keijo_kaleva kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 11:30 am
Talvi24 kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 11:19 am
Niinpä, miksi Valviran päätöksestäkin on annettu varsin vähän julkisuuteen. Tn vastineesta vielä vähemmän. Terveystietoihin on voitu vedota. Toisalta tuosta on 10 vuotta aikaa eikä se liittyne suoranaisesti Tn tekemään murhaan.
Olen ehdottomasti eri mieltä.
Oikeuksien rajoittaminen on hyvin harvinaista. Epäillylle kävi niin, koska hänen katsottiin vaarantavan potilasturvallisuutta. Hän oli itse täysin eri mieltä. Teki kaiken oikein.
Puolison surma on vielä harvinaisempaa. Epäillylle kävi myös niin. Hänen myötävaikutuksellaan vaimo menetti henkensä. Hän tosin on jälleen täysin eri mieltä. Ei tehnyt mitään väärin. Vakavan psyykkisen sairauden uhri.
Kyllä nämä kaksi asiaa liittyvät toisiinsa, jollei sitten esimerkiksi addiktionäkökulmasta, niin ainakin siten, että kertovat henkilöstä perustavaa laatua olevia seikkoja.
Kirjoitin "… EIKÄ SE LIITTYNE SUORANISESTI …" Kirjoitin varmaan näin, koska en usko lääkeaine tai muuhunkaan addiktioon vaimon surman syynä. En usko ennen kun toisin todistetaan. Jos sellaista olisi tullut esille, olisin kuvitellut, että julkisuuteen olisi kerrottu. Tai jos tulee esille, niin siitä pitäisi ehdottomasti kertoa julkisuuteen, koska sillä olisi yhteiskunnallista merkitystä. Olisi, vaikka ei olisi ollut surman tekoa aiheuttava tai myötävaikuttava tekijä. EI LIITTYNE - eli epäilen ettei liittyisi. SUORANAISESTI - eli ettei mikään lääke tai päihde olisi ollut ajamassa / myötävaikuttamassa siihen, että T murhasi vaimonsa, siis teon hetkellä vaikuttamassa.
Kaleva-lehdessä 12 v takaa 27.8.2012 (ei pysty jakaman)
"Valvira on huolissaan lääkäreiden päihteiden käytöstä, kertoo MTV3 verkkosivuillaan. Valviran ylilääkärin Markus Henrikssonin mukaan lääkeriippuvuutta esiintyy jo työuransa alussa olevilla lääkäreillä.
Usein on käynyt ilmi, että lääkäri on määrännyt joko itselleen tai omaisilleen liian suuren määrän lääkkeitä", Henriksson kertoo MTV3:lle.
Henrikssonin mukaan lääkeriippuvaisten lääkäreiden määrä on kuitenkin lääkäreiden kokonaismäärään nähden pieni.
Puhutaan yksittäistapauksista."
Valvira rajoittaa vuosittain noin 15 lääkärin oikeuksia epäasianmukaisten lääkemääräysten vuoksi. Lääkäri-lehden mukaan tämän vuoden (2012) kesäkuun loppuun mennessä oikeuksia on rajoitettu jo 28 lääkäriltä.
https://yle.fi/a/3-10609493?utm_medium= ... mail-share. / Miksi mies tappaa läheisensä Yle-uutiset 23.1.2019, jutussa tapauksia ko. vuodelta
"Kyse voi olla sattumasta, että tällainen rypäs on sattunut tuohon aikavälille, Helsingin yliopiston tutkija Martti Lehti arvioi.
Lehti kertoo, että Suomessa kuolee vuosittain keskimäärin 15 naista parisuhdeväkivallan uhrina. Luku on vuosilta 2010–2017. Surmaaja on useimmiten oma puoliso."
Noissa tiedoissa - keskimäärin vuosittain sattui olemaan lääkärinoikeuksien rajoittamisia epäasianmukaisten lääkemääräysten vuoksi 15/vuosi jaa vaimon surmia 15/vuosi, joskin juuri tuo vuosi 2012 ollut ennätysvuosiko? epäasianmukaisten lääkemääräysten vuoksi. Nyt googlaten ei tullut vastaan tietoja 2012 jälkeen, mutta löytyy varmaan jostain.
Luulen (en tiedä), että rajoittaa Valvira lääkärinoikeuksia mistä tahansa syystä, niin siihen kirjataan, että - koska potilasturvallisuus voi vaarantua. Valviran meni ilmoitus 3/2013. Päät0ksen Valvira teki 13 kk sen jälkeen €/14. Luulen (en tiedä), että Valvira käsittelee ilmoitukset asettaen tietojen perusteella kiireellisyysjärjestykseen. Luulen (en tiedä), että iT:stä tehdyn lmoituksen sisältö ei ole ollut kiireellisyyttä hälyttävä. Jos olisi ollut luulisin heidän kyenneen tekemään päätöksen 1-(2) kk kuluessa.