Ei mihinkään muuhun tarkoitukseen. Tästä johtuen on vaikeaa väitellä mitä sieltä kuuluu tai mitä sieltä ei kuulu. Tällä perusteella on takkahuoneessa mahdollisesti voinut olla vaikka millainen mylläkkä huutoineen , kirouksineen ja mäiskimisineen. Äänet eivät vain ole välittyneet häkeen. Toisaalta näinhän systeemin pitääkin toimia, koska muutenhan taustamelu, jota hätätilanteen taustalla usein on, sotkisi koko puhelun.
Samoin on ongelmallista yrittää selvittää mitä sanoja tai lauseita nauhalta kuuluu. Kaikki voi olla hyvinkin vääristynyttä, tai olla olematta, jotain puuttuu alusta tai lopusta tai keskeltä, tai olla puuttumatta.
-PJK-
Susikoski

Viesti Kirjoittaja -PJK- »

litter kirjoitti: To Huhti 20, 2023 6:07 pm
LexVeritas kirjoitti: To Huhti 20, 2023 1:54 pm Mikä aiheutti Lahden takaraivon ruhjehaavan?

Luulen että se on n. 0:52 kohdalla kun Anneli sanoo "Nopeesti", jonka jälkeen kuuluu ensin matala rymähdys (moni varmaan uskoo että Jukka vedetään sängyltä lattialle, minä luulen että hänet vedetään kylpyammeesta kylpyhuoneen lattialle) ja sen jälkeen kopsahdus. Tämän jälkeen Anneli jatkaa "Kuulet sä kun mun mieheni huutaa?"
Kylpyhuone taisi olla talon puhtain / siistein paikka. Tutkijat eivät pintapuolisella tarkastelulla nähneet verijälkiä, oliko kodinhuoneen ovessa pienet verijäljet, joka tukisi teoriaa pulssin kokeilu reissusta.

Livenähän tuo kylpyhuone ei onnistuisi, sen verran siivoushommia riittäisi. Ja useampi seinä kylpyhuoneen ja puhelimen välillä, kuuluisiko ammeesta veto nauhalle lainkaan.

Nauhoituksena tietenkin voi kuulua, jos etukäteisnauha soitetaan puhelimen lähellä.

Hyvää työtä on siivouksen suhteen tehty, jos kylpyhuone olisi ollut tapahtumapaikka.
:shock:
Hermione
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Kylläpä menee laukalle taas nämä jutut.

Aika moneen kysymykseen (ellei peräti lähes kaikkiin) saa vastauksen Vaasan hovioikeuden ratkaisusta:

https://oikeus.fi/hovioikeudet/vaasanho ... 35081.html
litter

Kuva

Löylyhuoneen oven paikka hieman hakusessa. Kuolemannaakan kirjassa löylyhuoneen ovi on eri kohdassa. Pystyykö joku vahvistamaan kumpi on oikein? Olen ihan varmasti nähnyt jonkun kylppärikuvan jossa vaatteita saattaa roikkua löylyhuoneen oven päällä tms. (Pitäisi melkein olla joku kuvagalleria-viestiketju jossa ei ole keskustelua, pelkkiä kuvia ja graafisia kaavioita.)
Pieni liekki
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

litter kirjoitti: Ke Kesä 21, 2023 4:03 pm Kuva

Löylyhuoneen oven paikka hieman hakusessa. Kuolemannaakan kirjassa löylyhuoneen ovi on eri kohdassa. Pystyykö joku vahvistamaan kumpi on oikein? Olen ihan varmasti nähnyt jonkun kylppärikuvan jossa vaatteita saattaa roikkua löylyhuoneen oven päällä tms. (Pitäisi melkein olla joku kuvagalleria-viestiketju jossa ei ole keskustelua, pelkkiä kuvia ja graafisia kaavioita.)
Ainakin tuossa Mäkisen laatimassa pohjapiirustuksessa pesuhuoneen ovi aukeaa oikeaan suuntaan.
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
litter

Pieni liekki kirjoitti: Ke Kesä 21, 2023 5:57 pm Ainakin tuossa Mäkisen laatimassa pohjapiirustuksessa pesuhuoneen ovi aukeaa oikeaan suuntaan.
Kiitos tästä. Asialla ei ole minulle suurempaa merkitystä mutta se jäi kieltämättä vaivaamaan kun huomasin eron piirustuksissa.
litter

