Sää yllättää, jos ei ole varautunut ottamaan selvää siitä. Tässä tapauksessa selonotto olisi ollut suhteellisen triviaalia, kuten keskustelussa oli todettu: olisi riittänyt kaivaa esille Laukukeron havainnot FMI:n sivuilta, koska ne vastaavat lähinnä tunturin yläosien olosuhteita. [Tämä onnistuu puhelimella hyvin helposti.] Sitä emme tiedä, oliko tämä kaksikko koskaan katsonut tunturimittausasemien havaintoja, tai yleensä minkään mittausaseman havaintoja, vai oliko vain tuona päivänä jäänyt tarkistus tekemättä. Pelkään, että ensimmäinenkin vaihtoehto on ihan mahdollinen.damfin kirjoitti: ↑To Tammi 18, 2024 4:52 pm Mitä tulee sään yllättämiseen, niin kyllähän se ilmeisesti tuon äidin kuitenkin yllätti, kun ei ollut osannut varautua siihen että siellä huipulla tosiaan voi tuulla enemmän mitä hän olisi voinut kuvitella.
Paikallisille ja palstan google-tietäjillehän se näin jälkikäteen ei tietenkään mikään yllättävä sää ollut, mutta kyllähän se silti saattoi tuon äidin yllättää, aivan kuten etsintöihin osallistuneetkin kertoivat että alhaalla ei olisi voinut kuvitellakaan millainen sää ja tuuli siellä ylhäällä tunturissa oli.
Ei tähän tarvita mitään google-tietämystä eikä edes paikallista tietämystä. En ole sinänsä yllättynyt siitä, että paikallisille tuo voi tulla yllätyksenä - he eivät yleensä käy tunturissa silloin, kun sää on noin paha. Nyt talvikuukausina vielä inversio lisää tuulisuuseroja.
Tämä virhe on ihan samaa luokkaa kuin lähtisi melomaan suojaisesta poukamasta merelle avoimelle selälle ja yhtäkkiä tajuaisi, että täällähän tuulee ihan pirusti ja aallotkin ovat toista metriä korkeita. Olisiko tämä yllätys? Voisi se olla, jos ei olisi ottanut selvää. Olisiko silti pitänyt tajuta varautua? Tietenkin olisi.
White-outista: omankin kokemukseni mukaan sakeassa sumussa on hankala hahmottaa, kuinka jyrkkä rinne on ja missä asennossa itse on. Mutta tässä, kuten muissakin tekijöissä, pitää vähän ajatella hienosyisemmin. Näkyvyys ei ole juuri koskaan 0 (ei näe yhtään mitään, ei metriäkään eteensä) tai 100 (50+ km näkyvyys). Yleensä se on jotain tuolta väliltä. Lehmikeron ja Taivaskeron väliin tultaessa on todennäköisesti oltu liukukytkimellä lähellä nollaa, mutta ei ihan nollassa. Sellaisissa olosuhteissa kyllä on silti mahdollista tajuta, onko menossa rinnettä ylös vai alas, vaikka se onkin vähän vaikeampaa. Samoin jotain suuntia voi yrittää hahmottaa valon suunnasta. Iltapäivällä klo 14 taivaanrannalla on edelleen paljon valoa, ei siinä ole pimeää vielä tuntiin, ja valon suunnankin voi mahdollisesti nähdä. Vähän jarrua laittaisin näihin ajatuksiin, joiden mukaan tuossa tilanteessa olisi mennyt kaikki täysin sekaisin eivätkä E & S olisi edes tienneet, ovatko menossa ylös tai alas.
Mutta se on silti totta myös, ettei noissa olosuhteissa pitäisi edetä kuin mitään ei olisi tapahtunut, vaan hyvin rauhallisesti pysähtyä, tarkistaa sijainti, ja tehdä päätös jatkamisesta tai mahdollisesti palaamisesta paremman näkyvyyden suuntaan. Huonon näkyvyydenkään ei pitäisi tulla minkäänlaisena yllätyksenä tunturin ylitystä valmistelevalle. Pilviä kehittyy näennäisesti selkeälläkin säällä ihan vain nousevien virtausten mukana ja näkyvyys voi olla 700 metrissä huono, vaikka 600 metrissä se olisi vielä ihan siedettävä. Olen itsekin pariin kertaan joutunut suunnittelemaan reitin uudestaan niin, että tunturissa mennään alempaa, jotta näkyvyys säilyy. Pilvien alarajan korkeuden arviointi ei ole kauhean hankalaa karttaa vähänkin käyttäneelle.
Huolestuttavaa on se, että häkepuhelussa ER oli sanonut, että "yrittävät liikkua eteenpäin". Minne? Koska arvatenkin olivat laskeneet kuruun, eteenpäin olisi tarkoittanut etenemistä suoraan kohti vyöryaluetta (oli se nyt minkämuotoinen tahansa, siellä edessä se oli). Kohti hotellia olisi pitänyt taas tehdä täyskäännös ylämäkeen. https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/k ... OjEwMH1d-z
Tämä "eteenpäin" voi toki olla päivystäjän tulkinta, mutta pelkään, ettei se ole. Jos sijaintia ei tässäkään kohtaa tarkistettu, se oli ilman muuta viimeinen, ratkaiseva virhe. Toivottavasti poliisi saa ER:n puhelimesta ja mahdollisesta Garmin-laitteesta jotain irti (ja ymmärtää tarkistaa, mitä sovelluksia oli käytetty).