Rasismin uusi tuleminen

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Ifigeneia
Rico Tubbs
Viestit: 1229
Liittynyt: La Helmi 18, 2023 7:16 pm

Re: Rasismin uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Lieneekö koskaan koko Suomen historiassa ollut suurempaa meteliä ei-niin-mistään, kuin tämä iänikuinen rasismista huutaminen mistä on tänä vuonna tullut suurinta muotia? Ihan taatusti aina joitakuita ulkomaalaistaustaisia tai siltä näyttäviä kiusataan, mutta niin kiusataan kaikkia muitakin ja milloin milläkin syyllä, paitsi tietysti kiusaajia itseään. Kun minua naurettiin päin naamaa koulussa sen vuoksi että minulla oli rillit (niin kuin oli tosi monella muullakin, mutta jostain syystä niitä muita ei ikinä kiusattu vastaavasta asiasta), niin olisinko voinut alkaa siinä huutamaan ja rääkymään että RASISTI kun et hyväksy ja suvaitse silmälaseja käyttäviä henkilöitä?

En voinut, enkä voi edelleenkään. Mutta minua on kyllä syytetty rasistiksi kun en ole alkanut juttelemaan ja en ole lähtenyt tapaamaan nettideittitouhussa paria mustaihoista ihmistä. Myös ikärasistiksi on haukuttu, kun ei ole kiinnostaneet itseäni 5 - 25 v vanhemmat. Ja kun näistä asioista keskustelee netissä, aina löytyy joku ihminen, yleensä nainen, haukkumaan pataluhaksi siitä hyvästä ettei ole kiinnostunut yhtymään kuin harvoihin ja valittuihin. Pitäisi jakaa itseään kuin mikäkin ilmainen HUORA, ettei nyt vaan kenellekään tule paha mieli siitä ettei saanut juuri minulta.

Alan olemaan kohta rasisti ihan kaikkia ihmisiä kohtaan, oli minkä näköinen ja kuuloinen hyvänsä.
Sverdlov
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1423
Liittynyt: Pe Marras 11, 2016 9:28 am

Re: Rasismin uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Sverdlov »

Ifigeneia kirjoitti: La Syys 23, 2023 10:42 am Lieneekö koskaan koko Suomen historiassa ollut suurempaa meteliä ei-niin-mistään, kuin tämä iänikuinen rasismista huutaminen mistä on tänä vuonna tullut suurinta muotia? Ihan taatusti aina joitakuita ulkomaalaistaustaisia tai siltä näyttäviä kiusataan, mutta niin kiusataan kaikkia muitakin ja milloin milläkin syyllä, paitsi tietysti kiusaajia itseään. Kun minua naurettiin päin naamaa koulussa sen vuoksi että minulla oli rillit (niin kuin oli tosi monella muullakin, mutta jostain syystä niitä muita ei ikinä kiusattu vastaavasta asiasta), niin olisinko voinut alkaa siinä huutamaan ja rääkymään että RASISTI kun et hyväksy ja suvaitse silmälaseja käyttäviä henkilöitä?

En voinut, enkä voi edelleenkään. Mutta minua on kyllä syytetty rasistiksi kun en ole alkanut juttelemaan ja en ole lähtenyt tapaamaan nettideittitouhussa paria mustaihoista ihmistä. Myös ikärasistiksi on haukuttu, kun ei ole kiinnostaneet itseäni 5 - 25 v vanhemmat. Ja kun näistä asioista keskustelee netissä, aina löytyy joku ihminen, yleensä nainen, haukkumaan pataluhaksi siitä hyvästä ettei ole kiinnostunut yhtymään kuin harvoihin ja valittuihin. Pitäisi jakaa itseään kuin mikäkin ilmainen HUORA, ettei nyt vaan kenellekään tule paha mieli siitä ettei saanut juuri minulta.

Alan olemaan kohta rasisti ihan kaikkia ihmisiä kohtaan, oli minkä näköinen ja kuuloinen hyvänsä.
Voisit hyvin ilmoittautua ja ottaa osaa rasismitestiin, joka löytyy kaatopaikalta.
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?
Eriksson
Nikke Knakkertton
Viestit: 173
Liittynyt: To Kesä 15, 2017 10:23 pm

Re: Rasismin uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Eriksson »

Reunanen sai yhden ottelun pelikiellon, jonka kärsii tänään ja Liiga perustelujen lisäksi kertoo päätöksessään näin:

- Ottaen huomioon asian saaman julkisuuden, delegaatio katsoo kuitenkin aiheelliseksi todeta, että Reunasen kommentit eivät olleet rasistisia.

