Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
rumilus
Martin Riggs
Viestit: 608
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2015 9:22 am

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja rumilus »

_locksmith_ kirjoitti: Ti Tammi 02, 2024 8:07 pm Lisäksi perheen pojan kuvaamasta videosta päätellen ainakaan poika ei ollut ”hätälaskuasennossa” laskukiidon aikana (heiluvaa videokuvaa penkin selkänojien yli koneen liukuessa kiitotiellä). En toki tiedä, oliko ”hätälaskuasentoa” ohjeistettu ottamaan tuossa vaiheessa, mutta voisin kuvitella että oli ohjeistettu, ainakin yleensä aiemmin vastaavissa tilanteissa on ohjeistettu.
Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan kyseessä ei ollut mikään hätälasku. Luultavasti matkustajakoneen pilotit kuvittelivat tekevänsä normaalia laskua vielä korkeintaan joitakin sekunteja ennen törmäystä. Veikkaisin, että yleisökuullutus annettiin ensimmäisen kerran vasta koneen pysähdyttyä.
URSA
James Bond (David Niven)
Viestit: 11482
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja URSA »

Juu törmäys tapahtui kiitotiellä jonkin videon perusteella, ei ilmassa, kun matkustajakone laskeutui ja pienkone oli samaan aikaan lähdössä.

Linkin sivulla myös koneen sisällä ennen evakuointia kuvattu video. Aika kiltisti matkustajat istuvat, vaikka savua tulee sisälle ja ikkunan takana loimottaa sekä kuuluu selvästi tulen kohina. Mutta kun lentoemännät huutavat sisäpuhelimiin ja odottavat käskyä evakuoida, niin silloin istutaan.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010093427.html
EEMELI82
Nikke Knakkertton
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 19, 2016 6:34 pm

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja EEMELI82 »

_locksmith_ kirjoitti: Ti Tammi 02, 2024 8:07 pm Lisäksi perheen pojan kuvaamasta videosta päätellen ainakaan poika ei ollut ”hätälaskuasennossa” laskukiidon aikana (heiluvaa videokuvaa penkin selkänojien yli koneen liukuessa kiitotiellä). En toki tiedä, oliko ”hätälaskuasentoa” ohjeistettu ottamaan tuossa vaiheessa, mutta voisin kuvitella että oli ohjeistettu, ainakin yleensä aiemmin vastaavissa tilanteissa on ohjeistettu.
Ai niin että jotakuinkin näinkö sen olisi pitänyt mielestäsi mennä... :lol:
"Hyvät matkustajat, tässä puhuu lennon kapteeni, olkaa hyvät ja kiinnittäkää turvavyöt sekä ottakaa hätälaskuasento, törmäämme hetken kuluttua laskeutuessamme kiitotiellä olevaan toiseen lentokoneeseen."
URSA kirjoitti: Ti Tammi 02, 2024 8:53 pm Juu törmäys tapahtui kiitotiellä jonkin videon perusteella, ei ilmassa, kun matkustajakone laskeutui ja pienkone oli samaan aikaan lähdössä.
Pienkone on kyllä väärä termi kun puhutaan De Havilland Canada DHC-8-315Q lentokoneesta. Huomattavasti pienempi toki kun tuo A350, mutta ei missään nimessä pienkone sanan oikeassa merkityksessä.
Yrjö Yrjönpoika
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1377
Liittynyt: Pe Elo 04, 2023 10:05 am

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

EEMELI82 kirjoitti: Ti Tammi 02, 2024 9:58 pm ...De Havilland Canada DHC-8-315Q...
Huomattavasti pienempi toki kun tuo A350...
Juu... on se sen verran riittävästi "pikku Chesnaa" isompi, että kävipä käsittämätön flaksi että osui "vain" matkustajakoneen siipeen. Metri(?) lisää, ja Havilland olisi mennyt Airbussin lattiasta läpi ja koko himmeli tulipalloksi. Todella siis monen sadan hengen lottivoitto.
Sestoelemento
Frank Drebin
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Joulu 11, 2018 1:29 am

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja Sestoelemento »

rumilus kirjoitti: Ti Tammi 02, 2024 8:50 pm Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan kyseessä ei ollut mikään hätälasku. Luultavasti matkustajakoneen pilotit kuvittelivat tekevänsä normaalia laskua vielä korkeintaan joitakin sekunteja ennen törmäystä. Veikkaisin, että yleisökuullutus annettiin ensimmäisen kerran vasta koneen pysähdyttyä.
Juurikin näin. Lasku oli normaali kunnes rysähti, mutta vasta kiitotiellä. Ei siinä ehdi kuulutella eikä se koskaan edes ole prioriteetti lentäjille. Aviate, navigate, communicate eli ihan viimeisempänä hommana on huudella mikkiin, jos tiukka paikka piloteilla.

