Surmavälineet: veitsi ja astalo

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
litter

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja litter »

En osaa sanoa millä työkalulla terää on teroitettu mutta terän reuna (n. 2mm) näyttäisi olevan jyrkemmässä kulmassa teroitettu kuin loppuosa (jossa näkyy erisuuntaisia teroitusnaarmuja). Itse jos teroittaisin smirgelillä niin vetäisin yhdellä vedolla samaan kulmaan koko terän matkalta.

Oheisessa kuvassa terämallit V ja Convex edustavat varmaan parhaiten smirgelillä teroitettua ja Compound Double Bevel ja Hollow Ground puikkoterotettua / veitsiteroittimella teroitettua.
Kuva

Iso kiitos kuvista, Alkinto.
MEG
Adrian Monk
Viestit: 2597
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 2:01 pm

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja MEG »

Jos tämä fileerausveitsi on kotoisin surma talosta tai autotallista niin luulisi Amandan sen muistavan . Eikä uskoisi Annelin -syyllisenä- sitä näkyviin -lasten y.m- tunnistettavaksi lattialle jättäneen vaan kätkeneen ,astalon y.m tavoin.
Vareksenpoikanen
Agentti Scully
Viestit: 667
Liittynyt: Su Syys 15, 2013 10:35 pm

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

litter kirjoitti: Ti Elo 01, 2023 5:23 pm En osaa sanoa millä työkalulla terää on teroitettu mutta terän reuna (n. 2mm) näyttäisi olevan jyrkemmässä kulmassa teroitettu kuin loppuosa (jossa näkyy erisuuntaisia teroitusnaarmuja). Itse jos teroittaisin smirgelillä niin vetäisin yhdellä vedolla samaan kulmaan koko terän matkalta.

Oheisessa kuvassa terämallit V ja Convex edustavat varmaan parhaiten smirgelillä teroitettua ja Compound Double Bevel ja Hollow Ground puikkoterotettua / veitsiteroittimella teroitettua.
Kuva

Iso kiitos kuvista, Alkinto.
Tämän veitsen terä on erilainen eri puolelta. Vastaa ehkä muotoa Assymmetrical "V" of Flat Ground, kolmas vasemmalta.
Kärventynyt puoli on teroitettu ohuelti.
Ehyt puoli leveämmin. Miksi?
Jos teroittaa vanhalla veivattavalla smirkelillä, niin oikeakätinen veivaa oikealla kädellä ja veivikin on oikealla.
Kärventymätön puoli teroitetaan hamara ylöspäin,
kärventynyt puoli hamara alaspäin.
Se vaan loimuaa tuo terä silleen että päättelen teroitetun smirkelillä.

Puikolla ei oikeesti voi teroittaa. Sillä vaan ylläpidetään terävyyttä.

Ei selviä myöskään se koska kahvan juuresta on poistettu teksti FINLAND ?
litter

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja litter »

^ Olet oikeassa terätyypin suhteen. En katsonutkaan kunnolla muita kuin tuota ensimmäistä kuvaa tekstin jälkeen, lähikuva terästä jossa näkyy veritahrat. Näyttää kuitenkin siltä että terän reuna on käynyt ehkä rankemman smirgelöinnin jälkeen vielä jossain teroittimessa. Terän reuna ei kiillä samalla tavalla koska se on eri kulmassa kuin loppuosa terästä. Ja sama kiilloton reuna näkyy myös kuvassa jossa on terän hiomaton puoli näkyvissä.
MikaK
Theo Kojak
Viestit: 1109
Liittynyt: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Veitsessä oli samoja ruskeita kuituja mitä löytyi todella monesta paikasta talosta. Sellaisista paikoista jonne kaikkiin kuten kurahanskaan samojen kuitujen kulkeutuminen tekijän mukana oli lyhyessä ajassa käytännössä mahdotonta. Näin ollen on riittävällä varmuudella osoitettu että veitsi oli peräisin taloudesta. Kuitujen lähde oli mahdollisesti lasten mainitsemat ruskeat pyyhkeet.
Avatar
Jovian
Nikke Knakkertton
Viestit: 167
Liittynyt: Ke Loka 07, 2020 10:58 pm

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Jovian »

