Kaksi kuollut ulosajossa Seinäjoella 22.07.23

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Sverdlov
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1427
Liittynyt: Pe Marras 11, 2016 9:28 am

Re: Kaksi kuollut ulosajossa Seinäjoella 22.07.23

Viesti Kirjoittaja Sverdlov »

sikapäivät2020 kirjoitti: Ma Heinä 24, 2023 11:18 am
e18 kirjoitti: Su Heinä 23, 2023 11:43 pm ei 420 heppasella mitään 308km/h työnnetä 1600 metrillä se tarvii jo sen 900 heppaa ainakin lyöntiä.

jos 1200 metrillä meinaa 308
kmh ottaa vauhtia niin tarvitaan jo oikeesti tehoa ja pitoa.
Vittu näitä teho/nopeus ym.Paskanjauhamista.Todistetusti lähtee henki vähemmilläkin nopeuksilla.Vaikka polkupyörällä.
Olisiko oikea tapa pysrkiä estämään tämänlaiset honkkeloinnit? Kyllä varmasti, mutta miten? Nykyisillä keinoilla se ei onnistu. Kuten tuolta ylempää näemme, tällaiset "taitavat kuljettajat", jotka tappavat muitakin ihmisiä, julistetaan heti pyhimyksiksi ja joillakin alkaa idea itää; jospa minäkin...

Ei! Tällaiset kynttilöitten raijaamiset tahallisesti itsensä ja "ystävänsä" (hehhehhee, oikein ystäviä) tappaneitten pöljäkkeitten kuolinpaikalle on tyhmää. Se on sitäpaitsi väärin! Nyt alkaa taas kerran muistelukset, miten ahkera tämäkin nuori oli koulussa ollut; teki tiettävästi kerran yhden piirustusharjoituksen sen seitsemän ammattikouluvuoden aikana jonka opinahjossa reuhasi. Osasi myös kieliä; usein kuultiin jokin "Vats ap fak bois".
Koulussa pidetään muisteluhetkiä, kirkossa järjestetään jokin iltavesper ja ainaista kriisiapua on tarjolla.

Vaikka nyt pikku onnettomuus onkin sattunut, oli tämäkin jonkun lapsi, eikö vain? Kyllä, oli itse perkeleestä.

Ensi viikonloppuna todennäköisesti "sattuu" samanlainen ja taas on kyseessä onnettomuus.
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?
EquinsuOcha
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2022 12:50 pm
Paikkakunta: Maniwaki

Re: Kaksi kuollut ulosajossa Seinäjoella 22.07.23

Viesti Kirjoittaja EquinsuOcha »

Millavaan kirjoitti: Su Heinä 23, 2023 9:51 pm Jos tän isä on se ketä luulen niin facen mukaan näyttää tykänneeb juuri kaikesta pärisevästä. Varmaan lapselle tosiaan ostetttu alusta asti kaikki vehkeet.

Itse näkisin yleistyksen nuorena alkavasta moottorivälineharrastuksesta syynä tähän arviointivirheeseen ja muuhun rettelöintiin historiassa aika huonona. Usein nuoresta harrastuksen pariin pääsevät saavat parempaa opastusta laitteiden ja vauhdin vaaroista.

Jos mennään yleistyksen mukaan, olisi kuolonkolareita nuorten/alaikäisten kuljettajien toimesta huomattavasti suurempia määriä vuosi-, ja jopa kuukausitasolla. Sen verran yhä on nuoria jotka pitävät aiemmin mainitusta "pärinästä". Heitä tulee olemaan myös jatkossa.

Kuolonkolareita ajavat myös ihan ne "tavan tallaajat".
Jos kuolonkolari olisi ajettu sähköautolla, lie olisi fokus enemmän siinä faktassa, että huumausaineet ovat olleet kuviossa mukana.

