Itseasiassa tässä oli kyse siitä, kun joku puhui "hirveästä verimäärästä kadulla". Se, mitä muuta nestettä maassa on, on täysin sivuseikka. Mutta jatkakaa, jos siltä tuntuu.strömmingen kirjoitti: ↑Ke Joulu 27, 2023 6:08 pm
Ei siitä sun automaattivaihteisen kärryn öljytikun reiästä kuitenkaan tullut vaihteistoöljyt ulos, eihän ? Siitähän tässä oli kyse että onko se punainen neste jarrunestettä vai vaihteistoöljyä.
Taksi putosi useita metrejä Helsingin Vallilassa - kolme sairaalaan
-
- Javier Pena
- Viestit: 1786
- Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 8:43 pm
Re: Taksi putosi useita metrejä Vallilassa, kolme sairaalaan
-
- Remington Steele
- Viestit: 201
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 12:46 am
Re: Taksi putosi useita metrejä Helsingin Vallilassa - kolme sairaalaan
Jos auto ajaa vaakasuoraa tietä jyrkänteen reunan yli, se putoaa ensimmäisen sekunnin aikana n. 5 m ellei se sitä ennen törmää maahan. Jos auton nopeus jyrkänteen reunalla on 30 km/h, se liikkuu ensimmäisen sekunnin aikana n. 8 m vaakasuoraan, ellei se sitä ennen törmää (maahan tai) vastapäätä olevaan seinään. Auton paino tai mahdollinen pyöriminen ei vaikuta lopputulokseen. Putoaminen on kiihtyvää liikettä, joten 10 m pudotukseen kuluu aikaa selvästi vähemmän kuin 2 s.Murhahainen kirjoitti: ↑Ke Joulu 27, 2023 1:55 pmSeinänaapuri ehtikin tuossa jo asian toteamaan, mutta autossa oli nastarenkaat:JanitaSlim kirjoitti: ↑Ke Joulu 27, 2023 12:55 pm
Näyttäis olevan liukasta, autossa varmaan kitkat-renkaat alla, yöllä tais olla tapahtunut eli säkkipimeessä niin on voinut ihan mennä jarrutuskin pitkäksi, tai huomata aidan liian myöhään.
Autossa vielä porukkaa lisäpainona niin eihän tuollainen aita 2000kg peltiautoa pidättele.
"Alas syöksynyt auto on Škoda Superb. Tapaninpäivänä autoa ei päässyt tutkimaan läheltä, mutta ylätasanteelta katsoen autossa näytti olevan kelvolliset nastarenkaat."
lähde: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010081292.html
Tämä kuulostaa mielestäni todella epäuskottavalta:
"Paikalla ollut Helsingin Sanomille työskentelevä kuvaaja Kimmo Penttinen kertoo, että onnettomuusauto on pudotessaan lentänyt ylärampista vastapäätä olevan punatiilisen rakennuksen seinään asti. Auto oli Penttisen saapuessa siirretty kauemmas."
lähde: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010080551.html
Itse en havainnut ainakaan mitään jälkiä tiiliseinässä ja jotta auto olisi sinne asti lentänyt olisi nopeuden täytynyt olla todella suuri. Alueella on 30km/h nopeusrajoitus.
-
- Adrian Monk
- Viestit: 2651
- Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Taksi putosi useita metrejä Helsingin Vallilassa - kolme sairaalaan
Putoaminen on kiihtyvää liikettä, maan pinnalla 9,81 m/s potenssiin 2.töölöläinen kirjoitti: ↑To Joulu 28, 2023 2:58 am Jos auto ajaa vaakasuoraa tietä jyrkänteen reunan yli, se putoaa ensimmäisen sekunnin aikana n. 5 m ellei se sitä ennen törmää maahan. Jos auton nopeus jyrkänteen reunalla on 30 km/h, se liikkuu ensimmäisen sekunnin aikana n. 8 m vaakasuoraan, ellei se sitä ennen törmää (maahan tai) vastapäätä olevaan seinään. Auton paino tai mahdollinen pyöriminen ei vaikuta lopputulokseen. Putoaminen on kiihtyvää liikettä, joten 10 m pudotukseen kuluu aikaa selvästi vähemmän kuin 2 s.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
- Kalle-Ville
- Adrian Monk
- Viestit: 2598
- Liittynyt: To Tammi 17, 2008 5:48 pm
Re: Taksi putosi useita metrejä Helsingin Vallilassa - kolme sairaalaan
Mahdollisesti oikeaan osuva arvaus, sillä tulkkeja kuulusteluihin kyllä saadaan.Huutaja Jaana kirjoitti: ↑Ke Joulu 27, 2023 4:36 amVoi olla hankalaa myös siksi että kuski on kuoleman kielissä. Ei tietoa, arvaus.
