Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Molo
Martin Beck

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja Molo »

Mua ei naurata tässä mikään olen sanonutkin, että mennyt jo ihon alle koko juttu. Tullut jopa uniin joskus järkyttänyt äitinä kaikki vähättelyt ja muut.
En olis pysynyt mitenkään kasassa vanhempana itse kun alussa ei juuri ollut edes innostusta alkaa tutkia tätä juttua. No nyt tutkitaan hyvä edes lopulta. Mietin sitä poliisin ja Rasmuksen nujakkaa ja sitä kuinka paljon jännitteitä on ollut siinä sakissa kun Rasmuksen isän veljen vaimo on jäänyt "kiinni rysän päältä" suhteestaan Härsilään. Siinä on siis hajonut kaksi perhettä. Mitä tulee siihen kun "kiinnostunut tutkija" oli kysynyt Rasmuksen kaverilta silloin mitä poliisi oli sanonut Rasmukselle kapakassa kun oli pyytänyt halaamaan? ei halunut koska oli kaverin mukaan sanonut tietävänsä millaisia on Takaluoman miehet. Mikäli paikkansa pitää vois kuvitella Rasmuksen kuitanneen jollain kitkerällä vastineella. Kuitenkin nujakka jossa poliisi mottaa jopa omistajaa.

Ihmetyttää sekin millä energialla on käynyt seuraavina päivinä uhakilemassa rikosilmoituksilla ihmisiä kapakan tallenteiden levityksestä ja vielä innostunut tehtailemaan rikosilmoituksia vanhemmista kun heidän lapsi on kadonnut. Miettii vaan eikö ollut yhtään niiden sijasta kiinnostunut esim. etsimään tai ylipäätään huolestunut mihin Rasmus on kadonnut. Kunhan mietin ja jos sekin vielä pitää paikkansa, että on mennyt joidenkin nuorten luokse ottanut kuristusotetta jostain ja tivannut piilottaako Rasmusta?? Eivät edes tunteneet häntä olivat soittaneet häkeen eikä kukaan tullut??? Jokaisella tietysti monia mietteitä tästä.
Tinanappi
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Tinanappi »

A/B? Rasmus on voinut huomata luurinsa kadonneet vasta hetken kuluttua, kun on tunnekuohusta tasaantunut ja rauhoittunut. Tuskin heti ovella, ja kun on poistettu, tulee heti mieleen ja alkaa soittelemaan kyytiä tms. Varsinkin jos ei ole tapana ollut luuria seurailla "viihteellä". Sitten on palannut takaisin.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Molo kirjoitti: Pe Heinä 07, 2023 12:02 am Mua ei naurata tässä mikään olen sanonutkin, että mennyt jo ihon alle koko juttu.
Pyydän anteeksi, jos kommenttini loukkasi sinua. Se ei ollut tarkoitukseni. Itseäni ei myöskään naurata yhtään mikään Rasmuksen tilanteessa -olen kahden pojan äiti. Fraasi "toinen tuleminen" ainoastaan aiheutti asiattomia ajatuksia, jotka toki olisin voinut pitää ihan omana tietonani.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Tinanappi kirjoitti: Pe Heinä 07, 2023 12:07 am A/B? Rasmus on voinut huomata luurinsa kadonneet vasta hetken kuluttua, kun on tunnekuohusta tasaantunut ja rauhoittunut. Tuskin heti ovella, ja kun on poistettu, tulee heti mieleen ja alkaa soittelemaan kyytiä tms. Varsinkin jos ei ole tapana ollut luuria seurailla "viihteellä". Sitten on palannut takaisin.
Niin. Hän ei kuitenkaan saanut sitä takaisin, jos oletetaan, että se jäi ravintolaan. Eli joku muu otti sen haltuunsa, eikä ole toimittanut poliisille. Miksi?
Hudson
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Hudson »

Sipi kirjoitti: To Heinä 06, 2023 11:37 pm
Yritin alkuvaiheessa useaan kertaan kyseenalaistaa sitä, että miksei toisesta tulemisesta ole videota, ja onko se oikeasti tapahtunut. Täällä muodostui konsensus siitä, että on. Kuitenkin asiasta on vain poken ja kaverin kertoma.
Eikö myös Rasmuksen äiti sanonut että he ovat nähneet tästä toisesta tulemisesta videon? Tätä videota vain ei ole nettiin ladattu.
Hudson
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Hudson »

Olen seurannut alusta saakka tätä ketjua ja edelleen ihmettelen tätä puhelinasiaa. Voiko joku selventää siis; mistä on tullut alunperin käsitys että puhelin ei ole Rasmuksella itsellään, missä lie onkin? Että se on jollain muulla tai hävinnyt? Tähän en ole lukiessani vielä löytänyt selkeää vastausta.
bansku78
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja bansku78 »