Eli taas leimattiin yksi ihminen rasistiksi vaikkei mitään syytä ollutkaan. Hyvin meni ja haistakaa linjatuomari Saarimäki sekä Kuopion jäähallin viäräleukainen savolaiskuuluttaja pitkä vittu.
Sienisalaatti
Vic Mackey
Viestit: 1969
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2021 5:34 pm

Re: Rasismin uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Sienisalaatti »

"Suvaitsevaisto", "paremmisto", ja POC-fanaatikot varmaan lynkkaisivat hänet jos voisivat.

https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/6231340
Arman Alizad ei koe Suomea rasistisena: "Se, että näkee rasismia joka paikassa, on tosi ongelmallinen asia"

Jukka-Pekka Räsänen

Tänään 7:30 | Päivitetty tänään 10:04
Jukka-Pekka Räsänen
Aito ihmisten kohtaaminen.

Siitä dokumentaristi Arman Alizad tietää keskivertosuomalaista enemmän. Hänen täytyy tietää, sillä juuri ihmisten kohtaaminen on Alizadin työtä.

– Ja niiden kohtaamisten täytyy olla ennakkoluulottomia, jotta voin kertoa heidän tarinansa.

– Ennakkoasenteet ovat täysin inhimillisiä. Jos oven takaa kuuluu rapinaa, aivoni muodostavat automaattisesti sata eri vaihtoehtoa ja pelkoja. Mutta kun avaan oven ja kohtaan sen, opin varmasti jotain, Alizad toteaa.

Kohtaamisten kautta muodostuu ymmärrys. Ilman sitä Alizad ei pystyisi kertomaan tarinoitaan.

– Minun on pakko pystyä ymmärtämään, miksi asioita tapahtuu, miksi on erilaisia ajatuksia ja erilaisia tekoja. Oma maailmani oli 15 vuotta sitten täysin mustavalkoinen ja aika jyrkkä monen asian suhteen. Nyt on oikeastaan vain harmaan eri sävyjä.

Alizad antaa ymmärtämisestä esimerkin. Hän oli tekemässä Brasiliassa dokumenttia sikäläisestä jengielämästä. Kuvauskohteena oli myös Mota, jengipomo, joka teki palkkamurhia ja oli työstään myös ylpeä.

.....
.....

Hän korostaa kohtaavansa valtavasti asioita, joita ei pidä suvaita tai hyväksyä.

– Mutta pitää pystyä ymmärtämään, mitkä asiat siellä takana ovat. Nykypäivän keskustelukulttuurin ja poteroitumisen pahin ongelma on, että ymmärtäminen nähdään hyväksymisenä. Näin kerran lääkekannabiksesta kertovan artikkelin, jonka alle joku oli kirjoittanut olevansa valmis kuulemaan puheenvuoron kannabiksen lääketieteellisistä hyödyistä. Ja ensimmäinen kommentti siinä alla oli, että "Ai sä oot niitä, jotka haluu, että kaikki meidän lapset vetää kamaa?".

Kohtaamiset ovat rakentaneet Alizadin elämää lapsuudesta saakka. Perhe muutti vallankumouksen alta Iranista Yhdysvaltain kautta Suomeen vuonna 1980. Yhdeksänvuotias Arman vei Espoon Tapiolassa sijainneen kotikerrostalonsa rappukäytävän ilmoitustaululle palan ruutupaperia, jossa luki englanniksi: "Minun nimeni on Arman, minulla ei ole ystäviä, asun huoneistossa 49".

– Seuraavana päivänä ovikello soi. Oven takana oli poika lappuni kädessään ja sanoi: "Hello, my name is Pekka". Pekka ei puhunut tuota enempää englantia, minä en puhunut sanaakaan suomea. Vähän aikaa tuijotimme toisiamme, kunnes menimme huoneeseeni leikkimään Star Wars -ukoilla. Meistä tuli välittömästi parhaat kaverit.

Ymmärryksen kautta pääsee myös rasismikeskusteluun.

– Minulle ei pystyisi millään tavoin perustelemaan sitä, miksi joku olisi ihonvärin takia eriarvoinen kuin toinen. Ihmisen teot ovat sitten eri asia, Alizad toteaa.

– Joku aika sitten minulta kysyttiin, että saako ajatella rasistisesti. Mikään yhteiskunta ei ole turvassa, jos ryhdymme monitoroimaan ajatuksia. Kuka tahansa saa ajatella mitä haluaa. Mutta jos se vaikuttaa sun tekoihin, siinä menee raja.

Mutta onko Suomi rasistinen maa?

– Minä olen kyllä sitä mieltä, että Suomi ei ole rasistinen maa. Enkä missään nimessä halua väheksyä kenenkään kokemuksia. Rasismia on kaikkialla. Rasismia on Iranissa: jos menet sinne, sinua katsotaan kieroon monissa piireissä varmasti. Japanissa myöhästyin kendo-mestarin palaverista viisi minuuttia, joka oli ihan maailmanloppu. Yritin selittää, että menin vahingossa väärään suuntaan, koska kaikki kyltit olivat japaniksi. Hän piti minua tyhmänä turistina.

Tässä mielessä rasismia on kaikkialla. Alizadin mielestä kyse on siitä, miten asioita maalataan.