Evakuoinnissa odotellaan ohjeita sen takia, ettei avata vääriä ovia suinpäin suoraan pahimpaan roihuun, jos se vältettävissä.

Tuskin tässä(kään) turmassa yksi asia meni pieleen. Varmaa näyttäisi olevan vain se, että A350:lla oli laskeutumislupa, muut seikat selviää sitten aikanaan. Mutta matkustajat voi kyllä kiitellä onneaan…
_locksmith_
Alokas
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2023 5:54 pm

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja _locksmith_ »

EEMELI82 kirjoitti: Ti Tammi 02, 2024 9:58 pm
_locksmith_ kirjoitti: Ti Tammi 02, 2024 8:07 pm Lisäksi perheen pojan kuvaamasta videosta päätellen ainakaan poika ei ollut ”hätälaskuasennossa” laskukiidon aikana (heiluvaa videokuvaa penkin selkänojien yli koneen liukuessa kiitotiellä). En toki tiedä, oliko ”hätälaskuasentoa” ohjeistettu ottamaan tuossa vaiheessa, mutta voisin kuvitella että oli ohjeistettu, ainakin yleensä aiemmin vastaavissa tilanteissa on ohjeistettu.
Ai niin että jotakuinkin näinkö sen olisi pitänyt mielestäsi mennä... :lol:
"Hyvät matkustajat, tässä puhuu lennon kapteeni, olkaa hyvät ja kiinnittäkää turvavyöt sekä ottakaa hätälaskuasento, törmäämme hetken kuluttua laskeutuessamme kiitotiellä olevaan toiseen lentokoneeseen."
Ei, ihan noin en tarkoittanut, melkoinen ennustaja pitäisi olla, jotta tuollaisen kuulutuksen pystyisi antamaan :lol: Tiesin törmäyksen tapahtuneen maassa. Ennemminkin ajattelin tilannetta siltä kannalta, että koneen ohajattavuus ja jarrutettavuus on huomattavasti heikentynyt tuollaisen osuman jäljiltä, joten voisi olla loogista käskyttää se hätälaskuasento eli pää polviin ja kädet takaraivolle, jotta mahdollisessa uudessa törmäyksessä tai äkkipysäyksessä ei loukkaantuisi niin moni. Uusi törmäys tai äkkipysäys voi olla mahdollinen, jos kiitotiellä on muitakin ”ylimääräisiä” (en ota kantaa kenellä oli lupa olla siellä ja kenellä ei) kohteita tai jos koneen suunta muuttuu ja se törmää odotuspaikalla olevaan toiseen koneeseen.

Ei sen myöskään tarvitse olla nimenomaan lentäjä, joka käskyttää hätälaskuasennon, yhtä hyvin ohje voi tulla lentoemännältäkin. Videolla kuuluukin ilmeisesti lentoemäntien kuuluttamia ohjeita. Toki kielimuuri voi olla ruotsalaispojalla ymmärtämisen esteenä kun japaniksi huudetaan ohjeita. Varsinkin kun tilanne on pelottava, mikä ei ainakaan helpota vieraan kielen ymmärtämistä.
Antsa
Harjunpää
Viestit: 293
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 2:34 pm

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Oliko merivartioston kone eksynyt väärälle kiitoradalle, laskeutuiko matkustajakone väärälle kiitoradalle? Kuormitettu lennonjohto, virhe merivartioston lentäjiltä, väärin tulkittu tai vahingossa annettu ohje lennonjohdolta, tutka huollossa jne.

No aika kertoo. Onhan noita vastaavia tapahtunut aiemminkin ja aina kyse on yhteensattumien summasta. Onni onnettomuudessa, että osuma A350 koneeseen ei ollut tuon pahempi. Tähtien asento hieman eri tavalla ja lopputuloksena voisi olla400 kuollutta.

Ja kuten todettua se laskeutuminen oli "normaali" osumaan asti, joten ei siellä valmiina kukaan istu pakkolaskeutumisasennossa. Rytinän jälkeen suurin osa jää varmaan ihmettelemään "MIT.VIT!" ilme naamalla. No ei tuo kone kaukaa tuossa kiitoradalla edes liikkunut osuman jälkeen.
Sestoelemento
Frank Drebin
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Joulu 11, 2018 1:29 am

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja Sestoelemento »

Näyttäisi tosiaankin siltä, että A350 teki työtä käskettyä, mutta pikkukone tyrkkäsi kiitoradalle ohi ns. holding pointin (C5). Ohessa Japanin viranomaisten julkaisema lennonjohdon ja koneiden välinen kommunikaatio. Miksi selvinnee pian…

