Haxxter kirjoitti: ↑Pe Tammi 19, 2024 11:43 am
Minusta tämä kirjoittaja tai ryhmän jäsenet eivät ole mitenkään vastuussa ER:n valinnoista, retkestä ja tapahtuneesta. Ei heidän tarvitse tuntea syyllisyyttä. ER tiesi kysyvänsä toisilta harrastajilta. ER tiesi, ettei kysy ammattilaistason asiantuntijoilta, jotka olisivatkin voineet joutua vastuuseen.
Tässä on kyse oppimisprosessista ja kuten tuossa sata sivua sitten on todettu, jokaisen retkein tärkeimmän päämäärän tulee olla turvallisuus. Aina kun annetaan neuvoja, aloitetaan turvallisuudesta. Neuvoit missä tahansa ryhmässä, maallikkona tai ammattilaisena. Neuvoja on aina vastuussa jollaintasolla neuvoistaan.
Siksi kun neuvotte, lähtekää aina liikkeelle turvallisuudesta, itse ainakin opin sen tästä tragediasta.
Tämä on asia, joka minua on pitkään häirinnyt. Francis Munkki voisi olla syvällisemmin perehtynyt aiheeseen.
Mitä tarkoittaa moraalinen vastuu? Entä turvallisuus?
Vastuu. Jos autoilija pysäyttää minut kadulla ja kysyy minulta tietä, pitäisikö minun ennen vastaamista tarkistaa, ettei autoilija varmasti ole väsynyt, huumekuski tai kännissä? Jos mitään syytä epäillä ei ole, mutta en voi kuitenkaan varmistua asiasta, onko moraalisesti parempi vaihtoehto jättää vastaamatta, jolloin en millään tavalla ota osaa tähän autoilijan mahdolliseen riskikäyttäytymiseen, vai onko parempi kuitenkin vastata ja auttaa - epävarmuudesta huolimatta? Kuka kuljettaa mukanaan alkometriä, huumepikatestejä ja vastuuvapauslomakkeita autoilijoiden allekirjoitettavaksi tällaisten tilanteiden varalta?
Absurdiudestaan huolimatta tämä "mahdollinen kännikuski" on hyvin vastaava tilanne kuin se, missä ER kyseli ohjeita. Kysymyshän tarkkaan ottaen koski mahdollisia päivämatkojen pituuksia. Siihen hän sai realistisen vastauksen. Jälkeenpäin voi toki pohtia, olisiko ryhmän jäsenten pitänyt kysellä enemmän, mutta kuinka paljon pitää epäillä toisen kykyjä, taitoja ja riskinottoa?
Jos autoilijaesimerkki on kuitenkin jonkun mielestä huono rinnastus, otetaan sitten toinen mahdollinen skenaario. Kirjoitan autiotuvan vieraskirjaan kaamosaikaan merkinnän, jossa kerron tulleeni kesäreittiä pitkin Pallashotellilta onnistuneesti. Pitäisikö minun jättää tällainen merkintä tekemättä, koska se saattaa yllyttää jotakuta tekemään samoin ja joutumaan vaaraan? Vai pitääkö merkinnän viereen kirjoittaa pitkä vastuuvapauskommentti? Lukemalla vieraskirjan hyväksyt ehdot?
Turvallisuus. Tämä on aihe, jossa mustavalkoinen ajattelu suorastaan rehottaa. Ihminen toimii joko turvallisesti tai sitten vastuuttomasti. Mutta eihän se oikeasti näin mene. Ihminen voi tehdä 98 turvallista valintaa ja sitten kaksi kohtalokasta, vaarallista virhettä. Turvallisuusratkaisuja arvioidaan usein toteutuneen lopputuloksen kannalta: koska retkeilijät kuolivat, he tekivät vastuuttomia virheitä. Ne taas, jotka selvisivät naarmuitta, tekivät kaiken oikein. Toinen äärivaihtoehto on sitten se, että molemmat ryhmät tekivät oikein, mutta kuolleilla oli huono tuuri. Olisiko tämä nyt näinkään? Entä jos selvinnyt ryhmä teki myös kolme vaarallista virhettä, mutta selvisi niistä tuurilla?
Turvallisuutta pitäisi pikemminkin miettiä käytössä olevien turvapuskurien kannalta. Onko varasuunnitelmaa, varareittiä, varanavigointimenetelmää? Missä vaiheessa nämä pitäisi ottaa käyttöön? Tässä ollaan harmaalla alueella, juuri siellä, mikä tekee elämästä mielenkiintoista. Selkeitä turvasääntöjä ei ole. Rajat menevät omien varusteiden ja toisaalta myös fysiologisten ominaisuuksien mukaan, ja niissä on eroja. Mutta tärkeintä olisi, että jotkin turvarajat olisi mietitty. Ei niitä voi toiselle sanella.
Turvallisuutta voi kehittää myös selkeillä säännöillä. Tässä tapauksessa selkein sääntö olisi tietysti kieltää kaamosvaellukset kokonaan. Säännön rikkoja voidaan tuomita
kaamosvaellusrikoksesta sakkoon tai enintään vuoden vankeuteen. Vain rikolliset yrittäisivät vaeltaa kaamoksessa. Tämä malli olisi epäilemättä toimiva. Mutta pitäisin huolestuttavana, jos tässä ei kukaan näkisi mitään ongelmaa.