– Kummassakin leirissä tehdään joko äärivasemmistosta tai äärioikeistosta valtava mörkö. Olen ollut 43 vuotta maahanmuuttaja ja minulla on aika isot ympyrät meikäläistenkin piireissä, mutta en tunne ketään, jonka ensimmäinen ajatus aamulla olisi, että voi vitsi kun täällä on tämä äärioikeisto pilaamassa mun arjen. Meillä mamuilla on ihan muuta mietittävää. Veikkaan, ettei toisellakaan puolella jengi jatkuvasti mieti, että perkeleen kommunistit, päivä on pilalla.

Alizad on julkisuuden henkilö ja ihmiset tietävät hänen puhuvan suomea, hän oppi kielen jo 9-vuotiaana. Ennen julkisuuteen nousua hänelle puhuttiin kuitenkin kohdattaessa ensin englantia.

– Ja minä ymmärrän sen, koska en minä näytä samalta kuin se toinen tyyppi. Ja minä teen ihan samaa. Kysyn aina maahanmuuttajataksikuskilta hänen juuristaan ja mitä hän tykkää Suomesta. Sitä sanotaan tutustumiseksi. Se, että näkee rasismia joka paikassa, on tosi ongelmallinen asia.

Muualta tulleen silmiin suomalaiset ovat erilaisia.

– Monelle käsitys rasismista voi kummuta siitä, kuinka etäisiä ja varautuneita suomalaiset alkuun ovat. Suomalaiset ovat vaikka italialaisiin verrattuna hitaasti lämpiäviä. Olen joskus miettinyt, miksi täällä ei ole small talkia. Varmaan se johtuu säästä: jos olet ennen vanhaan mennyt 18–20-vuotiaana naimisiin, sulla on yhtäkkiä ollut kesähäät ja perhe, ja sitten sulla on muutama kuukausi aikaa rakentaa perheelle talo ennen kuin tulee perkeleenmoinen talvi. Ei siinä ole aikaa juoda espressoa! Alizad nauraa.

Arman Alizadista huokuu sympatia ja hyväntahtoisuus. Samaan aikaan maailmaa nähneen miehen silmistä heijastuu jonkinlainen pettymys – tai oikeastaan realismi ihmisiin.

.....
.....
.....
Oikeudesta viis, kunhan laki säilyy! Eikä mitään henkilökohtaista ketään kohtaan, asiat vain asioina täällä.
Avatar
Säde-Sisko
Axel Foley
Viestit: 2248
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2020 4:50 pm

Re: Rasismin uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Säde-Sisko »

On edelleen epäselvää, missä kohdassa Rauman Lukkoa edustavan Tarmo Reunasen loukkaava kielenkäyttö muuttui rasismiksi. IS:n tietojen mukaan hän sanoi KalPan pelaajalle ”vitun hintti”, joka on loukkaava alatyylinen nimitys homoseksuaalimiehelle.
https://www.is.fi/sm-liiga/art-2000009877012.html

Mitähän ihmettä taas. Kertooko toimittaja meille että Juuso Mäenpää on homoseksuaali?
”En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin”
Avatar
Ifigeneia
Rico Tubbs
Viestit: 1229
Liittynyt: La Helmi 18, 2023 7:16 pm

Re: Rasismin uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Ovatko rasismista rummuttavat Venäjän käsinukkeja?

X-kommentti neljässä osassa:
Liitteet
Screenshot_2023-10-06-16-12-06-311_com.twitter.android.jpg
Screenshot_2023-10-06-16-12-06-311_com.twitter.android.jpg (383.12 KiB) Katsottu 1158 kertaa
Avatar
Ifigeneia
Rico Tubbs
Viestit: 1229
Liittynyt: La Helmi 18, 2023 7:16 pm

Re: Rasismin uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Jatkuu.
Liitteet
Screenshot_2023-10-06-16-12-13-379_com.twitter.android.jpg
Screenshot_2023-10-06-16-12-13-379_com.twitter.android.jpg (394.39 KiB) Katsottu 1158 kertaa
Viimeksi muokannut Ifigeneia, Pe Loka 06, 2023 4:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ifigeneia
Rico Tubbs
Viestit: 1229
Liittynyt: La Helmi 18, 2023 7:16 pm

Re: Rasismin uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Jatkuu taas.
Liitteet
Screenshot_2023-10-06-16-12-19-644_com.twitter.android.jpg
Screenshot_2023-10-06-16-12-19-644_com.twitter.android.jpg (358.82 KiB) Katsottu 1157 kertaa
Viimeksi muokannut Ifigeneia, Pe Loka 06, 2023 4:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ifigeneia
Rico Tubbs
Viestit: 1229
Liittynyt: La Helmi 18, 2023 7:16 pm

Re: Rasismin uusi tuleminen

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Jatkuu aina vaan.
Liitteet
Screenshot_2023-10-06-16-12-24-922_com.twitter.android.jpg
Screenshot_2023-10-06-16-12-24-922_com.twitter.android.jpg (376.99 KiB) Katsottu 1156 kertaa
Vastaa Viestiin