VARSINAISSUOMALAISEN koulun silloista rehtoria syytetään käräjäoikeudessa törkeästä kavalluksesta.
Syytteen mukaan mies kavalsi yläasteen ja oppilaskunnan varoja yhteensä noin 112 000 euroa vuosien 2016 ja 2018 välillä.
IS:n tietojen mukaan mies oli tapahtuma-aikaan toiminut kyseisen koulun rehtorina lähes kymmenen vuotta. Hän jatkoi rehtorin virassa vielä syytteessä mainitun tekoajan jälkeen. Kyseessä oleva koulu on sittemmin lakkautettu.
Jutussa syytettynä on myös rehtorin peliriippuvuudesta kärsivä poika, joka oli rehtorin kavaltamien varojen saaja. Häntä syytetään törkeästä kiristyksestä ja yllytyksestä törkeään kavallukseen.
Rehtori palautti kaikki pojalleen kavaltamansa rahat takaisin koululle, kun sai itse lainattua rahat muualta.
SYYTTEEN mukaan nykyisin 30-vuotias poika uhkasi tehdä itsemurhan. Hän myös painosti isäänsä rikokseen huutamalla, paiskomalla tavaroita, rikkomalla astioita ja lyömällä nyrkillä seinään.
Syyttäjä vaatii pojalle kolmen vuoden ehdotonta vankeusrangaistusta ja rehtorille ehdollista vankeutta.
REHTORI kertoo kirjallisessa vastauksessaan, että oli henkisesti kykenemätön vastustamaan poikaansa ja koki olleensa pakotettu siirtämään rahaa pojalleen. Hän palautti kaikki rahat koululle sitä mukaa, kun sai lainattua rahaa muualta. Lisäksi hän ilmoitti itse asiasta esimiehelleen.
Hän menetti kertomansa mukaan terveytensä, perintönsä ja sijoituksensa. Lisäksi hän velkaantui eri tahoille yli 300 000 euroa.
POIKA myöntää syytteessä kuvatut teot, mutta katsoo, että kyse ei ole ollut törkeistä tekomuodoista.
Pojan mukaan kyse oli yhteisymmärryksessä tapahtuneesta rahan lainaamisesta.
Poika kertoo vastauksessaan, että on kärsinyt vaikeasta peliriippuvuudesta vuosien ajan, mikä on aiheuttanut hänelle sekä taloudellisia että henkisiä ongelmia.
Varsinais-Suomen käräjäoikeus antaa asiasta tuomion myöhemmin.
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000009864910.html
Rehtorina työskennellyt syytteessä törkeästä kavalluksesta
- Oikeus ennen kaikkea
- James Bond (Daniel Graig)
Re: Rehtorina työskennellyt syytteessä törkeästä kavalluksesta
Onko kellään tarkempaa tietoa tästä tapauksesta, eli mistä paikkakunnasta mahtaa olla kyse jne? Olen kuullut huhuja, mutta en jaa niitä täällä koska voivat olla täyttä soopaa.