Kääntelen taas kiviä kun yritän kuumeisesti miettiä selitystä hätäpuhelutallenteen oudoille äänille. Ovatko lavastusteoriaan uskovat törmänneet laitteesen nimeltä black box? Törmäsin tähän täysin sattumalta kun olin kuulevinani huppiksen puhuvan (lähinnä epämääräistä muminaa jonka rytmitystä yritin tulkita) "black boxista" (saattoi yhtä hyvin olla myös XBox). Sattumaa tai ei, mutta tämän tapauksen lavastusteoriaan sopiva laite nimeltä black box on olemassa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Black_box_(phreaking)

Tässä Google Translate -käännös:
Mustat laatikot olivat laitteita, jotka liitettynä kotipuhelimiin mahdollistivat kaikkien saapuvien puheluiden vastaanottamisen veloituksetta soittajalle. Musta laatikko (erotuksena sinisistä ja punaisista laatikoista) oli pieni elektroninen piiri, yleensä vastus tai zener-diodi kytkettynä sarjaan puhelinlinjan kanssa. Se luotti (nykyään vanhentuneisiin) mekaanisilla releillä ohjattuihin puhelinkeskuksiin.

Nämä puhelinkeskukset käyttivät relettä havaitakseen linjan jännitteen laskun (yleensä alle -10 V, kun luuri oli päällä, verrattuna -48 V, kun luuri oli paikallaan) aloittaakseen puhelun laskutuksen; erillinen rele ohjasi soittoäänen linjalla. Musta laatikko asetti vastuksen sarjaan linjan kanssa, jolloin luurin ollessa päällä jännite oli lähempänä -36 V:ta: riittävä estämään soittoäänen, mutta ei riittävä käynnistämään laskutusta. Ohituskondensaattori lisättiin usein estämään laitetta vaimentamasta esimerkiksi äänisignaaleja.

Puhelinyhtiö laskutti edelleen puhelut, jotka lähtivät mustalla laatikolla varustetusta puhelimesta, ellei puhelumaksua kierrettäisi jollakin keinolla. Mustia laatikoita rakennettiin yleisesti puhelinhäiriköiden toimesta 1960-luvulta 1980-luvulle (ja joissain paikoissa, kuten Itä-Euroopassa, aina 2000-luvun alkuun saakka), jotta soittajat saivat ilmaisia puheluita. Toisinaan useat ystävät asensivat mustan laatikon jokaiseen puhelimeensa mahdollistaakseen pitkät keskustelut toistensa kanssa ilman maksuja. Mustia laatikoita käytettiin myös tietokoneiden modeemeissa, jotka olivat suosittuja "purkkeja" (BBS) käytettäessä 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa.

Elektroniset kytkentäjärjestelmät tekivät mustista laatikoista tarpeettomia, koska äänitietä ei muodostettu ennen puhelun vastaamista. Äärettömyyslähetin, salakuuntelulaite, joka alkuperäisessä suunnittelussaan luotti äänitiehen kohteena olevalla linjalla ennen puhelun vastaamista tai sen jälkeen, kun vastaanottaja katkaisi puhelun, kärsi samankaltaisesta kohtalosta mekaanisen kytkennän katoamisen my
Ehkä joku voisi kertoa onko tuollainen laite ylipäänsä enää toiminut 2000-luvun alun puhelinjärjestelmien kanssa.
litter

LexVeritas kirjoitti: To Huhti 20, 2023 1:54 pm 5 pnä Perhettä
Puudom järvellä
-Ai, sä oot mä.
-En
, veli.
Sepi ja Nisse t
Uliveel känniin Isä
ylös yöllä 2 aikaa
Sepä oli Metskaa-
massa j

Luminol

Syysi isisi isyys
Onko lihavoitu kohta jostain litteroinnista? Tein omaa taustaäänitutkimustani ja olin kuulevinani jotain minkä olin ihan varmasti lukenut jostain. Liekö tämä vaikuttanut kuulemaani, vai onko kyse pelkästä yhteensattumasta?

edit: unohtui mainita että jouduin nostamaan hieman sävelkorkeutta että äänet kuuluvat paremmin (ainakin omiin korviini). Tämän takia äänet kuulostavat hieman tikutakulta.
LexVeritas
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

^Lihavoimasi on osa syyttömäksi todetun lausahdusta oikeustalolla.
Sanoisin äänitutkimukseesi viitaten, että sen mahdollinen foneettinen yhteensopivuus allekirjoitukseni kanssa johtuu tekniseen osaamiseesi perustuvasta "yhteensattumasta".
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Vastaa Viestiin