Suomen kansalaiset ovat muka tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia lain edessä, mutta toisilla meistä tätä tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta on jostakin syystä kuitenkin enemmän kuin muilla.
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1375
- Liittynyt: Pe Elo 04, 2023 10:05 am
Re: Taksi putosi useita metrejä Helsingin Vallilassa - kolme sairaalaan
▪︎ Niinpä niin. Mahtoikohan suharin turvatyyny laueta jo aitaan osuttaessa? Niin että vaikkapa jossain nokilleen katuun putoamisessa se ei varmaankaan sitten olisi enää mitään suojaa antanut, kun se olisi silloin kaiketi ollut jo riekaleina.Huutaja Jaana kirjoitti: ↑Ke Joulu 27, 2023 4:36 amVoi olla hankalaa myös siksi että kuski on kuoleman kielissä. Ei tietoa, arvaus.
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1375
- Liittynyt: Pe Elo 04, 2023 10:05 am
Re: Taksi putosi useita metrejä Helsingin Vallilassa - kolme sairaalaan
▪︎ No, laitan tähän hieman hollywoodia. Leffoissa autot ei jyrkänteen reunan ylittäessään pitkään jatka poikittaisliikettä, vaan kääntyvät nokka kohti maata suht äkkiä. En tosin tiedä että kuinka on irl, kun en ole kokeillut. Tuolla ei kuitenkaan millään hurjalla nopeudella voine ajaa, ainakaan kukaan älyissään oleva.töölöläinen kirjoitti: ↑To Joulu 28, 2023 2:58 am Jos auto ajaa vaakasuoraa tietä jyrkänteen reunan yli, se putoaa ensimmäisen sekunnin aikana n. 5 m ellei se sitä ennen törmää maahan. Jos auton nopeus jyrkänteen reunalla on 30 km/h, se liikkuu ensimmäisen sekunnin aikana n. 8 m vaakasuoraan, ellei se sitä ennen törmää (maahan tai) vastapäätä olevaan seinään.
-
- Jack Taylor
- Viestit: 18
- Liittynyt: La Helmi 11, 2023 11:01 am
Re: Taksi putosi useita metrejä Helsingin Vallilassa - kolme sairaalaan
Koko keskustelu käsijarrusta oli sinänsä irrelevantti, mutta kunhan otin esiin sen seikan, että mikäli ajotaitoinen ihminen olisi tuollaisessa tilanteessa niin olisi hyvinkin mahdollista siihen reagoida ja estää onnettomuus. Mikään tapahtumapaikan kuvissa ei viittaa spekuloituun jarrujen toimimattomuuteen.Rocket kirjoitti: ↑Ke Joulu 27, 2023 3:11 pm Joku ehdotti käsijarrun vetämistä ja auton kääntämistä sen avulla. Jos tuossa on sähköinen käsijarru niinkuin suurimmassa osassa vähänkin tuoreempia autoja niin se on kokolailla käyttökelvoton tuohon tarkoitukseen.
Ja oli sitten käsijarru tai moottorijarrutus olemassa tai ei, niitä pitäisi osata käyttää, eli olla harjoitusta takana jo ennen tositilannetta. Jokin minulle tässä kuiskuttelee että auto ei välttämättä ollut kuljettajalla kovinkaan hyvin hallinnassa.
Itseänikin mietityttää tämä, sillä vaurio on melko suuri eli voimaa on tarvinnut olla. Keula edellä maahan paiskautunut auto ei minun järkeilyni mukaan siitä kimpoa niin korkealla ilmaan, että se laskeutuisi seuraavaksi perä edellä maahan. Ehkä vaurio on tullut autoa käännettäessä? Tarinahan kertoo sen olleen katollaan. Katollaan olleeseen autoon sen katon vauriot eivät kuitenkaan mainittavat ole.