Kyllä kaikki lähtee kasvatuksesta ja kotoa opituista yleisesti elämää koskevista arvoista. Kotoa lähdön jälkeinen 2-7 vuotta ratkaisee aikana paljon ihmisen elämässä, ja siitä ajasta selviytyminen / selviämättä jääminen on kotikasvatuksen kantamaa hedelmää.
Wake up and smell the roses.
ASierra
Nikke Knakkertton
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2022 12:15 am

Re: Kaksi kuollut ulosajossa Seinäjoella 22.07.23

Viesti Kirjoittaja ASierra »

Sverdlov kirjoitti: Ma Heinä 24, 2023 11:49 am

Ei! Tällaiset kynttilöitten raijaamiset tahallisesti itsensä ja "ystävänsä" (hehhehhee, oikein ystäviä) tappaneitten pöljäkkeitten kuolinpaikalle on tyhmää. Se on sitäpaitsi väärin! Nyt alkaa taas kerran muistelukset, miten ahkera tämäkin nuori oli koulussa ollut; teki tiettävästi kerran yhden piirustusharjoituksen sen seitsemän ammattikouluvuoden aikana jonka opinahjossa reuhasi. Osasi myös kieliä; usein kuultiin jokin "Vats ap fak bois".
Koulussa pidetään muisteluhetkiä, kirkossa järjestetään jokin iltavesper ja ainaista kriisiapua on tarjolla.

Vaikka nyt pikku onnettomuus onkin sattunut, oli tämäkin jonkun lapsi, eikö vain? Kyllä, oli itse perkeleestä.

Ensi viikonloppuna todennäköisesti "sattuu" samanlainen ja taas on kyseessä onnettomuus.
Ja Tik Tok ja snäppi muistelut: fly high bro, ride in paradise ja tyhjät amistytöt feikki-itkevät somessa ja postaavat kuvagallerian pikkukallusta: kuvissa dokataan, poltetaan tupakka, poltetaan kumia, näytetään keskisormea ja muuten vain sekoillaan.

Kylän kallut järjestävät muistiajon ja IL tekee jutun siitä
JJhero
Alibin satunnaislukija
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2021 11:44 pm

Re: Kaksi kuollut ulosajossa Seinäjoella 22.07.23

Viesti Kirjoittaja JJhero »

EquinsuOcha kirjoitti: Ma Heinä 24, 2023 12:03 pm
Millavaan kirjoitti: Su Heinä 23, 2023 9:51 pm vehkeet.
Itse näkisin yleistyksen nuorena alkavasta moottorivälineharrastuksesta syynä tähän arviointivirheeseen ja muuhun rettelöintiin historiassa aika huonona. Usein nuoresta harrastuksen pariin pääsevät saavat parempaa opastusta laitteiden ja vauhdin vaaroista.

Jos mennään yleistyksen mukaan, olisi kuolonkolareita nuorten/alaikäisten kuljettajien toimesta huomattavasti suurempia määriä vuosi-, ja jopa kuukausitasolla. Sen verran yhä on nuoria jotka pitävät aiemmin mainitusta "pärinästä". Heitä tulee olemaan myös jatkossa.

Kuolonkolareita ajavat myös ihan ne "tavan tallaajat".
Ei pidä paikkaansa, nuoret ja ajotaitojaan harjoittelevat kuljettajat ovat kolariherkimpiä kaikkiin ikäryhmiin suhteutettuna.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201711122200527692

"Joka kolmas sadasta onnettomuuteen joutuneesta kuskista paljastui 18-vuotiaaksi mieheksi. Kokemusta ajamisesta ei ole ehtinyt kertyä. Ajotaitoja vielä harjoitellaan, mutta silti ajotyyli ei ole turvallisuushakuinen, kommentoi Liikenneturvan koulutuspäällikkö Satu Tuomikoski. 18-vuotiaat miehet ajoivat kaksi kertaa enemmän kolareita kuin seuraavaksi eniten kolaroinut ryhmä: samanikäiset naiset.
"
"He nousivat kolariherkimmiksi myös, kun onnettomuuden ajaneiden kuskien määrää verrattiin siihen, kuinka monella samanikäisellä ja samaa sukupuolta olevalla on B-ajokortti. Se suhteuttaa onnettomuuksien määrää siihen, kuinka yleinen kyseinen ihmisryhmä liikenteessä on. Tällä mittarilla 18-vuotiaat miehet kolaroivat viisi kertaa keskimääräistä useammin.
Jos kaverit yllyttävät, tulee helpommin kiusaus lähteä ajamaan ylinopeutta ja riski onnettomuuksiin kasvaa."
EquinsuOcha
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2022 12:50 pm
Paikkakunta: Maniwaki

