Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
Zorro7
Jack Bauer
Viestit: 992
Liittynyt: La Helmi 05, 2022 7:14 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Zorro7 »

Sivulta 36 löytyy kommentti missä mainitaan että kannabis ja kalja olisi maistunut.
Kannabispsykoosia itse veikkaan.
Spekulaatio
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1795
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Mä teen välillä muille ehkä epäloogisia päättelyketjuja, mutta tuo amfetamiinipsykoosi tuli siitä, että Tikkanen oli itse diagnosoinut itselleen ADHDn ja tietyt ko hoitoon tarkoitetut lääkkeet olisivat peruste elimistöstä löytyviin amfetamiini löydöksiin.

Mutta se siitä.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Väkivaltaa paennut

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Väkivaltaa paennut »

Zorro7 kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 9:43 am Sivulta 36 löytyy kommentti missä mainitaan että kannabis ja kalja olisi maistunut.
Kannabispsykoosia itse veikkaan.
Spekulaatio
Kiitos! Yritin etsiä mainintoja nuoruuden juhlimisista, koska muistin niitä puolitutuiksi esittäytyneiden täällä kertoneen. Erityisesti alkoholin käyttö ei toki ole etenkään Suomessa mitenkään erikoista, mutta alkoholin ja PKV-lääkkeiden yhteiskäyttö on riskialtista ja jopa vaarallista ja se on jo aikanaan laajasti tunnistettu liittyvän mielenterveysongelmiin ja olevan osa epäsuoraa kroonista itsetuhokäyttäytymistä (Osberg 1971, Vincent 1971, Simon 1972).

Edelleen, Saara Töyryn väitöskirjassa todetaan, että
itse itseään lääkitsi kaksi kolmasosaa mielenterveyden häiriöistä kärsivistä lääkäreistä. Tämätalvi muistutti myös, ettei itselääkintä ole kiellettyä. Surullista, että lääkäriyhteisön sisälläkin halutaan ylläpitää epätervettä kulttuuria selvitä mielenterveyden haasteista omin voimin. Sitä paitsi jos ihan tarkkoja ollaan on PKV-lääkkeiden osalta sääntely erittäin tiukkaa eli diagnoosin tulisi olla asetettu objektiivisesti ja lääkitysvastetta seurattava huolellisesti ja niinikään objektiivisesti. Edelleen esimerkiksi unilääkkeitä ja bentsodiatsepiineja ei saisi käyttää kuin lyhytaikaisesti. Se, mikä ei ole yksiselitteisen kiellettyä, ei ole suoraan sallittua eikä varsinkaan turvallista.

En osaa lainailla taiten:

"sissiluutnantti kirjoitti: ↑Hei, uutena täällä kun nyt sattui lähelle, tunsin epäillyn tekijän n. 15 - 23 vuoden takaa useiden vuosien ajalta työpiireistä.

Olimme samoina vuosina eräässä lakkautetussa psykiatrisessa sairaalassa töissä muiden ammattilaisten kanssa ja epäilty oli alkuun harjoittelijana, sittemmin osastonlääkärin sijaisena ja teki väikkäriä myöhemmin.

Epäilty oli myös itse ollut psyk. hoidossa saman laitoksen eri osastolla aiemmin.

Kuulemma vapailla oli kaljaa ja pilveä jonkin verran käytellyt, ainakin näin puhuttiin pienessä piirissä.

Varsin heiveröinen ja hoikan oloinen oli kehon rakennetta katsoen silloin. Ei minkään sortin voimailija kuitenkaan.

Lääkärinoikeuksiaan oli rajoitettu 2014, ilmeisesti liiallisten PKV-lääkemääräysten vuoksi."
Avatar
taotao
Sabrina Duncan
Viestit: 360
Liittynyt: To Maalis 24, 2016 12:59 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja taotao »

Niin no siinä mielessä on kyllä perusteet pohtia tuota asiaa, jos voidaan osoittaa, että hänellä on ollut lääkkeiden liikakäyttöä. Onko vetänyt kaksin käsin adhd-lääkkeitä -> valvonut -> vetänyt kaksin käsin unilääkkeitä.

Kyllähän tuommosesta pönttö menee jumiin. Jopa psykoosiin?