^
MikaK taas vääristelee jotta faktat sopisivat omaan narratiiviin. Talon huoneista kuidutettiin takkahuone ja terassi ja kuituja löydettiin tosiaan aika paljon. Onneksi Naakka tiesi kertoa jo aikoja sitten että kyseinen kuitumalli on senkaltaista polyesteriä josta normaalistikin irtoo kuituja aivan perkeleesti. Sattuipas sopivasti, kamalat ruskeat pyyhkeet eivät olletkaan puuvillaa. :roll:

Ja mitä aiheeseen tulee, oli mukava nähdä noita kuvia veitsestä. Näyttää omaan silmään siltä että sitä oltaisiin tosiaan kalastustouhuissa käytetty epäaktiivisesti mutta kuitenkin vuosien aikana silloin tällöin. Ruostuneet kohdat viittaavat tietenkin siihen että sitä on säilytetty märkänä / kosteana joka on tyypillistä kalastusveitselle. Milloin viimeksi olette nähneet ruostuneen veitsen jota on säilytetty keittiössä? Annelin meriitteihin laitettanee tämäkin, kyllä se kaikkeen pystyy.
"Vaikka meidän oma oikeustajumme miten sanoisi että näitä ihmisiä on kohdeltu väärin, on syytä painottaa että heitä on kohdeltu aivan laillisesti."
mikkihirmu
Remington Steele
Viestit: 218
Liittynyt: La Kesä 24, 2023 4:06 am

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja mikkihirmu »

Erittäin hyviä kuvia, kiitos alkinnon.
Olen miettinyt ,kun en muista ,että olisinko tuollaisen veitsen joskus ostanut,mutta saattaa olla niin,että olen löytänyt tuon veitsen paikkakuntani kaatopaikan romukontista . En usko ,että meidän huushollissa tuollaiselle on ollut kovin paljon tarvetta kun emme ole kalastukseen hurahtaneita ollenkaan.
Myöntää täytyy että olen eräänlainen romun kierrättäjä ollut ikäni ja olen itse omatoimisesti vienyt taloudessamme kertyneet jätteet jo vuodesta -80 paikkakunnan jäteasemalle ja usein on tullut tutkittua ,mitä sattuisi löytymään metallinkeräyslavalta.
Useita veitsiä paluukuormassa on tullutki vuosien saatossa ja vaimokin on todennut useampaan kertaan ,että nyt veitset riittää,eikä enää tarvitse niitä tuoda.
Koska olen mielestäni säästäväinen ihminen ,en ymmärrä lainkaan,miksi hyviä työkaluja pitää heittää pois .

Olkoonkin että veitsi joskus kenties on ostettu tai ehkä löytönä tullut talouteemme, se ei muuta sitä tosiasiaa että juuri noiden kuvien kaltainen veitsi jossa oli kyseiset viitteet, hävisi -06 keväällä keittiöstämme ,mikä oli minuun liittyvä tarve josta olen kertonut. Muistikuvani tuosta hetkestä on ed. erittäin selkeä ja varmaksi tiedän sen että veistä ei tuon tarpeeni jälkeen näkynyt enää taloudessamme.
Kuten monesti olen jo kertonut, yhtymäkohdat sekä veitseen ,myymääni autoon , että A.Auerin kuvaukseen tekijän ulkomuodosta tapahtuman jälkeisessä satakunnan kansan uutisessa liittyvät vahvasti autoni ostaneeseen tuohon aikaan erääseen Ulvilassa asuneeseen henkilöön ,joka oli hyvin A.Auerin kuvaaman oloinen.
Pois-suljettu ei ole sekään ,että Jukka tunnisti tekijän ,koska jossain vaiheessa hänen oli täytynyt tutustua tämän työpisteeseen ja joka oli johdon taholta saanut potkut.

En tiedä tahtoisiko A.Auer olla vielä kiinnostunut tunnistamaan tämän henkilön ,mikäli tällainen mahdollisuus poliisin taholta järjestyisi.
Jos tietäisin A.Auerin S- posti osoitteen ,voisin kirjoittaa hänelle näistä tapahtumista ja niihin liittyvästä epäilemästäni henkilöstä.
Jos hän näkisi asiani olevan tutkimisen arvoinen niin voisi asianajajansa pyytää vaatia poliisia avaamaan tutkinnan vielä ainakin kerran.
Tuon osoitteen sen voisi lähettä minulle Y-Viestinä jos kellä on tiedossa. Kiitos
Viimeksi muokannut mikkihirmu, Ke Elo 02, 2023 6:48 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vareksenpoikanen
Agentti Scully
Viestit: 667
Liittynyt: Su Syys 15, 2013 10:35 pm