Re: Kaksi kuollut ulosajossa Seinäjoella 22.07.23

Viesti Kirjoittaja EquinsuOcha »

JJhero kirjoitti: Ma Heinä 24, 2023 12:53 pm
EquinsuOcha kirjoitti: Ma Heinä 24, 2023 12:03 pm
Millavaan kirjoitti: Su Heinä 23, 2023 9:51 pm vehkeet.
Itse näkisin yleistyksen nuorena alkavasta moottorivälineharrastuksesta syynä tähän arviointivirheeseen ja muuhun rettelöintiin historiassa aika huonona. Usein nuoresta harrastuksen pariin pääsevät saavat parempaa opastusta laitteiden ja vauhdin vaaroista.

Jos mennään yleistyksen mukaan, olisi kuolonkolareita nuorten/alaikäisten kuljettajien toimesta huomattavasti suurempia määriä vuosi-, ja jopa kuukausitasolla. Sen verran yhä on nuoria jotka pitävät aiemmin mainitusta "pärinästä". Heitä tulee olemaan myös jatkossa.

Kuolonkolareita ajavat myös ihan ne "tavan tallaajat".
Ei pidä paikkaansa, nuoret ja ajotaitojaan harjoittelevat kuljettajat ovat kolariherkimpiä kaikkiin ikäryhmiin suhteutettuna.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201711122200527692

"Joka kolmas sadasta onnettomuuteen joutuneesta kuskista paljastui 18-vuotiaaksi mieheksi. Kokemusta ajamisesta ei ole ehtinyt kertyä. Ajotaitoja vielä harjoitellaan, mutta silti ajotyyli ei ole turvallisuushakuinen, kommentoi Liikenneturvan koulutuspäällikkö Satu Tuomikoski. 18-vuotiaat miehet ajoivat kaksi kertaa enemmän kolareita kuin seuraavaksi eniten kolaroinut ryhmä: samanikäiset naiset.
"
"He nousivat kolariherkimmiksi myös, kun onnettomuuden ajaneiden kuskien määrää verrattiin siihen, kuinka monella samanikäisellä ja samaa sukupuolta olevalla on B-ajokortti. Se suhteuttaa onnettomuuksien määrää siihen, kuinka yleinen kyseinen ihmisryhmä liikenteessä on. Tällä mittarilla 18-vuotiaat miehet kolaroivat viisi kertaa keskimääräistä useammin.
Jos kaverit yllyttävät, tulee helpommin kiusaus lähteä ajamaan ylinopeutta ja riski onnettomuuksiin kasvaa."
Niin, tässä puhutaan nuorista jotka harjoittelevat tien päällä.

Minä kyseenalaistin yleistyksen siitä, että kaikista jo lapsena moottorivälineiden pariin kasvavista tulee puuhunajajia, kuten joku aiemmin tuolla ketjun siimeksessä antoi ymmärtää.

Potato, batata.
Wake up and smell the roses.
anaboliantti
Sofia Karppi
Viestit: 449
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 1:01 am

Re: Kaksi kuollut ulosajossa Seinäjoella 22.07.23

Viesti Kirjoittaja anaboliantti »

Joko bemarin tarkka malli ja vuosi on selvinnyt? BMW harrastaja pystynee aika hyvin sen etusäleiköstä päättelemään? Josta päästäisiin arvuuttelemaan vehkeen hintaa. Onko poikain itse ostama vai iskukin biili?