Re: Taksi putosi useita metrejä Helsingin Vallilassa - kolme sairaalaan
Nuo katon vähäiset vaurioit kyllä mietityttää myös täällä. Tuulilasi on myös halki vaan keskeltä eikä ole lasi säröillä niinkuin yleensä.Murhahainen kirjoitti: ↑To Joulu 28, 2023 8:00 amItseänikin mietityttää tämä, sillä vaurio on melko suuri eli voimaa on tarvinnut olla. Keula edellä maahan paiskautunut auto ei minun järkeilyni mukaan siitä kimpoa niin korkealla ilmaan, että se laskeutuisi seuraavaksi perä edellä maahan. Ehkä vaurio on tullut autoa käännettäessä? Tarinahan kertoo sen olleen katollaan. Katollaan olleeseen autoon sen katon vauriot eivät kuitenkaan mainittavat ole.
Mielenkiinnolla odotan kyllä lisätietoja tästä.
Idiootitkin tarvitsevat ystäviä
-
- Poliisikoira Rex
- Viestit: 288
- Liittynyt: To Loka 22, 2015 6:50 pm
Re: Taksi putosi useita metrejä Helsingin Vallilassa - kolme sairaalaan
Eli paikan ja auton mitoilla tämäkin tukee perän kiertymistä keulan varassa nojalleen seinää vasten. Lopputulos on kerrotun mukainen "katollaan", vaikkakaan ei "katon varassa". Loppuasennossa pohja joka tapauksessa visuaalisesti eniten ylöspäin, eli kansankielellä "katollaan".töölöläinen kirjoitti: ↑To Joulu 28, 2023 2:58 am Jos auto ajaa vaakasuoraa tietä jyrkänteen reunan yli, se putoaa ensimmäisen sekunnin aikana n. 5 m ellei se sitä ennen törmää maahan. Jos auton nopeus jyrkänteen reunalla on 30 km/h, se liikkuu ensimmäisen sekunnin aikana n. 8 m vaakasuoraan, ellei se sitä ennen törmää (maahan tai) vastapäätä olevaan seinään. Auton paino tai mahdollinen pyöriminen ei vaikuta lopputulokseen. Putoaminen on kiihtyvää liikettä, joten 10 m pudotukseen kuluu aikaa selvästi vähemmän kuin 2 s.
-
- Alibin satunnaislukija
- Viestit: 68
- Liittynyt: Su Joulu 10, 2023 12:19 pm
Re: Taksi putosi useita metrejä Helsingin Vallilassa - kolme sairaalaan
Hutkiva tutkija suosittelee/vaatii tallentavaa liikennekameraa kaikkiin ammattiajossa oleviin autoihin. Helpottaisi paljon asioiden selvittelyä.
-evp hutkiva tutkija-
-
- Andy Sipowich NYPD
- Viestit: 1321
- Liittynyt: Pe Helmi 25, 2022 11:32 am
Re: Taksi putosi useita metrejä Helsingin Vallilassa - kolme sairaalaan
Kyllä. mustat laatikot kuten lentokoneissa ja laivoissa.LiamNeeson kirjoitti: ↑To Joulu 28, 2023 11:18 am Hutkiva tutkija suosittelee/vaatii tallentavaa liikennekameraa kaikkiin ammattiajossa oleviin autoihin. Helpottaisi paljon asioiden selvittelyä.
Slava Ukraini! <3
Re: Taksi putosi useita metrejä Helsingin Vallilassa - kolme sairaalaan
Tietäisi edes kuka ajaa ja minkälaiset ovat veronmaksut?LiamNeeson kirjoitti: ↑To Joulu 28, 2023 11:18 am Hutkiva tutkija suosittelee/vaatii tallentavaa liikennekameraa kaikkiin ammattiajossa oleviin autoihin. Helpottaisi paljon asioiden selvittelyä.
