Ei sitä tietenkään enää sitten pidetä lentotilassa, kun sillä on soitettu häkeen! Mutta on ihan mahdollista, ettei akun kesto ollut kovin hyvä. Se kuitenkin olisi riittänyt paremmin, jos lentotilaa olisi käytetty häkepuhelun soittoon asti. Lentotila on käytännössä helpompi tapa säästää akkua kuin latailu kesken kaiken. Sen pankin laittaminen taskuun ei ole ihan niin yksinkertaista vetovaljaiden kanssa, joita taas on pakko pitää päällä ahkiota vedettäessä. Valjaat tulevat aika pahasti takin taskujen päälle. Puhelimen juuri ja juuri saa taskuista esille valjaiden kanssa. Virtapankkia voisi vetovaljaiden kanssa käytännössä käyttää siten, että virtapankki ja puhelin laitetaan reppuun kädenlämmittimen kanssa johonkin eristettyyn pussiin, mutta epäilen, ettei tällaista viritystä ollut mukana.CSI kirjoitti: ↑To Tammi 18, 2024 12:29 amkuusenalla kirjoitti: ↑To Tammi 18, 2024 12:20 amVirtapankit antavat aika huonosti virtaa kovassa pakkasessa. Osa pankeista ei suostu lataamaan puhelinta ollenkaan kylmässä.CSI kirjoitti: ↑To Tammi 18, 2024 12:09 am
En nimittäin näe mitään järkevää selitystä sille, miksi äidin puhelimen lataus olisi ollut vähissä, JOS olisi ollut yksikin pankki jäljellä,jossa potkua. Se reissun ainoa toimiva puhelin pidetään hengissä ennenkaikkea. Sähkövarauksen kannalta on fiksumpaa siirtää se puhelimen akkuun kuin pitää sitä siellä pankissa - jolla ei tasan varmasti soiteta yhtään mihinkään - tai vastaanoteta puhelua.
[...]
Paljon turvallisempi tapa on pitää puhelin lentotilassa ja käyttää sitä muutenkin mahdollisimman vähän, jotta siinä riittää virtaa vielä hätäpuheluun.
Pidäppä se puhelin lentotilassa niin pepa ei pysty soittamaan sinulle takaisin. Ei kovin fiksu moovi.
Siksipä se varaus siirretään virtapankista puhelimeen koska se nyt vain on fiksumpaa niin. Juurikin heikko toimivuus kylmässä on yksi syy toimia ennakoivasti. Virtapankin voi muuten laittaa taskuun ja puhelimen kans. Kyllä se siellä latautuu - ellei ne varusteet ole sitten tossakin kohtaa kehnosti mietittyjä ja pankki + puhelin pääsivät jäähtymään tossa kelissä.
Äidillä näytti olevan aika vanha Android puhelin käytössä (5+ vuotta vanha). Missähän kunnossa siinä akku oli? Meinaan että jos tosiaan oli oltu järkeviä eli tuvalta klo 10.00 lähtiessä oli 100% varaus, niin miten 4h myöhemmin oli jo tilanne sellainen, että akun kestoa piti miettiä?
Juuri puhelinten heikon akunkeston takia somekuvien ottamiseen erillinen kamera on ihan fiksu veto, vaikka osa täällä epäileekin sellaisen käyttöä. Jos puhelimen pitää olla koko pakkaspäivän yhteydessä tukiasemaan, latailla heikon verkon kautta ties mitä dataa, ottaa kuvia ja vielä toimia navigointivälineenä, siinä on viisi vuotta vanhalla puhelimen akulla tekemistä. Siksi ainakin minä pidän vaelluksilla puhelinta lentotilassa. Se on ihan tarkoituksellinen turvallisuusratkaisu ja tämän kikan ovat minulle opettaneet kokeneemmat vaeltajat.