Hudson kirjoitti: Pe Heinä 07, 2023 12:42 am Olen seurannut alusta saakka tätä ketjua ja edelleen ihmettelen tätä puhelinasiaa. Voiko joku selventää siis; mistä on tullut alunperin käsitys että puhelin ei ole Rasmuksella itsellään, missä lie onkin? Että se on jollain muulla tai hävinnyt? Tähän en ole lukiessani vielä löytänyt selkeää vastausta.
Samaa miettinyt. Mä veikkaisin että koko puhelin on poliisin hallussa ollut jo jonkun aikaa ja sieltä on nyt sitte saatu tietoja pihalle ja just tämä on syy miksi tutkinta siirtyny KRP:lle..
Valtapallo
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Valtapallo »

Hudson kirjoitti: Pe Heinä 07, 2023 12:39 am Eikö myös Rasmuksen äiti sanonut että he ovat nähneet tästä toisesta tulemisesta videon? Tätä videota vain ei ole nettiin ladattu.
Muistaakseni R:n äiti ei ole tämänsuuntaista lausuntoa antanut. Vaan toisen käden tietona ollaan tähän saitille saatu joskus aikoinaan infoa, että kyseisenlainen video olisi kuitenkin ollut lähipiirin katsottavissa.
Molo
Martin Beck

Sipi kirjoitti: Pe Heinä 07, 2023 12:08 am
Molo kirjoitti: Pe Heinä 07, 2023 12:02 am Mua ei naurata tässä mikään olen sanonutkin, että mennyt jo ihon alle koko juttu.
Pyydän anteeksi, jos kommenttini loukkasi sinua. Se ei ollut tarkoitukseni. Itseäni ei myöskään naurata yhtään mikään Rasmuksen tilanteessa -olen kahden pojan äiti. Fraasi "toinen tuleminen" ainoastaan aiheutti asiattomia ajatuksia, jotka toki olisin voinut pitää ihan omana tietonani.
Ei mitään kyllä uskon ettei tämä Rasmuksen asia naurata ketään. Toivotaan että tulisi joku selvyys.
Millavaan
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Millavaan »

Mä nyt oon vahvasti kääntynyt uskomaan että tää härsilä on tehnyt jotain tälle pojalle ja toivon että krp sen selvittää. Aluksi en olis voinut mitenkään uskoa, poliisi ja kaikkea kokenut kun oma lapsi sairastanut syöpää.
LPT
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja LPT »

Lapuan Sanomat 7.7.2023

"Marraskuussa kadonneen Rasmus Takaluoman tapaus sai heinäkuun alussa uuden käänteen, kun tapauksen tutkinta siirtyi Pohjanmaan poliisilaitokselta Keskusriskospoliisille (KRP). Samalla tapauksen tutkinnanjohtajaksi vaihtui rikoskomisario Jussi Luoto KRP:sta. Siirron ajankohta herätti keskustelua sosiaalisessa mediassa. Joidenkin mielestä siirto tuli liian myöhään. Luodon mukaan juttujen siirtely on normaalia yhteistoimintaa poliisiyksiköiden välillä.

– Ajankohtaan en ota sen enempää kantaa, mutta tämä on normaalia poliisin toimintaa. Näimme, että meillä on nyt paremmat puitteet ja resurssit tutkia tätä tapausta.

– Rikoksen mahdollisuutta ei olla suljettu pois, mutta tapausta tutkitaan edelleen kadonneen henkilön etsintänä, Luoto painottaa.

Mitä käytännössä tarkoitat paremmilla resursseilla?

– Resursseilla tarkoitan käytännössä sitä, että KRP:lla ei ole samanlaista juttuvirtaa kuin paikallispoliisilla. Voimme siis keskittyä hyvin kokeneiden tutkijoiden toimesta voimakkaammin tutkittaviin asioihin.

– Keinot ja menetelmät ovat kuitenkin poliisilla ympäri Suomen samat. Esimerkiksi tästä tapauksesta emme pysty enää saamaan uutta videomateriaalia tallennuslaitteista.

Vaikuttiko tapauksen mediahuomio ja paikallispoliisin saama kritiikki siirtoon?

– Mitä tässä nyt on itsellä näitä tutkinnan alla olevia katoamistapauksia, niin en sanoisi tapauksen saaman mediahuomion tai paikallispoliisin mahdollisesti saaman kritiikin vaikuttaneen tutkinnan siirtämiseen.

Miten tutkinta etenee nyt KRP:n toimesta?

– Olemme nyt tutustuneet hyvin laajaan aineistoon ja vihjeisiin, jotka saimme Pohjanmaan poliisilaitokselta. Vihjeitä on tullut nyt hyvinkin paljon lisää, mikä on aivan normaalia, kun tapaus on julkisuudessa.