Toki adhd-lääkkeet nyt eivät ole mitään verrattuna oikein vahvaan amfetamiiniin tai meta-amfetamiiniin, mutta... kyllä tässä kokonaisuudessa lääkkeillä / päihteillä voi joku merkitys olla.
Talvi24
Theo Kojak
Viestit: 1162
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 12:45 am Mm tässä erittäin mielenkiintoinen ”Huumeiden käyttöön liittyvät psykoosit” artikkeli.
Yritän kaivaa sinulle vielä tilastoja.

Ymmärsinkö väärin vai sanoitko olevasi ammattilainen? Ihme ettei vastaan ole tullut tällaista asiaa.

https://helda.helsinki.fi/server/api/co ... a0/content
Olen psykiatrian suhteen maallikko kun olen ihan toisen alan erikoislääkäri.
Eilen illalla googlatessa tuli minullekin vastaan mm. kolme neljästä linkittämästäsi jutusta ja nyt näen tuon poliisi-tv:n jutun. Olen silmäillyt nämä läpi. Huumepsykoosien määrästä ja osuudesta kaikista psykooseista ole tietoa, en ainakaan huomannut juttuja silmäillessäni.

Sinänsä mielenkiintoisia nämä jutut, mutta ei käytössä olevien tietojen perusteella liity Tikkasen tapaukseen. Jos hänellä olisi ollut kiinni oton yhteydessä huumeseulassa löydös, olisi se varmaan tuotu. Huumeseula on tutkittu myös 26 vuotiaana olleen psykoosin yhteydessä.
Talvi24
Theo Kojak
Viestit: 1162
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Mbu kirjoitti: Ma Helmi 05, 2024 11:48 pm
Talvi24 kirjoitti: Ma Helmi 05, 2024 4:41 pm
Mbu kirjoitti: Ma Helmi 05, 2024 12:46 am Tuli vain mieleen, että mitäpä jos Tikkanen on kiristänyt Viciä jollain? Siis eropuheiden aikaan, kun sitä eroa ei tullutkaan vaan mentiin naimisiin asti. V oli kaikesta päätellen hyvämaineinen ja pidetty suuren seurapiirin omaava ihminen. Jos V:llä oli jotain "rumaa" tai vain noloa minkä halusi pitää salassa, luulisi että ainakin sellaisella olisi R:n helppo kiristää ja manipuloida.

Koska onhan se outoa, että mietitään eroa mutta päädytäänkin sormuksiin. Jotain erikoista on kai täytynyt tuossakin välissä tapahtua.
Minulle on jäänyt esillä olleista tiedoista se käsitys, ettei Vici olisi ottanut tuolloin heidan seurustelunsa alkupuolelle Tikkasen kanssa esille eron mahdollisuutta. Tieto siitä että V oli asiaa miettinyt on tullut hänen ystävältään tätä tapausta tutkittaessa. Jonkin ajan kuluttua tuosta Tikkanen oli kosinut 2/21 ja Vici muuttanut mielensä, sitten kihlat ja 7/21 naimisiin. Tuskin em. vaiheissa olisi ollut mitään kiristämisiä.
Jos miettii eroa heti suhteen alkupuolella, mutta päätyykin siitä hyvin pian naimisiin, jopa niin pian että hääjuhlat järjestetään vasta myöhemmin (siis ihminen joka järjestää glögijuhlia ja mitälie illanistujaisia), niin on se minun mielestä outoa. Mihin kiire ja miksi?

Mutta totta tuo että ystävähän niistä eropuheista mainitsi, vaikka ei se silti tarkoita etteikö Tikkanen olisi niistä myös ollut tietoinen. Hänhän mainitsi jostain "epämiellyttävästä tapahtumasta" joka oli samoihin aikoihin (ei välttämättä suora lainaus kun en sitä tähän löytänyt).
Naimisiin menivät 7/2021. Varsinaiset hääjuhlat oli koronan vuoksi vasta seuraavana kesänä 2022.
Väkivaltaa paennut

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Väkivaltaa paennut »

Talvi24 kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 10:44 am
Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 12:45 am Mm tässä erittäin mielenkiintoinen ”Huumeiden käyttöön liittyvät psykoosit” artikkeli.
Yritän kaivaa sinulle vielä tilastoja.