Vai onko yksi kuski,jonka alla ajaa 10neekeriä
-
- Remington Steele
- Viestit: 201
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 12:46 am
Re: Taksi putosi useita metrejä Helsingin Vallilassa - kolme sairaalaan
Mitä kauemmin putoaminen kestää, sitä enemmän ilmanvastus hidastaa nopeuden vaakasuoraa komponenttia ja maan vetovoima kiihdyttää nopeuden pystysuoraa komponenttia. Jos auton etupää on (esim. moottorin takia) takapäätä painavampi, auto kääntyy nokka alaspäin, mikä vielä lisää vaakanopeuden ilmanvastusta ja vähentää pystynopeuden ilmanvastusta. Kun lähtötilanteesta on kulunut 0,5 s, auto, jonka vaakanopeus oli 30 km/h, liikkuu nopeammin eteen- kuin alaspäin; kun aikaa on kulunut 1 s, auto liikkuu suunnilleen samalla nopeudella eteen- ja alaspäin. Kun aikaa on kulunut riittävän kauan, auton vaakanopeus on 0, jolloin se putoaa pystysuoraan alaspäin. Riittävän ajan pituus riippuu auton aerodynaamisista ominaisuuksista. Voima, jolla ilmanvastus hidastaa auton vaakanopeutta, ei riipu auton vaakanopeudesta lähtötilanteessa, mutta mitä suurempi vaakanopeus lähtötilanteessa on, sitä pidempi aika kuluu siihen, että ilmanvastus on hidastanut sen nollaksi.Yrjö Yrjönsuuri kirjoitti: ↑To Joulu 28, 2023 4:14 am▪︎ No, laitan tähän hieman hollywoodia. Leffoissa autot ei jyrkänteen reunan ylittäessään pitkään jatka poikittaisliikettä, vaan kääntyvät nokka kohti maata suht äkkiä. En tosin tiedä että kuinka on irl, kun en ole kokeillut. Tuolla ei kuitenkaan millään hurjalla nopeudella voine ajaa, ainakaan kukaan älyissään oleva.töölöläinen kirjoitti: ↑To Joulu 28, 2023 2:58 am Jos auto ajaa vaakasuoraa tietä jyrkänteen reunan yli, se putoaa ensimmäisen sekunnin aikana n. 5 m ellei se sitä ennen törmää maahan. Jos auton nopeus jyrkänteen reunalla on 30 km/h, se liikkuu ensimmäisen sekunnin aikana n. 8 m vaakasuoraan, ellei se sitä ennen törmää (maahan tai) vastapäätä olevaan seinään.
Eli sama selkosuomeksi: Jos auton nopeus jyrkänteen reunalla on yli 30 km/h, se ehtii törmätä 8 m päässä olevaan vastapäiseen seinään ennen kuin se törmää 6 m päässä alapuolella olevaan katuun. Jos auton nopeus on alle 30 km/s, se törmää katuun ennen kuin seinään. Törmäys seinään ei estä autoa törmäämästä tämän jälkeen myös katuun, eikä törmäys katuun välttämättä estä sen törmäämistä tämän jälkeen myös seinään.
Re: Taksi putosi useita metrejä Helsingin Vallilassa - kolme sairaalaan
Muakin ihmetytti takapään vauriot. Voisiko olla, että keula on iskeytynyt katuun niin pystysuorassa, että auto on kääntynyt tai meinannut kääntyä katolleen ja takakulma on osunut seinään? Se selittäisi sen, että katto on säästynyt vähemmillä vaurioilla.Niks kirjoitti: ↑To Joulu 28, 2023 9:42 amNuo katon vähäiset vaurioit kyllä mietityttää myös täällä. Tuulilasi on myös halki vaan keskeltä eikä ole lasi säröillä niinkuin yleensä.Murhahainen kirjoitti: ↑To Joulu 28, 2023 8:00 amItseänikin mietityttää tämä, sillä vaurio on melko suuri eli voimaa on tarvinnut olla. Keula edellä maahan paiskautunut auto ei minun järkeilyni mukaan siitä kimpoa niin korkealla ilmaan, että se laskeutuisi seuraavaksi perä edellä maahan. Ehkä vaurio on tullut autoa käännettäessä? Tarinahan kertoo sen olleen katollaan. Katollaan olleeseen autoon sen katon vauriot eivät kuitenkaan mainittavat ole.
Mielenkiinnolla odotan kyllä lisätietoja tästä.
-
- Remington Steele
- Viestit: 201
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 12:46 am
Re: Taksi putosi useita metrejä Helsingin Vallilassa - kolme sairaalaan
↑↑
Typo: ei "30 km/s" vaan 30 km/h
Typo: ei "30 km/s" vaan 30 km/h