Tästä autosta siis kyse:
https://i.ylilauta.org/6f/37/6f37e5f4442bf548.jpg
Viimeksi muokannut anaboliantti, Ma Heinä 24, 2023 4:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
voihantoki
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: La Huhti 04, 2015 1:58 pm

Re: Kaksi kuollut ulosajossa Seinäjoella 22.07.23

Viesti Kirjoittaja voihantoki »

Kyseessä taisi olla BMW520d E60, eli 4-sylinterinen diesel.
Näkisin tuon 200km/h olevan hieman yläkanttiin.
Mummo 68
Susikoski
Viestit: 39
Liittynyt: To Helmi 13, 2020 3:10 pm

Re: Kaksi kuollut ulosajossa Seinäjoella 22.07.23

Viesti Kirjoittaja Mummo 68 »

Oisko ollut Petrin auto?
Monster
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1427
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2018 2:12 pm

Re: Kaksi kuollut ulosajossa Seinäjoella 22.07.23

Viesti Kirjoittaja Monster »

voihantoki kirjoitti: Ma Heinä 24, 2023 4:23 pm Kyseessä taisi olla BMW520d E60, eli 4-sylinterinen diesel.
Näkisin tuon 200km/h olevan hieman yläkanttiin.
Tuossa on kyllä pitkästi matkaa kiihdyttää. Minäkin olen saanut täyspitkän/korkean 3.0 ducaton 150km/h vauhtiin n. 600m matkalla. Tästä on oikein poliisin antama "todistus" vuodelta 2014.
JJhero
Alibin satunnaislukija
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2021 11:44 pm

Re: Kaksi kuollut ulosajossa Seinäjoella 22.07.23

Viesti Kirjoittaja JJhero »

EquinsuOcha kirjoitti: Ma Heinä 24, 2023 3:46 pm
JJhero kirjoitti: Ma Heinä 24, 2023 12:53 pm
EquinsuOcha kirjoitti: Ma Heinä 24, 2023 12:03 pm
Itse näkisin yleistyksen nuorena alkavasta moottorivälineharrastuksesta syynä tähän arviointivirheeseen ja muuhun rettelöintiin historiassa aika huonona. Usein nuoresta harrastuksen pariin pääsevät saavat parempaa opastusta laitteiden ja vauhdin vaaroista.

Jos mennään yleistyksen mukaan, olisi kuolonkolareita nuorten/alaikäisten kuljettajien toimesta huomattavasti suurempia määriä vuosi-, ja jopa kuukausitasolla. Sen verran yhä on nuoria jotka pitävät aiemmin mainitusta "pärinästä". Heitä tulee olemaan myös jatkossa.

Kuolonkolareita ajavat myös ihan ne "tavan tallaajat".
Ei pidä paikkaansa, nuoret ja ajotaitojaan harjoittelevat kuljettajat ovat kolariherkimpiä kaikkiin ikäryhmiin suhteutettuna.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201711122200527692

"Joka kolmas sadasta onnettomuuteen joutuneesta kuskista paljastui 18-vuotiaaksi mieheksi. Kokemusta ajamisesta ei ole ehtinyt kertyä. Ajotaitoja vielä harjoitellaan, mutta silti ajotyyli ei ole turvallisuushakuinen, kommentoi Liikenneturvan koulutuspäällikkö Satu Tuomikoski. 18-vuotiaat miehet ajoivat kaksi kertaa enemmän kolareita kuin seuraavaksi eniten kolaroinut ryhmä: samanikäiset naiset.
"
"He nousivat kolariherkimmiksi myös, kun onnettomuuden ajaneiden kuskien määrää verrattiin siihen, kuinka monella samanikäisellä ja samaa sukupuolta olevalla on B-ajokortti. Se suhteuttaa onnettomuuksien määrää siihen, kuinka yleinen kyseinen ihmisryhmä liikenteessä on. Tällä mittarilla 18-vuotiaat miehet kolaroivat viisi kertaa keskimääräistä useammin.
Jos kaverit yllyttävät, tulee helpommin kiusaus lähteä ajamaan ylinopeutta ja riski onnettomuuksiin kasvaa."
Niin, tässä puhutaan nuorista jotka harjoittelevat tien päällä.

Minä kyseenalaistin yleistyksen siitä, että kaikista jo lapsena moottorivälineiden pariin kasvavista tulee puuhunajajia, kuten joku aiemmin tuolla ketjun siimeksessä antoi ymmärtää.
Siis eritteletkö erikseen nuoret b-kortilliset ((16)18v ja vähän ylös) niihin nuoriin jotka harjoittelevat tien päällä ja niihin jotka eivät harjoittele tien päällä :lol: Tuo Il:n juttu ei tarkoita kolareita ajokortin ajamisen aikana, vaan sen jälkeen.