Ymmärsinkö väärin vai sanoitko olevasi ammattilainen? Ihme ettei vastaan ole tullut tällaista asiaa.

https://helda.helsinki.fi/server/api/co ... a0/content
Olen psykiatrian suhteen maallikko kun olen ihan toisen alan erikoislääkäri.
Eilen illalla googlatessa tuli minullekin vastaan mm. kolme neljästä linkittämästäsi jutusta ja nyt näen tuon poliisi-tv:n jutun. Olen silmäillyt nämä läpi. Huumepsykoosien määrästä ja osuudesta kaikista psykooseista ole tietoa, en ainakaan huomannut juttuja silmäillessäni.

Sinänsä mielenkiintoisia nämä jutut, mutta ei käytössä olevien tietojen perusteella liity Tikkasen tapaukseen. Jos hänellä olisi ollut kiinni oton yhteydessä huumeseulassa löydös, olisi se varmaan tuotu. Huumeseula on tutkittu myös 26 vuotiaana olleen psykoosin yhteydessä.
Kysyn nyt ihan suoraan enkä yleisellä tasolla:
Kuinka monta lääkeriippuvaista lääkäriä tunnet tai olet tuntenut? Kuinka monen lääkärin väärinkäytöksistä olet ollut yhteydessä Valviraan? Kuinka monta kertaa? Miten asiat etenivät? Entä lääkärin itsensä tilanne? Entä sinun ja lääkärin suhde, kun hän sai tietää sinun olleen huoli-ilmoituksen ja mahdollisesti jopa sitä seuranneen oikeuksien rajoittamisen takana?

Käytössä olevien tietojen perusteella Tikkanen on käyttänyt alkoholia ja polttanut pilveä opiskeluaikanaan, hänen oikeuksiaan on rajoitettu 2014 ja hän on myöntänyt lääkinneensä itseään monin tavoin. Ehdottomasti psykoosien laukaisevien tekijöiden huolellinen tarkastelu liittyy Tikkasen tapaukseen.

"Oikeuden asiakirjoista selviää myös, että psykiatrin lääkärinoikeuksia rajoitettiin aikanaan hänen liiallisen lääkkeidenkäyttönsä takia. Uuden lääkärikontaktin aikana Tikkanen päätti pitkälti itse lääkityksistään. Hän esimerkiksi lopetti lääkityksensä omatoimisesti sekä vastaavasti aloitti uusia lääkkeitä, joita hänen uusi lääkärinsä ei ollut määrännyt.

Iltalehti on jo aiemmin kertonut siitä, että Valvira rajoitti Tikkasen lääkärinoikeuksia keväällä 2014 voimakkaasti, koska epäili hänen voivan vaarantaa potilasturvallisuuden."
Talvi24
Theo Kojak
Viestit: 1162
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Väkivaltaa paennut kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 8:48 am Ullanlinnassa epäillysti aviopuolisonsa surmanneen psykiatrin lääkärinoikeuksia rajoitettiin vuonna 2014.
Rajoituspäätöksen teki sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira.

Vuonna 2014 lääkäreiden osuus
rajoituksen saaneista ammattilaisista oli 80. Vertailun vuoksi työikäisten (alle 65 v.) lääkärien määrä oli v 2018 yhteensä 21 148.
Yleisin syy kieltää tai rajoittaa henkilön
toimimista terveydenhuollon ammatissa oli päihde- tai lääkeriippuvuus. Osassa tapauksissa
riippuvuuteen liittyi myös lääke- ja omaisuusrikoksia.

"Ensisijainen vastuu työskentelyn tarkkailussa ja epäkohtiin puuttumisessa on työnantajalla, mutta jos esimerkiksi lääkäri on itsenäinen ammatinharjoittaja, tällaista päällystakkia ei välttämättä ole. Siksi on mahdollista, ettei yksityiseltä puolelta tule niin herkästi tapauksia ilmi. Tarkkaa tilastotietoa tästä ei kuitenkaan ole, Liukkonen sanoo.

Valviran käsittelyyn päätyvät vain kaikkein vakavimmat tapaukset, sillä ennen Valviran puuttumista asiaa on yleensä käsitelty jo työpaikalla ja aluehallintovirastossa.