– Nyt olemme miettineet toimenpiteitä ja jonkinlaista ajatusta jo onkin seuraavista liikkeistä. En kuitenkaan avaa niitä sen tarkemmin julkisuuteen.

Jalkautuuko KRP Lapualle jossain vaiheessa?

– Ehdottomasti. Aikataulusta on jo jonkinlaista tietoa, mutta en avaa sitäkään vielä julkisuuteen."
Etsijäkoira
Alokas

Viesti Kirjoittaja Etsijäkoira »

Molo kirjoitti: Pe Heinä 07, 2023 12:02 am Mietin sitä poliisin ja Rasmuksen nujakkaa ja sitä kuinka paljon jännitteitä on ollut siinä sakissa kun Rasmuksen isän veljen vaimo on jäänyt "kiinni rysän päältä" suhteestaan Härsilään. Siinä on siis hajonut kaksi perhettä. Mitä tulee siihen kun "kiinnostunut tutkija" oli kysynyt Rasmuksen kaverilta silloin mitä poliisi oli sanonut Rasmukselle kapakassa kun oli pyytänyt halaamaan? ei halunut koska oli kaverin mukaan sanonut tietävänsä millaisia on Takaluoman miehet. Mikäli paikkansa pitää vois kuvitella Rasmuksen kuitanneen jollain kitkerällä vastineella.
Tämä harhaluulo pitää oikaista. Kyse ei ole Rasmuksen isän veljen vaimosta vaan isän pikkuserkun vaimosta, eikä perheet ole ole olleet juurikaan tekemisissä. Tästä ei mitään motiivia saa mihinkään suuntaan
Molo
Martin Beck

Etsijäkoira kirjoitti: Pe Heinä 07, 2023 11:43 am
Molo kirjoitti: Pe Heinä 07, 2023 12:02 am Mietin sitä poliisin ja Rasmuksen nujakkaa ja sitä kuinka paljon jännitteitä on ollut siinä sakissa kun Rasmuksen isän veljen vaimo on jäänyt "kiinni rysän päältä" suhteestaan Härsilään. Siinä on siis hajonut kaksi perhettä. Mitä tulee siihen kun "kiinnostunut tutkija" oli kysynyt Rasmuksen kaverilta silloin mitä poliisi oli sanonut Rasmukselle kapakassa kun oli pyytänyt halaamaan? ei halunut koska oli kaverin mukaan sanonut tietävänsä millaisia on Takaluoman miehet. Mikäli paikkansa pitää vois kuvitella Rasmuksen kuitanneen jollain kitkerällä vastineella.
Tämä harhaluulo pitää oikaista. Kyse ei ole Rasmuksen isän veljen vaimosta vaan isän pikkuserkun vaimosta, eikä perheet ole ole olleet juurikaan tekemisissä. Tästä ei mitään motiivia saa mihinkään suuntaan
Kiitos kun oikaisut! Sitten siitä on ollut väärää tietoa.
MissMaapl
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja MissMaapl »

Rasmusta ei varmaan juurikaan Härsilän suhteet napannut. Varmasti oli ollut tekemisissä aiemmin ja siksi meni poliisille vapaa-ajalla jotain esittämään, ja keskustelun päätös oli hallintaote ja ravintolasta poistaminen. Mutta H:llä ei ollut mitään yhteyttä itse katoamiseen.

Rasmuksen puhelin ei ole niissä videokuvissa, vaan puhelin on melko varmasti ollut Rasmuksen mukana loppuun asti. Rasmuksen ei myöskään ole kerrottu nostaneen tililtään suurta summaa ennen katoamistaan, vaan poliisi kertoi, että oli saanut varmistettua, että viimeisen automaattinoston oli tehnyt Rasmus itse aiemmin. Nämä noihin hiljattain esitettyihin spekulaatioihin puhelimen jäämisestä ravintolaan ja mukana olleesta rahasummasta.

KRP:kin tutkii kadonneen henkilön etsintänä, ei rikoksena, joten tutkimusaineistosta ei vieläkään ole löytynyt selkeitä viitteitä rikokseen.
"En osallistu keskusteluun, sanonpahan vain."
AK-10
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja AK-10 »

Kuinka tarkasti Nurmonjoki on Kellojasta asti keskustaan tutkittu, Yksi vaihtoehto että siitä leirikeskukseen johtavalta sillalta olisi Rasmus paiskattu jokeen. Tulvien aikaan virtaus on kyllä sen verran kova että jos ei rantapusikkoon ole tarttunut niin sitten voi olla jopa meressä asti
Vastaa Viestiin