Nuo surmankaahaajat on täysiä kusipäitä joille ei ole osattu antaa oikeaa kasvatusta edes lapsuusiässään.
poisheitto42
Alokas
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2023 5:32 pm

Re: Kaksi kuollut ulosajossa Seinäjoella 22.07.23

Viesti Kirjoittaja poisheitto42 »

anaboliantti kirjoitti: Ma Heinä 24, 2023 4:18 pm Joko bemarin tarkka malli ja vuosi on selvinnyt? BMW harrastaja pystynee aika hyvin sen etusäleiköstä päättelemään? Josta päästäisiin arvuuttelemaan vehkeen hintaa. Onko poikain itse ostama vai iskukin biili?

Tästä autosta siis kyse:
https://i.ylilauta.org/6f/37/6f37e5f4442bf548.jpg
Ohjelmoitu 520d. Kaiketi 220-240 väliin nuo konehepat asettuu. Ja H nimissä taisi olla. Toi 200kmh voi olla hyvinkin lähellä oikeeta nopeutta. Mistä tietää vaikka Ilonalta asti olisivat keränneet vauhtia tuohon.
aga
Adrian Monk
Viestit: 2756
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: Kaksi kuollut ulosajossa Seinäjoella 22.07.23

Viesti Kirjoittaja aga »

Kahden ihmisen kuolema herätti taas huolen hurjastelusta Seinäjoella – ”Nopeudet nousevat ajoittain ihan järkyttäviin mittoihin”
Seinäjoen liikennekulttuuri kaipaa kipeästi kohennusta. Liikenneturvallisuusryhmän puheenjohtajan mukaan ongelma on asenteissa, ei rajoituksissa tai olosuhteissa.

TUOMO MÄENPÄÄ, ANTTI KETTUMÄKI
16:30

Seinäjoen liikenneturvallisuudessa riittää parannettavaa. Esimerkiksi suojatiekulttuuri on paikoittain vaarallista, kun autot eivät pysähdy, vaikka syytä olisi.

Erityisen paljon onnettomuuksia on tapahtunut Ruukintiellä ja Vapaudentiellä.

Viimeksi lauantaiaamuna kaksi ihmistä kuoli Ruukintiellä, kun auto törmäsi huomattavaa nopeutta puuhun. Pelastuslaitoksen mukaan autolla saattoi olla nopeutta jopa 200 km/h, kun nopeusrajoitus tiellä on 40 km/h.

Seinäjoen kaupungin liikenneturvallisuusryhmän puheenjohtaja Kimmo Rantanen sanoo, etteivät mitkään rajoitukset auta, jos vika on asenteissa.

– Ruukintie ja Vapaudentie ovat pitkiä kokoojakatuja, joita pitkin menee päivittäin suuret liikennevirrat. Niillä on havaittu, että nopeudet nousevat ajoittain ihan järkyttäviin mittoihin. Ongelma on nimenomaan liikennekulttuurissa.

Rantasen mukaan Seinäjoen kaupungin liikennesuunnitelmissa on, että nopeuksia laskettaisiin kautta linjan.

– Esimerkiksi Ruukintie on kuitenkin sellainen tieosuus, jossa nopeuden laskeminen aiheuttaisi kuitenkin muita ongelmia, kuten ruuhkautumista. Myös hidasteiden kanssa on sama ongelma. Liikennevirtahan on Ruukintiellä hyvin sujuvaa, kun maltetaan ajaa normaaleilla nopeuksilla.

Alueella asuvat huolestuneet nopeuksista

Ruukintien varressa asuvat ovat olleet huolissaan tieosuuden nopeuksista. Ylinopeutta ajetaan usein.

– Kyllä tässä ajetaan lujaa. Nopeuksia on madallettu koulujen alueella, mutta harva nopeuksia noudattaa, kertoo lähistöllä asuva Riikka.