Jos niiden toimet eivät riitä, edessä voi olla Valviran valvontalautakunnan käsittely. Lautakunnalla on myös kaikkein radikaaleimmat keinot puuttua ammatinharjoittamiseen: vain sen päätöksellä voidaan rajoittaa tai poistaa terveydenhuollon ammattihenkilön ammattioikeuksia.

Rajoittaminen voi tarkoittaa käytännössä esimerkiksi sitä, ettei lääkäri saa määrätä tiettyjä lääkkeitä tai työ on tehtävä esimiehen valvonnassa. Jos ammattioikeudet viedään kokonaan pois, ei lääkäri tai muu terveydenhuollon ammattihenkilö saa tehdä työtään lainkaan."

Valviralla ei ole resursseja puuttua kuin vakavimpiin tapauksiin ja oikeuksien rajoittamisen tiedetään olevan hyvin radikaali toimi. Edelleen lääkkeiden määräämiseen liittyvät väärinkäytökset ovat tyypillisin syy.

Tämäkin vakava seikka ja siitä vaikeneminen työnhaussa on täällä hyssytelty mustasta valkoiseksi siitäkin huolimatta, että se on ehdoton hälytysmerkki. Vain vakavasti riskialtista toimintaa rajoitetaan.
Oikeuksien rajoittaminen ilmentää vahvasti sitä, että asettaa itsensä lain yläpuolelle. Lisäksi se viittaa vahvasti lääkkeiden väärinkäyttöön joko itselle tai muille tai muuhun vakavasti toisten hyvinvointia vaarantavaan toimintaan.
Väkivaltaa paennut kirjoitti Tn lääkärinoikeuksien rajoittamisesta: "Tämäkin vakava seikka ja siitä vaikeneminen työnhaussa on täällä hyssytelty mustasta valkoiseksi siitäkin huolimatta, että se on ehdoton hälytysmerkki. Vain vakavasti riskialtista toimintaa rajoitetaan."

- Missä täällä tämä on hyssytelty mustasta valkoiseksi? Tikkanen teki väärin käyttäessään itse ilmeisesti liian isoja unilääke-annoksia. Häntä rangaistiin rajoittamalla hänen lääkärinoikeuksiaan ja rajoitus on sisältynyt silloin varmasti myös oikeuteen kirjoittaa pvk lääkkeitä. Tikkanen oli ilmoittanut rehellisesti Valviran tekemästä rajoituksesta kun oli hakenut Rinnekodin virkaa. Hän teki väärin, kun otti viran vastaan, vaikka Valvira ei ollut vielä käsitellyt anomaansa päätöksen purkua. Ehti tehdä 3 viikkoa töitä ennen kun Valvira purki päätöksen. Uusi työnantaja olisi voinut peruuttaa työsuhteen, mutta ei peruuttanut.

Väkivaltaa paennut kirjoitti: "Lisäksi se viittaa vahvasti lääkkeiden väärinkäyttäöön joko itselle tai muille tai muuhun vakavasti toisten hyvinvointia vaarantavaan toimintaan."
Tikkasen lääkärinoikeuksia rajoitettiin, kun oli itse käyttänyt unilääkkeitä liian suuria annoksia. Tikkanen on tuon rangaistuksen, lääkärin oikeuksiensa rajoittamisen noin vuoden ajalla kärsinyt. Tarkennatko, mihin "muuhun vakavasti toisten hyvinvointia vaarantavaan toimintaan" viittaat. Meillä on hyvin vähän negatiivista tietoa Tikkasen työuralta, julkisuuteen ei ole ainakaan sellaisia tietoja annettu.
Väkivaltaa paennut

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Väkivaltaa paennut »



En muistanut, että oikeuden asiakirjoista selviää oikeuksien rajoittamisen peruste yksiselitteisesti. Siksi viittasin tuohon toisena vaihtoehtona:

"Oikeuden asiakirjoista selviää myös, että psykiatrin lääkärinoikeuksia rajoitettiin aikanaan hänen liiallisen lääkkeidenkäyttönsä takia."

Missä on dokumentoitu eritellen, että kyse oli unilääkkeistä? Entä kuinka monta voimakasta oikeuksien rajoittamista on tehty ainoastaan unilääkkeiden käytöstä?

