holmesin haamu kirjoitti: ↑To Kesä 29, 2023 7:44 am
Se mikä jaksaa tässä ihmetyttää, niin on miten heikoilla turvallisuustoimenpiteillä yhtiön johtaja on antanut kaiken tapahtua äärimmäisistä vaaroista välittämättä.
Koko matka itsessään on ollut myös äärimmäisen vaarallinen.
Onko missään ollut tietoa kuinka monta matkaa yritys on järjestänyt aiemmin hyllylle?
Maailmassa ei ilmeisesti ole ollut käytännössä muita sukellusveneitä kuin tuo jolla noihin syvyyksiin on päästy.
Cameron kuvasi Titanicia Venäjältä vuokratuilla Mir-sukellusveneillä, mutta Mirit (maailmassa 2 kpl) museoitiin 2017.
Mirissä ikkunan halkaisija oli 20 cm pääikkuna ja 12 cm sivuikkunat ja mukaan mahtui max 3 henkeä, tosin niillä operoitiin pareittain turvallisuussyistä, eli periaatteessa 6 kahdella sukellusveneellä.
Youtubessa on videopäiväkirja 4x20min matkasta Titanicille ja siinä on paljonkin Stocken Rushin selvitystä aluksestaan.
Videossa olevassa esityksessä runkoa kudotaan muotin päälle vetämällä hiilikuitua rullasta ristiin rastiin, eli ilmeisesti on sekä kierretty tasaisesti kerroksia ja sitten ristiin rastiin, eli pitäisi olla luja kaikin tavoin.
Stocken selitteli siitä 50 cm halkaisijaltaan olevasta etulasista, jonka paksuus taisi olla 10 tuumaa, että lasi saa (ja voi) painua sisään 3/4 tuumaa syvyyksissä ilman että se ruleaa halkeilemaan ja sisäänpainuminen on hyvä varoitus ennen kuin lasi alkaa halkeilemaan ... tuossa vaiheessa sai käsityksen että lasi saa jopa halkeilla ennen kuin se pettää lopullisesti.
Stocken vähitellen selittää aluksen lähes jokaisen kohdan ja saa sen käsityksen että tiesivät riskit ja olivat varautuneet kaikkeen.
Heillä oli lasimaljassa hydrauliikkaöljyä, ja öljyt pidettiin automaattisesti 5 bar kovemmassa paineessa ympäristöön nähden jotta varmasti merivesi ei pääse öljyn sekaan ja Stocken kertoi että jos öljysäiliö olsi tyhjä ja imploutuisi Titanicilla, niin energia vastaisi 10 dynamiittipötkön paukahdista, mutta onneksi näin ei voinut käydä kun säiliö pidettiin täynnä (paitsi jos pääsee vuotamaan tyhjäksi).
Polar Princessa, vai mikä olikaan tukialuksen nimi, oli lähes uusi, 6 vuotta vanha videossa, huipputekniikkaa täynnä.
Stocken esitteli sen ranskalaisen "crew memberinä", eli ilmeisesti se 77 vuotias "Mr. Titanic" ei kylläkään maksanut joka reissustaan 250 000, vaan oli asiantuntijana ja asianomistajana (Titanicin oikeuksien halijan roolissa) mukana matkoilla turvana ja turvaamassa omia etujaan.
Jos vertaa vuorikiipeilyyn, niin sielläkään ei ole paljoa tehtävissä jos kaikki menee pieleen, tuossa Titanin matkassa otti tietoisesti riskin että voi käydä huonosti.
----
Stockenin matkoista Titanicille on mainittu että niitä olisi ollut 7 mukaanlukien tämä viimeinen, se oli jossain uudessa videossa jossa pohdittiin aluksen tuhoa.