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

MikaK kirjoitti: Ke Elo 02, 2023 1:52 am Veitsessä oli samoja ruskeita kuituja mitä löytyi todella monesta paikasta talosta. Sellaisista paikoista jonne kaikkiin kuten kurahanskaan samojen kuitujen kulkeutuminen tekijän mukana oli lyhyessä ajassa käytännössä mahdotonta. Näin ollen on riittävällä varmuudella osoitettu että veitsi oli peräisin taloudesta. Kuitujen lähde oli mahdollisesti lasten mainitsemat ruskeat pyyhkeet.
https://www.murha.info/rikosfoorumi/vie ... 63#p662163

Ruskeankirjavia kuituja ei löytynyt esim. keittiön lattialta, ilmanvaihtokanavan alapuolelta.

Sosiaalityöntekijä joka väittää Annelin hiuksien olleen märät, todellisuudessa tapasi häntä vain ohituksessa tuulikaspissa.
Avatar
Pieni liekki
Frank Columbo
Viestit: 9221
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2013 10:38 am

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Vareksenpoikanen kirjoitti: Ke Elo 02, 2023 6:38 am
MikaK kirjoitti: Ke Elo 02, 2023 1:52 am Veitsessä oli samoja ruskeita kuituja mitä löytyi todella monesta paikasta talosta. Sellaisista paikoista jonne kaikkiin kuten kurahanskaan samojen kuitujen kulkeutuminen tekijän mukana oli lyhyessä ajassa käytännössä mahdotonta. Näin ollen on riittävällä varmuudella osoitettu että veitsi oli peräisin taloudesta. Kuitujen lähde oli mahdollisesti lasten mainitsemat ruskeat pyyhkeet.
https://www.murha.info/rikosfoorumi/vie ... 63#p662163

Ruskeankirjavia kuituja ei löytynyt esim. keittiön lattialta, ilmanvaihtokanavan alapuolelta.

Sosiaalityöntekijä joka väittää Annelin hiuksien olleen märät, todellisuudessa tapasi häntä vain ohituksessa tuulikaspissa.
Jotenkin mietityttää, miten tältä sosiaalityöntekijältä on hoksattu kysyä yhtään mitään Annelin hiuksista, sillä häntä on kuulusteltu asiassa KRP:n kuulustelijan toimesta vasta 21.2.2011, eli yli neljä vuotta Ulvilan murhatapahtuman jälkeen. Kyseinen sosiaalityöntekijä kertoo kuulustelussaan, että ei puhunut paikan päällä huomiostaan äidin kosteista hiuksista mitään kenellekään. Lisäksi hän on kuulustelussaan todennut, ettei tehnyt yöllä paikalla käynnistä Tähtisentiellä mitään raporttia. Kuulusteltava mainitsee myös, että on lähettänyt Ulvilan sosiaalitoimistoon raportin koskien lasten tilannetta, muttei ole tässä lähettämässään raportissa kertonut mitään huomioistaan perheen äidin hiuksiin. Kuulustelunsa lopuksi sosiaalityöntekijä ihmettelee, miksi häntä ei ole asian johdosta aikaisemmin kuulusteltu.
Kuolemannaakka
James Bond (David Niven)
Viestit: 10851
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:43 pm

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

MikaK kirjoitti: Ke Elo 02, 2023 1:52 am Veitsessä oli samoja ruskeita kuituja mitä löytyi todella monesta paikasta talosta. Sellaisista paikoista jonne kaikkiin kuten kurahanskaan samojen kuitujen kulkeutuminen tekijän mukana oli lyhyessä ajassa käytännössä mahdotonta. Näin ollen on riittävällä varmuudella osoitettu että veitsi oli peräisin taloudesta. Kuitujen lähde oli mahdollisesti lasten mainitsemat ruskeat pyyhkeet.
Siis noita kuituja löytyi tasan tarkkaan siltä reitiltä, jossa ulkopuolinen surmaaja oli kulkenut, ei mistään muualta. Mistä sä revit näitä juttuja?
Kurahanskakin oli siinä puutarhatuolilla, jonka avulla sisälle tultiin. Ja se oli ulkona: ikkunanpieliin tarttui paljon kuituja, mutta tottakai ne ilmavirran ja tuulen mukana levisivät myös lähiympäristöön.
Fleecekankaasta irtoaa paljon kuituja, ja 100% polyesteri on juurikin fleeceä. Jos surmaajan vaatteet olisivat olleet jotain sekoitekangasta, olisi irronnut myös toisenlaisia kuituja.
Pyyhkeet eivät ole polyesteriä ja lasten jutut ovat kaataneet paitsi tuomarit, myös he itse.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS


”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Hermione
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5063
Liittynyt: Ma Kesä 22, 2020 6:38 pm

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Hermione »

mikkihirmu kirjoitti: La Heinä 08, 2023 8:48 am Näyttää olevan monenlaista spekulaatiota veitsen alkuperästä ,mutta kuten aiemmin olen kirjoittanut samankaltainen veitsi ,jota käytin keväällä puhdistaessani sen japsi auton takakonttia josta aiemmin myös olen kertonut .
veitsi oli meillä vielä tuolloin keittiössämme ja varmuudella muistan sen hakeneeni keittiöstä ja valitsin sen juuri sen tähden ,koska se oli hiukan jo kuluneen näköinen ja joustava ,jota nimenomaan tarvitsin ,koska pinnat joita puhdistin oli kaarevia.
Sitä en muista oliko terä jo tuolloin poikki,mutta sen muistan tasan tarkkaan ,että kahvassa oli sulamisjälki juuri siinä missä se oli satakunnan kansan julkaisussakin heti surmatyön jälkeen ilmestyneessä lehdessä.
Vain terän leveydestä on hiukan hämärämpi muistikuva,mutta oletan että sekoitan sen toiseen veitseen joka oli myös ohut ja leveä teräinen ja joka saattaa vieläkin olla tallessa mökillämme. Veitsen kahvan muoto vastaa täysin myös meillä ollutta.
Tarvitsin sitä veistä juurikin sen vuoksi ,koska takakontissa olleet liimatut huopa tai oliko peräti jotain piellä kiinnitettyjä massalaattoja ,jotka piti saada irti jotta pääsin puhdistamaan alla olevan ruosteen.
Myös se on kiintoisaa ,koska se veitsi hävisi sen remontin yhteydessä ,eikä veistä sen jälkeen meillä enää ollut.
Ajattelin joskus jälkeenpäin ,että olin kai sen heittänyt roskiin ,mutta siitä minulla ei ole varmuutta.
Oletuksena on ,että jätin sen edehdyksessä auton jokonkin sopukkaan ja se kulkeutui sitten auton mukana .
Miten teidän taloudessa teroitettiin veitsiä?
canis lupus
Javier Pena
Viestit: 1893
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2020 11:35 pm

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

MikaK kirjoitti: Ke Elo 02, 2023 1:52 am Veitsessä oli samoja ruskeita kuituja mitä löytyi todella monesta paikasta talosta. Sellaisista paikoista jonne kaikkiin kuten kurahanskaan samojen kuitujen kulkeutuminen tekijän mukana oli lyhyessä ajassa käytännössä mahdotonta. Näin ollen on riittävällä varmuudella osoitettu että veitsi oli peräisin taloudesta. Kuitujen lähde oli mahdollisesti lasten mainitsemat ruskeat pyyhkeet.
Uskotko itsekään noita juttujasi? Kolme virkettä neljästä on oikeudessa jo todettu paikkaansapitämättömiksi,

Oletko useinkin törmännyt ruskeisiin polyesterpyyhkeisiin??!
Mens malus in corpore sano
litter

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja litter »

^
Haulla "polyester towel" tuli ehdotuksia joissa useissa oli myös lisänä microfiber.
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 83845.html

Muistanko oikein että lapset eivät kovin hyvää arvosanaa antaneet pyyhkeille. Minulla ei ole mitään hajua minkälaiset pyyhkeet taloudessa on ollut käytössä, mutta voisi ainakin kuvitella että tuollainen nimenomainen mikrokuitupyyhe ei ime vettä kovin nopeasti ja saattaa tuntua kylmän niljakkaalta iholla. Kenties jopa liimaantuu ihoa vasten jos kastuu kunnolla? Mitä muita märkänä inhalta tuntuvia polyesterikankaita on? Fleece?
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1GV8UogvD ... d-Thow.jpg
Vareksenpoikanen
Agentti Scully
Viestit: 667
Liittynyt: Su Syys 15, 2013 10:35 pm

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Vareksenpoikanen »

litter kirjoitti: To Elo 03, 2023 6:42 pm ^
Haulla "polyester towel" tuli ehdotuksia joissa useissa oli myös lisänä microfiber.
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 83845.html