Voidaan pitää perin merkillisenä, että painotat erikoislääkäriyttäsi, mutta toistuvasti lyhennät pkv- eli pääasiassa keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet väärin.
Pääasiassa keskushermostoon vaikuttaviin lääkkeisiin (pkv-lääkkeisiin) kuuluvat esimerkiksi bentsodiatsepiinit, kodeiini, tramadoli, buprenorfiini ja ketamiini. Pkv-lääkkeisiin, kuten huumausainelääkkeisiinkin, liittyy kohonnut väärinkäytön riski. Kuinka mittava kokemus sinulla on väärinkäyttäjistä?

Lainaukset korvattu nuoliviittauksella edelliseen viestiin
-NILS-
Avatar
ruusumaa
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5318
Liittynyt: Ma Elo 31, 2020 5:47 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

^Ja ihan maallikko ei kukaan lääkäri voi olla psyyken asioissa, koska koulutuksessa on aina myös psykiatrian jakso.

Kuka käyttää muuten tänä päivänä sanaa sairasvakuutuskortti?
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
Talvi24
Theo Kojak
Viestit: 1162
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 9:05 am
ruusumaa kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 7:58 am Miks tässä on juututtu jankkaamaan amfetamiinista, kun ihminen voi mennä psykoosiin ilman mitään päihteitä?

Joku tässä jo mainitsikin, ettemme tiedä Tikkasen nuoruuden aikaisista päihteistä mitään. No emme niin.

Ja nykyisiäkin voi vain varovasti arvailla.
Olen samaa mieltä kanssasi.🤦🏻‍♀️

Täällä on ihme mentaliteetti nykyään.
Jos heittää pienenkin spekun asioiden kulusta, alkaa heti hirveä huutelu faktan perään.

Meni itseltä ehkä vähän kuppi illalla nurin, kun ihmiset ei osaa googlata itse mitään.🤭🫣
******


Tikkanen varmasti osaa kuvailla psykoosioireita ja/tai käyttäytyä oireiston mukaisesti.
Varsinkin, kun on itse kokenut.

Minusta tässä koko psykoosi keskustelussa pointti on se, ettei Tikkasen looginen ja asiallinen käytös surman jälkeisinä päivinä tue sitä, että olisi ollut psykoosissa.
Sen sijaan äärimmäinen stressi kiinnijääntitilanteessa on toki voinut laukaista psykoosin, mutta teko ja peittely on tehty ilman sitä.
Kun tarkoitat varmaan minua, niin vastaan sinulle, että tarkoituksella kysyin eilen, onko sinulla tietoa amfetamiini-psykooseista jne, kun lonkalta olit heittänyt että amfetamiinipsykoosit ovat yleisiä (tai jotenkin noin väiti). Toki olin sitä ennen jo googlaillut. Tänään eri googlailujen jälkeen ei meillä ole tietoa edelleenkään amfetamiinin aiheuttamien psykoosien määrästä kuten ei ole muienkaan huumeiden aiheuttamista. Ei ole, vaikka ne tilastoituvat sairaaloiden tilastoihin ja sitä kautta valtakunnallisesti.

Tottakai tällä palstalla spekuloidaan, mutta kyllä meidän kaikkien pitää olla valmiita ottamaan vastaan myös faktatietoa. Faktojen avulla voimme myös suunnata spekulaatioita oikein. Ja kaiken aikaa joudumme olemaan vain sen tiedon varassa, mitä julkisuuteen saamme. Nyt on faktaa se, että Tikkasesta on varmasti otettu huumeseula sekä 26 vuotiaana olleen psykoosin että 12/22 kiinni oton jälkeen. Julkisuuteen ei ole ainakaan annettu tietoa, että löydöksiä olisi ollut. Jos olisi ollut erityisesti murhan jälkeen, olisi se tieto tuotu varmasti julkisuuteen, koska se olisi / olisi voinut olla oleellinen tieto.