Edit: taitaa tää minfon antiikkiserveri olla taas jäässä, onnistuisikohan liite nyt

Edit2: no ei onnistu, paska mikä paska. No enivei siinä selkeä ohje tornilta A350 lupa laskeutua 34R, joka kuitattiin. Ja pikkukoneelle hold at point C5 joka myös kuitattiin.
Smlky
Alibin satunnaislukija
Viestit: 53
Liittynyt: Su Tammi 08, 2023 4:45 pm

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja Smlky »

Selaillut myös otsikoita, ja ilmeisesti tosiaan tuo pienempi kone vetässy eteen ilman lupaa. Paska juttu sille ainoalle eloonjääneelle :?:

Tässäkin näki taas japsien kurinalaisuuden, sieltä koneesta poistutaan nätisti, eikä mukaan oteta mitään. Suurimmalla osalla oleva yhteinen kielikin toki auttoi.
Tämä on näitä "modern miracle" uutisia, joita on oikeastaan ihan kiva lukea, vaikka traaginen juttu onkin. Uhrimäärä voisi olla hyvin paljon suurempi.
Oikeus ennen kaikkea
Hercule Poirot
Viestit: 7971
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Eräs ainakin onnettomuuteen myötävaikuttanut syy on jo löytynyt: toisiinsa törmänneet koneet olivat lennonjohtoon yhteydessä eri radiotaajuuksilla, joten ne eivät sitä kautta olleet tietoisia toisistaan. Tämä on melko tavanomaista suurilla kentillä, mutta ei samaa kiitorataa käyttävillä. Suurilla vilkasliikenteisillä kentillä, joilla on useita kiitoratoja eri kiitoratoja käyttävät koneet ovat usein yhteydessä eri lennonjohtajiin ja käyttävät yhteyksissään eri radiotaajuuksia.
Hanedan kentällä on käytössä myös maatutka, jolla lennonjohto näkee koneiden sijainnin kentällä, mutta sen tarkkuus ei välttämättä riitä erottamaan sitä onko jokin kone kiitoradalla vai sen viereisellä odotusalueella. tämäkin on eräs riskitekijä.
No, syyt kyllä selviävät mutta siihen menee todennäköisesti useita kuukausia.
Mieti
Susikoski
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Elo 31, 2021 2:57 am

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja Mieti »

Tätä se teettää kun ne silmät eivät aukea kokonaan. Kuulin huhua et tummaihoinen ollut antamassa ohjeita lennonjohdossa. Ettei olis jotain sukua näille kotimaan aivokirurgeille.
Kalapaliikki
Remington Steele
Viestit: 226
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 8:05 pm

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja Kalapaliikki »

*pltmtxtvp*tm
rumilus
Martin Riggs
Viestit: 608
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2015 9:22 am

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Mieti kirjoitti: To Tammi 04, 2024 12:58 am Tätä se teettää kun ne silmät eivät aukea kokonaan. Kuulin huhua et tummaihoinen ollut antamassa ohjeita lennonjohdossa. Ettei olis jotain sukua näille kotimaan aivokirurgeille.
Ai että tokiolaisessa lennonjohtotornissa? Todennäköisyydet kyllä painottuu raskaasti siihen suuntaan, että sinun kannattaisi miettiä uudestaan lähteitä, mistä "uutisiasi" seuraat.

Muutoin: Ohessa linkki jo aiemmin mainittuun asiaan, että se koneista pienempi mitä ilmeisemmin oli saamansa ohjeistuksen vastaisesti kohdassa, missä sen ei pitänyt olla:
https://www.bbc.com/news/world-asia-67874607

Lisämausteena aimpiin keskusteluihin kuulutuksista: Ohjaamon miehistö ei tiennyt tulipalosta, ennen kuin siitä matkustamon puolelta kerrottiin (ilmeisesti aiheuttaen ainakin jonkinlaisen viivästyksen) ja kuulutusjärjestelmä oli lakannut toimimasta, joten lentoemot käyttivät megafoneja ja keuhkojaan matkustajien käskyttämiseen:
https://japantoday.com/category/nationa ... tails-show
Matti Ja Maija
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1321
Liittynyt: Pe Helmi 25, 2022 11:32 am

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja Matti Ja Maija »

Varmaan selvinnyt kapteeni tekee harakirin. Häpeä liian suuri kannettavaksi, kun 5 toveria kuoli, ja monta siviiliä vaarassa.
Slava Ukraini! <3
JackSparrow
Hetty Wainthropp
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2012 11:47 am
Paikkakunta: Pori

Re: Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutumisen aikana

Viesti Kirjoittaja JackSparrow »

Olikos ensimmäinen A350- koneelle sattunut "isompi" mälli?
Syntyminen on vain kuoleman odotusta
Vastaa Viestiin