Asukkaat esiintyvät etunimillään asian arkaluonteisuuden vuoksi.

Riikan lapset ovat Ruukintien toisella puolella koulussa ja joutuvat ylittämään tien päivittäin.

– Kyllä lasten koulumatkaa joutuu jännittämään. Ei tässä nyt näin hurjaa ylinopeutta ajeta. Tämä sattunut liikenneonnettomuus on yksittäistapaus.

Riikka ei osaa sanoa, mitä tielle pitäisi tehdä, että ylinopeudet saadaan kuriin.

– Tämä on ruuhkainen tie. Hidasteet saattavat lisätä ruuhkaa entisestään.

Myös lähistöllä asuva Juha on miettinyt tieosuuden turvallisuutta.

– Aika vaarallinen tämä on, jos esimerkiksi pyörällä ylittää tien. Ihmiset ajavat vähän liian kovaa.

Juha on miettinyt, miten turvallisuutta voitaisiin parantaa.

– Kamerat molemmin puolin ja rajoitus 40 kilometriä tunnissa, niin se olisi hyvä, hän vinkkaa.

Liikennekulttuuri rakentuu pienistä perusasioista


Liikenneturvallisuusryhmän puheenjohtajan Kimmo Rantasen mielestä Seinäjoella kysymys on isommasta asiasta kuin liikenteen rajoituksista. Auktoriteettien kunnioittaminen on nykyään osalle ihmisistä vaikeaa. Se näkyy myös liikennesääntöjen suhteen.

Asenteisiin pitää päästä vaikuttamaan jo varhain.

– Asennekasvatus lähtee jo neuvolasta, jossa ohjeistetaan vauvan kuljetukseen ja omaan liikennekäyttäytymiseen. Mallioppiminen on liikennekulttuurissa tärkein tekijä.

Kulttuuri rakentuu pienistä perusasioista. Kuvaavaa on, että esimerkiksi pyöräilykypärää käytetään Seinäjoen seudulla huomattavan heikosti.

Liikenneolosuhteet eivät ole Seinäjoella huonossa jamassa.

– Ympäristö on sinänsä turvallinen. Kuitenkin vaaratilanteita havaitaan Seinäjoella tavallista runsaammin. Asukkaiden turvallisuuskyselyissäkin liikenneturvallisuus tulee aina esiin.

Myös punaisten valojen noudattamisessa on Seinäjoella parantamisen varaa.

– Kivistöntiellä tulin kerran valoristeykseen. Jos olisin omaa vihreää katsomatta noudattanut, niin tätä haastattelua ei nyt tehtäisi, sillä joku tuli risteyksen yli punaisista mitään piittaamatta, Rantanen huokaisee.


https://yle.fi/a/74-20042201
Oikeus ennen kaikkea
Hercule Poirot
Viestit: 7811
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Re: Kaksi kuollut ulosajossa Seinäjoella 22.07.23

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Auto löytyy vielä NettiAuton listoilta: https://www.nettiauto.com/bmw/520/13084087
Omistaja: Harri Tapani Seppi, Keski-Pukkilantie 50, 61800 KAUHAJOKI.
Millavaan
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1395
Liittynyt: Su Elo 28, 2022 8:31 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaksi kuollut ulosajossa Seinäjoella 22.07.23

Viesti Kirjoittaja Millavaan »

Eli siis tää Seppi lienee kuljettaja kerta ollut hänen autonsa.
kikuka78
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 13
Liittynyt: La Touko 29, 2021 4:06 pm

Re: Kaksi kuollut ulosajossa Seinäjoella 22.07.23

Viesti Kirjoittaja kikuka78 »

Tuomitkaa jos tuomitsette. Mielestäni turman lopputulos on ansaittua, kerran on haluttu ottaa riski ja painaa lusikka pohjassa kaupunki alueella. Uhrien surijoita varmasti on, muistakaa te että he olisivat elossa jos järkeä olisi ollut päässä enemmän. Muistakaa kertoa ystäville, tuttaville nyt jatkossa, mille se tuntuu kun jää ikävä ja kuinka sen voi välttää
Vastaa Viestiin