Muistanko oikein että lapset eivät kovin hyvää arvosanaa antaneet pyyhkeille. Minulla ei ole mitään hajua minkälaiset pyyhkeet taloudessa on ollut käytössä, mutta voisi ainakin kuvitella että tuollainen nimenomainen mikrokuitupyyhe ei ime vettä kovin nopeasti ja saattaa tuntua kylmän niljakkaalta iholla. Kenties jopa liimaantuu ihoa vasten jos kastuu kunnolla? Mitä muita märkänä inhalta tuntuvia polyesterikankaita on? Fleece?
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1GV8UogvD ... d-Thow.jpg
Mikrokuitupyyhkeet imevät helposti vettä, ja ne ovat ihan yleisiä.
Käytetään myös paljon siivouksessa, koska niissä staattista sähköä ja imevät pölyt puoleensa.
Tässä yksi retkipyyhe malli.
https://www.prisma.fi/tuotteet/10015288 ... -100152889

Tutkintaan toimitettiin eripuolilta maata erilaista polyester-aineistoa, mistään ei kuitenkaan löytynyt kuituja vastaavaa tuotetta

Olen kallistunut siihen että huppiksen toppavaate "pritkahti" joistain kohdin teräviin lasin särmiin. Nähtävästi oli se vaatteen toppa josta niitä kuituja tuli. Ja juuri sen vuoksi kuituja on eniten rikotun ikkunan lähistöllä. Jos piirretään ympyrä rikotun ikkunan ympärille niin alue josta ruskeankirjavia kuituja löytyi on aika pieni
mikkihirmu
Remington Steele
Viestit: 218
Liittynyt: La Kesä 24, 2023 4:06 am

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja mikkihirmu »

Hermione kirjoitti: To Elo 03, 2023 11:29 am
mikkihirmu kirjoitti: La Heinä 08, 2023 8:48 am Näyttää olevan monenlaista spekulaatiota veitsen alkuperästä ,mutta kuten aiemmin olen kirjoittanut samankaltainen veitsi ,jota käytin keväällä puhdistaessani sen japsi auton takakonttia josta aiemmin myös olen kertonut .
veitsi oli meillä vielä tuolloin keittiössämme ja varmuudella muistan sen hakeneeni keittiöstä ja valitsin sen juuri sen tähden ,koska se oli hiukan jo kuluneen näköinen ja joustava ,jota nimenomaan tarvitsin ,koska pinnat joita puhdistin oli kaarevia.
Sitä en muista oliko terä jo tuolloin poikki,mutta sen muistan tasan tarkkaan ,että kahvassa oli sulamisjälki juuri siinä missä se oli satakunnan kansan julkaisussakin heti surmatyön jälkeen ilmestyneessä lehdessä.
Vain terän leveydestä on hiukan hämärämpi muistikuva,mutta oletan että sekoitan sen toiseen veitseen joka oli myös ohut ja leveä teräinen ja joka saattaa vieläkin olla tallessa mökillämme. Veitsen kahvan muoto vastaa täysin myös meillä ollutta.
Tarvitsin sitä veistä juurikin sen vuoksi ,koska takakontissa olleet liimatut huopa tai oliko peräti jotain piellä kiinnitettyjä massalaattoja ,jotka piti saada irti jotta pääsin puhdistamaan alla olevan ruosteen.
Myös se on kiintoisaa ,koska se veitsi hävisi sen remontin yhteydessä ,eikä veistä sen jälkeen meillä enää ollut.
Ajattelin joskus jälkeenpäin ,että olin kai sen heittänyt roskiin ,mutta siitä minulla ei ole varmuutta.
Oletuksena on ,että jätin sen edehdyksessä auton jokonkin sopukkaan ja se kulkeutui sitten auton mukana .
Miten teidän taloudessa teroitettiin veitsiä?
En ainakaan smirgelillä. Ostin varmaan joskus tuohon aikaan tai ehkä jo vuosituhannen vaihteessa paikalliselta torilta sellaise timantti teroitussarjan ,jossa on 3 eri karkeutta. toisinaan olen kyllä teroittanut pienellä ruotsalaisella tahkolla,mutta en muista olinko tuota veistä teroittanut ollenkaan. Saattaa olla, että ne raappimisjäljet ovat tulleet siitä kun voimalla työnsin sitä veistä sen piukassa olleen mässalätkän alle ja jossa oli veitsen toisella puolen vastassa ruosteinen pelti.
Vastaa Viestiin