Kuten olen jo aiemmin sanonut, en pidä mahdollisena, että Tikkanen olisi ollut psykoosissa murhan tehdessään ja sen jälkiä peitellessään. Sekin tuntuu hyvin epätodennäköiseltä, että olisi ihan yhtäkkiä mennyt psykoosiin kiinni oton yhteydessä. Epäilen Tn sanoneen noin päästäkseen pälkähästä eli vähemmällä rangaistuksella. Tikkanen väittää olleensä psykoosissa jo teko hetkellä ja puolustus nojaa tähän ja sen myötä syyntakeettomuuteen.
Talvi24
Theo Kojak
Viestit: 1162
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

ruusumaa kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 11:38 am ^Ja ihan maallikko ei kukaan lääkäri voi olla psyyken asioissa, koska koulutuksessa on aina myös psykiatrian jakso.

Kuka käyttää muuten tänä päivänä sanaa sairasvakuutuskortti?
Kyllä perusopinnoissa vuosikymmeniä sitten oli myös psykiatrian kurssi kuten oli hyvin monen muunkin erikoisalan kurssit. Tällä ajalla nuo kaikki erikoisalat ovat kehittyneet paljon niin kuin omakin erikoisalani. Omallakin alalla on uutta on tutkimustietoa tullut koko ajan, siinä on ihan tarpeeksi ajantasalla pysymiseen. Tottakai jotain tuntumaa psykiatriaankin on (muunkin kuin työelämän kautta) siten, että jotain voi sanoa, ottaa kantaa tai etsiä tietoa.

Näköjään minä käytän sanaa sairausvakuutuskortti. On siinä näköjään nykyään virallisestikin Kela-kortti, siinä alla lukee edelleen sairausvakuutuskortti. Itse asiassa sairausvakuutuskortti kuvaa paremmin kortin tarkoitusta.
Avatar
Miss Holmes #1
Javier Pena
Viestit: 1795
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2021 3:23 am

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Ihan ensimmäisenä.
Tuon vuosituhannen vaihteen Euroopan reissussa tapahtuneen psykoosin jälkeen Tikkanen hakeutui hoitoon PALATTUAAN Suomeen.
Hyvässä tapauksessa Tikkanen on ollut reissussa pidempään ja testien tekeminen olisi ollut jo turhaa.

Ja sitten liitteessä kustannuksia, joita yhteiskunnalle aiheutuu. Tuo ~26,5 miljoonaa euroa psykiatriseen erikoissairaanhoitoon kertoo varmasti paljon myös sinulle.
Minusta tämän aiheen voisi jo jättää.

On hienoa, että joku pystyy ajattelemaan, että mielenvinksahduksiin ei millään päihteellä ole osaa eikä arpaa ja kaikkea voi vetää surutta aiheuttamatta mitään sen suurenpaa vauriota aivoissa. :oops:
Liitteet
Kustannukset.JPG
Kustannukset.JPG (75.3 KiB) Katsottu 312 kertaa
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Väkivaltaa paennut

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Väkivaltaa paennut »

Lääkkeet, päihteet ja Tikkanen:

1. Juhlinta ja päihteet opiskeluaikana ja työporukassa:
"Ullanlinnan henkirikoksesta epäillyn entinen työkaveri kertoo, että he olivat samassa työpaikassa vuosia sitten, mutta kohtasivat toisinaan myös sen jälkeen.

Työkaverin mukaan epäilty kertoi ainakin aikaisemmin avoimesti juhlimisestaan ja päihteiden käytöstään.

Työkaveri kertoo, että alan piirit pääkaupunkiseudullakin ovat pienet ja epäilty tunnetaan yleisesti. Vaikka epäilty ei tiettävästi lasiin sylkenytkään, hänen työssään sen ei ole koettu näkyneen.

– Hän on boheemi persoona. Käytiin paljon juhlimassa työporukan kanssa. Vähän erikoinen kaveri, mutta kyllä hän työnsä aina hoiti tosi hyvin, entinen työkaveri luonnehtii."


2. Psykoosi valmistumisen jälkeen, täällä epäilty ajankohta 26-vuotiaana eli 2000-luvun alkupuolella ja esimerkiksi unilääkkeiden runsas käyttö sairaalasta pääsyn jälkeen. "Lausunnossa todetaan, että Tikkanen oli lääkärintutkinnonsa suorittamisen jälkeen ollut suljetulla osastolla johtuen siitä, että hän "oli sairastunut psykoosiin".Tikkanen kertoi itse, että hänen lääkärin oikeuksiaan oltiin joskus rajoitettu, sillä hän oli sairaalasta päästyään käyttänyt esimerkiksi liian paljon unilääkkeitä."

3. Oikeuksien rajoittaminen ja liiallinen lääkkeiden käyttö x vuotta ennen 2014. Mikäli liittyy sairaalasta pääsyn jälkeiseen -esimerkiksi- unilääkkeiden käyttöön on käyttö ollut joko erittäin pitkäaikaista tai sairaalassa on tullut oltua useammin tai vuosikausia (ilmeisesti tässä on itselläni joku knowledge gap)
"Lääkärinoikeuksia rajoitettiin aikanaan hänen liiallisen lääkkeidenkäyttönsä takia 2014".

4. Monipuolinen lääkkeiden käyttö x vuotta ennen 2021 ja 2021-2022 aikana.
"Välituomion sisällöstä saa käsityksen, että Tikkanen on käyttänyt paljon erilaisia mielialalääkkeitä, sillä esimerkiksi hänen oma psykiatrinsa toteaa lausunnossaan, että "Tikkanen oli itse oma-aloitteinen lääkitykseensä liittyen, ja hän myös kokeili vapaaehtoisesti lääkkeitä, lähinnä masennuslääkkeitä.""

Tämätalvi kirjoittaa:
"Tikkanen on tuon rangaistuksen, lääkärin oikeuksiensa rajoittamisen noin vuoden ajalla kärsinyt."

Riippuvuudet ovat vakavia sairauksia eikä niistä tyypillisesti selviä kuiville ilman ulkopuolista vieroitusinterventiota. Vaikka Tikkanen on kärsinyt lyhyen rangaistuksen oikeuksien rajoittamisen muodossa onko mitään tietoa tai viitettä siitä, että hän olisi missään vaiheessa ollut päihteettä ja lääkkeittä? Tiedetään ainakin, ettei hän ottanut oikeuksien rajoittamisesta opikseen, vaan jatkoi tai palasi monipuoliseen itselääkintään.
Talvi24
Theo Kojak
Viestit: 1162
Liittynyt: To Helmi 01, 2024 5:03 pm

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Väkivaltaa paennut kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 11:25 am
Talvi24 kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 11:16 am
Väkivaltaa paennut kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 8:48 am
"Tikkanen kertoi itse, että hänen lääkärin oikeuksiaan oltiin joskus rajoitettu, sillä hän oli sairaalasta päästyään käyttänyt esimerkiksi liian paljon unilääkkeitä. " (välituomion tekstiä Seiskan 31.1.jutusta). Muistelen, että Valviran päätökseen sisältyi myös jotain muuta, jota en tarkemin muista. Yritän etsiä.

Minä en ole painottanut erikoislääkäriyttäni. Toin sen tarkoituksella varmaan ihan ekassa viestissäni esille, kun se nivoutui asiaan. Sen jälkeen en ole tuonut kuin tänään kahden muun ketjulaisen kysyttyä asiasta minulta. Kuten sanottu olen psykiatrian osalta maallikko. Vain peruskurssin lääketieteen opinnoissa hyvin kauan sitten suorittanut ja jotain muun elämän kautta oppinut. Enkä joudu käyttämään omille potilailleni ollenkaan pkv-lääkkeitä. Tiedän toki mitä lääkkeitä niihin kuuluu. Niistä muuten ketamiinin käyttö huumeena on lisääntymässä Suomessakin.

En ole omassa työssäni joutunut tekemisiin lääkkeiden väärinkäyttäjien kanssa. Erikoistumisaikana sivupalveluja toisella alalla tehdessä väärensi yksi lääkkeiden väärinkäyttäjä-potilas bentsodiatsepiini-reseptin hyvin kömpelösti paperireseptien aikakaudella.

Missä kohtaa olen mielestäsi väittänyt, että minulla olisi kokemusta lääkkeiden väärinkäyttäjistä? Sinulla ilmeisesti on kovinkin mittavaa?

Juu, kirjoitin lyhenteen vahingossa, ajattelematta väärin, kun en tätä lyhennettä joudu koskaan työssäni käyttämään.
Vastaa Viestiin